Siger schreef:En ik die dacht dat je erg op onderbouwing gesteld was. Wat bedoelen jullie bij New Age feitelijk met meditatie? Ik vermoed: een soort bidden. Welnu, dat is niet juist. Bidden is smeken tot een (vermoed) machtiger wezen.
Ik heb zitten dubben voor ik hier antwoord op wilde geven.
Mijn conclusie was:
Ik heb hier geen zin in.
Meerdere redenen.
Je vermoedt en gaat van de werking en de kracht van gebed, meditatie en concentratie, via in religieuze smeekbeden en smeken om succes in oorlogsactiviteiten, naadloos over in mij in de New Age hoek te plaatsen.
En alles wat ik schreef zonder adequate achtergrondinfo als onzin bestempelen.
Nu toch een paar punten:
@1 Als je hier antwoord op wil krijgen, ga je maar naar een New Age forum.
@2 Je hebt het weer over het nut en de geloofwaardigheid van bidden in religieuse zin en niet over het mechanisme wat achter bidden, meditatie en concentratie zit.
Is al besproken met Kitty
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 98#p197877
@3 Wat en hoe en waarom te bidden?
Bidden is niet alleen vragen.
Al beschreven in hetzelfde bericht.
Je hebt je eigen link van wikipedia over wat bidden is, waarschijnlijk niet gelezen, gezien je reactie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prayer
Want hier vind je de bevestiging en uitbreiding ervan:
Prayer may be either individual or communal and take place in public or in private. It may involve the use of words, song, or complete silence. When language is used, prayer may take the form of a hymn, incantation, formal creedal statement, or a spontaneous utterance in the praying person. There are different forms of prayer such as petitionary prayer, prayers of supplication, thanksgiving, and worship/praise. Prayer may be directed towards a deity, spirit, deceased person, or lofty idea, for the purpose of worshiping, requesting guidance, requesting assistance, confessing sins or to express one's thoughts and emotions.
Thus, people pray for many reasons
@4 Je andere link gaat over mensen, die door gebed van God gezondheid verwachten te krijgen en genezing van een bepaalde ziekte.
http://www.allacademic.com//meta/p_mla_ ... 8418-1.php
Ook dit is dus duidelijk wel of niet religieus geloven in de zin van het gebed en niet over de werking ervan en hier off topic.
@5 over meditatie:
Lees wat Deseo al beschreven heeft.
Misschien accepteer je het van hem wel en ga je alsnog op onderzoek uit.
@5 als klap op de vuurpijl.
siger schreef:Ik vind dat ik alleen een onderbouwing verplicht ben als ik een onderbouwing weerleg of een topic open. En het leek me toe dat ik hier met een losse hersenchim te maken had.
Het is goed dat je schreef:
"Het leek mij"
Jij vind het heel normaal om in een discussie aan te komen met de opmerking, dat het hele verhaal onzin is, en daar hoeft dan geen verklaring bij, dan dat het "jou leek".
ad 6
Siger schreef:En ik vind dat linken een onderbouwing kunnen ondersteunen, maar dat ze geen onderbouwing kunnen vervangen
Ik schreef:
ik schreef:Wel graag onderbouwing en als je dat niet zelf kunt, dan graag linken naar andere bronnen waar we argumentatie kunnen lezen.
Je hebt kunnen lezen, dat ik niet gevraagd heb om linken naar bronnen, als jezelf met een goede onderbouwing komt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.