Kom op, je hebt verteld een tijd terug dat je eerst een tijd vegetariër bent geweest voordat je veganist werd. Het anti-discriminatiebeginsel heeft je niet bij het vegetarisme gebracht, tenzij je opeens meent dat koeien melken niet discriminatoir is.Earthheart schreef:hoezo niet?Jagang schreef: Als het anti-discriminatieprincipe aan de basis had gestaan van je beslissing, was je niet eerst vegetariër geworden.![]()
weet niet wat je precies bedoelt
Nee, het is een emotionele actie geweest, en achteraf komt het mooi uit dat je er een theorie omheen hebt kunnen bouwen.
Een volmaakte bescherming tegen willekeur bestaat niet.maar we zetten er wel de deur voor open, door al dat willekeurig gedoe in de ethiek van vele personen.
Zelf jouw theorie doet dat in de praktijk niet, omdat ze nooit actief in werking is, zolang mensen haar niet aanvaarden. Het is werkelijk zo eenvoudig.
Als ik je theorie niet omarm als richtsnoer voor mijn leven, ben jij degene met het probleem.
Nee, ik selecteer samen met anderen uit de maatschappij datgene wat me het beste ligt.toch wel? Er zijn namelijk vele mogelijke wetboeken denkbaar: welke kiezen? Ik zou zeggen: selecteer uit de meest coherente.We hebben niet voor niets wetboeken, waar weinig relativistisch aan is.
Dat is niet noodzakelijkerwijs het meest coherente.
Ik heb het coherentisme eerder al afgewezen, omdat het berust op een drogreden. (puzzel-denkfout)
Er zijn altijd situaties waarin een coherent syteem niet voldoet, maar dat heb ik ook al eerder aangegeven.
Je bedoelt dat je een alternatief voor de Bijbel en de Koran hebt geschreven?Zoals geloof in een boek over de werkelijkheid: nemen we de bijbel? de koran? de origin of species? Ik zou zeggen: het meest coherente, dat past bij het sterkste bewijsmateriaal enzo. Dus al zeker niet de bijbel, want dat zou pure willekeur zijn. Liever een recent wetenschappelijk boek dus.
Het verschil is en blijft alleen dat empirische waarheden bestaan, maar morele niet.
Er is geen enkele vaste basis voor ethiek, zelfs niet als de meeste mensen de morele intuïtie "y" delen.
Er hoeft er maar één met intuïtie "X" te zijn, om "y is waar" te weerleggen.
Je blijft dan zitten met "y is populair".
Uiteindelijk blijft de koers die we kiezen een zaak van "common sense" en consensus.
Bewijs voor een morele zaak is niet zo klip en klaar als dat voor een empirische zaak.
Ik verwerp dan ook de aanname dat we allemaal een "wetenschappelijke moraal" zouden moeten aanvaarden, alleen omdat deze berust op een intern consistent verhaal.
Ik en tevreden met een intern consistente moraal voor de mens.
De dieren daarbij te betrekken, is een grote last, en bij tijd en wijle bijzonder omslachtig en onhandig.
Dit omdat iedereen waarmee je iets over rechten en moraal kan afspreken, mens is.
"We"? Jij.maar het gaat niet in eerste instantie om meerderheidsbesluit. Kijken naar de meerderheid doen we op het einde pas.
Er is niet zoiets als een empirisch bewijs dat bepaalde morele beslissingen "waar" zijn.Opnieuw zoals bij wetenschap, bv rond klimaat. Allereerst hebben we een coherente theorie nodig (consistent, zuinig, gebaseerd op empirisch bewijs,...). En zo moeten we dus kijken naar diegenen die goede theorieen hebben: de goede wetenschappers. En dan, als er onenigheid is tussen die wetenschappers, ja, dan kunnen we kijken naar meerderheidsbesluiten, naar bv de consensus over klimaatopwarming. Maar dat vertrouwen in de meerderheid wil niet zeggen dat wetenschap louter gebaseerd is op meerderheidsopinie. Het is pas meerderheidsopinie nadat we eerst alle incoherente theorieen hebben weggefilterd.
Er zijn alleen bewijzen dat sommige typen beslissingen, afhankelijk van de situatie, populair zijn.
Je kan het blijven proberen om me te "bekeren", maar ik ga niet mee in het idee dat ik met je mee moet omdat je een coherent verhaal hebt. Dat accepteer ik niet.
Zijn we als samenleving net onder een geestelijkheid uitgekomen die ons wilde dicteren wat we moesten doen, en nu zou de geestelijkheid worden vervangen door technocratische wetenschappers die een "ware wetenschappelijke moraal" prediken?
Ik dacht het niet.
Sterker nog: Ik zie liever een decentralisatie van overheidsmachten, waardoor er weer meer zelfbestuur bij gemeenschappen terechtkomt. (Iets dat logistiek op den duur onvermijdelijk lijkt, overigens.)
Meer grassroots, minder hiërarchie.
De theorie niet.Dus de klimaattheorie van Jan in de straat telt in de democratische besluitvorming niet mee als die niet zo coherent is.
Wat "Jan in de straat" er mee wil wel.
Als Jan in de straat massaal zegt: "Dat kan me niet schelen", heb je, tenzij je dictatoriale aspiraties hebt, het nakijken.
Democratie betekent niet noodzakelijkerwijs "de meest verstandige beslissingen nemen."
Want je wil de democratie niet neerleggen bij een klein clubje "verstandige mensen", die het "algemeen belang" (een fictieve constructie) confisqueren, ofwel technocraten.