Wat is een waarde?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Wat is een waarde?

Bericht door appelfflap »

Iksnaphetniet schreef:
appelfflap schreef:
Iksnaphetniet schreef: Bestaat volgens jou zonder waarneming de kleur rood?
tuurlijk
vandaag bestaan er heel wat zaken wie wij als mens niet direct kunnen waarnemen of enkel met hulpmiddelen
Het is niet omdat jij het niet kunt waarnemen dat het niet zou bestaan hé.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:Beste Maria:
Jij schreef:Ik lees Axxyanus en ik vind dat hij volkomen gelijk heeft.
Ik ga er dus van uit dat jij van mening bent dat waarden niet slechts concepten of ideeën zijn, maar dat ze ook direct in de natuur kunnen worden gevonden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou Axxyanus niet volkomen gelijk hebben. Hij kan dan nog steeds grotendeels gelijk hebben, omdat ik bijvoorbeeld inderdaad oneerlijk zou kunnen zijn bijvoorbeeld en omdat hij zeker gelijk heeft met zijn beschrijving van “waarden” als “concepten die wij gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven”. maar “volkomen” lijkt me dan onmogelijk, aangezien hij mijn bewering dat “waarden” uitsluitend menselijke uitvindingen zijn (concepten) niet wil aanvaarden. Vandaar de vraag: Waar in de natuur kun je waarden vinden?
Wat in de context van deze gedachtewisseling natuurlijk een oneerlijke vraag is. Deze vraag is enkel relevant als er een consensus is over wat waarden zijn en er onenigheid is of er wel zoiets bestaat. Maar aangezien de onenigheid nu juist is over waar we het etiket "waarde" op mogen plakken, is die vraag oneerlijk want alles wat ik hier zou oplijsten als (een manifestatie van) een waarde, daarop zal jij reageren met te stellen dat dat geen waarde is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:Beste iksnaphetniet,

Als je stelt dat ons concept “de maan” iets anders is dan de feitelijke satteliet van de aarde, heb je volgens Kant volstrekt gelijk. maar Ik denk niet dat de andere forumleden in deze draad dit verschil erg kunnen appreciëren.
Integendeel, wat mij betreft ben jij het die in dit soort van gedachtenwisseling het onderscheid niet kan maken tussen de waarden (zoals die zich in de werkelijkheid manifesteren) en onze concepten van die waarden.

Jij bent het die schreef dat wij de lichtsnelheid gekozen hadden en daarmee de lichtsnelheid verwarde met ons concept daarvan.

Jij bent het die de vraag naar waarom de natuurconstanten zijn zoals ze zijn, omboog naar waarom ons concept van de natuurconstanten zijn zoals ze zijn waardoor je kon beweren dat het menselijke constructies waren.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald:
We hebben te maken met natuurlijke eenheden gebaseerd op fysische natuurconstanten (zoals de snelheid van het licht). Deze natuurlijke eenheden zijn ontstaan na de oerknal, en de waarde ervan verandert niet.
Om deze waardes te kunnen meten is het SI-stelsel ingevoerd, niet vanwege de natuurlijke eenheden zelf, maar om uitwisseling van gegevens te vereenvoudigen. Wanneer je dus een meter noemt, weet iedereen wat de waarde is van de meter. Uiteraard spreek je van een benadering (met foutmarge) van een waarde zoals de meter, omdat een 100% accurate waarde nu eenmaal niet bestaat. Maar dankzij bijvoorbeeld de atoomklok worden onze gemeten waardes steeds nauwkeuriger. Daarom hebben we nu zoiets als GPS, iets wat 50 jaar geleden niet zou hebben gefunctioneerd vanwege de foutmarge.

Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_eenheden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkundige_constante" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel" onclick="window.open(this.href);return false;
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Peter van Velzen schreef: Is draaimoment hetzelfde als impulsmoment?
Ja.
Ik dacht dat het draaimoment in de relativiteitstheorie geen vast maximum had, maar afhankelijk was van de straal van de betreffende baan.
Sleutelwoord in de definitie van de fijnstructuurconstante is dat het om een gesloten baan gaat. Het kan volgens mij als volgt gevisualiseerd worden: als een elektron (in het framework van relativiteitstheorie dus) teveel draaimoment heeft ten opzichte van de kern, kan het elektron ontsnappen uit het atoom. Het woord "gesloten" duidt op dat dit niet mag gebeuren, en legt een bovengrens op aan het impulsmoment van het elektron.
In elk geval zijn de beide theoriën met elkaar in conflict, en dus acht ik de verhouding tussen maxima en minima in beide theoriën een dubieus concept.
Genoeg over concepten die je niet begrijpt, en daarom als dubieus beschouwt, de fijnstructuurconstante kan dus ook gedefinieerd worden in termen van gebruikelijke natuurconstanten, zoals lichtsnelheid en de constante van Planck.
Maar ook al zou – nadat een sluitende “theorie van alles” is gevonden - blijken dat het een nuttig concept is, dan is het niettemin een concept. En het dus niet iets dat je zomaar in de werkelijkheid tegenkomt.
Mag je vinden wat mij betreft. In de natuurkunde is het wel gebruikelijk dat we van een bepaalde correspondentie tussen theorieën en de werkelijkheid uitgaan, want waar praten we anders over? Natuurlijk zijn natuurkundige theorieën modellen van de werkelijkheid, en hoeven niet compleet samen te vallen met de werkelijkheid, maar als je alles wat volgens jou een "concept" is louter als mensenwerk beschouwt, lijkt dat sterk te impliceren dat je theorie compleet loskoppelt van de werkelijkheid, en daarmee gooi je wat mij betreft het kind met het badwater weg.

Ik zit overigens niet te wachten op een semantische discussie over waarom het niet waar is dat je beweert dat theorie en werkelijkheid los van elkaar staan, ik zie al genoeg woordspelletjes voorbijkomen de topics je de laatste tijd opent, en wat mij betreft is het: If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Shut up Murdock, crazy fool!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Beste Maria:
Jij schreef:Ik lees Axxyanus en ik vind dat hij volkomen gelijk heeft.
Ik ga er dus van uit dat jij van mening bent dat waarden niet slechts concepten of ideeën zijn, maar dat ze ook direct in de natuur kunnen worden gevonden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou Axxyanus niet volkomen gelijk hebben. Hij kan dan nog steeds grotendeels gelijk hebben, omdat ik bijvoorbeeld inderdaad oneerlijk zou kunnen zijn bijvoorbeeld en omdat hij zeker gelijk heeft met zijn beschrijving van “waarden” als “concepten die wij gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven”. maar “volkomen” lijkt me dan onmogelijk, aangezien hij mijn bewering dat “waarden” uitsluitend menselijke uitvindingen zijn (concepten) niet wil aanvaarden. Vandaar de vraag: Waar in de natuur kun je waarden vinden?
Wat in de context van deze gedachtewisseling natuurlijk een oneerlijke vraag is. Deze vraag is enkel relevant als er een consensus is over wat waarden zijn en er onenigheid is of er wel zoiets bestaat. Maar aangezien de onenigheid nu juist is over waar we het etiket "waarde" op mogen plakken, is die vraag oneerlijk want alles wat ik hier zou oplijsten als (een manifestatie van) een waarde, daarop zal jij reageren met te stellen dat dat geen waarde is.
Er IS geen consensus, dat is waar. Maar als iemand een waarde - zonder veel inspanning kan aantreffen in de natuur, is mijn standpunt gefalsificeerd. Ik verwacht - dat als ik ongelijk heb - dat iemand zo'n waarde kan aanwijzen. Als niemand haar kan aanwiijzen, beweer ik dat waarden dus wel degelijke menselijke concepten zijn, en geen deel van de kale werkelijkheid. Maar als elke mogelijke waarde te maken heeft met menselijke theorievorming, dan blijf ik bij mijn standpunt staan. Ergo: Ik vraag om falsificatie van mijn standpunt. Is dat zo oneerlijk. Waarden bestaan, maar ze zijn altijd menselijke concepten, zover ik weet.

Kom liever met een falsicatie van mijn bewering, in plaats van telkens te beginnen met de bewering dat ik oneerlijk ben. Ik wil graag dat iemand mijn ongelijk bewijst, maar dat probeer je niet eens. In plaats daarvan kom je telkens met ad hominems, Dat kun je volgens mij echt wel beter.

Het is mogelijk dat als iemand een voorbeeld geeft, dat ik dat niet als waarde zou beschouwen. Maar dan zijn er altijd nog anderen die het daar niet mee eens kunnen zijn. Jij hebt wel erg weinig vertrouwne in de rest van het forum, dat je op voorhand denkt, dat ik er onderuit zou kunnen komen met een "true scottsman" argumentatie.

Ik heb tegenover iknsnaphetniet al enkele malen verklaart dat ik niet élk concept wil onderscheiden van de noumenos waarop het betrekking heeft. Als concept en noumenos door de meeste mensen voor een en hetzelfde worden aangezien, dan ga ik dat niet bestrijden. Maar een waarde is volgens mij geen noumenos. Het is een relatie met iets anders, en die relatie leggen wij volgens mij.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

The Black Mathematician schreef: If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Dat bedoel ik: "Als het er uitziet er uit als een concept, zich gedraagt als een concept en klinkt als een concept, dan is het waarschijnlijk een concept"". En concepten zijn producten van de menselijk geest. ze bestaan niet in de natuur. Ze kunnen echter wel overeen komen met de natuur. En helaas heb ik het alsmaar over concepten. Je kunt mij niet vebieden om onderscheid te maken tussen een concept en de werkelijkheid waarop het betrekking heeft. Formeel kan ik - net als iksnaphetniet - zelfs onderscheid maken tussen de fysieke maan en het concept maan, maar dat vind ik te ver gezocht. Maar als het concept slechts met inspanning gevormd kan worden en niet direct kan worden waargenomen, acht ik mij gerechtigd het als concept te beschrijven.

Nogmaals : Dit is het subforum Filosofie, In de filosofie zijn zulke gedachten volstrekt normaal.
Ik wens u alle goeds
Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet »

appelfflap schreef:
Iksnaphetniet schreef: Bestaat volgens jou zonder waarneming de kleur rood?
tuurlijk
vandaag bestaan er heel wat zaken wie wij als mens niet direct kunnen waarnemen of enkel met hulpmiddelen
Het is niet omdat jij het niet kunt waarnemen dat het niet zou bestaan hé.
Hoe zie je de kleur rood dan voor je in de werkelijkheid als er geen systeem bestaat om rood te genereren? Een kleur onstaat toch in de waarneming en niet daarbuiten? Een kleur is mijn inziens iets anders dan een bepaalde frequentie op een lichtgolf.

Tevens zeg ik niet dat het niet bestaat. Ik zeg alleen dat het niet bestaat als een vaste eigenschap in de werkelijkheid. Zonder systeem om de kleur rood te interpreteren, is de kleur er niet. Potentieel bestaat de kleur altijd in de werkelijkheid, maar alleen binnen een proces wordt het daadwerkelijk een kleur en krijgt het bestaan.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
Er IS geen consensus, [over wat een waarde is] dat is waar. Maar als iemand een waarde - zonder veel inspanning kan aantreffen in de natuur, is mijn standpunt gefalsificeerd. Ik verwacht - dat als ik ongelijk heb - dat iemand zo'n waarde kan aanwijzen. Als niemand haar kan aanwiijzen, beweer ik dat waarden dus wel degelijke menselijke concepten zijn, en geen deel van de kale werkelijkheid.
Wat een idioot standpunt is. Want zelfs als iemand zonder veel inspanning die (manifestaties van) waarden kan aanwijzen in de natuur, is het heel waarschijnlijk dat jij niet gaat erkennen dat wat aangewezen werd inderdaad een (manifestatie van een) waarde is, waarmee dat aanwijzen geen enkel effect heeft.

Het is alsof er twee mensen aan het argumenteren zijn over vampiers, waarbij de ene persoon enkel de mythische betekenis aanvaard en de ander ook de verwijzing naar de vampiervleermuis aanvaard. Denk je nu echt dat als de tweede persoon, een aantal vampiervleermuizen kan aanwijzen en zegt, kijk hier vampiers dat die eerste dat zal aanvaarden en zeggen, ah ja vampiers bestaan toch? Natuurlijk niet.

Daar komt het hier ook op neer. Jij en ik hebben een verschillend concept voor waarde, dus als jij mij vraagt om waarden aan te wijzen, dan bedoel je natuurlijk dat ik zaken zou aanwijzen die aan jouw concept voldoen, terwijl ik zaken zou aanwijzen die aan mijn concept voldoen. Gevolg jij verwerpt de zaken die ik aanwijs.
Peter van Velzen schreef:Maar als elke mogelijke waarde te maken heeft met menselijke theorievorming, dan blijf ik bij mijn standpunt staan. Ergo: Ik vraag om falsificatie van mijn standpunt. Is dat zo oneerlijk. Waarden bestaan, maar ze zijn altijd menselijke concepten, zover ik weet.
Wat oneerlijk is want men kan pas weerleggen als een consensus is over de betekenis. Want een weerlegging volgens het ene concept is niet noodzakelijk een weerlegging volgens het andere concept.
Peter van Velzen schreef:Het is mogelijk dat als iemand een voorbeeld geeft, dat ik dat niet als waarde zou beschouwen. Maar dan zijn er altijd nog anderen die het daar niet mee eens kunnen zijn. Jij hebt wel erg weinig vertrouwne in de rest van het forum, dat je op voorhand denkt, dat ik er onderuit zou kunnen komen met een "true scottsman" argumentatie.
Ik heb daar al voldoende tijd in gestoken met als gevolg dat jij dat negeerde en daarna je standpunt gewoon herhaalde. Ik blijf niet bezig.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: Formeel kan ik - net als iksnaphetniet - zelfs onderscheid maken tussen de fysieke maan en het concept maan, maar dat vind ik te ver gezocht. Maar als het concept slechts met inspanning gevormd kan worden en niet direct kan worden waargenomen, acht ik mij gerechtigd het als concept te beschrijven.
Dit is gewoon onzin. Al onze communicatie gebeurt via concepten. Er is geen reden om die op te splitsen volgens het gevoel van vertrouwen dat je hebt met een concept. Dit is een weerkerend patroon bij jou, waarbij je je persoonlijk gevoel inzet om bepaalde onderscheiden te maken, die nergens anders op gebaseerd zijn.

Ik kan ook zeggen dat een kat vier poten heeft omdat wij het concept <kat> zo geconstrueerd hebben. (Want als wij bijvoorbeeld het concept <kat> gebruikt zou hebben om te verwijzen naar een of ander insect dan zou een kat zes poten gehad hebben.)

En het feit dat jij andere onderwerpen dan <kat> op de korrel neemt, maakt dergelijk soort uitspraken niet minder problematisch. Of het dan gaat om de lengte van de tafel, of de snelheid van het licht of om het aantal wervels van een slang, je kan steeds antwoorden dat de getallen die we verkrijgen, het resultaat is van onze constructie om daarmee de aandacht te richten op de constructie van ons kennissysteem i.p.v. op de werkelijkheid die we met die constructie proberen te beschrijven.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Iksnaphetniet schreef: Hoe zie je de kleur rood dan voor je in de werkelijkheid als er geen systeem bestaat om rood te genereren?
???
als er geen systeem zou bestaan om rood te genereren dan bestaat die kleur niet en kan ajax niet in rood-wit spelen.
of wat bedoel je met genereren?
Iksnaphetniet schreef: Een kleur onstaat toch in de waarneming en niet daarbuiten?
neen, de kleur rood bestaat. dat ik ajax niet zie voetballen betekent niet dat hun shirts plots niet meer rood zijn.
dat is trouwens een kulredenering want alle fans zullen bevestigen dat ze zondag hun rode pakjes aan hadden.
Iksnaphetniet schreef: Tevens zeg ik niet dat het niet bestaat.
als je stelt dat de kleur enkel in de waarneming kan ontstaan dan betekent het dat zonder waarneming al mijn rode boeken kleurloos moeten worden als er niemand in de buurt is
Iksnaphetniet schreef: Ik zeg alleen dat het niet bestaat als een vaste eigenschap in de werkelijkheid.
wat bedoel je met vaste eigenschap?
de kleur rood bestaat, net als de maan, mijn kat of dit forum. allen bestaan ze en blijven ze bestaan ook al neem jij/ik ze niet waar.
Iksnaphetniet schreef: Zonder systeem om de kleur rood te interpreteren, is de kleur er niet.

wat bedoel je met systeem?
het enige dat we kunnen doen is vaststellen dat er verschillende kleuren zijn en afspreken hoe die kleur noemen. hadden we andere afspraken gemaakt dan zou ajax niet in rood-wit spelen maar in... (kies zelf maar) Gewoon een semantische discussie
Iksnaphetniet schreef: Potentieel bestaat de kleur altijd in de werkelijkheid, maar alleen binnen een proces wordt het daadwerkelijk een kleur en krijgt het bestaan.
wat bedoel je hier concreet met potentieel?
wat bedoel je met proces?
het enige proces dat ik kan verzinnen is de simpele afspraak hoe we dingen/handelingen,... gaan benoemen.
ik spreek met mijn hond af dat pootje geven het commando high5 is. ik weet dat en dat beestje weet dat, meer proces is er mi niet.

ik vraag gewoon door omdat ik bang ben dat je nogal afwijkende individuele definities van deze begrippen hanteert, hyperpersoonlijke individuele definities die ik (nog) niet ken.
Laatst gewijzigd door appelfflap op 28 mei 2015 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: Dit is gewoon onzin. Al onze communicatie gebeurt via concepten. Er is geen reden om die op te splitsen volgens het gevoel van vertrouwen dat je hebt met een concept. Dit is een weerkerend patroon bij jou, waarbij je je persoonlijk gevoel inzet om bepaalde onderscheiden te maken, die nergens anders op gebaseerd zijn.

En het feit dat jij andere onderwerpen dan <kat> op de korrel neemt, maakt dergelijk soort uitspraken niet minder problematisch. Of het dan gaat om de lengte van de tafel, of de snelheid van het licht of om het aantal wervels van een slang, je kan steeds antwoorden dat de getallen die we verkrijgen, het resultaat is van onze constructie om daarmee de aandacht te richten op de constructie van ons kennissysteem i.p.v. op de werkelijkheid die we met die constructie proberen te beschrijven.
Dus de gedachten van Immanuel Kant zijn een persoonlijk gevoel van mij? Sorry dat is mij te veel eer. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik concepten die nauwelijks te onderscheiden zijn van de dingen die we er mee beschrijven niet als producten van het menselijk denken beschouw. Je negeert wederom datgene dat ik expliciet heb beweert. Ik zal niet beweren dat het aantal wervels van een slang een concept is. In tegendeel. Het aantal variëert namelijk afhankelijk van welke slang je bedoelt. De meeste slangen hebben tussen de 200 en 400 wervels, maar er zijn er ook met méér. Dus die waarde bestaat helemaal niet. Mocht ze in jouw hoofd wél bestaat hebben, dan heb ik het hoop ik bij deze vernietigd. Je bent perfect in het verzinnen van verkeerde voorbeelden.

Maar een kat met vier poten is natuurlijk een beter voorbeeld. Is “vier poten” een waarde die we in de natuur aantreffen. Of is het zo dat de poten van sommige dieren beantwoorden aan ons concept van vier? Wat vindt de onpartijdige lezer?

Afhankelijk van het antwoord moet ik wellicht gas terug nemen en specifieke waardes als deel van de natuur beschouwen. Dat wil nog niet zeggen dan ook de waarden van natuurconstanten op dezelfde wijze kunnen worden aangetroffen, maar in elk geval heb jij dan een punt gescoord. Dat gun ik je van harte.
Ik wens u alle goeds
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Peter van Velzen schreef:
The Black Mathematician schreef: [... ]Formeel kan ik - net als iksnaphetniet - zelfs onderscheid maken tussen de fysieke maan en het concept maan, maar dat vind ik te ver gezocht. Maar als het concept slechts met inspanning gevormd kan worden en niet direct kan worden waargenomen, acht ik mij gerechtigd het als concept te beschrijven.[...]
Compleet subjectief en dus arbitrair. Met de maan wil je geen onderscheid maken omdat jij het vergezocht vindt. Als jij iets te inspannend vindt (of misschien wel dat je het gewoon niet begrijpt???) dan is het ineens een concept en correspondeert het niet meer met de werkelijkheid. Wat mij betreft heeft axxyanus hier gewoon gelijk. Je kan je wel op de autoriteit van Kant beroepen, mij overtuig je er niet mee dat er een éénduidig criterium bestaat wanneer iets een concept is dat slechts een "constructie" is en wanneer iets daadwerkelijk met de werkelijkheid correspondeert.
Laatst gewijzigd door The Black Mathematician op 28 mei 2015 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Shut up Murdock, crazy fool!
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Appelflap;
Interessante insteek, laten we even verder gaan met de kleur rood.

@ allen
Is een rode trui ook rood als het donker is? (bij afwezigheid van licht)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blato
Banned

Bericht door Blato »

Fysieke fenomenen bestaan onafhankelijk van de menselijke waarneming. De "waarde" die door mensen aan deze fenomenen wordt toegekend bestaat enkel in de geest van mensen. Afstand is een waarde die aan ruimtelijkheid (de drie ruimtelijke dimensies) wordt toegekend. Afstand is nietszeggend buiten de menselijke waarneming. Ruimtelijkheid echter bestaat daar volkomen losstaand van.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Plaats reactie