Hier kan ik niet zoveel mee
Groet,
Bob
Moderator: Moderators
Je slaat de nagel op de kop.Peter van Velzen schreef:Er komt ineens een idee bij me op dat wellicht saillant is. Als wij een onstoffelijke ziel zouden hebben, dan waren onze hersenen slechts een machine, die door die ziel wordt bestuurd. DIe ziel hebben wij niet, en daarom zijn we ook geen machine.
In zekere zin is dat waar, want ze dienen geen direct doel van hun maker en ze hebben geen bestuurder. Natuurlijk bermenigvuldigen ze zich niet, leren niets en apen niets na. beestjes zijn het dus ook niet. In ruimere zin dienen ze echter de nieuwsgierigheid van de na-aap. Dus daarom toch "machines".Jagang schreef:Maar volgens die zienswijze zijn Braitenberg-vehicles toch ook geen machine's?
Absolutisme, foei!heeck schreef:Peter,
Sie geeft niemand gelijk!!!
Pas op voor de grote metafysische verwarring die in dit topic en ook andere vrije-wil-aanpalende topics telkens weer de boventoon dreigt te voeren.
Roeland
Maar je maakte een optelsom met een absoluut karakter.Peter van Velzen schreef:In zekere zin is dat waar, want ze dienen geen direct doel van hun maker en ze hebben geen bestuurder. Natuurlijk bermenigvuldigen ze zich niet, leren niets en apen niets na. beestjes zijn het dus ook niet. In ruimere zin dienen ze echter de nieuwsgierigheid van de na-aap. Dus daarom toch "machines".
Alles is relatief, ook fe eigenschap "machine".
Deed ik dat? Foei! Ik zie dat ik in mijn laatste reactie op Heeck ook al in de fout ging.Jagang schreef:Maar je maakte een optelsom met een absoluut karakter.Peter van Velzen schreef:In zekere zin is dat waar, want ze dienen geen direct doel van hun maker en ze hebben geen bestuurder. Natuurlijk bermenigvuldigen ze zich niet, leren niets en apen niets na. beestjes zijn het dus ook niet. In ruimere zin dienen ze echter de nieuwsgierigheid van de na-aap. Dus daarom toch "machines".
Alles is relatief, ook de eigenschap "machine".
Dit heeft mij aan het denken gezet. Is de manipuleerbaarheid van gedrag een vorm van vrijheid of een vorm van onvrijheid? Ik denk dat je er op twee manieren naar kunt kijken.Blues-Bob schreef: Tot slot, volgens mij niet in de pdf-jes opgenomen blijkt de robot aros minder manipuleerbaar als het gaat om samenwerking aan 1 doel, dan een na-aap. Als manipuleerbaarheid(ik weet zo snel niet hoe dat in kaart is gebracht overigens) een graad van onvrijheid is, heeft deze robot daarop mogelijk een andere graden van onvrijheid, en mogelijk dus minder graden van onvrijheid dan de na-aap.
Mooi he, dat door zelf de context en het paradigma te bepalen dat je een discussie levend kunt houden. Zoals ik al de grote wiskundige Johan Cruijf citeerde "elk voordeel heb zun nadeel" (QED)Peter van Velzen schreef: 1. De handelende instantie kan zijn gedrag varieren op grond van veranderingen in zijn omgeving. In deze zin is er dus sprake van grotere vrijheid.
2. Het gedrag van de handelende instanties is niet onafhankelijk van het gedrag van andere acteurs. In deze zin is er dus sprake van minder vrijheid.
siger schreef:Je slaat de nagel op de kop.Peter van Velzen schreef:Er komt ineens een idee bij me op dat wellicht saillant is. Als wij een onstoffelijke ziel zouden hebben, dan waren onze hersenen slechts een machine, die door die ziel wordt bestuurd. DIe ziel hebben wij niet, en daarom zijn we ook geen machine.
Waarom ben je sinds enige tijd de term vrijheid van willen gaan gebruiken, ipv vrije wil? Niemand hier gelooft in vrijheid van willen, in mijn lezing van deze en aanverwante topic. Ik meen dat dit ook herhaaldelijk is aangegeven door de meest actieve discussie genoten.heeck schreef: In dit geval -insult added to injury- door het stilzwijgend vervangen van de ziel door een vrijheid van willen.
Zonodig met een scheutje bewustzijn.
Roeland
ad a)Blues-Bob schreef:a)heeck schreef: In dit geval -insult added to injury- door het stilzwijgend vervangen van de ziel door een vrijheid van willen.
Zonodig met een scheutje bewustzijn.
Roeland
Waarom ben je sinds enige tijd de term vrijheid van willen gaan gebruiken, ipv vrije wil?
b)
Niemand hier gelooft in vrijheid van willen, in mijn lezing van deze en aanverwante topic.
c)
Ik meen dat dit ook herhaaldelijk is aangegeven door de meest actieve discussie genoten.
d)
Geef je verder in deze post ook aan niet meer in bewustzijn te geloven?
wat je doet kun je nooit beslissen. Je haalt de tijdslijn weer door elkaar. Overigens kun je ook voor de verliefdheid beslissen wat je gaat PROBEREN te doen.heeck schreef: ad b, c)
Siger dan? En vanwaar de ijver van Peter dan om het onderscheid met andere machinaal functionerende eenheden uit te vergroten en jou idee dat je toch minstens na het verliefd worden wel kunt beslissen wat je me die verliefdheid doet??
Roeland
Dat is een drogreden. Uit A => B en ~A kan je niet ~B besluiten.Peter van Velzen schreef:Er komt ineens een idee bij me op dat wellicht saillant is. Als wij een onstoffelijke ziel zouden hebben, dan waren onze hersenen slechts een machine, die door die ziel wordt bestuurd. DIe ziel hebben wij niet, en daarom zijn we ook geen machine.
Ik denk dat Peter bedoelt geen machine van een / die ziel. Welke operator zou dan onze hersenen besturen volgens jou?axxyanus schreef:Dat is een drogreden. Uit A => B en ~A kan je niet ~B besluiten.Peter van Velzen schreef:Er komt ineens een idee bij me op dat wellicht saillant is. Als wij een onstoffelijke ziel zouden hebben, dan waren onze hersenen slechts een machine, die door die ziel wordt bestuurd. DIe ziel hebben wij niet, en daarom zijn we ook geen machine.