Ik had de bijbel al jaren niet meer gelezen, noch ging ik meer naar de kerk, maar mijn christelijk geloof zat rotsvast in me, totdat 9/11 een enorme crisis in mijn gedachtenwereld opwekte. Opeens werd ik op niet mis te verstane wijze geconfronteerd met het religieuze fanatisme. Opeens besefte ik dat niet godloze mensen de grootste hel op aarde creëren, maar de dwepers, veelal juist de vroomste godgelovers. En ik was als evangelisch christen een dweper geweest, behoorde nog steeds officieel tot die groep. Ik was zelfs zo'n dweper geweest dat ik me als jong volwassen christen nog eens volwassen liet dopen hoewel ik als kind al gedoopt was, omdat de kinderdoop zogenaamd niet bijbels was...Luminata schreef:Even een persoonlijk vraagje hoor, voelde jij je schuldig toen je het hele verhaal had verteld, of nam je het meteen al het christendom zelf kwalijk? Want ik heb heel erg het gevoel dat het mijn schuld is dat ik mijn ouders heb teleurgesteld, ook omdat ik mijn ouders blij heb gemaakt met een dooie mus, toen ik me liet dopen.
Toen ik even daarna met evangelische preken en kreten werd geconfronteerd dat het allemaal voorspeld stond in Openbaring 18, of dat God dit toeliet vanwege de zonde zus en zo die in Amerika hoogtij viert, sloegen bij mij opeens allemaal stoppen door. Een ongekende nausea kwam bij me op, hetgeen me daarna nooit meer losliet.
Ik schreef mijn vader (iemand die helemaal gebrainwashed was met dat evangelische eindtijdgeloof) een brief waarin ik malse kritiek uitte op deze vorm van geloof waar ik zelf al eerder afstand van had genomen, maar voelde me al meteen zo schuldig dat ik de brief niet eens durfde te versturen!
https://volwassengeloof.nl/23-2/
Dus zelfs wanneer je er als kind al een andere christelijke mening op nahoudt en die naar voren brengt, creëert het al een schuldgevoel. De kloof tussen christenen onderling met verschillende opvattingen is in de geschiedenis overigens minstens zo groot of soms veel groter gebleken dan de kloof tussen een christen en een ongelovige.
Maar vanaf dat moment zat mijn geloof in de knel. Was ik eigenlijk nog wel een christen? In die brief had ik me heel emotioneel geuit. Ik geloofde enkel in liefde en wilde totaal niets meer horen over straffen en oordelen. Maar zoiets kan helemaal niet in het christelijk geloof. In christelijk geloof zijn oordeel en liefde, straf en vergeving, vergelding en beloning. Je kan niet het één weglaten en enkel het andere behouden. Maar ik kon absoluut niet meer met die donkere keerzijde van de christelijke opvattingen leven. Het gelovige fundamentalisme maakte me woedend.
Een maand later begon ik de bijbel weer eens door te lezen. Ik begon op bladzijde 1 en nam me voor al mijn eerlijkste gedachten erover op te schrijven, om te weten te komen wat ik nu eigenlijk geloof.
https://volwassengeloof.nl/2-2/
Met deze bezigheid was ik vervolgens wel vier jaar lang zo ongeveer dag en nacht bezig. Het liet me niet meer los. Er groeide een heel boek uit. Mijn manier om te vertellen dat ik er nu anders over denk was dit boekwerk aan mijn ouders en broers op te sturen. Het was een soort bomaanslag...
Ik bemerkte bij het opnieuw lezen van de bijbel al meteen op die eerste bladzijden dat ik geen enkel respect meer kan opbrengen voor de bijbel. Het was enkel en alleen kaf, onzin, wreedheid, primitief denken en ongeloofwaardige fantasie dat me in het gezicht sloeg.
Maar ik was wel dertig jaar christen geweest. Mijn grootste schuldgevoel voelde ik tegenover God zelf. Een christen is volledig geprogrammeerd op de gedachte dat God laten varen dom en dwaas is. Ik liet dan ook wel de bijbel geheel vallen, maar probeerde God lange tijd overeind te houden. Een god a la Neale Donald Walsch, Pantheïsme, Spinoza, Samante (op dit forum).
Ik heb uit die fase nog leuke teksten overgehouden. Het was een zeer therapeutische bezigheid om de bijbel te herschrijven met geheel eigen gedachten, gedachten die ikzelf kon eerbiedigen en waarmee ik boekgelovigen aan het denken wilde zetten. Zo schreef ik veel bijbelse psalmen opnieuw, en de brief aan de romeinen en korinthiërs.
Nu ik ze achteraf weer eens lees merk ik op dat het een mengeling was van zeer idealistisch bezig zijn en zoete wraak nemen op de bijbel, een kinderlijk plezier aan spelen met taal en gedachten en de geestelijke overwinning behalen op wat mij ooit geknecht had. Op deze manier werd het voor mezelf duidelijk hoe een mens zijn eigen denkwereld creëert en je de hele realiteit met het grootste gemak kan boetseren naar je eigen verlangens.
Uiteindelijk zag ik via het lezen van Nietzsche en de atheïstische bestsellers van de laatste jaren in dat alle religie eenvoudig de capriolen zijn van de mens die een fopspeen nodig heeft om het leven aan te kunnen. Ik werd anderhalf jaar geleden wat men noemt atheïst. Het kostte geen centje pijn. Mijn nausea van de religie was inmiddels zo groot dat het sindsdien enkel en alleen een opluchting is geweest me op geen enkele manier meer bij de religieuze mens te hoeven rekenen.
Het christendom iets kwalijk nemen, of wie dan ook iets kwalijk nemen is uiteraard iets waar een mens van af moet komen. Het hoort tot een fase van boosheid, je moet er doorheen, maar uiteindelijk heb je altijd zelf de beslissingen om wel of niet te geloven gedaan, en moet je slechts jezelf iets kwalijk nemen. Door die fase moet je dan ook weer heen, ook daar moet je weer van afkomen. Een mens hoeft zichzelf niet zo kwalijk te nemen dat hij ooit eens zus of zo deed of dacht. Een mens is gewoon mens, en hij blijft vaak een nar, of hij nu religieus of atheïst is. Je moet om jezelf en het leven glimlachen.