Goed verhaal zoekendegolovige.zoekendegelovige schreef: Wat is er dan veranderd? De ‘kathedraal van zeker weten’ is ingestort: veel dogma’s en overtuigingen die altijd vanzelfsprekend waren, werden onzekerheden. De betovering is er af: ik geloof niet langer naïef en vol hoop en geloof dat we van heerlijkheid naar heerlijkheid gaan of dat er grootse dingen liggen te wachten, ook de betovering van een soort hemel op aarde te hebben gevonden is weg. Ik ken weinig mensen die hun geloof zo hebben ervaren, maar voor mij was het altijd wel zo en dat is er niet meer. Ik ben gede-radicaliseerd: de stelligheid waarmee ik geloofde in zaken als gebed, roeping etc is veranderd in voorzichtig spreken en twijfel.
Een jaar of 10 geleden heb ik zelf op het punt gestaan om het bijltje erbij neer te gooien. Mijn moeder was op een gruwelijke, mensonterende manier gestorven terwijl zij haar leven aan God had gewijd en zéér gelovig was. Alles wat ik daarvoor dacht zeker te weten stortte in. Ze had altijd voor anderen klaargestaan, kon haar mond niet houden over Jezus, geloofde in genezing, geloofde in de opname, geloofde dat de bijbel het woord van God was etc. Van kinds af aan ben ik door haar met geloof geconfronteerd en denk ik erover na.
Op het moment dat ik het niet meer trok om te kunnen geloven kwam het Woord mij gelukkig tegemoet. Ineens kwam ik openbaringen tegen op het internet. Ik herkende Zijn stem in geschriften van Emanuel Swedenborg, Jacob Lorber, Gottfried Mayerhöfer en Bertha Dudde. Er ging een nieuwe wereld voor me open, het was alsof de sluier van mijn geloof werd opgelicht. Het boek 'De jeugd van Jezus' van Jacob Lorber heeft mij stevig aan het denken gezet over de gevestigde kerk-ideeën. Maar vooral de geschriften van Bertha Dudde hebben mijn kijk op de bekende leerstellingen van kerken compleet veranderd.
De kerk heb ik 20 jaar geleden al verlaten maar mijn geloof is nu sterker dan voorheen. Het is jammer dat het zo gaat, ik heb geen behoefte meer om mij tussen kerkgangers te begeven, het is niet anders.
Ik wens je veel wijsheid toe in je zoektocht, het is de moeite waard.
Groet, Mohawk