Een nieuwe Coming Out

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raymond

Een nieuwe Coming Out

Bericht door Raymond »

Vandaag op mijn facebookaccount geplaatst:

Vandaag is het de tijd voor een nieuwe coming out. Ik kan er niet meer om heen draaien: de kleinzielige, miezerige God - die van mensen verwacht dat ze andere mensen afwijzen, dat ze andere mensen mogen buitensluiten, met geweld mogen bestrijden en zelfs in koele bloede mogen vermoorden – die God bestaat niet!

Net zoals in 2005 toen ik eindelijk tegen de buitenwereld toegaf dat ik homoseksueel ben, vind ik het spannend om dit toe te geven. Toch kan ik niet anders dan toegeven wat de feitelijke situatie is. Ik heb het te lang nog verhuld in allerlei vage taal. Deze nieuwe coming out is het gevolg van een proces dat al een aantal jaren geleden is ingezet.In Oktober 2011 schreef ik elders bijvoorbeeld al eens:
"wij kunnen niet anders dan over God spreken in beeldtaal. Het probleem ontstaat echter als we de door de taal geconstrueerde beelden van God als voor waar gaan houden en die dus als het ware vereren of dienen.Volgens mij moeten we dan ook ontzettend op onze hoede zijn om de persoonlijke beelden voor God als enige ware voor te houden. Als hier wordt gezegd dat het verontpersoonlijken van God tot atheïsme leidt dan zij het zo en dan ben ik bij deze dus atheïst. Een atheïst in de zin van dat ik een ontkenner ben van (de voor waar gehouden) Godsbeelden."

Feitelijk schreef ik in 2011 dat ik atheïst ben, maar verhulde dat toen nog in een verhaal over het onkennen van de voor waar gehouden Godsbeelden. Ik heb een tijd een vrij abstract, haast panentheïstisch Godsbeeld beschreven (https://www.facebook.com/notes/raymond- ... 4152431926" onclick="window.open(this.href);return false;), maar feitelijk was dat steed mijn eigen vorm van beeldspraak. Ik gebruikte ‘God’ als metafoor voor alles wat voor mij uiteindelijk waarde had. En dat zijn waarden als sociale gerechtigheid, compassie en liefde. God stond voor mij dus altijd symbool voor deze positieve waarden. Alleen merk ik maar al te vaak dat God helemaal niet verbonden wordt aan deze waarden, maar dat God gebruikt wordt als een excuus voor onderdrukking, uitbuiting, buitensluiting, anti-intellectuele houding en de ultieme barbarij in de vorm van koelbloedige moordpartijen op mensen met wie je het oneens bent. God als symbool voor positieve waarden is helemaal niet zo’n goed metafoor. En daarom stap ik bij deze helemaal af van God. De God van barbaarse moslimexstremsten, de God van christenen die andere veroordelen en buitensluiten of welke andere God ook die wordt aangedragen om mensen op mensonwaardige wijze te behandelen – die God die bestaat niet!

Dit betekent overigens geenszins dat ik elke moslim, elke christen of welke andere gelovige maar ook gelijk stel met de barabarij die gisteren heeft plaatsgevonden door een laffe terroristische aanslag te plegen op de cartoonisten van Charlie Hebdo! Ik ken vele lieve oprechte gelovigen en ik gun deze mensen alle vrijheid om hun geloof te belijden. In zekere zin blijf ik zelf ook een gevoel van religiositeit en spiritualiteit ervaren doordat ik me verbonden voel met alle mensen die staan voor vrede, sociale gerechtigheid, compassie, liefde, vrijheid en menswaardigheid.

Ik blijf dezelfde persoon die ik was, dezelfde gepassioneerd mens, dezelfde idealist, dezelfde mens die zijn leven wil gaan in alle oprechtheid en liefde, een mens die wil laten zien hoe hij echt is zonder de zaken mooier voor te stellen, een mens die het leven met al zijn ups en downs aanvaard wetende dat hij zich geborgen mag voelen in de liefde van vrienden die mij aanvaarden om wie ik ben en niet om wat ik ben.

Ondertussen wandel ik mijn weg door het leven, waarbij ik hoop oprechte liefde in mijn leven te mogen blijven ervaren en iets van die oprechte liefde aan andere mensen te tonen.

Vandaag 8 januari 2015 doe ik dus een nieuwe coming out: ik ben atheïst. Ik ontken het niet meer! Het is spannend, maar ook bevrijdend! Ik speel geen verstoppertje meer. Ik hoef mijn homoseksuele relatie niet meer te verdedigen tegenover christenen, die vinden dat ik geen ware gelovige zou kunnen zijn, ik hoef me niet meer in allerlei vage bewoordingen te uiten omdat ik anderen te vriend wil houden!
'Follow your bliss' - Joseph Campbell
PietV.
Erelid

Re: Een nieuwe Coming Out

Bericht door PietV. »

Bedankt voor je verhaal Raymond, dat het anderen maar mag inspireren om er ook voor uit te komen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dank ook van mij Raymond en gefeliciteerd.
En dat om dat je een besluit hebt genomen.
Dat is de eerste stap naar nieuwe gemoedsrust en vrede met je zelf.

Dat ik niet meer geloof is bekend, maar ook nog niet dat ik actief ben in het atheïsme.
Ik ben echter geen anti-theïst.
Misschien maakt dat het gemakkelijker.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Atheïst was je altijd al, zo ben je geboren.
Maar nu ben daarbij ook nog eens een vrijdenkend mens geworden.
Gefeliciteerd!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie