Aan eigen geloofssucces ten onder gegaan!

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

ReVO

Aan eigen geloofssucces ten onder gegaan!

Bericht door ReVO »

Graag wil ik met jullie mijn verhaal delen. Het is voor mij tijd om als (ex)-christen uit te pakken. Mezelf kennende schrijf ik veelal uitgebreid, dus neem even de tijd om het door te lezen. ;)

Zelf ben ik nog maar slechts 21 jaar jong, maar wel met een intensief en succesvol geloofsleven achter de rug. Ik ben redelijk conservatief opgegroeid in een Nederlands gereformeerd huishouden. Gedoopt, twee keer per zondag naar de kerk, altijd binnen vóór en ná het eten, na avondeten met gezin Bijbellezen, trouw elke keer catechisatie gevolgd en uiteindelijk op mijn 18e met volle overtuiging openbare belijdenis afgelegd. Diverse jaren in mijn pubertijd, toen geloof steeds belangrijker voor mij werd, heb ik ook nog (bijna) elke avond een Bijbelsdagboek gelezen.

Hoewel ik mezelf helemaal niet als heilig boontje beschouw, was ik wel voor veel leeftijdsgenoten een vreemde eend in de bijt. Ik was altijd al fanatiek met het geloof bezig. Hoewel het Bijbellezen in kindsjaren veelal op basis van sensatieverhalen interessant was, werd ik in mijn pubertijd erg geïnteresseerd in het geloofsleven. Daar waar anderen er een beetje om gingen protesteren, maar aan het einde van de rekening nu nog wel hun geloof behouden hebben. Ik ging als kind naar een speciale gereformeerde middelbare school. Mijn ouders wilden dit natuurlijk ook heel graag, maar ik stond er zelf als 12-jarige er dan ook geheel achter. In de kerk zitten was voor mij eerder een genot dan verplichting, en van een inhoudelijke preek kon ik dan ook meer dan genieten. De preek was dan ook het hoogtepunt van elke kerkdienst.

Uiteindelijk moest ik na de middelbare school wel naar een algemene beroepsopleiding. Daar was iedereen in mijn klas atheïst, maar ik kon het geloof als haantje de voorste keihard verdedigen. Ik weet nu niet meer hoe ik het deed, maar ik was in vuur en vlam van het christelijk geloof. Ook op andere internet fora heb ik flink het geloof verdedigd en vond ik alle bewijzen van atheïsten tegen het geloof maar domweg het werk van satan.

Maar het was uiteindelijk nog niet genoeg. Ik vond dat ik mijn geloof na mijn openbare geloofsbelijdenis nog dieper moest gaan naleven. De Heidelbergse Catechismus werd nog maar eens extra doorgelezen en ik had bijna de waarheid in pacht. Hoewel ik wel altijd veel respect naar katholieken en andere protestanten heb gehad, wist ik precies waarom ik gereformeerd was en niet hervormd, evangelisch of katholiek. Omdat ik ten volste geloofde dat ik een zondig en vervloekt mens was, kon ik God maar niet dankbaar genoeg zijn om zijn genade. Bidden rondom het eten was voor mij niet voldoende. Ik moest ook bidden als ik met de auto op pad ging. Soms ook spontaan in het openbaar. Bovendien dacht ik ook om de haverklap aan het geloof. En zodra ik dacht ook maar iets zondigs gedaan te hebben, werd er natuurlijk zo spoedig mogelijk contact met God gezogd in gebed. Klinkt heel vroom, maar zo was ik. Daarnaast heb ik geestelijk een ontzettende strijd gevoeld tussen de duivel en mezelf. Ik schreeuwde in mijn gebed van God om verlossing van het kwade. Zie bidden kan een obsessie worden, want je kan als diep gelovige nooit vaak genoeg bidden!

Toch kwamen er door mijn geloofsjaren heen vragen opzetten. De gruwelijke Bijbelverhalen werden echter altijd maar domweg afgedaan met de volgende argumenten:
  • Gods verstand gaat veruit boven de mens: "We kunnen toch niet alles begrijpen."
  • God is rechtvaardig en zijn wil is goed.
  • De mens is nu eenmaal zondig en verdord.
Daarnaast hebben we ook vaak onprettige verhalen gewoon globaal gelezen, zonder er eigenlijk bij stil te staan wat het allemaal wel niet betekende.

Al jaren had ik in mijn leven de droom om in het buitenland te gaan wonen. Uiteindelijk heb ik bij toeval een zeer uitdagende stageplek in Duitsland aangeboden gekregen. Inmiddels woon, werk en studeer ik hier en heb een zelfstandig bestaan opgebouwd en mij bij de Lutherse kerk aangesloten. Je hebt overigens ook geen keuze. Het is óf katholiek óf protestant. En als je protestant bent ligt het net of die plaatselijke luthers of gereformeerd is. En bij het aanmelden in het gemeentehuis moet je je religie al meteen aangeven. Kerkbelasting wordt dan keurig automatisch van je salaris ingehouden. Dat is voor de geïnteresseerden 9% over je inkomstenbelasting. Voorbeeld: Stel je moet per maand 100 euro inkomstenbelasting betalen, dan bedraagt de kerkbelasting 9 euro bovenop je normale inkomstenbelasting. Een schijntje dus in vergelijking met de vrijwillige bijdragen die kerken in Nederland wel van hun leden verwachten.

Qua tradities is de Lutherse kerk zeer conservatief. Een uitermate eerbiedige kerk met mooie rustige kerkdiensten. Binnen een uur sta je dan ook altijd buiten, zodat het nooit langdradig wordt. Het is echter ook een kerk waar hel, verdoemenis, straffen etc. niet meer verkondigd worden. Duitse christenen zijn héél gematigd. Daar heeft het extremistische nazi-tijdperk wel voor gezorgd. De zogenaamde 'vrije' kerken (o.a. baptisten en evangelische), worden dan ook meteen als fundamentalistisch afgestempeld. In de volksmond heeft men het daar al over sekten, laat staan als je over Jehova getuigen gaat praten. Als iemand je durft te zeggen dat je naar de hel en/of verloren gaat als je niet geloofd, dan ben je net zo erg als Hitler. En nu besef ik ook dat die Duitsers eigenlijk nog gelijk hebben ook, maar daar kom ik dadelijk op...

Doordat zeker protestanten in Duitsland het geloof niet meer zo intensief nemen, resulteert dit ook in lege kerken op zondag. Massa's mensen geven wel aan te geloven, bij een doopdienst, kerst o.i.d. zit de kerk dan ook stampvol, maar actief zie je men niet bezig. Men kán en wíl niet meer geloven dat God van de Bijbel eigenlijk een God is die regelmatig straft. In de kerk wordt uitsluitend over de goede en liefdevolle God gesproken. Uiteraard laat men het oude testament niet koud, maar de vele gewelddadige stukken leest men niet. En anders worden ze zo uitgelegd, alsof dat nu door Jezus allemaal niet meer van toepassing is. Maar vind je het gek? De Duitse kerken lopen al leeg en om het weer wat voller te krijgen helpt zeker geen hel en verdoemenis verkondiging! Een dergelijke leer in uitsluitend het positieve is mooi, maar absoluut niet conform de Bijbel heb ik me pas later bedacht.

Echter als ik dan mijn ouders in Nederland op een willekeurig weekend weer eens bezoek, en weer in de oud en vertrouwde stampvolle kerk zit, dan wordt het woord van God weer fanatiek verteld. Oo... die Duitsers moesten eens weten hoe vele Nederlandse kerkdiensten eruit zien. Want de NGK is nog niks vergeleken andere conservatieve gereformeerde kerken.

Hoewel ik de Duitse manier van geloven zeer ben gaan waarderen, ben ik sinds ik studeer mijn hersens toch steeds meer gaan gebruiken. Ik ben kritischer en rationeler geworden. Niemand vertrouw ik zomaar op blote ogen. Mijn gezonde verstand wil ik zelf gaan gebruiken. En ja, zo'n iemand moet ook zijn intensieve geloof toch ook op deze manier toetsen. En ik denk dat jullie al raden wat het resultaat is...

Nu de uiteindelijke aansporing om eens kritisch en rationeel na de Bijbel te kijken heb ik nadien mijn vader mij het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" van Ben Hobberink in de handen heeft gedrukt. Ik ben het met vol enthousiasme gaan lezen en zag dat mijn geloof aan alle kanten werd bevestigd. Ook mijn ouders waren er natuurlijk heel enthousiast over. Maar als student wist ik dat een enkele lectuur lezen foute boel kán zijn. En zie daar... Het internet open je en kritiek op dit welbekende boek kwam uit alle kleine gaatjes. Voor mij was het duidelijk: Er klopt hier iets niet.

Ik ben zelf op onderzoekspad gegaan. Waar komt religie vandaan? Waarom geloof ik? Diverse nuttige en wetenschappelijke stukken heb ik doorgelezen en opeens ging ik beseffen dat mij antwoorden als "Dit gaat buiten ons menselijk verstand om." dom en onzinnig is. Ik heb mijn vicieuze cirkel (in Duits: Teufelskreis!) van het geloof doorbroken en ging alles nauwkeurig en kritisch doorlezen. De betrouwbaarheid van de Bijbel heb ik onder andere bekeken. Dat bleek overigens niet zo makkelijk, aangezien je met Google standaard eerst evangeliserende websites krijgt aangeboden. Ja, die zijn natuurlijk al bevooroordeeld. Maar via wikipedia en wat specifieke Google opdrachten ben ik een stuk wijzer geworden. En per slot van rekening ben ik ook op "Volwassen geloof" gestoten van Albert Vollbehr (Rereformd). Het enige wat ik kan doen is hem bedanken voor zijn uitgebreide stof. Hoewel ik deel 2 nog niet helemaal uit heb, heb ik deel 1 aandachtig en volledig doorgelezen. Deels zelfs herhaaldelijk. Maar eigenlijk ben ik zijn site pas tegengekomen, nadat ik door mijn twijfels het geloof in elkaar zag storten. Echter was de confrontatie met de Bijbel wel erg goed uitgewerkt en heeft verder mijn ogen geopend. In eerste instantie dacht ik: "Lees ik dit wel goed?" en heb elders op internet gezocht, maar ik kan niet meer dan hem gelijk geven. Het boek "Volwassen geloof" heeft me dan ook zeker geholpen en zal me hopelijk nog verder helpen.

Ik herinner het eerste moment van mijn 'geloofsval' nog zo goed: Ik las een mail van een goede bekende van mij uit Nederland. Deze arme man heeft kanker. En ik zag een bericht van zijn vrouw dat het hem na de ingrijpende operatie nog niet zo goed ging. Ik had dan ook regelmatig voor hem gebeden. Maar toen ik las dat hij voor de operatie zo op God vertrouwde en ik letterlijk las dat hij zich had 'overgegeven' aan God viel bij mij ergens het gordijn. Dit kan toch niet waar zijn?! Wil God nu dít? En dan geeft hij zichzelf ook nog compleet aan zo'n God over? Ineens schoten al mijn gebeden (ook voor andere mensen) door mijn hoofd. Mijn gebeden om bekering van ongelovigen schoten door mijn hoofd. En wat hebben al die gebeden ooit gebracht? Niks. Helemaal niks. Ja, mijn gebeden werden verhoord als ik vroeg om veilig thuis te komen, maar ik wist ook dondersgoed dat heel veel niet-gelovigen ook dagelijks veilig thuiskomen. Ik was al langer zo rationeel te denken dat met bidden alleen niks kan gebeuren. Bidden om werk, zonder te solliciteren gaat niet. Bidden om genezing, zonder op z'n minst de apotheek of huisarts op te zoeken gaat ook niet. Bidden om veilig thuis te komen, zonder actief en oplettend aan het verkeer deel te nemen gaat ook niet. Dat wist ik altijd wel, maar nu kwam het als een bom op me af.

Hoewel ik zeer moeilijk emotioneel wordt in de vorm van huilen, heb ik ineens gehuild en tot God in een smeekgebed gevraagd of hij me niet vast wilde houden. Ik voelde mijn geloofsfundament trillen en ik voelde me letterlijk als afvallige uit de hemel vallen. Ik heb mijn beide armen (geestelijk gezien) letterlijk uitgestrekt naar God. En door mijn hevige gebeden leek ik op het nippertje gered, maar enkele dagen later opnieuw... En toen viel ik definitief van het geloof af. Het was het moment der bekeuring wellicht. BAM! En daar lag ik op de grond. Weg geloof! En toen besefte ik eigenlijk dat ik die paar dagen daarvoor feitelijk al mijn geloof had verloren, maar ik op basis van niet bestaande hoop ergens toch weer met veel fantasie wat ingebeeld heb.

Afvallen van mijn geloof voelt alsof ik uit een droom ontwaakt ben, maar het voelt vooral alsof ik bedrogen ben. Iemand waar ik in mijn jonge leven zoveel op heb vertrouwd blijkt helemaal niet bestaan. Hoe heb ik dat ooit voor elkaar gekregen zo naïef te zijn? Het is wellicht als dat je levenspartner na 21 jaar je ineens in de steek laat. Ik wist niet wat met mij gebeurde, en nog steeds eigenlijk niet. Ik denk wanhopig rond en moet ergens een draai zien te vinden als agnost of als atheïst. Hoe raar klinkt dat in mijn oren! Atheïst?! En twee maanden geleden was ik nog zo'n fanatieke christen? Ben ik dan nu aan mijn geloofssucces ten orde gegaan?!

Ja. Ik denk dat ik inderdaad aan mijn geloofssucces ten onder ben gegaan. Ik kende de Bijbel te goed en was veel te diep spiritueel bezig. En alle kritische argumenten op de Bijbel sluiten precies de gaten op waar ik altijd vragen over heb gehad. Eerst heb ik me in allerlei bochten heb zitten wringen om de Bijbel en Gods daden te rechtvaardigen, maar nu zie ik in dat de Bijbel slechts mensenwerk is. En Bijbelteksten die ik eerst zo mooi vond, daar kan ik nu nog maar van gruwelen. Ik heb eerder van iemand anders op dit forum ook al een dergelijk verhaal gelezen.

Nu behoor ik zelf ook tot die 'goddeloze' club van vrijdenkers. Idiote mensen die denken dat je het heil in elkaar moet zoeken en niet in God. Mensen zonder doel in het leven. Mensen zonder troost. Mensen met het idee dat je wellicht van de aap afstamt. Ooh... wat kon ik vroeger toch zo negatief denken?

De enorme last van erfzonde, hel, vervloeking, veroordeling etc. is van mijn schouders gevallen. Maar ook het vreselijke schuldgevoel aan dankbaarheid tot God is weg. Ik kon God onmogelijk zo dankbaar zijn als dat het hem toekomt. Dat is het tweede onmogelijke in het geloof. En uiteindelijk leef je niet om Jezus liefde, maar om de angst van het verloren gaan. Hoewel ik bij de val van mijn geloof dacht naar de hel te moeten, heb ik dat niet meer, maar ik zit nog wel met de napijn. Een wond moet helen. En dat kost tijd. De last is van mijn schouders gevallen, maar mijn schouders zijn nog wel geblesseerd en ontwricht van die zware last.

Een ander moeilijk punt in mijn leven is ook omgaan met seksualiteit. Daar werd thuis weinig over gesproken. En wanneer dat gebeurde, deed alleen mijn moeder het. Mijn vader zweeg als het graf, en als jongen heb je vooral behoefte om het daar met je vader over te hebben. Mijn ouders hebben mij nooit verboden te gaan roken, alcohol drinken of drugs te gebruiken (wel afgeraden, maar keuze was vrij), máár oowee als je seks voor het huwelijk hebt... Dan ben je nog niet jarig! Maar hoe kan dat? God heeft me toch zo geschapen? Maar nee, door mijn zondig bestaan is alles kapot en verdort. Natuurlijk wist ik maar al te goed wat Jezus gezegd heeft:

"En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd." (Mattheüs 5:28)

Dit is dé reden waarom ik mijzelf als gezonde jongen met seksuele gevoelens nooit heb durven accepteren. Dat vreet je echt kapot en is zeer schadelijk aan het christelijk geloof! Met mooie meisjes praten kon ik absoluut niet, terwijl ik eigenlijk helemaal niet verlegen uitgevallen ben. Stel je voor wat als... (vul zelf maar in). De duivel laat je ermee naar binnen! En ik zag mezelf nooit vroeg trouwen, want ik heb altijd voor gehad om eerst qua werk en opleiding meer zekerheid te hebben, alvorens ik aan trouwen en kinderen krijgen wil nadenken. Een financiële basis is namelijk ook niet verkeerd. Met (oudere) vrouwen die ik toch seksueel onaantrekkelijk vind kon ik overigens wel altijd gezellig praten. Ik heb voor alle duidelijkheid absoluut geen perverse gedachten, maar het is toch normaal als jonge man dat je bepaalde seksuele gevoelens hebt?

En de eerste keer dat ik het wel moést accepteren was tijdens mijn eerste voorlezing op een Duitse universiteit. De professor (een zeer net en charismatische man) zei: "Ah, ik heb zojuist hier al een paar jongens op het podium de hoorzaal in staan kijken naar de mooie dames hier aanwezig. Ik zag ze denken: Die dame daar gaat zo (Geht so). Die tweede dame is alvast aanspreekbaar (Ansprechbar). En de derde dame: Geschikt voor reproductie (Fortpflanzungsfähig)." De hoorzaal begon te lachen. De professor antwoordde: "Nee, dat is volledig normaal! Dat hoort erbij en wellicht zien we aan het einde van de studie over drie jaar wel stelletjes hier zitten." De eerste keer in mijn leven dat iemand me dat zo serieus (!) gezegd had. Ik ben daar over gaan nadenken. Nu ik niet meer geloof begrijp ik het helemaal, maar zit zoals gezegd met de wonden. Het idee dat je van seks mag genieten en ik me nu als gezonde jongen mag accepteren is onwennig en raar. Ik heb daarin nog wel een lange weg te gaan vrees ik.

Gelukkig ben ik wel blij dat mijn sociale leven na mijn "bekering" niet zomaar zal instorten. Mijn opgebouwde kennissenkring in Duitsland bestaat uit mensen die ik ken van sport, hobby's, werk, studie etc. Bovendien hebben mensen heel veel respect voor je persoonlijke levensweg keuzes. Ik merk aan de niet-gelovige zijde dat Duitsers eigenlijk weinig om religie geven. De christenen vinden het natuurlijk jammer als iemand het geloof verlaat, maar daar blijft het bij. En dat terwijl Duitsers redelijk klassieke ideeën hebben over de zondag als rustdag, maar ook atheïsten vinden het heerlijk dat je nog een echte zondagsrust hebt. Zelfs vrachtwagens mogen op zondag niet rijden. Maar dat is toch eigenlijk heerlijk?! Ik kan er best van genieten dat je op zondag gewoon rustig alleen, met vrienden of familie in de tuin kan zitten zonder dat zo nodig de buurman moet gaan klussen, grasmaaien o.i.d. Die zondagsrust zie ik nu als niet-religeus persoon als een mooie uitvinding om de mens een welverdiende rustdag te geven om eens van het leven te gaan genieten! Gelukkig is de bakker wel op zondagmorgen gewoon open.

Wel zal het een grote opgave worden om mijn ouders te laten weten dat ik niet meer geloof. Het zal een klap voor ze worden. Aangezien ik ook nog enig kind ben zal dat nog extra moeilijk voor ze worden. Ik heb al wel plannen om dit tactisch, respectvol, maar wel met de nodige ernst te vertellen. Iemand met tips en/of ervaringen is meer dan welkom om ze hier te posten!

De wat meer fundamentalistische christenen zullen nu beslist zeggen dat ik de geestelijke strijd heb verloren en nu de duivel in mij woont. Maar ik zeg nu met mijn gezonde verstand dat ik juist verlost ben van de duivel! Hoe vaak ik geestelijk in gebed wel niet aan het 'strijden' was met de duivel. Vreselijk! En daarnaast heb ik de duivel voor mezelf gediend: Mijzelf gedegradeerd naar zondig mens. Hoe ziekelijk was eigenlijk mijn brein en toestand! Gehersenspoeld door mijn christelijke omgeving, die er overigens ook zelf weinig aan kan doen. Maar ik ben dankbaar voor mezelf (vreemd hier nu geen God neer te zetten) dat ik mijn verstand ben gaan gebruiken en door de angst van het afvallen ben heengegaan. Bovendien vind ik het Bijbelboek Prediker toch ook overduidelijk als het gaat om het leven en de zin ervan. Christenen (en ik tot voor kort) kennen hun eigen Bijbel niet eens! En dat bleek maar weer eens, aangezien ik in de hoop om mijn geloof te behouden, eerst toch nog op een christelijk forum een topic heb geopend. Helaas was niemand in staat om op mijn beargumenteerde kritiek te kunnen antwoorden. Het enige middel waar ze naar grijpen is je gevoel.

En christenen die nu bij mij aankloppen en zeggen dat ik niet genoeg heb geloofd en gebeden? Get out! Sorry, maar ik heb écht met heel mijn hart, heel mijn ziel en heel mijn verstand tot God gebeden of hij me wilde bewaren. Dit is niet gebeurd. Naast alle conclusies die ik al kon trekken, kan ik nu ook zelf door deze persoonlijke ervaring stellen dat deze God niet bestaat. Ik ontken het bestaan van een God overigens niet, maar als hij bestaat dan is hij het woord God waardig. Dat is de God van de Bijbel niet. Dat is een menselijk hersenspinsel. Een mengelmoes van allerlei mythes en invloeden uit het Midden-Oosten. In dit geval heb ik gebrek aan geloof aan het bestaan van een God.

Nu moet ik de weg der atheïsten gaan bewandelen. Ik ga zeker niet nu ineens hoog van de toren blazen. Ik weet dat mijn gezonde verstand zegt dat ik slechts een mens ben, mens blijf met menselijke tekorten. Die tekorten zijn echter iets ánders dan zonden. Hoe gemeen het eigenlijk wel niet is om daarop in te spelen. Iedereen maakt fouten en gekken die graag macht en doodslag willen zien zullen helaas altijd bestaan. Dat neemt niet weg dat juist ook veel atheïsten ook mensen zijn met een hart en liefde kunnen geven.

Het wordt wennen de aankomende tijd. Wennen in een nieuwe denkwereld. Mochten jullie mij tips meegeven, dan hoor ik dat graag! Ik hoop snel te kunnen herstellen van de klap die ik gemaakt heb en dat ik ook als atheïst of agnost verder mag en kan leven. Want één ding is zeker: Ik hou teveel van het leven om het op te geven. Er zal beslist een mooi leven voor me kunnen liggen, zonder een denkbeeldige opperwezen, of niet?!

Dank voor het lezen van dit uitgebreide verslag. :)
Ordnung muß sein!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Aan eigen geloofssucces ten onder gegaan!

Bericht door Rereformed »

Een openhartig en prachtig opgeschreven verhaal. Bedankt voor het plaatsen hiervan.
Wat tips betreft, je besluit je verhaal al met een beschrijving van een houding die ik zelf als wijs beschouw.

Zelf schreef ik in het boek Volwassen Geloof er oa dit over:

"Ik vond een paar woorden die Nietzsche ooit eens neerschreef en ik goed in mijn oren wil knopen:

Je vereert en veracht in je jonge jaren nog zonder de nuanceringskunst die de grootste winst van het leven is, en je moet er dan ook hard voor boeten mensen en dingen op die manier met je ja's en nee's te hebben overvallen...Later, als de jonge ziel, door louter teleurstellingen gemarteld, zich eindelijk argwanend tegen zichzelf keert, nog altijd vurig en wild, ook in haar argwaan en gewetenswroeging: hoe kwaad maakt zij zich dan, zij verscheurt zichzelf van ongeduld, zij neemt wraak voor haar lange zelfverblinding alsof deze vrijwillig was gekozen! In deze overgangsfase straf je jezelf door je gevoel te wantrouwen; je foltert je enthousiasme door twijfel, je voelt zelfs een goed geweten al als een gevaar, als weer een soort jezelf voor de gek houden; en vooral kies je partij, principieel partij tegen 'de jeugd'. -Tien jaar later: en je begrijpt dat ook dit alles nog -jeugd was! (Voorbij goed en kwaad, §31)

Als aanvulling kan ik schrijven dat men zelfs twintig of dertig jaar ouder de kunst van wijs te worden nog even vlijtig kan beoefenen, alsof er slechts pas een begin mee is gemaakt.

Ik schreef toen ik op jouw punt was gekomen ook:

"Om te beginnen zal ik alle evangelische leermeesters met groot charisma die ik heb gehad vergeven voor het verkondigen van zoveel zekerheden. Ze zijn allemaal mensen zoals ikzelf, en zijn op zoek naar houvast en goedheid in het leven.
Als eerste waarheid van 'dieper inzicht' zal ik hiermee komen: Weg die malle zogenaamde zekerheden over het luchtledige! Weg uit de enge kring van mensen die zich in alle ernst 'gemeenschap der heiligen' noemen. Word weer mens, dwz behoor slechts tot één gemeenschap: de wereldgemeenschap!"

Mijn later geschreven boek De God die ver te zoeken is eindigt zo:

"Formule voor mijn geluk: een ja, een nee, een rechte lijn.
En kan ik er mee leven en sterven? Streef ik dan naar geluk? Wat is er aan mijn geluk gelegen! Geluk komt op mijn weg als een verdwaalde zonnige en warme dag in Finland. Ik streef naar mijn werk en ben mijn eigen zon. Sinds ik atheïst ben merk ik het pas hoeveel zon ik ben. Voor een christen is het bijna ondenkbaar de zon en eindeloze kracht in je eigen hart te vinden, zoals het voor hen ondenkbaar is dat de moraal op jezelf kan berusten. Maar het behoort tot de aangenaamste zaken in mijn leven de zon te vinden in mijn eigen persoon. Atheïsme is misschien niet zozeer meer geluk, maar wel een hoop meer zelfrespect. Een gezonde zelfliefde, alsook een gezonde liefde voor het aardse leven, en het verdwijnen van allerlei zware wolken."
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En toen ging het fout.
Nu de uiteindelijke aansporing om eens kritisch en rationeel na de Bijbel te kijken heb ik nadien mijn vader mij het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" van Ben Hobberink in de handen heeft gedrukt. Ik ben het met vol enthousiasme gaan lezen en zag dat mijn geloof aan alle kanten werd bevestigd. Ook mijn ouders waren er natuurlijk heel enthousiast over. Maar als student wist ik dat een enkele lectuur lezen foute boel kán zijn. En zie daar... Het internet open je en kritiek op dit welbekende boek kwam uit alle kleine gaatjes. Voor mij was het duidelijk: Er klopt hier iets niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom ReVo op freethinker. een lange bijdrage die ik twee keer heb gelezen. Je bent nu één van de snel groeiende groep vrijdenkers. Mensen die niet vastzitten aan een geloof en dogma's die iemands leven totaal kunnen beïnvloeden. Het boek van Ben Hobrink heb ik in mijn bezit en eerlijk gezegd kon ik na het doorlezen maar één conclusie stellen: "Je moet jezelf wel intens minachten als je dit vodje serieus neemt"! Bij sommige zaken wil je nog weleens tijd en moeite nemen om hier iets tegenover te zetten. Maar een persiflage van vergezochte verbanden die door moeten gaan voor moderne wetenschap. Met verwijzingen naar readers digest, top santé en jaren zestig creationistische lectuur. Kun je beter inruilen voor echte wetenschap.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Fijn om te horen dat Hobrink nog iets positiefs bereikt heeft.

Gefeliciteerd met wat je bereikt hebt. Als je hier wat rondleest zal je merken dat wij (freethinkers) soms eindeloos iemand proberen te vertellen dat alles waarin hij gelooft een sprookje is, maar het gewoon niet aankomt. Als je eenmaal aan deze zijde staat, vallen alle puzzelstukjes gewoon op hun plaats, maar vanaf de andere kant is dat niet te zien. (of men wil het niet zien). Tot op zekere hoogte zitten alle verdedigingslinies van het geloof nog best wel goed in elkaar.

Dus goed van je dat je het uiteindelijk zelf uitgevonden hebt. Als je hier nog wat rondleest zal je nog meer kunnen lezen hoe wij tegen de religie aankijken. Ik heb gemerkt dat atheïsten heel vertekent beschreven worden binnen christelijke kringen, dus ik nodig je uit ons beter te leren kennen. Welkom.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Dank ReVO voor je uitgebreide en uitgebalanceerde verhaal. Het is heel herkenbaar.. Imo ben je redelijk snel van je geloof gevallen.

Helaas plaatst het CIP zulke verhalen niet.....

Hebben wij toestemming om je verhaal op facebook te plaatsen ?? Het zal veel zoekenden enorm helpen..

Hoor graag
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Openhartige, eerlijke en ontroerende getuigenis.

Welkom op FT. :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Een lang verhaal, ReVO.

Je vraagt om advies. Nu is elk advies ook maar een mening van hoe het zou kunnen, dus het beste advies wat ik waarschijnlijk kan geven is om je niet blind te staren op allerlei adviezen. Je kunt die adviezen wel meewegen natuurlijk, maar in mijn beleving (en ook dáár hoef je je niets van aan te trekken) is het het belangrijkste om goed naar jezelf te luisteren.

Verder denk ik dat het goed is om jezelf de tijd te gunnen in het wennen aan je status als geloofsafvallige. Zoals je zelf al aangaf heeft het tijd nodig om wonden te laten helen. Ook op seksueel gebied zou ik mij niet overhaasten om een "verloren" deel van je leven in te halen. Zelf was ik nog maagd in mijn drie-en-dertigste levensjaar en met mij is het daarna best goed gekomen vind ik zelf. Daarvoor vermaakte ik mij met mezelf wat dat betreft ook prima. Verken alles rustig met je "nieuwe" blik en vind de zon in jezelf zoals Rereformed dat zo mooi omschrijft.

Zelf viel ik op mijn vijftiende van mijn geloof, maar ik genoot dan ook een behoorlijk vrije christelijke opvoeding in vergelijking met jou, maar desondanks heb ik er toen wel een klap van gekregen.

Uiteindelijk ben ik tot de slotsom gekomen dat hoeveel dikke boeken je ook door kunt worstelen het in essentie wat mij betreft hier op neerkomt met betrekking tot het beeld van een "goede scheppende God" (dat hoeft dus niet persé de bijbelse God te zijn) :

Een wezen dat in staat is tot het creëren van een universum moet ook tot heel veel meer in staat zijn. Daarbij is het dan niet goed te noemen dat zo'n wezen het zo ontworpen heeft dat mensen (en daarvan vooral jonge onschuldige kinderen) soms ondraaglijk moeten lijden ten gevolge van zaken (zoals aardbevingen en orkanen e.d.) die dat wezen in het scheppingsontwerp heeft opgenomen. Ook het idee dat mensen op aarde zijn om te leren en toe te groeien naar een gewenste situatie is onzinnig, want dan zou dat wezen beter direct mensen in de gewenste vorm met de gewenste ervaring en wijsheid gecreëerd kunnen hebben, zodat al het onnodig lijden overgeslagen had kunnen worden.

Daarmee vervalt voor mij de mogelijkheid van een "goede scheppende God".

Tot zover mijn bijdrage. Hopelijk heb je er iets aan. Ik wens je veel sterkte en wijsheid en een aangename en leerzame tijd op dit forum.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dank voor je prachtige verhaal. Wat een weg voor iemand die nog maar 21 is. Zelf heb ik mijn wensgedachte dat er een almacht zou zijn die het goede zou helpen het kwade te overwinnen pas rond mijn 30e verjaardag opgegeven, maar ik geloofde maar zeer oppervlakkig, en las het oude testament altijd met zeer veer scepsis. (er staat immers zoveel in dat lijnrecht tegen de 10 geboden lijkt in te gaan).

Ik heb onlangs bedacht dat ik eigenlijk alleen geloofde wat mijn moeder me heeft verteld ove "onze lieve heer". Dat is niet bepaald hetzelfde als de god van het OT. (en ik ben inmiddels 62)

Indrukwekkend wat jij in je korte leven al niet hebt gedaan.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ademloos, in één ruk door en met herkenning jouw verhaal zitten lezen.
Ik denk al eerder contact met je gehad te hebben. :wink:

Welkom nu hier op FT.
Laatst gewijzigd door Maria op 07 jan 2013 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Dappere kerel :-)
Bedankt voor je eerlijke verhaal!

Ik herinner mij dat vroeger in de kerk tot bekeerlingen werd gezegd: Welkom in de strijd!
Je bent nu door een ándere strijd heengegaan, de innerlijke strijd om wat wáár is.
Het léven ligt vóór je, pluk de heerlijke vruchten des levens en geníet ervan!

Hartelijke groeten van een ex-refo.
Non sum qualis eram
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Heel erg dapper van je, ik ga niet stichtelijk lopen doen want ik denk dat daar niet zo zeer de moed in zit , ik vind het heel erg knap dat je tegen een dwingende groepsdruk in en onder de druk van je opvoeding uit, een waarschijnlijk vergaande beslissing ten aanzien van je leven hebt gemaakt . Eentje die verder gaat dan alleen maar het verlaten van je nest. En dat op je 21ste.
Ik kan je alleen maar succes toewensen .
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Welkom ReVO,

Wat een indringend relaas!

De alinea die bij mij de meeste herkenning opriep was:
De enorme last van erfzonde, hel, vervloeking, veroordeling etc. is van mijn schouders gevallen. Maar ook het vreselijke schuldgevoel aan dankbaarheid tot God is weg. Ik kon God onmogelijk zo dankbaar zijn als dat het hem toekomt. Dat is het tweede onmogelijke in het geloof. En uiteindelijk leef je niet om Jezus liefde, maar om de angst van het verloren gaan. Hoewel ik bij de val van mijn geloof dacht naar de hel te moeten, heb ik dat niet meer, maar ik zit nog wel met de napijn. Een wond moet helen. En dat kost tijd. De last is van mijn schouders gevallen, maar mijn schouders zijn nog wel geblesseerd en ontwricht van die zware last.
Ik ben overigens nog altijd dankbaar. Gewoon omdat ik er uiteindelijk veel zelfkennis door heb opgedaan.
Wat betreft de wond? Neem gewoon de tijd, die geneest vanzelf. Waak er wel voor dat je niet haatdragend wordt jegens de christelijke omgeving die je gehersenspoeld heeft. Want (die) haat keert zich uiteindelijk altijd (weer) tegen jezelf.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wauw, wat een indrukwekkend verhaal.
Ik kan je van harte feliciteren met je hervonden geestelijke vrijheid.

Adviezen van een van huis uit atheist:
Blijf jezelf.
Probeer niet krampachtig verloren gewaande tijd en ervaring in te halen.
Probeer niet jezelf in een nieuw hokje te plaatsen en laat je door anderen ook niet in een nieuw hokje plaatsen, je zult merken dat je vanzelf ergens thuishoort.
Koester je geestelijke vrijheid en geniet er van.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik heb echt genoten van je super herkenbare verhaal! Het enige verschil is dat ik er op mn 35e pas afgedonderd ben! Helaas, maar het is niet anders! Je eigen leven te leidden door zelf na te denken is zo oneindig meer bevredigend dan dat het al door een ander, of religie, uitgevonden is! Chapeau!

Revo schreef:
Wel zal het een grote opgave worden om mijn ouders te laten weten dat ik niet meer geloof. Het zal een klap voor ze worden. Aangezien ik ook nog enig kind ben zal dat nog extra moeilijk voor ze worden. Ik heb al wel plannen om dit tactisch, respectvol, maar wel met de nodige ernst te vertellen. Iemand met tips en/of ervaringen is meer dan welkom om ze hier te posten!
Dat is net hoe je het zelf aanpakt en hoe je ouders het opvatten! Mijn ouders, en zelfs al mijn broers en zussen, zijn nog allemaal die-hard gereformeerde gelovigen! Elke zondag 2 keer naar de kerk! En zo worden mn neefjes en nichtjes ook opgevoed! Zolang de natuurlijke liefde boven religie staat, gaat alles goed! Zolang religie boven natuurlijke liefde staat kun je het vergeten! Heb ik ook meegemaakt toen ik nog gelovig was! Gelukkig niet bij mijn eigen familie maar wel bij vrienden.
Toon respect voor de mening en het geloof van je ouders! Veranderen doe en kun je ze toch niet! Maar andersom dienen ze ook respect te hebben voor de mening of de overtuiging die jij er op nahoud! Want respect kan alleen maar wederzijds zijn, nooit eenrichtingsverkeer!
Maar in ieder geval veel succes!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie