Carel ter Linden: "Na m'n dood ga ik niet naar God"

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Carel ter Linden: "Na m'n dood ga ik niet naar God"

Bericht door PietV. »

Van het CIP
Hofpredikant Koninklijk Huis gelooft niet in leven na de dood

De hofpredikant van onder andere Willem Alexander en Maxima heeft in de loop der jaren het geloof in een leven na de dood losgelaten. Dat vertelde ds. Carel ter Linden in EO-programma De Kist. In de loop der jaren heeft Ter Linden het geloof in een leven na de dood losgelaten. Op geloofsgebied is hij meer zekerheden en beelden kwijt geraakt. "Soms denk ik: na mijn dood zal het helder worden, dan zie ik God, eindelijk. En langzamerhand denk ik: Ik denk het niet, toch." Hij denkt dat hij God na zijn dood niet zal zien.

"Wat is en wie is God? De Bijbelse voorstelling die ik natuurlijk prachtig vind, is van een Wezen van het mannelijk geslacht die daar boven woont en ons ziet. Onze vader die in de hemel zijt. Dat is beeldtaal. Daarvan ontdek je op een gegeven ogenblik dat het een beeldende taal is. Maar wat is die God dan werkelijk? Dan kan ik niet anders zeggen dan een geestelijke kracht van barmhartigheid, vergeving, rechtvaardigheid, trouw, woede over onrecht, van bevrijding uit onrecht en bestrijding van onrecht: dat zijn geestelijke krachten en die geestelijke krachten, daar kan ik mij in mijn leven mee verbinden. Maar ik weet niet hoe ik mij daarmee na mijn dood kan verbinden. Ik ben er dan niet meer. Kijk, als God een menselijk persoon is die daarboven woont en je die voorstelling met een kinderlijk gemoed bewaart, dan denk je: 'Ik ga straks naar God toe.' Ik kan dat niet meer. Ik kan mij niet verenigen met liefde en rechtvaardigheid. Dat kan ik alleen in dit leven en dat is al moeilijk genoeg."

Carel ter Linden "Ik kan heimwee hebben naar de tijd dat ik als kind bad: ik ga slapen ik ben moe, doe mijn beide oogjes toe, Here houdt ook deze nacht, over Careltje de wacht. Ik vind het een mooie gedachte, God die over je waakt, maar ik kan me die God niet anders indenken dan in de gestalte van mensen die begrepen hebben dat God dat van hen vraagt. Ik zie geen God die over mij waakt, dan alleen de gestalte van mijn vrouw, mijn kinderen." Het waken van God zit in het waken van anderen. "Ik kan het niet anders zien dan dat." Al heeft hij wel heimwee naar de gedachte dat er wel een God is na de dood.
_____________________________________________________________________________________

Eindelijk zullen we maar zeggen. De vrijzinnige geur kwam je tegemoet. Zodra je Carel ter Linden ontmoet. Maar nu gaat hij dan toch een stapje verder. Zou WA van Buren hier ook wat van hebben opgestoken?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Re: Carel ter Linden: "Na m'n dood ga ik niet naar God"

Bericht door Jinny »

Heb dit ook geplaatst bij Bart-Jan, de reacties tot nu wat lauw.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Heb dit ook geplaatst bij Bart-Jan, de reacties tot nu wat lauw.
Ze moeten het even op zich laten inwerken. Eerlijk zijn heeft in bepaalde kringen een dubbele lading. Het is als met mogelijk leven op mars. Ze moeten er weer iets op verzinnen. Eerst gaan ze met zijn allen bidden. Daarna komt er een verklaring dat hij voor de verkeerde weg heeft gekozen en het oordeel moet vrezen.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Ik heb deze man gisteren bij Knevel en Vd Brink gezien. Voor de geïnteresseerden zou ik aanraden dit terug te kijken (uitzending gemist). Wat mij vooral opviel was dat interviewer vd Brink in zijn kenmerkende stijl bepaalde antwoorden kort hield of interrumpeerde. Ik krijg bij die jongen altijd het gevoel dat ie iets niet wil horen en er dan maar doorheen gaat praten, zo van 'nana-nanana'.
Verder valt me ook het gebrek aan ophef hierover wel op, al gaf Ter Linden in het interview wel aan dat binnen de PKN dit hem niet in dank werd afgenomen. Ik had ook wel empathie voor deze man, op 79 jarige leeftijd, terugkijkend, na een leven binnen zo'n instituut als de PKN tot deze conclusie moeten komen moet psychologisch tot wat met een mens doen. Daarnaast vind ik het op zich ook wel van lef getuigen hier zo mee naar buiten te komen.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

windsurfer schreef:Ik heb deze man gisteren bij Knevel en Vd Brink gezien. Voor de geïnteresseerden zou ik aanraden dit terug te kijken (uitzending gemist). Wat mij vooral opviel was dat interviewer vd Brink in zijn kenmerkende stijl bepaalde antwoorden kort hield of interrumpeerde. Ik krijg bij die jongen altijd het gevoel dat ie iets niet wil horen en er dan maar doorheen gaat praten, zo van 'nana-nanana'.
Verder valt me ook het gebrek aan ophef hierover wel op, al gaf Ter Linden in het interview wel aan dat binnen de PKN dit hem niet in dank werd afgenomen. Ik had ook wel empathie voor deze man, op 79 jarige leeftijd, terugkijkend, na een leven binnen zo'n instituut als de PKN tot deze conclusie moeten komen moet psychologisch tot wat met een mens doen. Daarnaast vind ik het op zich ook wel van lef getuigen hier zo mee naar buiten te komen.
Ga het vanavond even bekijken. Het gevoel wat jij hebt bij van den Brink herken ik maar al te goed. Erger me matig aan die vent.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:Ga het vanavond even bekijken. Het gevoel wat jij hebt bij van den Brink herken ik maar al te goed. Erger me matig aan die vent.
Is die uitzending dan nog steeds te bezien? Kan iemand een link geven?
Born OK the first time
malou
Forum fan

Bericht door malou »

ook hier te lezen en te zien...

Hofpredikant ontkent dat God de wereld bestuurt
gepubliceerd vrijdag 28 juni 2013 10:40 door Jeffrey Schipper

De Hofpredikant is lid van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
"Ik zie Jezus als Zoon van God, maar niet in biologische zin.
Er is wat mij betreft geen sprake van een lichamelijke opstanding."

enz.

http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpred ... d-bestuurt" onclick="window.open(this.href);return false;

de reacties daarop daar zijn ook niet te versmaden.... [-X
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

malou schreef:ook hier te lezen en te zien...

Hofpredikant ontkent dat God de wereld bestuurt
gepubliceerd vrijdag 28 juni 2013 10:40 door Jeffrey Schipper

De Hofpredikant is lid van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
"Ik zie Jezus als Zoon van God, maar niet in biologische zin.
Er is wat mij betreft geen sprake van een lichamelijke opstanding."

enz.

http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpred ... d-bestuurt" onclick="window.open(this.href);return false;

de reacties daarop daar zijn ook niet te versmaden.... [-X
Ik las hier dat men nogal lauw zou reageren, maar daar is op cip.nl geen sprake van. Ik kan me kapot verbazen over mensen die zelf leek zijn en die mensen met een andere mening al snel als dwaalleraar neerzetten. Dat heeft te maken met de dreigementen die in de bijbel staan over mensen die het anders zien. En maar de bijbel blijven citeren, als iemand een wetenschappelijk argument heeft waarom er geen schepper zou zijn. Deze mensen zijn van de wereld af, en die mogen van mij een internetban krijgen. Dat normaal denkende wezens zich niet hoeven te storen aan hun onzin.

Een boek van meer dan 2000 jaar oud versus wetenschap van de laatste honderd jaar. wie of wie gaat er winnen :roll:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

windsurfer schreef:Ik heb deze man gisteren bij Knevel en Vd Brink gezien. Voor de geïnteresseerden zou ik aanraden dit terug te kijken (uitzending gemist). Wat mij vooral opviel was dat interviewer vd Brink in zijn kenmerkende stijl bepaalde antwoorden kort hield of interrumpeerde. Ik krijg bij die jongen altijd het gevoel dat ie iets niet wil horen en er dan maar doorheen gaat praten, zo van 'nana-nanana'.
Ik bekeek het interview en heb toch wel wat begrip voor die interrupties van vd Brink en ook Knevel. De dominee was ongelooflijk breedsprakig en beating about the bush en hield zich zoveel mogelijk met dichte mistbanken omgeven, en de dingen die voor een buitenstaander het interessantst waren moesten er bij hem uitgewrongen worden.
De dominee zat ook in een lastig parket. Om over al die zaken te spreken zou men een interview van een half uur hebben moeten afspreken.
Born OK the first time
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Dank voor de link naar CIP Malou, ga ik lezen.
@Rereformed, je hebt wel een punt, hij was breedsprakig. Maar toch, die VDBrink kan mijns inziens van bepaalde zaken niet verdragen dat ze gezegd worden. Ook bij dat programma van hem waar ie één op één mensen interviewt ('adieu God?') zie je die houding terug.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik ben het helemaal met je eens windsurfer. Ik heb ook steeds dat idee. Soms denk ik wel eens dat hij voor zijn eigen welzijn die zaken afkapt. Ik herinner me nog de uitzending met van der Ham, waarin hijzelf voorgeschoteld kreeg of hij in een over water lopende Jezus geloofde. Hij antwoordde toen, dat hij dat niet waarschijnlijk vond. De wederopstanding was daarentegen voor hem vaststaand. Op zo'n moment had eigenlijk doorgevraagd moeten worden door van der Ham. Helaas gebeurde dat niet.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

windsurfer schreef: Ook bij dat programma van hem waar ie één op één mensen interviewt ('adieu God?') zie je die houding terug.
Klopt. ik heb vele afleveringen gezien. De mensen die geïnterviewd worden zijn altijd buitengewoon interessant, maar de reakties van Gijs gaan nooit diep. Ik denk inderdaad dat het zijn afweerreflex is. Echt al die redeneringen van sceptici en godverlaters diep te overdenken zet je al gauw op hetzelfde spoor.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Klopt. ik heb vele afleveringen gezien. De mensen die geïnterviewd worden zijn altijd buitengewoon interessant, maar de reakties van Gijs gaan nooit diep. Ik denk inderdaad dat het zijn afweerreflex is. Echt al die redeneringen van sceptici en godverlaters diep te overdenken zet je al gauw op hetzelfde spoor.
Vraag me altijd af of er in geknipt wordt, wat de instructies zijn en welke voorbereidingen er aan vooraf gaan. Tijs zal niet zeggen. "Dat is een goed argument, zo had ik het nog nooit bekeken". Hij blijft afstandelijk en draait heel snel weg van rationele betogen. De opmerkingen van de tegenpartij hangen vaak in het luchtledige. Als kenners van het onderwerp hebben wij een half woord genoeg. Wat zou de achterban van de EO hiervan opsteken. Worden ze zelf ook kritischer of gaat het grotendeels langs hen heen. Ik denk zelf het laatste.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:Carel ter Linden "Ik kan heimwee hebben naar de tijd dat ik als kind bad: ik ga slapen ik ben moe, doe mijn beide oogjes toe, Here houdt ook deze nacht, over Careltje de wacht. Ik vind het een mooie gedachte, God die over je waakt,

Zou dit voor velen niet de drijfveer zijn om zich hier helemaal niet druk over te gaan maken. Of God wel of niet bestaat? het voelt zo goed! De liefdevolle herder die altijd over je waakt, zelfs als het slecht gaat (Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk). En je ziet wat er van komt, als je er wel met je volle verstand echt over gaat nadenken. Dan wordt die hemelse almachtige vader ineens een stuk minder AL-dit-en-Al-dat...

Want zo kan ik me dus werkelijk niet voorstellen dat Willem zelf ECHT in een god gelooft. Die gozer is intelligent, heeft (voor zover ik kan inschatten) gedegen onderwijs gehad, dus zal ALS hij al een standpunt in moet nemen, toch zeker niet in die AL-bla-bla-bla geloven...
Op een metafysische manier wellicht...een historisch geloof....een cherry-pick manier van christelijk leven....Geen idee want ik heb het er met hem nog niet over gehad.
_____________________________________________________________________________________

Eindelijk zullen we maar zeggen. De vrijzinnige geur kwam je tegemoet. Zodra je Carel ter Linden ontmoet. Maar nu gaat hij dan toch een stapje verder. Zou WA van Buren hier ook wat van hebben opgestoken?[/quote]
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie