Een twijfelende dominee

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: Een twijfelende dominee

Bericht door writer »

Rereformed schreef:..... wat je eerlijke denken zegt over 'de hel...... worden door de gelovige altijd opgelost door nooit te beginnen aan het overdenken ervan.
Het woordje hel was bij ons een taboe, men sprak meer over voor eeuwig verloren gaan.
Onbekeerd was voor eeuwig verloren zijn.
Echter, wanneer een onbekeerd iemand overleden was zei niemand hardop "nu is hij voor eeuwig verloren"
Dan was het "we moeten het laten rusten", vooral als het een familielid betrof.....
Als kind heb ik éen uitzondering meegemaakt, ik was een jaar of zes en ik hoor het mijn opa nog zeggen.
Een tante had zichzelf verdronken, overspannen of godsdienstwaanzin, ik vermoed het laatste.
Want mijn opa zei: "Overgeleverd in de handen van de vorst der duisternis"
Ik vond het een mooie zin, de angst zou pas later komen.
Mijn opa had een groot geloof en wist veel.
De mensen van het Leger des heils gingen volgens hem juichend naar de hel.
(Ik vond hun muziek op straat wel mooi)
En als iemand zei dat "Daar ruist langs de wolken een lieflijke Naam" een mooi lied was zei hij "Er ruist niks langs de wolken"
In mijn eerste huis had ik een poster hangen met een paar wilde paarden "As free as the wind"
Hij zei "Weet je wat vrij zijn is?"
Ik zweeg en hij ook, al in de 90.
We kenden beiden het antwoord.
"Je bent pas vrij als je van je zonden verlost bent"
Zo ging het toen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Weet je dat ik hier triest van wordt?
Dit moet ook de sfeer zijn geweest waarin mijn moeder was opgegroeid.
Van een enkele keer ken ik deze termen, maar vooral van ooms en tantes.
Vooral uit mijn jeugd.
Zijzelf sprak ze nooit uit, was zelden negatief naar buiten gericht.
Je vergeet de woorden nooit meer, want ze horen bij een bepaald gevoel.
En dat is wat je van je jeugd vooral herinnert.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Mariakat schreef:Weet je dat ik hier triest van wordt?
Dit moet ook de sfeer zijn geweest waarin mijn moeder was opgegroeid.
Van een enkele keer ken ik deze termen, maar vooral van ooms en tantes.
Vooral uit mijn jeugd.
Zijzelf sprak ze nooit uit, was zelden negatief naar buiten gericht.
Je vergeet de woorden nooit meer, want ze horen bij een bepaald gevoel.
En dat is wat je van je jeugd vooral herinnert.
Hiervan triest worden lijkt me niet nodig.
De sfeer viel mee, op de éen of andere manier hebben die strenggelovigen het gevoel dat ze ondanks de dreiging van hel en verdoemenis tot een geselecteerd groepje behoren.
Zoals al eerder ter sprake kwam, zij zijn niet voor niets met de "zuivere leer" in aanraking gekomen.
Geen toeval en zodoende hebben velen van hen een onuitgesproken hoop dat het met hen in tegenstelling tot de rest van de wereld nog goed kan komen.
"Wie zoekt zal vinden"
En verder wordt hen geleerd dat zij zichzelf niet kunnen bekeren.
Het moet gegeven worden.
Ik denk dat men onbewust daarop vertrouwt, God is rechtvaardig maar ook barmhartig.
Ze kruipen eigenlijk een beetje in een slachtofferrol, niets kunnende doen, alleen maar lezen en bidden.
En zo gaan de kerkgangers van de Oud Gereformeerde Gemeente e.a. nog steeds door het leven tot de laatste snik, hopende op dat ene moment van verlossing.
Volgens mij missen ze wel veel in het leven maar echt ongelukkig zijn ze beslist niet.
Het gevoel dat ze t.o.v. de rest van de wereld bevoorrecht zijn maakt bij de meesten alles goed, ook al zeggen ze met de mond dat zij voor God niet beter zijn dan ongelovigen.
Van die kerken zullen de dominees niet snel gaan twijfelen over het christelijk geloof.
NB: Doe wel en zie niet om.
dominee Bram Beute

Bericht door dominee Bram Beute »

Boeiend om te lezen hoe een paar blogs van mij hier besproken worden. Dank voor jullie aandacht en sympathieke manier van lezen. Misschien is het wel goed om hier nog iets toe te lichten.

Ik heb vooral geschreven voor christenen, inderdaad om zoals PietV. schreef het taboe te doorbreken en anderen ruimte te gunnen die ik zelf gemist heb. Het leek in de kerk en onder christenen allemaal zo vanzelfsprekend dat God er was, dat ik me schuldig voelde met al mijn twijfels en vragen. Ik was geen goede gelovige. Intussen denk ik dat je zeker kunt geloven, terwijl je toch twijfels en vragen hebt. Dat wilde ik duidelijk maken.
Een taboe doorbreken lukt niet zomaar in een keer, maar ik krijg een hoop positieve reacties van christenen die het bevrijdend vinden dat dit hardop benoemd kan worden. Twee christelijke uitgevers benaderden mij ook met de vraag of ik er niet een boekje over wilde schrijven wat ik nu inderdaad aan het doen ben. Dus er ontstaat zeker meer begrip en zeker niet alleen door mij. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk heel veel verschillende soorten (groepen) christenen, dus niet overal is dat begrip even groot. In de kerk waar ik zelf predikant ben - de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt - vanouds een behoorlijk 'strenge' of orthodoxe kerk, blijkt er ruimte om te schrijven wat ik schrijf en krijg ik ook vooral positieve reacties, maar zeker ook vragen.

Ik denk dat ik een wat vreemde eend in de bijt van dit forum ben. Want ondanks mijn twijfels en de vragen die ik onder ogen zie als het gaat om geloven en het bestaan van God, geloof ik toch in God. Dat is paradoxaal en ik snap het zelf ook niet helemaal. Ik heb me net als Mariakat en Rereformed meerdere keren afgevraagd of dat inderdaad met mijn positie als predikant te maken heeft. Wil ik die vasthouden en blijf ik daarom maar geloven (of doen alsof)?

Ik denk niet dat het zo is. Ik heb als gelovige er veel behoefte aan om duidelijk te maken dat het allemaal niet vanzelf spreekt, dat het ook wel eens allemaal niet waar zou kunnen zijn. Maar dat betekent daarmee niet dat het ook perse niet waar is.
Hoewel ik geen absolute zekerheid heb en die ook wel niet zal krijgen, wil ik toch geloven en geloof ik. Dat is geen trucje of jezelf aan je haren uit het moeras trekken. Ik ervaar het eerder als iets dat mij gegeven wordt. Zoals je verliefd kunt worden. Je bent er voor 100% bij betrokken en toch overkomt het je. Zoiets is geloven voor mij ook. En net zoals je jezelf niet kunt dwingen niet verliefd te zijn als je het wel bent, zo kan ik ook niet niet-geloven. Misschien kan ik het langzamerhand wel laten uitdoven door me er niet meer mee bezig te houden, maar die behoefte voel ik niet. Tegelijkertijd wil ik mij ook niet afsluiten voor vragen en twijfels, maar ze onder ogen zien.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Bram. Enorm veel succes met je zoektocht. Geloven in het geloven kan ook bevrijdend zijn denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Welkom

Wat me lastig lijkt is de omgang met de leden van de gemeente. Accepteren zij een twijfelende dominee?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Welkom Bram Beute,

Na een lange weg van wanhopige twijfel als gelovige in de christelijke theologie in het algemeen ben ik op dit punt aangekomen:

"Voor mij bestaat god, maar even gemakkelijk zeg ik nu met Nietze god is dood.
Het verschil zit in het karakter, niet of er meer is na dit leven.
"

Pieter,
Student van het boek: "Een Cursus In Wonderen".
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

We;lkom Bram.
Fijn dat je hier je artikelen wil toelichten en wi reageren.
Het voelt voor mij nooit zo prettig om over de hoofden van mensen te praten terwijl ze zelf niet participeren.
Toch heb ik dat gedaan omdat ik getroffen werd door je openhartigheid.

Ik hoop voor jou, dat je zolang je jezelf goed voelt in je geloof en je jezelf geen geweld hoeft aan te doen, je je zekerheid kunt blijven bewaren.
Wat ik ook hoop is, dat als dat in de toekomst anders zou worden, dat je daar ook gesprekspartners voor kunt vinden.

Iig. lijkt het me voor een dominee nuttig om de vele getuigenissen van afvalligen door te nemen.
Ieder voor zich uniek, maar toch vaak een rode draad, zeker voor hen die een lange weg hadden te gaan van soms jarenlange twijfels, van meer vrijzinnig geloven, veel zoeken en zelf eigen uitleg vinden van de zo moeilijke woorden, naar een niet meer kunnen geloven.
Ook als voelt dat in het begin ook als een groot verlies.
Velen voelen zich ook bevrijd
Een weg terug is er niet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dominee Bram Beute schreef:Boeiend om te lezen hoe een paar blogs van mij hier besproken worden. Dank voor jullie aandacht en sympathieke manier van lezen. Misschien is het wel goed om hier nog iets toe te lichten.

Ik heb vooral geschreven voor christenen, inderdaad om zoals PietV. schreef het taboe te doorbreken en anderen ruimte te gunnen die ik zelf gemist heb. Het leek in de kerk en onder christenen allemaal zo vanzelfsprekend dat God er was, dat ik me schuldig voelde met al mijn twijfels en vragen. Ik was geen goede gelovige. Intussen denk ik dat je zeker kunt geloven, terwijl je toch twijfels en vragen hebt. Dat wilde ik duidelijk maken.
Een taboe doorbreken lukt niet zomaar in een keer, maar ik krijg een hoop positieve reacties van christenen die het bevrijdend vinden dat dit hardop benoemd kan worden. Twee christelijke uitgevers benaderden mij ook met de vraag of ik er niet een boekje over wilde schrijven wat ik nu inderdaad aan het doen ben. Dus er ontstaat zeker meer begrip en zeker niet alleen door mij. .
Beste Bram,

Fijn dat je de moeite neemt om hier tussen de twijfelaars en afvalligen te durven verschijnen. Het is prijzenswaardig dat je indertijd de knuppel in het hoenderhok durfde te gooien. Bij mij zijn er dus ook gevallen bekend rond dissidente opvattingen die geen goede afloop kenden. Want je had ook anoniem verder kunnen gaan als één van de vele predikanten die er niet vanzelfsprekend van uit gaan dat er een god bestaat. Lekker in de comfortzone bivakkeren en het worstelen beperken tot een kleine club ingewijden. Nu weet dus bijna iedereen het en moet er tekst en uitleg komen. Ben je daarna veel predikanten tegen gekomen die aan jou als een soort vertrouwenspersoon hun twijfels openbaarden? Want als er één schaap over de dam is dan volgen er vaak meer, echter in domineesland liggen de zaken denk ik net iets anders.

Vriendelijke groet,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dominee Bram Beute schreef: Hoewel ik geen absolute zekerheid heb en die ook wel niet zal krijgen, wil ik toch geloven en geloof ik.
Dit is, eigenlijk, waar het om draait, toch?

Je gelooft omdat je wilt geloven.

Je twijfelt omdat jouw verstand je zegt dat het helemaal niet logisch is om te geloven. Niet logisch om evolutie en wetenschap op zij te schuiven Niet logisch om van mensen iets anders te maken dan dieren.

Welkom, in elk geval, Bram.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
siger

Bericht door siger »

Beste dominee,

Misschien willen ze je vooral bekeren, en is de lof voor je twijfel niet het hele verhaal ...
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

siger schreef:Beste dominee,

Misschien willen ze je vooral bekeren, en is de lof voor je twijfel niet het hele verhaal ...
Natuurlijk is dat wel het hele verhaal.
Hij gaf zelf al aan te WILLEN geloven. Daar komt verder geen logica of rede aan te pas.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Misschien willen ze je vooral bekeren, en is de lof voor je twijfel niet het hele verhaal ...
En wat is daar mis mee?
Welk nut heeft een discussie als je deze niet mede voert om te overtuigen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
dominee Bram Beute

Bericht door dominee Bram Beute »

Bedankt allemaal, ik voel me erg welkom op dit forum. :)

Even ingaand op een paar reacties: over het algemeen vinden gemeenteleden of andere christenen het niet heel lastig dat ik twijfel. Veel mensen herkennen dat ook wel. Hoewel ik het er in interviews, preken, artikelen en het web over heb, heb ik het er niet voortdurend over. Het lijkt me niet dat mensen daarop zitten te wachten of iets aan hebben.
Als ik bijvoorbeeld bij iemand op bezoek kom van wie haar man net overleden is en die veel troost vindt in het geloof dat haar man nu bij God is, dan zeg ik niet tegen haar: nou, ik twijfel eraan of er wel leven na de dood is. Ik ga ook geen dingen zeggen die ik niet vind.

Ik heb geen 'bekeringsdrang' en hoef niet iedereen aan het twijfelen te krijgen ofzo. Ik wil wel dat mensen er begrip voor hebben en mensen die twijfels voelen of lastige vragen hebben zich daarin herkennen.

Wat dat betreft zijn er ook wel heel wat mensen die naar aanleiding van wat ik schrijf ook zeg me vertellen dat ze zich erin herkennen en het prettig vinden dat er ruimte is voor hun vragen. Soms ook wel van collega's, maar minder vaak. Overigens zijn er ook wel sommige collega's hier open over. Je zou bijvoorbeeld het volgende filmpje van Rien van den Berg, journalist bij het Nederlands Dagblad en aankomend predikant in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: http://www.npo.nl/andries/17-06-2013/EO_101202121

Ik denk dat veel christenen en collega's mij toch wel vertrouwen, omdat ik zoals schreef graag wil geloven.

Dat is overigens volgens mij niet onlogisch zoals Henk vindt:
Je gelooft omdat je wilt geloven.

Je twijfelt omdat jouw verstand je zegt dat het helemaal niet logisch is om te geloven. Niet logisch om evolutie en wetenschap op zij te schuiven Niet logisch om van mensen iets anders te maken dan dieren.
Henk, je gaat er vanuit dat ik bij voorbaat wetenschap en evolutie aan de kant schuif. Dat is nl. niet zo: geloven in God impliceert voor mij niet automatisch dat er geen evolutie heeft plaatsgevonden. Geloven betekent als het gaat over evolutie of schepping vooral dat deze wereld bedoeld is en niet alleen stom toevallig zo is als die is. Dat het leven waarde heeft en deze wereld niet blijft zoals hij is.

Dat geloof is voor mij niet irrationeel: er is ook veel voor te zeggen. Zie bijvoorbeeld het boek 'God bewijzen' http://www.bol.com/nl/p/god-bewijzen/9200000016514707/). Al is de titel wat teveel van goede, want volgens mij is er geen definitief bewijs voor de ene of de ander kant.
Plaats reactie