Nee, ik doe nooit mee op christelijke forums.Fish schreef:Volgens mij is Rereformed al lid van dat forum.CXT schreef:JohanT schreef:Rereformed probeert de discussie te openen, dus het zou beter staan zou hij zich op Credible aanmelden in plaats van andersom. .
Helemaal met je eens wat dat laatste betreft.CXT schreef:Ik zou er persoonlijk niet zo vrolijk van worden als men me in de gaten houdt en schrijfsels kopieert naar een ander forum waar ik het oorspronkelijk niet voor had bedoeld. De persoon in kwestie hoeft zich nergens voor te verantwoorden, hij plaatst slechts zijn gedachten.
Wat het eerste betreft, ik kan me voorstellen dat hij er niet vrolijk van wordt, want als je jezelf het idee wil geven dat je geloof er sterker op is geworden, is het laatste waar je behoefte aan hebt iemand die tegen je zegt dat je bezig bent met de euthanasie van je geloof.
Ik heb al zijn andere teksten ook gelezen, en ze staan bol van 'ik weet het niet meer wat God betreft', en letterlijk:
"Ik begrijp ook wel dat ik in sommige opzichten denk en geloof als een atheïst."
Zelfs "misschien word ik [ooit ook wel eens] atheïst".
(Voor de goede orde, hij schrijft er vóór "Misschien word ik orthodoxer" en achter "Misschien word ik moslim. Ik weet het niet.", maar dat hoeft niemand serieus te nemen, dat hoort gewoon bij de kunst van retoriek. Zie: hier)
Nu hij onverwachts een commentaar van een atheïst krijgt moet hij het juist weer omdraaien en zeggen dat zijn christelijke geloof juist sterker is dan ooit tevoren.
Dat klinkt allemaal bijelkaar genomen alsof de wind van alle kanten bij hem waait, en het maakt hem er op dit moment sterk van bewust dat zijn innerlijk in een staat van grote onrust verkeert. En dat is een niet benijdenswaardige situatie. Het voelt aan alsof je uit elkaar getrokken wordt. Niet voor niets kenschetst hij zichzelf dan ook als "kribbig en cynisch". En alweer krijgt hij van mij een pluim voor zoveel eerlijkheid.
Aan de andere kant vind ik dat hij niet moet opkijken en niet moet klagen wanneer mensen zijn schrijven becommentariëren. Zijn columns zijn nu juist bedoeld als opinievormende/opiniebeïnvloedende teksten. Wanneer je je als zodanig opstelt wil je zelfs commentaar. Dat blijkt wel hier uit:
Zo hoort het inderdaad, en dat was voor mij ooit de reden waarom ik als godgelover neerstreek op het Freethinkerforum.EvertteWinkel schreef:Tijdens het project gebeurde het een aantal keer meer dat mijn bijdragen scherp bediscussieerd werden. Dat was dan ook mijn bedoeling. Bewust week ik regelmatig af van de gebruikelijke evangelische dogmatieken en clichés, want door het gesprek aan te gaan over je denkbeelden leer je de kracht hiervan kennen, zo geloof ik. Doordat ik zo ‘buiten de lijntjes tekende’ waren mijn bijdragen het meest gelezen en het meest bediscussieerd. En zo hoort het.
http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 8#p1061048" onclick="window.open(this.href);return false;

Weliswaar krijgt hij hier nu commentaar uit geheel onverwachte hoek, maar zijn opmerkingen over arrogantie en verwachting dat hier een menigte joelers hem zullen staan op te wachten vind ik overdreven.
JohanT laat al weten "Ik kan me namelijk voor een groot deel vinden in zijn positie"; ikzelf ook, en ik durf te wedden dat velen van ons zich zijn benarde positie in het benauwende christelijke wereldje kunnen indenken. Dat is voor ons geen onderwerp van vermaak, maar van heel oprechte belangstelling. Innerlijk uit elkaar getrokken te worden en niet precies weten waar je staat in je denken is een levensfase die velen van ons zelf aan den lijve hebben ondervonden.
Uiteraard is het freethinkerforum niet de beste plaats om het te gaan vieren wanneer je net hebt opgemerkt dat je geloof sterker is dan ooit tevoren. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat hij de boot afhoudt. Totdat hij op een gegeven moment in zijn leven ontdekt dat hij het veelal meer eens is met ongelovigen dan met gelovigen.