Perception - The reality behind matter
Een filmpje over hoe fragile ons beeld van de werkelijkheid is, er rekening mee houdend dat al onze waarnemingen in het achterste deel van onze hersenen plaatsvinden. Het heeft wel wat weg van solipsisme, op Wikipedia scherp beschreven als "innerlijk wel consistent en logisch, maar niet falsifieerbaar".
Moderator: Moderators
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Re: Perception - The reality behind matter
Best CXT,CXT schreef:Perception - The reality behind matter
Een filmpje over hoe fragile ons beeld van de werkelijkheid is, er rekening mee houdend dat al onze waarnemingen in het achterste deel van onze hersenen plaatsvinden. Het heeft wel wat weg van solipsisme, op Wikipedia scherp beschreven als "innerlijk wel consistent en logisch, maar niet falsifieerbaar".
Deze video trekt ondubbelzinnig de kaart van het solipsisme. Daaruit wordt dan de conclusie getrokken "er bestaan alleen persoonlijke waarnemingen, dus is er geen materie, dus is er een ziel, dus is er een schepper." Het wordt allemaal doorspect met rondzwevende huishoudvoorwerpen, kantelenden New-Age citaten en in mineur getoonzet houten fluitewerk, maar in de kern is het enkel dat.
Ik hoor altijd maar standpunten met "sorry jongens, niet falsifieerbaar", steevast bedoeld als "je kan er niets tegen inbrengen". En dat is ook hier het geval. Het is allemaal wél falsifieerbaar, maar helaas weer niet vanzelf. En dat is ook hier het geval.
De eerste kapitale fout van de video is.. wel, het solipsisme. Solipsisme is gefalsifieerd door intermenselijke communicatie.
Als ik zou beweren dat alles wat ik zie slechts prikkels van mijn zintuigen zijn waar geen materiele werkelijkheid achter zit, hoef jij alleen maar een kopje op de tafel te verplaatsen om me te laten zien dat ik me heb aangesteld. Meer algemeen: onze kennis bestaat uit zintuiglijke waarneming (aangevuld met oude inprentingen, maar dat even terzijde) die we aanhoudend uitwisselen en verifieren met andere waarnemers. En als verschillende waarnemers hetzelfde kopje zien, kan je niet meer beweren dat het kopje enkel in ons (welk?) hoofd bestaat.
In de video wordt alles beschouwd alsof er slechts één enkele waarnemer is, maar zo werkt onze kennis niet, zo is ze zelfs totaal onmogelijk.
De tweede iets moeilijker fout is dat men morst met het onderscheid tussen waarnemer en waargenomene. Je mag niet vergeten dat het bedachte een soort waargenomene is. Het is dus niet mogelijk te zeggen: wat we zien is niet wat we zien, er is iets daarachter wat we feitelijk zouden moeten zien wat we niet zien. Want wat is dan het object van ons denken? Zijn je zintuigen maar zus en zo, of gaan ze een laag dieper? Waarom noem je het ene materie en het andere niet? De twee terzelfdertijd kan niet.
Een derde fout is dat men snel over materie heen stapt, want het gaat haastig naar de ziel toe en verder.
De "materiele wereld" is een gevolgtrekking van waarnemingen, maar wel van waarnemingen in sociaal verband. De materiele wereld is niet opgebouwd uit kleine harde bolletjes, het is de verzameling van alle maatstchappelijk uigewisselde ervaringen en warnemingen, dus zonder zielen, geesten, goden, want die nemen we niet waar en kunnen we niet redelijkerwijs afleiden uit onze belevenissen. Dit leidt tot een voorraad aan common facts over eigenschappen van de materiele wereld. Dat maakt meteen de nood aan een gatenstopper (de ziel) en een gatenmaker (de schepper) overbodig.
Laten we ons met de materiele wereld inlaten. Daaruit ontstaat ontwikkeling, moraal, rechtvaardigheid, een beter leven.
Geinig filmpje!
Dat met die ziel en zo moet men niet al te serieus nemen.
Zo'n brein is natuurlijk niet veel anders dan een CCD, CPU en nog wat componenten.
Kan men leuk een avondje over filosoferen.
Zelf hou ik meer van iets ervaren.
Gelukkig heeft de wetenschap LSD ontwikkeld.
Zodoende heeft ondergetekende met 2 de keer de maximum dosis (ik moest na een gesprekje 2 verklaringen ondertekenen) eea uit het filmpje ervaren.
Extreem indrukwekkend en uiteindelijk extreem angstaanjagend. (de materie Fenomeen bestond op een gegeven moment niet meer)
Wat voor nut heeft een antidotum als materie niet bestaat?
Dat met die ziel en zo moet men niet al te serieus nemen.
Zo'n brein is natuurlijk niet veel anders dan een CCD, CPU en nog wat componenten.
Kan men leuk een avondje over filosoferen.
Zelf hou ik meer van iets ervaren.
Gelukkig heeft de wetenschap LSD ontwikkeld.
Zodoende heeft ondergetekende met 2 de keer de maximum dosis (ik moest na een gesprekje 2 verklaringen ondertekenen) eea uit het filmpje ervaren.
Extreem indrukwekkend en uiteindelijk extreem angstaanjagend. (de materie Fenomeen bestond op een gegeven moment niet meer)
Wat voor nut heeft een antidotum als materie niet bestaat?

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Is het hele idee van solipsisme niet dat er maar één persoon is (jezelf)? Dus in dat geval maken de andere waarnemers slechts deel uit van dezelfde projectie. Zo wordt het dus onfalsifieerbaar, want het is juist de empirie die faalt in het solipsisme.siger schreef:En als verschillende waarnemers hetzelfde kopje zien, kan je niet meer beweren dat het kopje enkel in ons (welk?) hoofd bestaat.
Ik vond het ook nogal storend hoe makkelijk ze oversprongen naar de ziel. Dat wat we waarnemen een projectie is in onze geest wil niet zeggen dat het geen projectie is van de 'werkelijkheid'. Sterker nog, het lijkt me aannemelijker dat onze zintuigen werken zoals we verwachten dat ze doen dan dat we in een soort 'matrix' zouden zitten (die zoals je zegt in feite ook uit materie zou moeten bestaan).
@Fenomeen: Aan LSD ga ik me niet wagen, maar stel je voor dat dat alles ook maar een 'projectie' is en het antidotum ertoe dient je weer in je gewoonlijke 'projectie' te brengen.

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
Dat de hele wereld een projectie is in je eigen hoofd, lijkt me net een theorie met zeer grote falsifieerbaarheid. In het dagelijkse leven zijn we elke minuut afhankelijk van honderden autonome anderen.CXT schreef:Is het hele idee van solipsisme niet dat er maar één persoon is (jezelf)? Dus in dat geval maken de andere waarnemers slechts deel uit van dezelfde projectie. Zo wordt het dus onfalsifieerbaar, want het is juist de empirie die faalt in het solipsisme.siger schreef:En als verschillende waarnemers hetzelfde kopje zien, kan je niet meer beweren dat het kopje enkel in ons (welk?) hoofd bestaat.
Solipsisme vertrekt van een individu alleen in een kamertje. Tot de electriciteit uitvalt. Als je tv werkt niet meer werkt, je geen licht genoeg meer hebt om een boek te lezen, en je achterover leunt met je laatste lekje jenever.Je geestkracht zal de electriciteit niet doen terugkeren, of je jeneverfles niet aanvullen.
Zo wordt het honderdkoppige personeel van de electriciteitscentrale en van de jeneverstokerij plots levensecht en volledig autonoom.
Dat is nog meer zo als je je kamer verlaat om een vliegtuig te nemen naar Italië. Vergeet je tandenborstel, denk dat hij in je koffer zit. Loop gewoon door aan de veiligheidscontrole. Check in zonder instapbewijs. Mis het vliegtuig en vlieg in je verbeelding. Hoe ver denk je dat een doorwinterde solipsist zal geraken?