JoeHn op gitaar en bamboefluit

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joe Hn
Bevlogen

JoeHn op gitaar en bamboefluit

Bericht door Joe Hn »

Een korte jam met mezelf. Vooral bedoeld als oefening voor mijn bamboefluitspel.
Het is een zelfgemaakte dwarsfluit, die wat weg heeft van een bansuri (bamboefluit India).

Ik weet niet of hier nog fluitspelers of gitaristen zijn, maar ik zou hoe dan ook graag lezen wat jullie ervan vinden.
Kritiek uiteraard ook toegestaan, dan heb ik wat om aan te werken.

http://soundclick.com/share?songid=7745469
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Basgiatarist Kochimodo meldt zich.:)

Netjes Joe! En dat op een zelf gemaakte fluit......Mooi met gevoel gespeeld.Een eigen compositie dus!

:thumbright:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nul verstand van bamboefluiten. Maar knap dat je zoiets kan maken waar ook nog zulk lekker geluid uitkomt. Ik vond het wel lekker klinken in ieder geval.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik ben professioneel saxofonist , basklarinet , dwarsfluit ,bansuri , kwela penny-whistle speler ...en jazz-muzikant

Bamboe is prachtig materiaal voor dergelijke blaasinstrumenten
(Heb je trouwens de binnenkant van je fluit al behandeld met een of andere (noten) olie/ niet-toxische bore oil ? )

Ik zou graag uw werkje beluisteren
Sorry , maar ik kan je stukje maar niet hoorbaar krijgen op mijn computer ....
Moet ik misschien eerst lid worden van die click e-club en vooraf inloggen?
en vooral
Hoeveel gaat me dat kosten ?

Toch een paar vraagjes want ik vind het o.a. ALTIJD boeiend dat mensen zelf een instrument bouwen en bespelen ...... :

1.- in wat voor een key ( = alle gaten gesloten = de "breathed" laagste toon ) is je ( zes-toongaten (?) fluit gestemd : met andere woorden wat is de SA(= drie gaten van de linkerhand gesloten , de rest in de rechterhand open )
2.- wat is de concert pitch van de ( formant ) A , op je fluit : dicht bij de = 445 Hrtz ?
3.- gebruik je microtonen ? ( halve gaten , vorkgrepen .... )
of
welke open tuning van de tampura(= bourdon/ electrische viersnarenbass ) is DE referentie ?

4.- Sluit je de gaten af met je vingertoppen of maak je gebruik van de middenkootjes en de natuurlijke articulatie van jouw vingers ?
5.- speel je met behulp je diafragma en /of gebruik je een speciale ademtechniek ? (circular breathing , Yoga breathing ? buikademhaling , wangen-lucht-reserve( ala Gillespie )? )
6.) Fraseer en intoneer je met ( bijvoorbeeld )de , t t t tùtùtù , thad , dah dingh ta technieken ...speel je "flatterzunge" of "slap -tones " en ploffers ?
7) speel je stijgende en dalende toonladders met dezelfde vingerzettingen ?

Groet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 24 jun 2009 18:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Tsjok45 schreef: Sorry , maar ik kan je stukje maar niet hoorbaar krijgen op mijn computer ....
Worden popups geblokkeerd?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

pop-ups blokkering uitgeschakeld

Noppes
"500 - Internal server error.
There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed."
Hallo Houston , we have a problem !!!!
spijtig ....
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Tsja , nu wel

OK
Complimenten , Joe! =
een mooie klankkleur en een geslaagde meditatieve sfeer ....
Ni dieu , Ni maitre
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Bedankt voor alle reacties zo snel. En wat een vragen gelijk ...
MP3 is nu ook te vinden op http://www.xs4all.nl/~schootse/audio/ba ... ar-jam.mp3

Tsjok45, Eens kijken welke vragen ik kan beantwoorden.

1&2. Die zes gaten heb je goed geraden. De fluit staat in Eb mineur of Gb majeur. Alle toongaten dicht produceert ongeveer een es. Precieze toonhoogte hangt ook af van hoe hard ik blaas en hoeveel ik de fluit draai. De plaats van de gaten heb ik overgenomen van een eerder gemaakte fluit, die toevallig wel redelijk klonk. Het maken van de fluit is niet zo veel werk. Afplakken met schilderstape, dan zagen en gaten boren. De plaats van de toongaten komt niet zo heel nauw. Het stemmen van de fluit gebeurt door de gaten groter te schuren met een stukje opgerolt schuurpapier. Daar gaat de meeste tijd in zitten. Misschien dat ik een aantal gaten nog wat bijschuur. Kleiner schuren kan niet, dus ik ben met dat stemmen wat terughoudend. Als stemhulpmiddel gebruik ik de piano of pc&microfoon.

Ik ben met fluitspelen echt nog een beginner. Sommige termen in je vragenlijst ken ik niet of slecht, maar hier komt de rest van de antwoorden;

3. Halve gaten gebruik ik (nog) niet zo vaak. Lukt me niet echt om zo een gewenste toonhoogte te krijgen. Ik gebruik wel microtonen door de fluit ten opzichte van mijn hoofd te draaien. Of ik knik wat met mijn hoofd, waardoor hetzelfde effect bereikt wordt. Vorkgrepen gebruik ik wel.

4. Vingertoppen, maar niet het topje helemaal bij de nagel. Mijn vingers liggen nog redelijk plat.

5. Ehh.. ik ken weinig speciale ademtechnieken. Maar ik geloof dat ik vooral mijn middenrif gebruik.

6. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik precies doe. Ik begin meestal met lange frases zonder poespas, omdat ik dan nog de juiste toonhoogte aan het zoeken ben. Omdat de fluit niet helemaal perfect gestemd is, moet ik soms wat bijdraaien of harder blazen om de juiste toonhoogte te bereiken. Lukt dat een beetje, dan probeer ik meer ritmisch te denken en ga ik inderdaad met tuu en pfu klanken spelen. Misschien dat ik ook mijn tong gebruik ... zal er eens op letten.
Verder weet ik niet wat flatterzunge, slaptones (iets met tong?) en ploffers zijn.

7. Geen idee.

Binnenkant is nog niet bewerkt met olie. En ik heb mijn eerste barst/scheur al ... :(
Dus sinds een paar dagen zit er wat naaigaren omheen gebonden.
Misschien toch een wat geschikte olie kopen...
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 24 jun 2009 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

The key of Es , interessant .....het is namelijk de alt-stemming
en "ongeveer" geeft niet ....ook de natuurlijke alt-stemmen zijn niet zuiver ...
Alten zijn echter zeer expressief , aansprekend en veelal bloedmooi
Ze zitten ( ongeschoolld) allemaal in het ongeveer TOONGEBIED van Es

*"Flatterzunge "(dartele tong , werveltong ) = je laat je tong trillen bij het aanblazen
=Bekend van Algerijnse en Malinese vrouwen ; ze doen dat bij het zingen en vooral het (opzwepend ) roepen

*Slap = een soort zeer kort tongklakken als toonaanzet

*ploffen = hoorbaar een toon zingen( niet verwarren met neurieen ) tijdens het aanblazen ( voorbeelden : jethro tull ,/ veel jazz fluitisten bij het vertolken van blues -->Roland Kirk )
Het is ook een( toon onzuivere ,echo-achtige en omfloerste ) manier om percussief -rythmisch te spelen

Stem( of intoneer) uw instrument op een snaarinstrument ( liefst van al op de gestreken bass of een cello ) en
Probeer bepaalde rythmische woordjes ( liefst vanal bols (=in tabla taal ) " uit te spreken" tijdens het vocaliserend __of het zaagachtige drupad -zingen in Bollywood filmstijl ____spelen ...... gebruik daarbij vooral een groot aantal grote sexten en/of kleine tersten = "speech"formanten ; met een voorkeur voor de sexten geconstrueerd op de tonen van de toonladder van D groot ( = de tonen B ( de sext op D ) groot als tweede ( hoogstklinkende/of als kleine terst onder de D )lid van deze 7 power chords ) omdat D ( boven de A =445 )groot ,de recitatief formant ( voor de tenorstem) is ;
In feite is ALLES ( alternerende noten , benden , "vals" spelen , dissonanties , rythmische breuken maar het moet ALTIJD swingen of (minstens ) rubato worden gespeeld )toegelaten binnen dit oktaaf van D ( te beginnen op de IX trap op de midden C) het enige wat hier telt is de( geinspireerde ) expressie ....men noemt dat het " far -out " register

Speel op III V en VII toontrap van de Sa ( voor de bE stemming(key) is dat de bA ) __eventueel___ kommale benaderingen (= blue notes ) ipv van de natuurtoon of de verlaagde toon

Piano's staan compromis-stemmingen getuned : we kunnen ze missen als stem-standaard ....
Zelfs in het klassieke orkest is de stemstandaard niet de piano ..... de stemtoon is de A( la ) en wel de grote sext op de middle C gespeeld op de Hobo ...
( In india spelen ze een soort draagbaar harmonium als toetsinstrument waarvan ze de luchtstroom kunnen regelen , zodat ze gemakkelijk "vals " kunnen spelen )

Pianisten moeten hun spel aanpassen ( onder meer het touché en het juiste gebruik van alternatieve en-harmonieen en dynamiek ) vandaar hun verdiensten als interpretatie -kunstenaars van hoog niveau

Fluiten zijn de oudste instrumenten ter wereld
Ze zijn in veel soorten ethnische kunst en niet -westerse kunstmuziek ... DE
referentie van de muziek in het algemeen ( dat wil zeggen : het instrument waar de andere instrumenten zich moeten aan spiegelen , zowel muziek technisch als qua compositie en arrangementen )
Fluiten zijn NOOIT begeleidings instrumenten
De beste voorbeelden daarvan zijn de indische Noordelijke en Zuidelijke rag's en raga's voor rechte en dwarse ( alto en sol ) bamboefluiten en de oude zigeuner-muziek uit Rajhastan

Blow the lead on your horn
Ni dieu , Ni maitre
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Tsjok45 schreef: Fluiten zijn de oudste instrumenten ter wereld

Blow the lead on your horn
Toevallig net deze morgen nog iets van gelezen. Men bedoelt natuurlijk de oudste tot nu toe gevonden of zou het zoeken nu klaar zijn? Zo van er is een nog oudere fluit gevonden van wel 38000 jaar. Kan niet want de oudste is al gevonden kijk maar :?

Oudste fluit ter wereld gevonden
Uitgegeven: 24 juni 2009 22:10
Laatst gewijzigd: 24 juni 2009 22:09

AMSTERDAM - Archeologen hebben in Duitsland het oudste door mensen gemaakte muziekinstrument ter wereld gevonden. Het gaat om een 35 duizend jaar oude fluit, vervaardigd uit het bot van een vale gier.

http://www.nu.nl/wetenschap/2029326/oud ... onden.html
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het is de oudst bekende fluit van been die aan de europese Homo sapiens wordt toegeschreven
http://evodisku.multiply.com/journal/it ... _in_europa

Er zijn nog andere : zoals ( controversiëele ) aan de neanderthaler toegeschreven -fluiten gevonden in Slovenie en zuid Frankrijk ( Aurignacien )

De oudste instrumenten zullen waarschijnlijk "natuur"slag-instrumenten geweest zijn ? =
zoals bijvoorbeeld de afrikaanse pentatonisch " gestemde/uitgezochte " rotsblokken balafon op een bed van hooi

of "muzikale" bogen ( ook nog bespeeld in centraal afrika en door de pygmeeen ) ...
waarbij de aangetokkelde pees tussen de lippen wordt gehouden en de mondholte dient als vervormbare resonator

En het blazen op graspietjes (en ander plantaardig materiaal )die tussen de duimen worden geklemd en aangeblazen : om "vogelgeluidjes " te imiteren of nieuwgierig (= meestal primaten ) jachtwild te lokken en te verschalken ...
Het zijn wegwerp-instrumenten
De bosjesmannen in en rond de kalahari kenden allerlei wegwerpinstrumenten die ook voor
hun " muziek-dansen " speciaal worden gemaakt ter plaatse en na de "uitvoering" weg
geworpen ....(de "bladnerven " mondharp bijvoorbeeld die wordt "gestreken" ipv betokkeld )

Merk op dat verreweg de meeste "oude " instrumenten van niet-duurzaam materiaal worden vervaardigd ( bamboe , hout , calebassen ...etc) of gewoon natuurmateriaal
didgereedoo's , dierlijke horens ....
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie