YouTube Muziek
Moderator: Moderators
Re: YouTube Muziek
Artiest: Pogo.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Deze vind ik ook wel goed, met samples uit Pulp Fiction..

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Henry Ford
Henry Ford
NiceJagang schreef:Artiest: Pogo.

Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Henry Ford
Henry Ford
Ooit:
-
- Superposter
Een oud Jiddisch liedje dat ik zojuist tegenkwam op internet (hier in het Engels gezongen) & de zanger is een Nederlander -- Leo Fuld:
Zionist
@Chaim,
Ja, misschien wel het meest gezongen Jiddische lied.
Deze kreeg ik van Gershom. Prachtig gezongen en ook al versta ik het niet, er gaat vreugde vanuit.
Deze kreeg ik van Gershom. Prachtig gezongen en ook al versta ik het niet, er gaat vreugde vanuit.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
-
- Superposter
Storm, Ja, dat is ook een heel mooie. Het is het Kaddisj. Ook al wordt het vreugdevol gezongen, het is een lied in het Aramees dat bestemd is om over iemands gestorven ouders te rouwen.
Jit'gadal w'jiet'kadasj sj'mej raba -- Amein (Dat Zijn machtige naam zal worden verheven & verheerlijkt -- amen),
B'al'ma die v'ra chir'utej (Op de aarde die Hij schiep zoals Hij wilde),
W'jam'lich mal'choetej b'chajeichon oev'jomeichon (Dat Hij Zijn rijk & koningschap tijdens jouw leven & in jouw dagen mag laten gelden),
Oev'chajei d'chol bejt Jis'ra'eil (En in het leven van geheel Israel),
Ba'agala uviz'man kariv v'im'ru -- amain (Snel & spoedig. Zeg: amen),
J'hei sj'mej raba m'varach l'alam oel'al'mej al'maja (Dat Zijn machtige naam zal worden gezegend voor altijd),
Jit'barach w'jish'tabach w'jit'pa'ar w'jit'romam w'jit'nasej (Gezegend, bewonderd, geadoreerd, verheven, geheiligd),
W'jit'hadar w'jit'aleh w'jit'halal sh'mej d'koed'jha (Machtig, onvoldoende gewaardeerd & als naam van de ene Heilige uitgeroepen,
B'rich hoe (Gezegend is Hij),
L'eila mien kol bir'chata w'sjirata (Meer dan iedere zegen & lied),
To'osj'b'chatah w'nechematah, da'ameeran b'al'mah, v'eemroe amein (Zegen & troost die de wereld inkomen, zeg: amen),
J'hej jh'lama raba mien sj'maja (Dat er overvloedige vrede uit de hemel zal komen),
W'chajiem alejnoe w'al kol Jis'ra'eil v'iem'roe: amein (En leven op ons zal zijn & op geheel Israel & zeg: amen),
Oseh sjalom biem'romaj hoe ja'aseh sjalom (Hij Die vrede maakt in de hoogten, dat Hij vrede zal maken),
Alejnoe w'al kol Jis'ra'eil w'eim'roe: amein (Voor ons & geheel Israel -- zeg: amen).
Jit'gadal w'jiet'kadasj sj'mej raba -- Amein (Dat Zijn machtige naam zal worden verheven & verheerlijkt -- amen),
B'al'ma die v'ra chir'utej (Op de aarde die Hij schiep zoals Hij wilde),
W'jam'lich mal'choetej b'chajeichon oev'jomeichon (Dat Hij Zijn rijk & koningschap tijdens jouw leven & in jouw dagen mag laten gelden),
Oev'chajei d'chol bejt Jis'ra'eil (En in het leven van geheel Israel),
Ba'agala uviz'man kariv v'im'ru -- amain (Snel & spoedig. Zeg: amen),
J'hei sj'mej raba m'varach l'alam oel'al'mej al'maja (Dat Zijn machtige naam zal worden gezegend voor altijd),
Jit'barach w'jish'tabach w'jit'pa'ar w'jit'romam w'jit'nasej (Gezegend, bewonderd, geadoreerd, verheven, geheiligd),
W'jit'hadar w'jit'aleh w'jit'halal sh'mej d'koed'jha (Machtig, onvoldoende gewaardeerd & als naam van de ene Heilige uitgeroepen,
B'rich hoe (Gezegend is Hij),
L'eila mien kol bir'chata w'sjirata (Meer dan iedere zegen & lied),
To'osj'b'chatah w'nechematah, da'ameeran b'al'mah, v'eemroe amein (Zegen & troost die de wereld inkomen, zeg: amen),
J'hej jh'lama raba mien sj'maja (Dat er overvloedige vrede uit de hemel zal komen),
W'chajiem alejnoe w'al kol Jis'ra'eil v'iem'roe: amein (En leven op ons zal zijn & op geheel Israel & zeg: amen),
Oseh sjalom biem'romaj hoe ja'aseh sjalom (Hij Die vrede maakt in de hoogten, dat Hij vrede zal maken),
Alejnoe w'al kol Jis'ra'eil w'eim'roe: amein (Voor ons & geheel Israel -- zeg: amen).
Zionist
-
- Superposter
Hoi Storm, het is zondermeer een bijzonder populair lied, maar ik denk dat er andere Jiddische liederen zijn die misschien nog wel vaker worden gezongen, zoals 'Bei mir bist du schejn' of mijn favoriet Oifn Pripetchik waar Spielberg's Schindler's list volgens mij ook zijn bekende melodie vandaan heeft.Storm schreef:@Chaim,
(P.s., hier overigens de link betreffende het Kaddiesj uit je vorige posting -- ik heb de tekst daar ook vandaan gekopieerd).
Zionist
@Chaim,
Bedankt!
Bedankt!

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan