Stephen Hurlin een auteur die onze steun verdient!!

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Stephen Hurlin een auteur die onze steun verdient!!

Bericht door PietV. »

“It is easy to follow the crowd, but it takes courage to doubt”
Robert G.Ingersoll (1850)

Afbeelding

De jeugdjaren van Stephen J. Hurlin stonden in het teken van religie. Opgegroeid in een vroom en belijdend gezin werd hem de Bijbel met de paplepel ingegoten. Bij Stephen was er een constante honger om het hogere te dienen. Onverzadigbaar las hij alle evangelische boeken die hij kon bemachtigen. En op jeugdige leeftijd sloot zich aan bij Youth for Christ. Als musicus toerde hij door heel Zuid-Afrika. Hij sprak in tongentaal, evangeliseerde en ging voor in diensten. Zijn letterlijke interpretatie van de Bijbel bracht hem regelmatig in conflict met de heersende moraal binnen Youth for Christ. Uiteindelijk besloot hij ontslag te nemen en ging naar een beweging die extreme opvattingen proclameerde. Hij verkocht al zijn bezittingen. Conform teksten in het nieuwe testament.
Zonder inkomen en vaak ook geen eten werd hij missionaris in Lebowa. Hij leefde van de liefdadigheid. Hij ontmoette in deze periode Vivienne. Een muzikante, die haar leven dienstbaar had gesteld aan het geloof. Na hun huwelijk kwamen er kinderen en er ontstond behoefte aan een vast inkomen. Een verhuizing naar Pretoria volgde en Stephen kwam terecht bij een muziekkorps. Het magere inkomen als muzikant bij een politiekorps bleek niet genoeg te zijn, om een gezin te onderhouden en Stephen besloot uiteindelijk om verzekeringsagent te worden. Hij kreeg lessen om doelen te stellen en kwam in aanraking met Mensa. Een platform van intelligente mensen. Die samen activiteiten ontplooien. Steve sloot zich aan bij ThinkSig. Een groep mensen die met elkaar in debat gaan. Hier ontmoette Stephen enkele welbespraakte atheïsten. Deze confronteerden hem met zaken als: “Heeft de mens een ziel; Is er een leven na dit leven of is de christelijke god almachtig of algoed”? Tijdens deze discussies hield Stephen voet bij stuk. Na een lange periode begon hij voorzichtig logica toe te passen. En zag hierna de vele inconsistenties en tegenstellingen binnen de Bijbel. Na het herseninfarct van zijn vrouw botste hij met christelijke vrienden, die dit zagen als het onderdeel van een groter plan. Deze voorstelling kon hij zich niet eigen maken. In plaats daarvan stelde hij zichzelf vragen over haar onjuiste begripskader. Ze gaf incorrecte antwoorden op vragen. Ze begreep niet wat er werd gezegd. Waarom nam haar spirituele kant het niet over om contact te zoeken. Haar ziel leefde toch? Met zulke vragen worstelde Stephen dagelijks. Hij zocht antwoorden die niemand hem kon geven en ging naar de bibliotheek. Studeerde neurologie en verdiepte zich in anatomie. En ging ernstig twijfelen over een leven na de dood. Zijn geloof was onveranderd sterk, maar vertoonde zwakke plekken. De vele discussies die hij had gevoerd met atheïsten kwamen naar boven. En hij ging opnieuw studeren met de volle overtuiging om echte antwoorden te vinden. Alles wat hem belangrijk leek passeerde de revue. Zijn vrouw herstelde ondertussen langzaam. En hij ging met hernieuwde moed naar zijn discussiepartners. De gesprekken begonnen weer als vanouds. En na een eindeloos debat stelde iemand hem de vraag: “Steve is het ooit bij je opgekomen dat het antwoord op al je vragen kan zijn “God bestaat niet”?"
De eerste keer in zijn leven dacht hij echt na over deze vraag. Alle antwoorden vielen samen. Hij realiseerde zich ineens dat hij geloofde in een antieke mythe. Na 36 jaar werd dit hem duidelijk. Er viel een last van hem af. Een vreugdevol gevoel openbaarde zich. Zijn leven werd niet gecontroleerd door een onzichtbare kracht, maar hij kon zelf beslissingen nemen. Die gebaseerd waren op zijn verstand en gevoed door de rede.
Na zijn afscheid van het christelijk geloof kwamen de vooroordelen op hem af. De christelijke gemeenschap keerde zich tegen hem. Zijn vrouw wou niet getrouwd zijn met een ongelovige man en vroeg echtscheiding aan. Zijn lange tocht was pijnlijk, maar het gevoel voor vrijheid verzachtte het leed wat hem overkwam na het maken van deze ommezwaai.
Om anderen te helpen met hun zoektocht heeft hij een boek geschreven. Hij vertelt zijn verhaal en confronteert de lezer met een veelvoud aan argumenten die het christelijke geloof ontmantelt en terugbrengt tot een mythologisch kader. Het is een boek voor allen die twijfelen of een verdediging zoeken tegen religie.
Het bestaat uit een aantal hoofdstukken:
• Baloney Detection Kit: Train Your Brain.
• Spot The False Argument: Train Your Brain More.
• The Christian Argument, debunking the 3 pillars of faith.
• Morality Without God
• Moral Models In The Bible
• The Godless Life
Tot slot nog mijn persoonlijke gevoel bij het lezen van dit boek. De ontbrekende schakel tussen alle boeken die ik momenteel bezit en die te maken hebben met atheïsme. Een echt persoonlijk verhaal ontbrak namelijk. De meeste werken zijn abstract en tamelijk ongevoelig. Het zijn boeken die feiten aandragen en op een wetenschappelijke manier afrekenen met religie. Stephen J. Hurlin vertelt een persoonlijk verhaal
en kijkt met de bril van een ex-gelovige. Hij voelt waar de discussie naar toe gaat. Geeft alledaagse voorbeelden om foute argumenten te herkennen. En draagt veel kennis over aan de toeschouwer. Een prima initiatief van iemand die in een veel moeilijker situatie zit dan menig lezer zich kan voorstellen. Zuid Afrika is doorspekt met religie en bijgeloof. Veel mensen hebben nog nooit een atheïst ontmoet. Stephen Hurlin hoopt hier iets aan te veranderen. Een idealist die gesteund moet worden.

Adviesprijs €10,99
Verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon.com
162 bladzijden; uitgegeven in maart 2010
ISBN101616670029
ISBN139781616670023

NB, Steve is een goede vriend van mij. Ik heb hem ontmoet op internet. Het is een ongelooflijke wereldverbeteraar. Maar ook iemand die veel tegenslagen kent. Het is bizar dat je bijvoorbeeld ontslagen wordt, nadat je werkgever er achter komt dat je atheïst bent. Onbegrijpelijk in Nederland, maar in Afrika kan dit gebeuren. Het is een goed boek en het geld meer dan waard.

Groeten,

PietV.
[Zie ook portal artikel over dit onderwerp: toevoeging Devious]
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Stephen Hurlin een auteur die onze steun verdient!!

Bericht door The Prophet »

PietV. schreef:Prima Prophet. Ik neem deze correctie mee in het verhaal. Ga een kleine aanpassing maken. Hij zat trouwens in ThinkSIG. Maar er bestaan ook groepen als HikingSig, WineSIG. Het is inderdaad een internationale organisatie van intelligente mensen die met elkaar discussiëren.
Het is niet specifiek een discussieclub, maar je kan er wel discussieren, natuurlijk. SIG = Special Interest Group, een subclubje van mensen met interesse voor een specifiek onderwerp, dus. Ik ben zelf al jaren lid van Mensa Nederland. De vereniging heeft ruim 3000 leden landelijk, wereldwijd zo'n 100.000.

Dit even terzijde.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Je moet bij een officieel erkende intelligentietest in de bovenste 2% scoren.
Kan aan mij liggen, maar ik dacht dat Mensa toch wel een tamelijk bekende club was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

The Prophet schreef:Je moet bij een officieel erkende intelligentietest in de bovenste 2% scoren.
Kan aan mij liggen, maar ik dacht dat Mensa toch wel een tamelijk bekende club was.
Het is in ieder geval geen club die regelmatig in de media vertoefd. En ze dragen geen rode hoeden.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Dan weet ik niet welke media je raadpleegt. Mensa komt met enige regelmaat in de media, radio, TV, regionale en landelijke kranten en daarnaast plaatst Mensa geregeld advertenties in diverse bladen.

Nee, Mensa wordt niet zo vaak genoemd als zeg Geert Wilders, het CDA of Jezus van Nazareth, om maar eens een paar totaal willekeurige voorbeelden te noemen.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

The Prophet schreef:Kan aan mij liggen, maar ik dacht dat Mensa toch wel een tamelijk bekende club was.
Eerste keer dat ik er over lees. :oops:
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Hmm, werk voor de PR-afdeling, denk ik.

http://www.mensa.nl/
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

The Prophet schreef:Hmm, werk voor de PR-afdeling, denk ik.

http://www.mensa.nl/
Ik heb de website van Mensa doorgespit + de eerste 8 bladzijden op google. Een driejarige kleuter is toegelaten. De "nerds" hebben meegevaren in Amsterdam. Het is me allemaal ontgaan. Maar inmiddels weet ik meer van Mensa dan de meeste Nederlanders. Laat dat een schrale troost zijn :wink:
De Nederlandse bestuurlijke afvaardiging is trouwens een bont gezelschap. Zit je er ook bij?
En als laatste; alvorens we weer terug gaan naar Stephen Hurlin, waar je natuurlijk een warme sympathie voor hebt, nu je weet dat hij Mensa lid. ( Dus het boek is al besteld neem ik aan?) Maak een leuk topic over Mensa, het is broodnodig.
Het kan zijn dat je lijdt aan iets wat zwangere vrouwen hebben. Het lijkt wel of iedereen zwanger is. Ze zien overal dikke buiken. Maar dat komt doordat hun blik hier erg op gefocust is. En dat zal bij mij nu ook het geval zijn, als ik ergens iets lees over Mensa.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik ken Mensa wel. Dacht ook dat het alom bekend was. Maar blijkt dus niet zo te zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Een interessant boek dat ik misschien ook maar moet kopen en gaan lezen. Ik herinner me nog hoe ik 8-9 jaar geleden genoot van Dan Barkers verhaal dat ik eerst op het internet tegenkwam en even later in boekvorm las. Het was in de tijd dat ik die stap naar ongeloof nog niet kon maken, maar de overredingskracht van Barker was zeer groot aangezien hij zijn leven voorbij liet gaan en aangaf hoe en waarom zijn gedachten bij het ouder worden veranderden. Ik voelde diep van binnen dat het mij precies zo vergaat; ook sprak zijn rationele kijk op de zaken mij aan, ik voelde dat dat ook mijn diepste innerlijke gesteldheid is. Ik voelde al jarenlang dat mijn rationele gesteldheid mijn geloof voortdurend onder grote druk zette, maar mijn geloof kon die rationaliteit nooit voldoening schenken. Ze moest altijd zo goed mogelijk onderdrukt worden, alsof het een zonde was. Jarenlang bleef ook mijn geloof nog 'onveranderd sterk' hoewel ik alles rationeel allang al onderuit had gegooid.

In de samenvatting van het boek door Piet kom ik al meteen een hoop dingen tegen die ik meteen uit mijn eigen leven herken. De jeugd die zo vol van godsdiesnt was, de latere vroomheid die de gewone gelover aan de kant laat staan, de Youth for Christ. Ik heb zelfs in 1995 ooit eens de mensatest gedaan. Die deed ik omdat ik me op dat moment al in een levenscrisis bevond en nu eindelijk wel eens wilde weten of ik intelligent ben of gewoon een domoor die zijn domheid daarom met dromen en religieuze fantasieën probeert te maskeren. Overigens was de uitslag niet goed genoeg om bij de club te komen, ik kwam 2% te kort. Ik nam wraak door me te troosten met de gedachte dat het me wellicht voor een ongelukkig leven of zelfs de zelfmoord behoedde, de allerintelligentsten doen ten slotte altijd zelfmoord, of worden helemaal gek, of ondergaan in ieder geval het lot als grote eenzamen het leven te moeten verslijten. :roll:
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:Een interessant boek dat ik misschien ook maar moet kopen en gaan lezen. Ik herinner me nog hoe ik 8-9 jaar geleden genoot van Dan Barkers verhaal dat ik eerst op het internet tegenkwam en even later in boekvorm las. Het was in de tijd dat ik die stap naar ongeloof nog niet kon maken, maar de overredingskracht van Barker was zeer groot aangezien hij zijn leven voorbij liet gaan en aangaf hoe en waarom zijn gedachten bij het ouder worden veranderden. Ik voelde diep van binnen dat het mij precies zo vergaat; ook sprak zijn rationele kijk op de zaken mij aan, ik voelde dat dat ook mijn diepste innerlijke gesteldheid is. Ik voelde al jarenlang dat mijn rationele gesteldheid mijn geloof voortdurend onder grote druk zette, maar mijn geloof kon die rationaliteit nooit voldoening schenken. Ze moest altijd zo goed mogelijk onderdrukt worden, alsof het een zonde was. Jarenlang bleef ook mijn geloof nog 'onveranderd sterk' hoewel ik alles rationeel allang al onderuit had gegooid.
Dan Barker heeft het voorwoord geschreven van dit boek.

Ik zal de eerste alinea even overnemen:
I thought that I might have had to sue Steven Hurlin for plagiarism. When I started reading Courage to Doubt, I was convinced that he was stealing my life story! Although he is ten years younger and lives in a different hemisphere and on a different continent, Steve lived through the same tectonic shifts that tore apart my own former beliefs. The parallels in our lives are amazing.
Plaats reactie