Robert G.Ingersoll (1850)

De jeugdjaren van Stephen J. Hurlin stonden in het teken van religie. Opgegroeid in een vroom en belijdend gezin werd hem de Bijbel met de paplepel ingegoten. Bij Stephen was er een constante honger om het hogere te dienen. Onverzadigbaar las hij alle evangelische boeken die hij kon bemachtigen. En op jeugdige leeftijd sloot zich aan bij Youth for Christ. Als musicus toerde hij door heel Zuid-Afrika. Hij sprak in tongentaal, evangeliseerde en ging voor in diensten. Zijn letterlijke interpretatie van de Bijbel bracht hem regelmatig in conflict met de heersende moraal binnen Youth for Christ. Uiteindelijk besloot hij ontslag te nemen en ging naar een beweging die extreme opvattingen proclameerde. Hij verkocht al zijn bezittingen. Conform teksten in het nieuwe testament.
Zonder inkomen en vaak ook geen eten werd hij missionaris in Lebowa. Hij leefde van de liefdadigheid. Hij ontmoette in deze periode Vivienne. Een muzikante, die haar leven dienstbaar had gesteld aan het geloof. Na hun huwelijk kwamen er kinderen en er ontstond behoefte aan een vast inkomen. Een verhuizing naar Pretoria volgde en Stephen kwam terecht bij een muziekkorps. Het magere inkomen als muzikant bij een politiekorps bleek niet genoeg te zijn, om een gezin te onderhouden en Stephen besloot uiteindelijk om verzekeringsagent te worden. Hij kreeg lessen om doelen te stellen en kwam in aanraking met Mensa. Een platform van intelligente mensen. Die samen activiteiten ontplooien. Steve sloot zich aan bij ThinkSig. Een groep mensen die met elkaar in debat gaan. Hier ontmoette Stephen enkele welbespraakte atheïsten. Deze confronteerden hem met zaken als: “Heeft de mens een ziel; Is er een leven na dit leven of is de christelijke god almachtig of algoed”? Tijdens deze discussies hield Stephen voet bij stuk. Na een lange periode begon hij voorzichtig logica toe te passen. En zag hierna de vele inconsistenties en tegenstellingen binnen de Bijbel. Na het herseninfarct van zijn vrouw botste hij met christelijke vrienden, die dit zagen als het onderdeel van een groter plan. Deze voorstelling kon hij zich niet eigen maken. In plaats daarvan stelde hij zichzelf vragen over haar onjuiste begripskader. Ze gaf incorrecte antwoorden op vragen. Ze begreep niet wat er werd gezegd. Waarom nam haar spirituele kant het niet over om contact te zoeken. Haar ziel leefde toch? Met zulke vragen worstelde Stephen dagelijks. Hij zocht antwoorden die niemand hem kon geven en ging naar de bibliotheek. Studeerde neurologie en verdiepte zich in anatomie. En ging ernstig twijfelen over een leven na de dood. Zijn geloof was onveranderd sterk, maar vertoonde zwakke plekken. De vele discussies die hij had gevoerd met atheïsten kwamen naar boven. En hij ging opnieuw studeren met de volle overtuiging om echte antwoorden te vinden. Alles wat hem belangrijk leek passeerde de revue. Zijn vrouw herstelde ondertussen langzaam. En hij ging met hernieuwde moed naar zijn discussiepartners. De gesprekken begonnen weer als vanouds. En na een eindeloos debat stelde iemand hem de vraag: “Steve is het ooit bij je opgekomen dat het antwoord op al je vragen kan zijn “God bestaat niet”?"
De eerste keer in zijn leven dacht hij echt na over deze vraag. Alle antwoorden vielen samen. Hij realiseerde zich ineens dat hij geloofde in een antieke mythe. Na 36 jaar werd dit hem duidelijk. Er viel een last van hem af. Een vreugdevol gevoel openbaarde zich. Zijn leven werd niet gecontroleerd door een onzichtbare kracht, maar hij kon zelf beslissingen nemen. Die gebaseerd waren op zijn verstand en gevoed door de rede.
Na zijn afscheid van het christelijk geloof kwamen de vooroordelen op hem af. De christelijke gemeenschap keerde zich tegen hem. Zijn vrouw wou niet getrouwd zijn met een ongelovige man en vroeg echtscheiding aan. Zijn lange tocht was pijnlijk, maar het gevoel voor vrijheid verzachtte het leed wat hem overkwam na het maken van deze ommezwaai.
Om anderen te helpen met hun zoektocht heeft hij een boek geschreven. Hij vertelt zijn verhaal en confronteert de lezer met een veelvoud aan argumenten die het christelijke geloof ontmantelt en terugbrengt tot een mythologisch kader. Het is een boek voor allen die twijfelen of een verdediging zoeken tegen religie.
Het bestaat uit een aantal hoofdstukken:
• Baloney Detection Kit: Train Your Brain.
• Spot The False Argument: Train Your Brain More.
• The Christian Argument, debunking the 3 pillars of faith.
• Morality Without God
• Moral Models In The Bible
• The Godless Life
Tot slot nog mijn persoonlijke gevoel bij het lezen van dit boek. De ontbrekende schakel tussen alle boeken die ik momenteel bezit en die te maken hebben met atheïsme. Een echt persoonlijk verhaal ontbrak namelijk. De meeste werken zijn abstract en tamelijk ongevoelig. Het zijn boeken die feiten aandragen en op een wetenschappelijke manier afrekenen met religie. Stephen J. Hurlin vertelt een persoonlijk verhaal
en kijkt met de bril van een ex-gelovige. Hij voelt waar de discussie naar toe gaat. Geeft alledaagse voorbeelden om foute argumenten te herkennen. En draagt veel kennis over aan de toeschouwer. Een prima initiatief van iemand die in een veel moeilijker situatie zit dan menig lezer zich kan voorstellen. Zuid Afrika is doorspekt met religie en bijgeloof. Veel mensen hebben nog nooit een atheïst ontmoet. Stephen Hurlin hoopt hier iets aan te veranderen. Een idealist die gesteund moet worden.
Adviesprijs €10,99
Verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon.com
162 bladzijden; uitgegeven in maart 2010
ISBN101616670029
ISBN139781616670023
NB, Steve is een goede vriend van mij. Ik heb hem ontmoet op internet. Het is een ongelooflijke wereldverbeteraar. Maar ook iemand die veel tegenslagen kent. Het is bizar dat je bijvoorbeeld ontslagen wordt, nadat je werkgever er achter komt dat je atheïst bent. Onbegrijpelijk in Nederland, maar in Afrika kan dit gebeuren. Het is een goed boek en het geld meer dan waard.
Groeten,
PietV.
[Zie ook portal artikel over dit onderwerp: toevoeging Devious]