Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

Bericht door Rereformed »

In verband met mijn studie om de 'Jezus is mythe'-stelling op waarde te kunnen schatten heb ik een half jaar geleden het boek van Timothy Freke en Peter Gandy gekocht: The Jesus Mysteries, met als ondertitel Was the 'original Jesus' a pagan God?

Via een commentaar van Richard Carrier, http://www.freethinker.nl/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 522#147522 , had ik een negatieve vooringenomenheid toen ik aan het boek begon. Hoe verder ik echter kwam in het boek, des te meer ik overtuigd raakte dat de cruciale stelling die in dit boek geschilderd wordt -een historische Jezus heeft nooit bestaan- een mogelijkheid is die serieus moet worden genomen.

Het probleem is en blijft het ontbreken van een grotere hoeveelheid duidelijke bronnen die zwart op wit het bewijs leveren voor bepaalde claims. Het vervelende is dat het ontbreken daarvan juist te verwachten is. Het christelijk geloof wordt door Freke en Gandy gezien als een joods-hellenistische versie van de heidense mysteriereligies die overal in het middellandsezeegebied in de mode zijn, vanaf al honderden jaren vóór het ontstaan van het christendom, tot aan de tijd dat ze in de vierde eeuw door wat men nu het orthodox-christelijk geloof noemt op brute wijze wordt uitgeroeid. Tijdens dit proces heeft men juist zijn best gedaan om alle bewijsmateriaal tegen het orthodoxe geloof, -beter gezegd het literalisme- te vernietigen. Hoe zou men dus kunnen verwachten dat alles nog tot in de puntjes is na te gaan?
Een tweede reden waarom bepaald bewijsmateriaal maar moeilijk verkrijgbaar is vloeit voort uit het feit dat mysteriegodsdiensten gebaseerd zijn op een tweedeling: een uiterlijke verschijning (een mythe), voor de buitenstaanders en verse gelovigen, en op een innerlijke, een verborgen leer die men krijgt via initiatie, wanneer een gelovige er geestelijk rijp voor is. Deze tweede diepere laag van leringen en rituelen was strikt geheim en deze leer werd enkel mondeling overgedragen.

Het gaat er in deze kwestie om om zoveel mogelijk kleine puzzelstukjes op hun juiste plaats te leggen en je dan afvragen welk beeld er naar alle waarschijnlijkheid gevormd kan worden om de puzzel zo af te maken that it makes sense. Voor mij ontbreekt aan het letterlijke Jezusverhaal alle redelijkheid en zitten er teveel gaten in om waar zijn. Aan de andere kant vraag ik me steeds af hoe betrouwbaar de beweringen van Freke en Gandy zijn. Een artikel als van de ons bekende en beruchte J.P Holding vind ik wat dat betreft een welkome kritiek: http://tektonics.org/copycat/dionysus.html" onclick="window.open(this.href);return false; Freke en Gandy is eenvoudig niet goed genoeg om de zaak op doorslaggevende wijze te beslissen. Erger is dat ze uitspraken doen die niet altijd nagechecked kunnen worden, aangezien ze soms een verwijzing geven naar een boek waar die bewering ook gedaan wordt, maar op deze manier laat men weer in het duister of er een oorspronkelijke bron aan te wijzen is voor de bewering. Ik vraag me dan weer af waarom naar dat boek verwezen wordt en niet direct naar de bron op grond waarvan dat boek die bewering doet. Ik denk dat dat de reden is waarom Carrier zich zo ergert aan het boek. Zoiets werkt namelijk meer averechts voor de zaak dan dat het goed zou doen.

Toch hebben Freke en Gandy m.i. een interessant boek geschreven, waarin ze hoofdstuk voor hoofdstuk hun case opbouwen dat het Jezusverhaal oorspronkelijk nooit bedoeld was om letterlijk te worden genomen. Wanneer je op het eind komt ziet het er uit als een geloofwaardig gebouw.

De omslag van het boek laat een heel bijzonder voorwerp zien:

Afbeelding

Het is een ingekleurde foto van een voorwerp van 14 millimeter lang dat waarschijnlijk deel uitmaakte van een zegelring en dateert uit de derde eeuw. De (zwart-wit) foto is nog te bezien in een academisch boek, het voorwerp zelf is verloren gegaan. Het werd bewaard in een Berlijns museum dat platgebombardeerd is in de tweede wereldoorlog. Maar een gipsafdruk van het oorspronkelijke voorwerp bestaat nog.
Dit voorwerp laat duidelijk een gekruisigd figuur zien die wij onmiddellijk zouden herkennen als Jezus. Boven het kruis is een halve maan en zeven sterren, het kruis eindigt onderaan in een anker, en tot ieders verbazing staat er de tekst bij Orpheus-Bacchus. Bacchus is de romeinse benaming voor Dionysus.
Zie hier voor een inleiding in wat iemand te wachten staat die op zoek gaat naar de verbanden tussen heidendom en het oudste christendom:
http://www.lost-history.com/mysteries5.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.darkstar1.co.uk/ds9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilsonsalmanac.com/jesus_similar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het interessante van het boek The Jesus Mysteries is dat het tot dezelfde conclusie komt als Earl Doherty, maar vanuit een geheel andere invalshoek. Doherty is voornamelijk bezig met de bijbelteksten en met het joodse denken, Freke en Gandy nemen een duik in het heidense religieuze denken en het christelijke gnosticisme en de christelijke geschiedenis van de eerste eeuwen om hun stelling te onderbouwen.

Ik zal in de toekomende tijd proberen hoofdstuk voor hoofdstuk een verslag van de inhoud van dit boek te geven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het eerste hoofdstuk De ondenkbare Gedachte schetst het basisprobleem: vanwege onze culturele conditionering is het voor ons mensen bijna onmogelijk ons iets anders in te denken dan wat het orthodoxe christendom ons eeuwenlang heeft voorgehouden. Dat Jezus nooit bestaan heeft is een ondenkbare gedachte, zeker voor mensen met een christelijke opvoeding en achtergrond, zoals ook voor de schrijvers het geval was. Ze laten weten: "The Jesus Mystery Thesis is the product of an openness of mind. When it first occurred to us, it seemed absurd and impossible. Now it seems obvious and ordinary."

Hoewel voor velen de ondenkbare gedachte onmogelijk toeschijnt is een bepaalde heidense inbreng in het christelijk geloof toch niet te ontkennen, denk maar aan allerlei zaken die we meeslepen in het christelijk geloof die niet gebaseerd zijn op de bijbel, zoals Mariaverering, de viering van de zondag, kerstfeest. Deze dingen zijn uiteraard altijd door de orthodoxen opgelost door te stellen dat ze latere heidense ontwikkelingen waren van het christelijk geloof, en het gemakkelijk is terug naar de bijbelse basis te gaan. Maar dit levert een probleem op: waar trek je de lijn? Het kerstfeest op 25 december is uiteraard een heidense invloed, aangezien de bijbel er niet over rept, maar een nieuwtestamentisch gegeven als een 'god geboren uit een maagd' is al meteen een netelig probleem, aangezien de heidense wereld dát idee juist wel kent en het bovendien volkomen indruist tegen de religie van het oude testament. Maakt zo'n gegeven als dit het niet meteen volstrekt duidelijk dat het christelijk geloof zijn wortels heeft in het paganisme?

Er blijft dus van alles knagen voor de christen die erop studeert. Wat bijvoorbeeld niet ontkend kan worden is dat de kerkvaders de heidense kritiek niet konden ontkennen dat het christelijk geloof in vele opzichten hetzelfde was als de heidense godsdiensten. Justinus Martelaar en andere kerkvaders pareerden deze aanklacht met het argument dat de duivel wist wat God van plan was, en op deze manier het werk van God slinks imiteerde. Deze argumentering verraadt op doorslaggevende wijze dat er iets niet pluis is in de christelijke voorstellingen. Orthodoxe theologen hebben dit argument geprobeerd wat verteerbaarder te maken door het te poneren in een iets gematigder vorm: God heeft de cultuur van de toenmalige wereld er rijp voor gemaakt om de ware godsdienst aan te kunnen nemen. Maar dit klinkt al even zo bizar.

Een volgend punt is dat pas de moderne tijd de mogelijkheid heeft geschonken over deze zaken openlijk te debatteren. Ook heeft het bijzonder lang geduurd voordat zaken als de oeroude Egyptische religieuze voorstellingen voor de moderne mens een beetje duidelijker werden zodat men hierover wat meer kon zeggen. 19e eeuwers zoals Higgins en Massey waren freaks die men al gauw in een hoekje kon duwen als sektariërs en lui die vergezochte zaken aandroegen, waar dus niet naar geluisterd hoefde te worden. Of zelfs al luisterde je ernaar, wie wist er iets van af om te zeggen of ze het bij het juiste eind hadden of dat het allemaal onzin was?

Tenslotte is in onze tijd het onderwerp van de Gnostiek geheel in een ander licht komen te staan. Waar men vroeger enkel een beeld kon schetsen via de uiteraard bijzonder gekleurde schetsen die de anti-gnostische kerk had nagelaten, hebben we nu via oa. Nag-Hammadi ook authentiek gnostieke geschriften. Wat hierdoor vooral naar voren is gekomen is dat de gnostieke versie van het christelijk geloof geen enkele waarde hechtte of aandacht gaf aan een historische Jezus. Het Thomasevangelie bijvoorbeeld -een zeer vroegchristelijk geschrift- weet niets over een historische Jezus te vertellen. Sommige Nag-Hammadi geschriften lezen alsof het een episode is uit Star Trek. Men fantaseerde er lustig op los en had daar geen enkel probleem mee. Het is overduidelijk dat niemand al deze verhalen letterlijk nam, maar dat alles beeldspraak was, overduidelijke allegorie, dat als doel had om bepaalde 'innerlijke waarheden' duidelijk te maken; en dit is precies de kern van alle mysteriereligies.
Born OK the first time
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Dus het cristendom was van oorsprong een fictie verhaal dat zijn disclaimer heeft verloren? :lol:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik kén dit boek van Freke en Gandy niet, maar mijn zoektocht begon ooit met een ander boek van hen genaamd "De lachende Jezus". Ik heb het er vanmorgen maar weer eens bijgepakt en ben het opnieuw aan het lezen. Ik herinner me dat het weg las als een trein en dat het veel, antwoorden maar nog meer vraagtekens bij me opriep. De vraagtekens die ik toen had, heb ik hier zeer vele malen voorbij zien komen als bevestiging van wat zij geschreven hebben en als ik de aanbevolen literauurlijst doorneem, dan kom ik(inmiddels) voor mij veel welbekende namen tegen. Price, Doherty, Harpur,Slavenburg- en Glaudemans. Wel dat zegt natuurlijk ook niet alles, maar ik zie ook een waslijst van 20 pagina's met noten, in een boek van 300 pagina's. Ik blijf deze boekbespreking met belangstelling volgen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

"De Mysterieuze Jezus" en "De Lachende Jezus" inmiddels toegevoed aan mijn verlanglijst. :)

Thnx a.r..
DeLeek
Forum fan

Re: Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

Bericht door DeLeek »

Rereformed schreef:In verband met mijn studie om de 'Jezus is mythe'-stelling op waarde te kunnen schatten heb ik een half jaar geleden het boek van Timothy Freke en Peter Gandy gekocht: The Jesus Mysteries, met als ondertitel Was the 'original Jesus' a pagan God?
Je gaat de 'Jezus is mythe'-stelling op waarde schatten door een boek te lezen dat het met die stelling eens is? Het lijkt me dat je beter boeken kunt gaan lezen die er tegenin gaan. Of je gaat wetenschappelijke boeken lezen. Daar is de Jesus-myth theorie ook allang overleden.
De omslag van het boek laat een heel bijzonder voorwerp zien:

Afbeelding

Het is een ingekleurde foto van een voorwerp van 14 millimeter lang dat waarschijnlijk deel uitmaakte van een zegelring en dateert uit de derde eeuw. De (zwart-wit) foto is nog te bezien in een academisch boek, het voorwerp zelf is verloren gegaan. Het werd bewaard in een Berlijns museum dat platgebombardeerd is in de tweede wereldoorlog. Maar een gipsafdruk van het oorspronkelijke voorwerp bestaat nog.
Dit voorwerp laat duidelijk een gekruisigd figuur zien die wij onmiddellijk zouden herkennen als Jezus. Boven het kruis is een halve maan en zeven sterren, het kruis eindigt onderaan in een anker, en tot ieders verbazing staat er de tekst bij Orpheus-Bacchus. Bacchus is de romeinse benaming voor Dionysus.
J.P. Holding heeft een recensie geschreven van dit boek. Dat kun je deze website vinden. Daarin vertelt hij hoe selectief bijvoorbeeld Justinus de Martelaar wordt geciteerd. Justinus levert ons namelijk ook bewijs dat het plaatje van de gekruisigde Bacchus pas een later verzinsel is. Justinus zegt namelijk in zijn eerste apologie:"But in no instance, not even in any of those called sons of Jupiter, did they imitate the being crucified; for it was not understood by them, all the things said of it having been put symbolically." Hoewel Justinus een hoop weet over de heidense religie weet hij ook dat er geen godheid is die afgebeeld wordt aan een kruis. Verder laat Holding nog een aanwijzing zien dat het plaatje van de gekruisigde Bacchus uit de derde eeuw een vervalsing is.

Op deze website nog een compleet boekwerk voor mensen die denken dat Jezus niet bestaan heeft.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

a.r. schreef:Ik kén dit boek van Freke en Gandy niet, maar mijn zoektocht begon ooit met een ander boek van hen genaamd "De lachende Jezus".
Bij de serie hoort ook nog Jesus and the Lost Goddess: The Secret Teachings of the Original Christians, ( http://www.amazon.com/Jesus-Lost-Goddes ... 1400045940 ) en The Gospel of the Second Coming: The Long-Awaited Sequel! ( http://www.amazon.com/Gospel-Second-Com ... 1401918395 ).

Freke en Gandy zijn net als Tom Harpur geen atheïsten, maar hangen zelf een vorm van gnostiek aan. The laughing Jesus wordt op Amazon gekenschetst als a manifesto for Gnostic mysticism. Timothy Freke heeft een heel professioneel opgezette website die je enig idee geeft: http://www.timothyfreke.com/ . Zie ook YouTube: http://video.google.com/videosearch?q=t ... emb=0&aq=f#
Overigens hindert hun overtuiging niet noemenswaardig het lezen van The Jesus Mysteries.
Born OK the first time
a.r.

Bericht door a.r. »

Freke en Gandy zijn net als Tom Harpur geen atheïsten, maar hangen zelf een vorm van gnostiek aan. Overigens niet dat het het lezen van The Jesus Mysteries noemenswaardig hindert.
Dát weet ik en het hindert ook niet....tot de laatste tien pagina's....want bij zoiets als : "ladder naar de bron" en "een ontwaakclub" krijg ik toch een beetje de kriebels :wink:
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Verder laat Holding nog een aanwijzing zien dat het plaatje van de gekruisigde Bacchus uit de derde eeuw een vervalsing is.
Wat zeer goed mogelijk is, want zulke stenen worden met regelmaat vervalst. Vervalsing is een serieus probleem bij bestudering van antieke religies.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Freke & Gandy: The Jesus Mysteries

DeLeek schreef:
Rereformed schreef:In verband met mijn studie om de 'Jezus is mythe'-stelling op waarde te kunnen schatten heb ik een half jaar geleden het boek van Timothy Freke en Peter Gandy gekocht: The Jesus Mysteries, met als ondertitel Was the 'original Jesus' a pagan God?
Je gaat de 'Jezus is mythe'-stelling op waarde schatten door een boek te lezen dat het met die stelling eens is? Het lijkt me dat je beter boeken kunt gaan lezen die er tegenin gaan.
Ik heb er geen bezwaar tegen, maar dan moet men zich toch eerst verdiepen in waar die boeken tegenin gaan. :wink: Tot nu toe is het duidelijk dat alle theologie de gnostiek nooit erg serieus heeft genomen en men eeuwenlang enkel door een orthodoxe (=bevooroordeelde) bril kon kijken naar de gnostiek.
Of je gaat wetenschappelijke boeken lezen. Daar is de Jesus-myth theorie ook allang overleden.
Juist het feit dat christenen altijd doen alsof de Jesus-myth volkomen passé is verraadt dat het exact om het omgekeerde gaat.
J.P. Holding heeft een recensie geschreven van dit boek. Dat kun je deze website vinden. Daarin vertelt hij hoe selectief bijvoorbeeld Justinus de Martelaar wordt geciteerd. Justinus levert ons namelijk ook bewijs dat het plaatje van de gekruisigde Bacchus pas een later verzinsel is. Justinus zegt namelijk in zijn eerste apologie:"But in no instance, not even in any of those called sons of Jupiter, did they imitate the being crucified; for it was not understood by them, all the things said of it having been put symbolically." Hoewel Justinus een hoop weet over de heidense religie weet hij ook dat er geen godheid is die afgebeeld wordt aan een kruis. Verder laat Holding nog een aanwijzing zien dat het plaatje van de gekruisigde Bacchus uit de derde eeuw een vervalsing is.

Op deze website nog een compleet boekwerk voor mensen die denken dat Jezus niet bestaan heeft.
Bedankt voor de links.
Maar DeLeek: je ried me aan om wetenschappelijke boeken te lezen. Zoals je weet is J.P. Holding het tegenbeeld van iemand wie het om objectiviteit te doen is, om niet te zeggen een extremist en propagandist. Zijn manier van schrijven is bovendien bijzonder off-putting ("With a background in New Age mysticism and spiritualism neither Gandy nor Freke have ever before demonstrated much grasp of critical history or biblical interpretation."). Graag zou ik links willen hebben naar kritiek van hoger niveau. :wink:

Dat het zou gaan om een vervalsing vind ik een zielige manier om er van af te komen. Het is namelijk volstrekt onmogelijk om op degelijke gronden tot deze conclusdie te komen aangezien het originele voorwerp niet eens meer bestaat.
Te verwijzen naar wat Justinus zei is echter een goed argument. De vraag is dan of Justinus beschouwd kan worden als een encyclopedie.

Maar zelfs indien hij gelijk heeft, dan is het interessante van dit voorwerp dat christelijk geloof en een andere mysteriereligie in de derde eeuw dus tot een eenheid gesmeed kon worden, alsof het om één en dezelfde zaak gaat. Híer gaat het juist om: in de mysteriegodsdiensten is men niet bezig met de historische juistheid van een claim of een verhaal. Zo iemand zou zonder dat het gekgevonden zou worden aan zijn mysteriereligie waarin hij Dionysus aanbad, de christelijke mythe van de kruisiging en opstanding van Jezus hebben kunnen verbinden. Het wezen van de mysteriereligies was dat de oorspronkelijke Egyptische Osiris-religie zich overal verspreidde en aangepast werd op een lokale manier. Zo had je dus de religie van Dionysus en Orfeus in Griekenland, van Bacchus in Italië, van Attis in klein-Azië, van Adonis in Syrië en Mithras in Perzië. Ze waren allemaal verschillend, maar waren in wezen verschillende expressies van hetzelfde denken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 12 apr 2009 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Of je gaat wetenschappelijke boeken lezen. Daar is de Jesus-myth theorie ook allang overleden.
Een professor in antieke religies raadde mij af om voor informatie over mythraisme het internet op te gaan om dat je dan op Jesus-myth sites komt. Hij vond dat kennelijk nogal een slechte theorie. :lol:
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Zo iemand zou zonder dat het gekgevonden zou worden aan zijn mysteriereligie waarin hij Dionysus aanbad, de christelijke mythe van de kruisiging en opstanding van Jezus hebben kunnen verbinden. Het wezen van de mysteriereligies was dat de oorspronkelijke Egyptische Osiris-religie zich overal verspreidde en aangepast werd op een lokale manier. Zo had je dus de religie van Dionysus en Orfeus in Griekenland, van Bacchus in Italië, van Attis in klein-Azië, van Adonis in Syrië en Mithras in Perzië. Ze waren allemaal verschillend, maar waren in wezen verschillende expressies van hetzelfde denken.
Een groot probleem vormt dan toch dat we al vanaf de vroegste bronnen een zeer exclusivistische houding zien die de oorsprong van het christendom in een mysterieencultus nogal onwaarschijnlijk maken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

arthas schreef:
Een professor in antieke religies raadde mij af om voor informatie over mythraisme het internet op te gaan om dat je dan op Jesus-myth sites komt. Hij vond dat kennelijk nogal een slechte theorie. :lol:
Ja, dat is de houding die ze aannemen. Ze móeten wel, want wat blijft er nog van christelijke theologie over indien de Jesus-myth these waar is! Wie nodigt je nog uit naar een praatprogramma, wie neemt je dan nog serieus? De prestige van het vak waar je je beroep van gemaakt heeft staat op het spel, valt of staat met de geloofwaardigheid van het orthodoxe verhaal over Jezus. Nog meer: ook de prestige van de christelijke kerk staat op het spel, want dan moet men alle gruwelijke praktijken van de kerk van de eerste eeuwen -een verhaal van schisma's, vervolging, onderdrukking, uitroeiing en opzettelijke vervalsing- onder ogen zien en naar voren halen. Welke kerk of welke gelovige zit daar op te wachten?

Vorige week was er een praatprogramma op de finse TV. Omdat pasen eraan kwam was een doktor in de theologie uitgenodigd om het te hebben over 'de laatste gebeurtenissen in het leven van Jezus'. De eerste vraag waar de interviewer naar vroeg was of er nog twijfel over bestaat of Jezus ooit bestaan heeft. De theoloog antwoordde hierop: geen enkele. Een antwoord dat ik gelijk stel aan bewust en pertinent liegen. De laatste vraag aan de doktor was aangaande de opstanding. Hij zei dat hij hierover niet als wetenschapper kon spreken, maar dit als gelovige onderschrijft. Híer draait alles om. Want ik concludeer dat hij omdat hij hierin gelooft op de eerste vraag ook niet als wetenschapper, maar als gelovige antwoordde.
Born OK the first time
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Voor de goede orde, deze man is geen christelijk theoloog maar een religiewetenschapper die zich op professioneel niveau bezighoudt met antieke religies.

Het direct vanuit gaan dat iemand dat doet om zijn geloof te verdedigen vind ik wel een zwaktebod. Met alle respect, maar aangezien jij nogal een grote afkeer van het christendom hebt en je met veel pijn en moeite afgescheid hebt genomen van die religie, denk ik dat jij meer biased bent dan een man die ervoor betaald wordt om objectief onderzoek te doen.
Laatst gewijzigd door arthas op 12 apr 2009 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

arthas schreef: Een groot probleem vormt dan toch dat we al vanaf de vroegste bronnen een zeer exclusivistische houding zien die de oorsprong van het christendom in een mysterieencultus nogal onwaarschijnlijk maken.
Ik hoop er nog uitgebreid over te schrijven wat Freke en Gandy hierover schrijven. Ze bestrijden dit, maar stellen dat het juist omgekeerd is: de christelijke religie begon juist als een joods-hellenistische versie van de mysteriereligies. Oftewel het begon als een poging om de exclusiviteit van de joodse religie te doorbreken. Het begon als wat men later de naam gnostiek gaf en als een valse sekte bestreed en bijkans volledig uitroeide. Maar zoals Sebastiaan hierboven grapte viel de diepere betekenis van de mysteriereligie in het westelijke deel van het Romeinse rijk weg, waarschijnlijk vanwege het gebrek aan overdragers, en kwam er daarna een fel verzet tegen iedereen die wat afdeed aan letterlijke dogma's. Voorts deed deze stroming van het literalisme vanaf het eind van de tweede eeuw aan bewuste vervalsing (het creëren van valse apostolische geschriften en uiteindelijk het creëren van een valse officiële christelijke geschiedenis) om de letterlijke opvattingen meer kracht te geven.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 12 apr 2009 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Plaats reactie