De jongen die in de hemel was - Todd Burpo
Moderator: Moderators
De jongen die in de hemel was - Todd Burpo
Onlangs het boek gelezen: 'de jongen die in de hemel was'
Ik ben benieuwd wat andere mensen van het boek vinden.
Nu weet ik dat bij een soortgelijk boek het later een verzinsel bleek, bij dit boek is dat (nog) niet gebleken.
Een kleine jongen verrast zijn ouders - nadat hij een zware operatie heeft ondergaan - meermalen met met uitspraken waaruit blijkt dat hij in de hemel is geweest. Daar heeft hij Jezus gezien, zijn overleden zusje waarvan hij het bestaan niet wist. Er gebeuren opmerkelijke dingen in ieder geval.
Ergens wil ik het wel/graag geloven, maar er staan ook dingen in die bij mij nogal vragen oproepen. Graag zou ik eens willen horen of meer mensen het boek hebben gelezen en welke gedachten daaraan zijn overgehouden.
Ik ben benieuwd wat andere mensen van het boek vinden.
Nu weet ik dat bij een soortgelijk boek het later een verzinsel bleek, bij dit boek is dat (nog) niet gebleken.
Een kleine jongen verrast zijn ouders - nadat hij een zware operatie heeft ondergaan - meermalen met met uitspraken waaruit blijkt dat hij in de hemel is geweest. Daar heeft hij Jezus gezien, zijn overleden zusje waarvan hij het bestaan niet wist. Er gebeuren opmerkelijke dingen in ieder geval.
Ergens wil ik het wel/graag geloven, maar er staan ook dingen in die bij mij nogal vragen oproepen. Graag zou ik eens willen horen of meer mensen het boek hebben gelezen en welke gedachten daaraan zijn overgehouden.
Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo
Welkom Anna.
Dit is je eerste bericht hier.
Misschien kun je een kort berichtje achterlaten in het voorsteltopic.
We zijn nl. altijd benieuwd naar het hoe en waarom je hier op FT terecht bent gekomen.
en een klein beetje van je achtergrond.
Het boek ken ik niet
Ik vermoed, dat het hier gaat over een BDE oftewel bijna dood ervaring.
Daar wordt verschillend over gedacht.
Over het algemeen gaan wij er hier van uit, dat dit een speling is van signalen binnen de hersenfunctie tgv. van een zuurstof tekort.
We hebben hier een fiks aantal topics over, die je kunt zoeken via de zoekfunctie.
Dit is je eerste bericht hier.
Misschien kun je een kort berichtje achterlaten in het voorsteltopic.
We zijn nl. altijd benieuwd naar het hoe en waarom je hier op FT terecht bent gekomen.
Het boek ken ik niet
Ik vermoed, dat het hier gaat over een BDE oftewel bijna dood ervaring.
Daar wordt verschillend over gedacht.
Over het algemeen gaan wij er hier van uit, dat dit een speling is van signalen binnen de hersenfunctie tgv. van een zuurstof tekort.
We hebben hier een fiks aantal topics over, die je kunt zoeken via de zoekfunctie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ik vraag me af of mensen hier het boek gelezen hebben.
Uit een beschrijving lijkt het, dat er een klassieke beschrijving van de hemel wordt gegeven, zoals die de gelovigen geleerd wordt. De kleding, de troon, de rode merktekens van de kruisiging in de handpalmen.
Naar ik begrijp gingen de spijkers bij kruisiging door de polsen. Door de handpalmen houden ze niet lang.
Er zijn inderdaad veel verhalen over een hemelvaart. Ook Mohammed ging te paard naar de hemel en sprak met Allah. Maar zelfs in de moderne tijd zijn boeken geschreven over dergelijke ervaringen. Zelfs een verhaal van een christelijk jongetje, die Mohammed en Allah zag en geen Jezus, gaat rond op moslim sites. Voor moslims het bewijs, dat zij het bij het rechte eind hebben.
Ja, je kunt niet bewijzen, dat het niet zo was. Voor gelovigen een bewijs van de hemel, voor de ongelovigen een aparte fantasie. Voor de wetenschap van geen enkele betekenis, want geen enkel bewijs.
Uit een beschrijving lijkt het, dat er een klassieke beschrijving van de hemel wordt gegeven, zoals die de gelovigen geleerd wordt. De kleding, de troon, de rode merktekens van de kruisiging in de handpalmen.
Naar ik begrijp gingen de spijkers bij kruisiging door de polsen. Door de handpalmen houden ze niet lang.
Er zijn inderdaad veel verhalen over een hemelvaart. Ook Mohammed ging te paard naar de hemel en sprak met Allah. Maar zelfs in de moderne tijd zijn boeken geschreven over dergelijke ervaringen. Zelfs een verhaal van een christelijk jongetje, die Mohammed en Allah zag en geen Jezus, gaat rond op moslim sites. Voor moslims het bewijs, dat zij het bij het rechte eind hebben.
Ja, je kunt niet bewijzen, dat het niet zo was. Voor gelovigen een bewijs van de hemel, voor de ongelovigen een aparte fantasie. Voor de wetenschap van geen enkele betekenis, want geen enkel bewijs.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Welkom,
Waarom zou het over Jezus gaan en niet over 1 of meerdere van de duizenden andere even waarschijnlijke doden-figuren.
Waarom zou het over Jezus gaan en niet over 1 of meerdere van de duizenden andere even waarschijnlijke doden-figuren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welkom Anna74, ik ken het boek niet maar het lijkt me een interssant idee. Aangezien de schrijver predikant is, neem ik aan dat hij er een religieuze bedoeling mee had. Maar heb je enige reden om te denken dat het iets anders is dan fictie?
Ik wens u alle goeds
Zal ik later vandaag even doen!Maria schreef:Misschien kun je een kort berichtje achterlaten in het voorsteltopic.
Klopt, maar die topics zijn in het algemeen, dit boek maakt het juist specifiek dacht ik zo, genoeg stof om over na te denken, althans voor mij.Maria schreef:Over het algemeen gaan wij er hier van uit, dat dit een speling is van signalen binnen de hersenfunctie tgv. van een zuurstof tekort.
Oke, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd. Daar valt nog wel wat meer over te zeggen, als je er over na wilt denken..Vilaine schreef:Ja, je kunt niet bewijzen, dat het niet zo was. Voor gelovigen een bewijs van de hemel, voor de ongelovigen een aparte fantasie. Voor de wetenschap van geen enkele betekenis, want geen enkel bewijs.
Je kunt het proberen, maar ik denk dat je dan op dit forum van goede huize moet komen, want ik zou niet weten waar ik dan over na zou moeten denken. Vertel!Oke, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd. Daar valt nog wel wat meer over te zeggen, als je er over na wilt denken..
Ik denk dat het weer een typisch christelijk gekleurd verhaal is van een jongetje van vier wiens vader een predikant is en niet anders kon dan zo'n verhaal ophangen.
Het is opmerkelijk dat dit nu nooit een verhaal is dat niet correspondeert met de eigen religieuze opvoeding, een Hindoe jongetje dat met een christelijke ervaring aan komt zetten, dat zou pas een wonder zijn.
Ik ben benieuwd wat je er nog meer over kunt zeggen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Het bijzondere aan dit verhaal is dat deze jongen - inmiddels puber geloof ik - nog steeds van zijn reis naar de hemel is overtuigd. Mocht het verhaal slechts door zijn vader de wereld in zijn geholpen - wat ik niet geloof - dan zou hij toch allang een keer door de mand gevallen zijn?!doctorwho schreef:Welkom,
Ja, ook zeker om de eerder genoemde reden, de jongen staat nog steeds achter zijn verhaal. Uit het feit dat zijn vader predikant is, kun je niet zomaar aannemen dat er dus een religieuze bedoeling achter zit. Natuurlijk zit die er wel achter, maar om andere redenen; zo'n ervaring MOET je delen, daar wil je mensen het liefst deelgenoot van maken toch?Peter van Velzen schreef:Welkom Anna74, ik ken het boek niet maar het lijkt me een interssant idee. Aangezien de schrijver predikant is, neem ik aan dat hij er een religieuze bedoeling mee had. Maar heb je enige reden om te denken dat het iets anders is dan fictie?
Dat ik op dit forum van goede huize moet komen, kan misschien zo zijn, maar als we de neuzen allemaal dezelfde kant op hebben staan, zou het forum overbodig zijn denk je niet? Daar ben ik niet zo bang voor, ik sta overal wel open voor hoor, geen probleem.HankS schreef:Je kunt het proberen, maar ik denk dat je dan op dit forum van goede huize moet komen, want ik zou niet weten waar ik dan over na zou moeten denken. Vertel!
Ik denk dat het weer een typisch christelijk gekleurd verhaal is van een jongetje van vier wiens vader een predikant is en niet anders kon dan zo'n verhaal ophangen.
Het is opmerkelijk dat dit nu nooit een verhaal is dat niet correspondeert met de eigen religieuze opvoeding, een Hindoe jongetje dat met een christelijke ervaring aan komt zetten, dat zou pas een wonder zijn.
Ik ben benieuwd wat je er nog meer over kunt zeggen.
Je zou je ook kunnen afvragen waarom je er NIET over na zou willen/moeten denken, wat houdt je tegen?
Dit soort ervaringen/verhalen, sterken mij toch wel in het idee dat er werkelijk een hemel is, hoewel, en dat moet ik ook eerlijk zeggen, zijn er ook enkele passages uit het boek waar ik mijn twijfels over heb.
Er zijn ook - niet Christelijke mensen - die een dergelijke ervaring hebben, waarbij je zou kunnen zeggen dat het niet correspondeert met de eigen opvoeding. Een wonder dus?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het gaat dus om de zoon van de predikant. Denk je dat hij zijn vader hier gelukkig mee maakt?
Ik wens u alle goeds
Deze zoon van een pastoor(!) heeft Allah ontmoet. Hij had nog nooit van Islam, Mohammed of Allah gehoord, dus het moet wel waar zijn, temeer als hij zijn verhaal volhoudt.
it remains popular.
it remains popular.
Zou hij ook Jezus hebben gezien als zijn ouders Hindoe of Moslim zouden zijn geweest?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het is bekend dat Hindoes hún goden zien.Erik schreef:Zou hij ook Jezus hebben gezien als zijn ouders Hindoe of Moslim zouden zijn geweest?
@Anna74, als je Engels goed is lees dit eens door:
http://neardth.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Denk jij dat een kind van die leeftijd zoiets zou verzinnen om zijn vader te plezieren?Peter van Velzen schreef:Het gaat dus om de zoon van de predikant. Denk je dat hij zijn vader hier gelukkig mee maakt?
Is dat cynisch bedoeld, of meen je dat serieus?Vilaine schreef:Deze zoon van een pastoor(!) heeft Allah ontmoet. Hij had nog nooit van Islam, Mohammed of Allah gehoord, dus het moet wel waar zijn, temeer als hij zijn verhaal volhoudt.
Ik denk het niet, hij is een volger van Jezus.Erik schreef:Zou hij ook Jezus hebben gezien als zijn ouders Hindoe of Moslim zouden zijn geweest?
Daar moet ik even voor gaan zitten, ik zal het - als ik tijd heb lezen.Rereformed schreef:Het is bekend dat Hindoes hún goden zien.
@Anna74, als je Engels goed is lees dit eens door:
http://neardth.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zien van Allah is wellicht een hoax, maar op moslim sites verschijnt het als bewijs voor het bestaan van Allah en wordt als waarheid gezien.
Ik houd je een spiegel voor. Waarom zou het verhaal van Jezus zien geloofwaardiger zijn, dan een verhaal van Allah zien, vooral als het door een christenjongetje als bijna dood ervaring wordt gezien?
Ik deed dus hetzelfde als wat jij deed. Ga bij jezelf na waarom je het ene wel zou geloven en het andere niet. En waarom een moslim het omgekeerde gelooft.
Het is even wennen, maar spiegelen en advocaat van de duivel spelen is een beetje mijn manier van discussiëren. Lastig voor sommigen, ik begrijp dat wel.
Ik houd je een spiegel voor. Waarom zou het verhaal van Jezus zien geloofwaardiger zijn, dan een verhaal van Allah zien, vooral als het door een christenjongetje als bijna dood ervaring wordt gezien?
Ik deed dus hetzelfde als wat jij deed. Ga bij jezelf na waarom je het ene wel zou geloven en het andere niet. En waarom een moslim het omgekeerde gelooft.
Het is even wennen, maar spiegelen en advocaat van de duivel spelen is een beetje mijn manier van discussiëren. Lastig voor sommigen, ik begrijp dat wel.
it remains popular.
it remains popular.
Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat het ene verhaal geloofwaardiger is dan het andere, integendeel zelfs.Vilaine schreef:Dat zien van Allah is wellicht een hoax, maar op moslim sites verschijnt het als bewijs voor het bestaan van Allah en wordt als waarheid gezien.
Het feit dat ik in het verhaal van Jezus geloof, betekent niet dat ik het verhaal van 'Allah' zien niet geloof.
Misschien zijn ze allebei waar, wie zal het zeggen.