Recensie: Dimitri Verhulst – Bloedboek (Guus Bauer)

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Recensie: Dimitri Verhulst – Bloedboek (Guus Bauer)

Bericht door PietV. »

De recensie staat op deze site en is geschreven door Guus Bauer; http://www.tzum.info/2015/11/recensie-d ... bloedboek/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien de opwinding op internet, de kleine twitterstorm waar de diskwalificaties van Pauw en Verhulst breed worden uitgemeten toch maar aandacht voor het boek. Op Blendle (betaald helaas) staat trouwens nog een artikel waar het venijn vanaf drijft. Kortom de christenen zijn boos, heel erg boos dat iemand hun lijfboek onder handen neemt en zich de literaire vrijheid neemt om op te schrijven wat hij tegenkomt en er dus niet omzichtig omheen loopt om de verhalen in een context te plaatsen waar mee men zich tevreden kan stellen. Dit is de plek voor mensen die het gaan lezen en er zelf een mening over willen geven. Dit is dus niet mijn recensie maar het geeft een beeld wat de lezer kan verwachten.
Guus Bauer schreef:Isaak is het poepescheetje van de Heer

De Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst (1972) weet vaak raak te schieten met zijn cynisme, heeft zogezegd ‘de tekst met een knipoog’ vervolmaakt. Als geen ander heeft hij door dat je grote thema’s prima kunt aansnijden in het banale. Dat is in zijn oeuvre meermaals zeer effectief gebleken. Voor zijn nieuweling Bloedboek heeft hij teruggegrepen op de eerste vijf Bijbelboeken. De verhalen in het Oude Testament over de genesis, over de verspreiding van de volkeren, de ballingschap in Egypte, het beloofde land en het verstrekken van de leefwetten zijn over het algemeen nog wel bekend, maar worden nog maar zelden bewust aangehaald.

bloedboekDe Bijbel, nog steeds een van de best verkochte boeken aller tijden, bevat alle elementen van een superthriller: moord en doodslag, jaloezie, wraak, zonde, hebzucht, overspel, liefde, seks en ga zo maar door. Een bron waaruit het gemakkelijk putten is. Beweegreden voor Verhulst om deze teksten te hernieuwen is dat hij de verhalen terug wilde geven aan de taal. Bij herlezing had hij zich daarnaast verbaasd over de gruwelijke details en hilarische eigenaardigheden die uiteraard tot op de dag van vandaag herkenbaar zijn. Niets menselijks is ons vreemd.

Over de inhoud van het boek behoeft eigenlijk niets gezegd te worden. Adam en Eva, Kain en Abel, Mozes en de rest van de enorme stamboom der mensheid. Ondanks dat je al die geschiedenissen ooit misschien al hebt gehoord, of verplicht hebt moeten lezen, blijven ze boeien. Niet zozeer (meer) vanuit religieus oogpunt, maar door de verhaaltechnische aspecten. De Bijbel als een verdomd goed geschreven boek.

Verhulst gooit een vette Vlaamse saus over de tekst. Woorden als ‘effenaf’, ‘flinkheel’, ‘tokkerachtig’, ‘bekotebikkerde’, ‘ribbedebie’ en ‘pardaf’ en uitdrukkingen als ‘uit je krammen schieten’, ‘naar binnen spelen’, ‘op niet te veel trekken’, ‘malsigs liggen braiseren’ behoeven voor de niet geoefende lezer (lees: den ocharme Ollander) wat gewenning. Je voelt aan wat er wordt bedoeld, maar het versterkt toch ietwat het idee van louter lolligheid. Het totale boek heeft iets kolderieks. Maar ja, daar is op zich niets op tegen. (In zekere zin levert het een dubbelspel op: enerzijds hernieuwde aandacht voor oude verhalen en anderzijds een zekere spot aangaande het christelijke geloof. ‘Isaak is het poepescheetje van de Heer.’ ‘Israel legde zeven lussen in zijn lul.’)

Soms is Verhulst ronduit flauw. ‘De jaren verstreken, want daar zijn jaren altijd al goed in geweest.’ Wanneer de protagonisten weer eens van land moeten verkassen over Gods ondoorgrondelijke wegen, doen zij dat steevast met de oubollige hymne De paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas. Met stralend oog, en blijde zin en goedgevulde tas. Dat is misschien, héél misschien, eenmaal leuk en/of aardig. Tja, het is een lange weg naar Tipperary. (Zoals ook eenmaal jolig ten berde gebracht.)

Mozes heeft van God zijn wetten gekregen.

De God die mij heeft gezonden heet Isenwasenzal. Isenwasenzal. Isen, voor de vrienden. […] Ik had een missie, handjes in de lucht, hoera, zingerdezing, zangerdezang, en zou mijn eenvoudige en veilige leven en dat van mijn gezinsleden helemaal door elkaar shaken.

Het gebruik van moderne uitdrukkingen, straattaal zo men wil, zorgt wel voor de hoognodige vervreemding, de serieuze oude klanken die even worden afgestoft. ‘Ruben, de stepmodderfokker.’ ‘Sippora, de multitaskende vrouw.’ Er wordt wat afgekakeld in die Bijbel. Dat heet in de versie van Verhulst quatsch en kaffeeklatsch. Een hoofdstuk wordt afgesloten met: ‘De punt stond op de i, de corona op de å.’

Het is lastig raden wat de schrijver met deze hertaling beoogt, anders dan het aanscherpen van zijn idioom. Er staat ‘roman’ op het omslag. In taaltechnische zin valt dat te begrijpen, maar – en dat is ook moeilijk wanneer je úitsluitend het vaste stramien van een iconisch boek gebruikt – erg veel van de mens Verhulst vind je er niet in terug. Het boek is opgedeeld in twee delen: ‘De soap van de aartsvaders’ en ‘Mijn veldtocht’. Juist in dat tweede deel verwacht je meer te zien van de inborst van de auteur, niet uitgesproken, maar tussen de regels. (Zoals wanneer Mozes God met ‘onze Dictator’ aanspreekt.) De ontstaansgeschiedenis die in de veldtocht van de schrijver uitkristalliseert.

Dit alles neemt niet weg dat je op een of andere mindere manier deze tekstinterpretatie toch uitleest. In het nog steeds goedgelovige zuiden van het land zal Bloedboek wel weer voor ophef zorgen, net zoals, alleen al vanwege de titel, Godverdomse dagen op een godverdomse bol, de met de Libris Literatuur Prijs bekroonde bestseller van Verhulst. En dat heeft dan wel weer iets. Verhulst houdt wel van een spelletje met de lezer, met de boekhandel en de media. Ook met de uitgever soms?

Guus Bauer
Dimitri Verhulst – Bloedboek. Atlas Contact, Amsterdam. 432 blz. € 19,99.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Re: Christenvervolging in Nederland

Bericht door Waarom? »

Ondertussen heeft Dimitri Verhulst ook het refdag bereikt....... Dr Peels, oudtestamenticus aan de Theologische Universiteit Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken heeft er een boekbespreking aan gewijd.

Alle Freethinkers zijn geestelijk leeg en religieus analfabeet....

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_960737" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

het eerste stukje daar zegt genoeg:
De eerste reactie is die van verontwaardiging. Het is zo goedkoop, zo makkelijk prijsschieten, om allerlei Bijbelgedeelten in een dubieus licht neer te zetten. Gewoon de literaire verbanden en de cultuurhistorische achtergronden negeren. Geen rekening houden met het vervolgverhaal tot en met het Nieuwe Testament toe. Een karikatuur maken van Bijbelse figuren, en dan vooral van de God van de Bijbel. Die God is een rancuneuze tiran, een wrede fascist, een doctor Frankenstein. Zijn volk Israël waant zich raszuiver, ja übermenschlich, en roeit vreemden uit. Het Oude Testament is een handleiding voor genocide, een boek vol moord en seks.
Ehhh.. Ja...... ?
Het probleem is nu dus dat dit inderdaad écht zo is, maar als dat zo wordt benoemd vind het RD dat 'een karikatuur'.
Literaire verbanden negeren ? Wat er niet is kun je ook niet negeren.
Cultuurhistorische achtergronden negeren ? De enige die hier toont dat hij daarvan iets afweet is Verhulst.

RD toon onvervalst christelijk woorden gegoochel met als resultaat zinnen die bij nadere beschouwing volkomen hol blijken te zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

H.G.L. Peels schreef:Des te meer komt het aan op zorgvuldig Bijbellezen. Al te snel legt een moderne Bijbellezer eigen normen en waarden op aan de Bijbeltekst.
Afbeelding
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
PietV.
Erelid

Re: Recensie: Dimitri Verhulst – Bloedboek (Guus Bauer)

Bericht door PietV. »

Peels schreef: Die God is een rancuneuze tiran, een wrede fascist, een doctor Frankenstein. Zijn volk Israël waant zich raszuiver, ja übermenschlich, en roeit vreemden uit. Het Oude Testament is een handleiding voor genocide, een boek vol moord en seks.
Gelukkig weet prof.dr. Peels het wel. Op een dag roept hij nu valt alles op zijn plek waar was ik al die tijd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik vond het interessant deze christelijke reaktie te lezen en op te merken dat de verdediging van de bijbel ook niet lukt wanneer een professor er zijn best op doet.

De passage die Doppelgänger aankruist wordt voorafgegaan door:
professor dr. Peels schreef: Bijbellezers vandaag hebben echter groeiende moeite met het Oude Testament, niet het minst na alle geweldsexplosies van de 20e eeuw, die voortduren tot op heden. Zij verwachten in de Bijbel een veilige vluchtheuvel te vinden in onze wereld van geweld en kwaad, maar in het Oude Testament word je al heel snel geconfronteerd met soortgelijk geweld. Een allesvernietigende zondvloed, knapenverslindende berinnen, volken die worden uitgeroeid, een vloekbede over de vijanden.
Er is geen ontkennen aan: het Oude Testament bevat nu eenmaal heel wat ‘struikel­teksten’.
Deze paragraaf stipt exact aan waardoor ik mijn christelijke geloof verloor. In mijn boek Volwassen Geloof schreef ik zo'n tien jaar geleden:

"De schok die ik via 9/11 ervoer dat godsdienst in staat is tot de meest gruwelijke vorm van menszijn, zette mij aan het denken en heeft geleidelijk mijn wereldbeeld volkomen omvergegooid. Als theoloog besefte ik meteen dat het moslimgeloof dezelfde basis heeft als de bijbel, en dat dáár de wortel van het religieuze kwaad te vinden is. Ik werd door het gebeuren gedwongen de bijbel opnieuw te bekijken. En ditmaal zo eerlijk als mogelijk. Ik had er toen nog geen idee van hoever het mij uiteindelijk zou brengen in mijn denken. Er ging een kraan open die nu na vijf jaar nog steeds niet leeggelopen is. Steeds meer komt los, steeds dieper besef ik hoe mijn oude godsdienst een slaaf van mensen maakt en hoogwaardig denken in de wereld op de meest slinkse en tragische manier belet. Wij westerse mensen die nog enigszins aan het christelijk geloof zijn blijven hangen, hebben de zoete rozijnen uit ons geloof gehaald en zitten ons gehele leven gezapig hierop te kauwen. We zijn volkomen blind geworden voor het taaie deeg, doen net alsof de keerzijde van het geloof niet bestaat. Uiteindelijk zijn het de moslimfundamentalisten die ons ertoe dwingen de waarheid onder ogen te zien over ons eigen heilige boek. In een wereld die klein geworden is worden we ertoe gedwongen de bijbel opnieuw te lezen en op te merken wat er werkelijk staat. Slechts een enkele christen verdiept zich in alle bijbelteksten, en in de gruwelen van het verleden die op grond van allerlei heilige teksten zijn geschied. Bijna geen gelovige beseft het bloed dat aan zijn godsdienst kleeft, de psychische benauwdheid die de godsdienst eeuwenlang gekweekt heeft, slechts een enkeling is hier beschaamd over. Geen gelovige heeft slapeloze nachten omdat zijn geloof eeuwige onverzoenlijke verdeeldheid en onverdraagzaamheid in de wereld brengt. Voor iemand die deze dingen inziet is het een volstrekt ondenkbare gedachte hier nog toe te willen behoren, een absolute onmogelijkheid dat Jezus iets met zijn kerk of de christelijke godsdienst van alle eeuwen te maken zou willen hebben, dat boekgodsdiensten überhaupt iets met God te maken hebben, dat theologie en 'studie van Gods woord' iets van waarde aan een mensenleven of aan een samenleving kan schenken.
Nu zeg ik: het is een leugen te stellen dat godsdienstig geweld niets met 'de werkelijke islam' te maken heeft. Op dezelfde manier is het een grove leugen dat het ware christelijke geloof slechts goeddoen, geweldloosheid en voorbeeldig leven betekent. De bijbel en de koran staan vol haat en nijd, vol zielige wraakgedachten, vol vervloeking, vol oplegging van dwang, vol haarkloverijen, vol benauwende en absurde leringen, vol godslastering. Zij prediken de enige unieke boodschap waaraan gehoorzaamd dient te worden, en spreken de goddelijke veroordeling en eeuwige verdoemenis over iedereen uit, die het waagt ze tegen te spreken. De openbaringsgodsdiensten zijn de grootste gesels waar de mensheid onder gebukt gaat."

Het vreemde is nu dat professor Peels exact de juiste diagnose stelt, maar dan denkt het oude testament te kunnen redden door eenvoudig te stellen dat "zorgvuldig lezen", - waarmee hij bedoelt dat we niet onze moderne waarden en moraal op mogen leggen aan de bijbel -, ons over alle struikelblokken helpt. Indien wij moeten begrijpen dat de bijbelteksten produkten zijn van minder ontwikkelde tijden, dan behoort daar uiteraard ook het geloof in überhaupt zo'n openbaringsgod toe. Wil men echter - zoals de professor doet - blijven vasthouden aan die openbaringsgod, dan blijft men automatisch ook zitten met die gruwelteksten waarin die God zich openbaart en benevens vele andere idiotieën opdracht tot genocide geeft. Het is eenvoudig onmogelijk om dat alles te gaan lezen als tijdgebonden teksten zonder dat men ook gedwongen wordt de bijbelse God aan de kant te schuiven.
Christenen behandelen de dilemma's die aan hun oude testament zitten altijd enkel op de meest oppervlakkige manier. Ik heb het altijd ergerlijk gevonden, maar wanneer een professor ook al niet verder komt is het bovendien onvergeeflijk. Hoe kun je een professor zijn, een term die betrekking heeft op wetenschap, en dan vertrekken van de stelling "theologie heeft een permanente opdracht om het Oude Testament eerbiedig te onderzoeken en uit te leggen"?
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Zorgvuldig lezen; volgens mij wordt Dimitri Verhulst overtroffen door een boek van Dan Barker, gezien de recensies zijn mensen blij dat dit nooit is gebeurd.
Unbelievable. So glad all this didn't happen. But this fictional character did exist in the minds and hearts of people for so long. Way too long. The book is shock and awe at what the bible contains. Thank goodness for cherry picking and thank goodness for the enlightenment because otherwise we might still be all to familiar firsthand with this character of fiction.
http://www.amazon.com/God-Most-Unpleasa ... 1454918322" onclick="window.open(this.href);return false;
ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus »

Ik heb dit boek vorige week gekocht en ik kan het iedereen aanraden. Het is een leuk boek vol humor en het maakt mij regelmatig aan het lachen. Natuurlijk is het wat over de top maar ik heb al een aantal keer een stuk uit de Bijbel nagezocht in de vorm van "staat dit er echt zo" en dan moet ik concluderen dat Dimitri Verhulst er niet veel naast zit. Dit is wat mij betreft een boek wat je helpt om eens volledig op een andere manier naar de Bijbel te kijken. Gewoon eens een heel ander perspectief op teksten die je al zo vaak gehoord hebt en juist de nadruk op passages waar in het christelijk geloof zorgvuldig omheen gelezen wordt.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik had dit topic nog niet eens gezien, anders had ik het boek wel eerder gekocht. Maar ik was vanmiddag in mijn boekhandel om een bestelling op te halen, zag het liggen en heb het gekocht. Ik ben erg benieuwd. De verkoper, een heel goede kennis van mij, vond het een leuk boek maar een beetje te! Het had wat minder gekund zei hij. Nou dat ga ik nu maar eens ondervinden dan!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Plaats reactie