Beste Peter,
Dat niet al mijn redenaties te volgen zijn, is goed mogelijk, ik ben alles behalve een goede schrijver en we bespreken momenteel zeer ingewikkelde stof. Maar geef alsjeblieft een voorbeeld van een redenatie die je niet begrijpt, misschien kan ik hem door een andere wijze van uitleggen als nog inzichtelijk maken. Daarnaast worden veel veronderstellingen en redenaties die ik maak onderbouwd door een van de vele linkjes. Ik weet dat het niet aardig van me is om de lezer te overstelpen met leesvoer, maar ik vind het ook belangrijk om te benadrukken dat het door mij gezegde niet uit mijn eigen hoge hoed komt. Bovendien kunnen andere mensen het vaak veel helderder verwoorden dan dat ik dat kan. Verder en ik weet wel zeker dat jullie me daar in onderschatten, ben ik een uitzonderlijk strenge denker. Het heeft mij, en toegegeven ik ben traag van begrip, 10 jaar van diepgaande studie gekost om te leren denken. Om alle denkfout te leren onderscheppen, om voor mijzelf inzichtelijk te maken hoe verschrikkelijk veel ik als subject in de waarneming stop. Dat niets met het object te maken heeft maar puur met mijn eigen persoonlijke bril. En natuurlijk ben ik niet onfeilbaar de ontmanteling van een blinde vlek is en blijft iets dat buiten de waarneming van het subject valt. Maar als ik jou zie redeneren, dat acht ik mijzelf toch wel degelijk een paar stadia verder.
Bijvoorbeeld
Peter van Velzen schreef:Maar – omdat onze objectieve waarnemingen geen god omvatten – hebben degenen die er in geloven besloten dat god zich aan elke waarneming onttrekt.
Objectieve waarneming??? Door het hanteren van dit soort veronderstellingen blijven we langs elkaar heen praten. Ik geloof niet dat ik objectief kan waarnemen en ik geloof ook niet dat jij of een ander mens het kan. Ik had gehoopt dat we dat stadium konden overslaan, maar dan zal ik dus nog een stap verder terug moeten doen om eerst het geloof in de kenbaarheid van een objectieve waarheid te weerleggen. Alhoewel Kant dat veel beter heeft gedaan dan ik het kan.
Bovendien ik heb het nog lang niet over God, voor die tijd zullen we nog een heleboel heilige huisje en onjuiste veronderstellingen omver moeten werpen. Voorlopig heb ik het alleen over het “scheppende”aspect van de menselijke geest, de mate waarin de mens subjectieve eigenschappen toevoegt aan de waargenomen werkelijkheid. En zich zo een eigen wereldbeeld schept.
Wat ik versta onder het klassieke materialisme, is de natuurwetenschappelijke veronderstelling dat er een objectieve, absolute of fysieke werkelijkheid mogelijk zonder waarnemend subject. Daarom, en ik heb ook geaarzeld om de quote volledig van wikipedia over te nemen, vind ik de vraag van Einstein aan Bohr veelzeggend. Ik ontken niet dat het bestaan van een gemeenschappelijke werkelijkheid onmogelijk is, ik ontken niet eens dat de werkelijkheid een fysieke grondslag heeft en zonder subject kan bestaan. Alleen zolang ik geen bevredigend antwoord heb op het lichaam-geestprobleem. Krijgt het idealisme het voordeel van de twijfel, dat ik een geest heb weet ik dat is een ken act en dus een geestelijke activiteit (Descartes Cogito) dat de geest uit eigen beweging van alles kan scheppen weet ik door het hebben van dromen. Maar of het scherm waar ik nu achter zit werkelijk bestaat, is slechts een voorstelling van zaken. Natuurlijk kan ik geloven dat het bestaat maar dan ga ik de grenzen van mijn (Kantiaanse) kenvermogen te buiten. Je bent vrij om dit te doen alleen is het niet redelijk of rationeel om het te doen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rationalisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel empirisch om het te doen, alleen welke kennis kunnen we uit de ervaring oogsten als we niet de vraag stellen wat c.q. wie het is dat ervaart.
Het probleem van het empirisme ligt er vooral in dat ze nooit tot de waarneming zelf doordringt, maar altijd een zekere afstand blijft bewaren, alsof het door een god aanschouwd wordt.[32] Volgens de fenomenologie moet men echter de waargenomen zaken voor zichzelf laten spreken; hoe ze in hun meest oorspronkelijke wijze tot ons komen en dat is niet als een soort verzameling vlekjes die we achteraf theoretisch samenbrengen tot de reeks voorwerpen die we zien. We zien de voorwerpen meteen volgens de fenomenologie. De "de oorspronkelijke waarneming [is] een non-thetische, preobjectieve en voorbewuste ervaring." https://nl.wikipedia.org/wiki/Empirisme
Daarom is het belangrijk om eerst een beeld te krijgen van het subject als schepper van de menselijke ervaring. En ook daar hoop ik het uiteindelijk met jullie over te kunnen hebben. Om een tipje van de sluier op te lichten…
https://books.google.nl/books?id=IJ2T0K ... nt&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
(Bedoeld wordt de alinea. Om de beweging… t/m …betekenaars.)
Kunnen we afspreken dat we het gesprek over de quantumfysica weer oppakken zodra we enige overeenstemming hebben gevonden over het wel of niet bestaan van voor de mens kenbare objectiviteit?
Je kan de wereld heel goed in de symbooltaal van de quantumfysica interpreteren en ook ik doe dat graag maar ik maak niet de denkfout dat ik hier objectieve wetenschap aan het beoefenen ben. Om het licht van de maan er nog eens over te laten schijnen, de maan is een verzameling van enorm veel puntvormige deeltjes. Als ik die allen op elkaar druk dan houd ik een punt zonder omvang over… quarks etc zijn invloedsvelden. Ze zijn niet stoffelijke, maar representeren een wiskundige hoedanigheid of om met Betrand Russell te spreken een logische constructie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter van Velzen schreef:Dit is waarom er in onze beschrijving van de werkelijkheid geen schepper kán voorkomen. Een schepper vereist iets dat we juist niet kunnen waarnemen en daarmee niet kunnen kennnen. Het vereist iets onveranderlijks, en onze kennis bestaat nu eenmaal uitsluitend uit veranderingen.
Ik heb nooit beweerd dat God onveranderlijk is of iets vereist dat we niet kunnen waarnemen...
Tja Heraclitus zei ook
Hoe zou ooit iemand wat nooit ondergaat kunnen ontgaan? Fragment 30