Kan de mensheid zonder religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Kan de mensheid zonder religie?

Bericht door sarnian »

Mariakat schreef aan "fred neerhoff" : Hoe kom jij op moraliteit van muziek?
Wordt dat, wat bedoeld was als voorbeeld, nu ook een discussiepunt?

Ja, dat vroeg ik mij ook al af.
Fred's voorkeur om anderen "woorden in de mond leggen" en zijn vaak onbegrijpelijke opmerkingen duiden dacht ik meer op een zwaar rookgordijn om zijn gebrek aan ondersteuning van eigen standpunten te verhullen. Als "vrij denkende hond in het nauw" maakt Fred hier nogal rare sprongen !

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
fred neerhoff
Forum fan

Bericht door fred neerhoff »

sarnian schreef:Mariakat schreef aan "fred neerhoff" : Hoe kom jij op moraliteit van muziek?

Fred's voorkeur om anderen "woorden in de mond leggen" en zijn vaak onbegrijpelijke opmerkingen duiden dacht ik meer op een zwaar rookgordijn om zijn gebrek aan ondersteuning van eigen standpunten te verhullen. Als "vrij denkende hond in het nauw" maakt Fred hier nogal rare sprongen !

Waarom muziek? Welnu, aanleg voor religieusiteit en muziek zijn beide fundamenteel menselijk. Als je de 1 een ramp voor de mensheid vindt, waarom het andere dan niet?

Is dit echt zo onbegrijpelijk, of wil je het niet begrijpen?
fred neerhoff
Forum fan

sarnian schreef:Mariakat schreef aan "fred neerhoff" : Hoe kom jij op moraliteit van muziek?

Naarmate je harder gaat roepen, worden je argumenten er niet sterker op. Ben je echt zo intolerant of lijkt dat maar zo?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ik had het er over dat ieder mens het recht heeft (of dat moet hebben) om vrij te mogen denken en beslissen. En dat als een deel van de mensheid besluit daar geen gebruik van te maken, dat zij daar dan vrij in moeten zijn. Ik had het dus over algemene zaken die religie betreffen, en over de vrijheid die mensen zouden moeten hebben om geen gebruik te maken van de vrijheid van denken, maar die zich helemaal prettig voelen bij religie.
De vraag,"Kan de mensheid zonder religie" heb ik met een JA beantwoord en daarbij gedacht,"Alle diersoorten kunnen dat, en waarom zou de diersoort 'Homo sapiens' dat niet kunnen?
Ik kon toen daarna niets steekhoudends bedenken dat Homo sapiens uit die modder der algemeenheid zou verheffen en op een voetstuk plaatsen waar een NEE het juiste antwoord zou zijn.

Jij daarentegen hebt de vraag zoals die gesteld was veranderd in een heel andere vraag!
Een vraag, zoals ik meen te kunnen afleiden uit jouw antwoorden aan de diverse topicdeelnemers evenals aan mij, die dan luidt, "Ik had het er over dat ieder mens het recht heeft (of dat moet hebben) om vrij te mogen denken en beslissen. En dat als een deel van de mensheid besluit daar geen gebruik van te maken, dat zij daar dan vrij in moeten zijn"!

Een vraag die ik beantwoord heb met JA, maar wel begrensd door verschillende restricties die NEE zeggen tegen eventuele beslissingen/handelingen die ik (en velen met mij) zeer schadelijk achten voor de eigen vrijheid!! (waaronder bepaalde aspecten der diverse religies) (ik vind trouwens 'religisme' een juistere benaming voor het beestje 'religie', haha)

Omdat die deel-aspecten dwang uitoefenen (sociale en andere dwang, uitgedragen door media/clerus/etc. etc.) mag daar m.i. een navenante tegendwang (indien mogelijk) worden toegepast.

Indien mogelijk maar stuit dan op "Ik heb geen enkel probleem met je laatste voorstel om de financiële regels aan te passen voor religieuze instellingen. Zolang dat tenminste met een meerderheid van stemmen binnen het rechtsbestel wordt besloten. Zo werkt dat nu eenmaal in een democratische samenleving", - -de constatering dat die democratie is vergiftigd met religie die vertegenwoordigd is in de vorm van pol. partijen, alsmede in de individuele hoofden van velen in de seculiere partijen!
(Om daarmee het verwerpelijke van een democratie aan te tonen, naast de verwerpenlijke religie!- - -alleen overtroffen door het nóg verwerpenlijker zijn van andere vormen van Staatsmacht, zucht)

E.e.a. houdt mijn antwoord (JA)op de (principiële) gestelde vraag recht overeind en wordt m.i. door jou beaamd (als vrijdenker die eventueel atheist kan zijn, ergo?)
De mensheid kan ook zonder muziek! (het ruizen of loeien v.d. wind, de donderslagen bij onweer, het fluiten v.d. diverse vogeltjes, het huilen v.d. wolven in het bos, enz. enz. - -staan daar borg voor!)
Maar sluit het ritmisch indelen door mensen niet uit- -en hup, de beentjes v.d. vloer :D )
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fred schreef:
Mariakat schreef aan "fred neerhoff" : Hoe kom jij op moraliteit van muziek?
Wordt dat, wat bedoeld was als voorbeeld, nu ook een discussiepunt
Waarom muziek? Welnu, aanleg voor religieusiteit en muziek zijn beide fundamenteel menselijk.
Mee eens.
Als je de 1 een ramp voor de mensheid vindt, waarom het andere dan niet?
(Vooropgesteld dat ik religie nog nooit als een ramp der mensheid heb betiteld en hier verder ook niet op door wil gaan.)

Maar Fred
Deze eigenschappen zijn toch van een heel andere orde?

Ik kan heel veel fundamenteel menselijke dingen opnoemen, maar dat wil niet zeggen, dat ik ze ook allemaal onder dezelfde noemer van "wel of niet een ramp der mensheid" schaar.
Je kunt ze allemaal indelen in goede en kwade eigenschappen, als je dat wil.
Zelf ben ik niet zo oordelerig.
Laatst gewijzigd door Maria op 29 mar 2010 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

fred neerhoff schreef:Waarom muziek? Welnu, aanleg voor religieusiteit en muziek zijn beide fundamenteel menselijk. Als je de 1 een ramp voor de mensheid vindt, waarom het andere dan niet? Is dit echt zo onbegrijpelijk, of wil je het niet begrijpen?
Waarom gebruik je die combinatie van religiositeit en muziek? Leg dat nu eens duidelijk uit.

Ik vind trouwens religie helemaal geen ramp voor de mensheid. Wel heeft het zowel voor als nadelen.
Zie mijn eerdere reacties daarover naar jou. Daarin was ik wel erg duidelijk over mijn visie op religie.
En waarom zou muziek een ramp voor de mensheid zijn? Op basis waarvan?
Dus ja : ik vind je betoog/vraag inderdaad echt onbegrijpelijk. En helaas zie ik dat je geen behoefte toont om daarin verandering aan te brengen. Een bewust rookgordijn neem ik dus maar aan !
fred neerhoff schreef:Naarmate je harder gaat roepen, worden je argumenten er niet sterker op. Ben je echt zo intolerant of lijkt dat maar zo?
Ik ben helemaal niet intolerant. Integendeel zelfs. Alleen "bullshitters" kan ik niet uitstaan.

.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
fred neerhoff
Forum fan

sarnian schreef:Een bewust rookgordijn neem ik dus maar aan !
Vrije gedachten impliceren niet noodzakelijk vrijblijvende aanname's.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

fred neerhoff schreef:
Desondanks antwoordde je niet op mijn directe vraag aan jou :
Waarom gebruik je die combinatie van religiositeit en muziek? Leg dat nu eens DUIDELIJK uit.
En uiteraard ook geen antwoord op de vraag waarom religie een ramp zou zijn voor de mensheid.

Het rookgordijn trekt niet op. Ik begin nu wel te begrijpen waarom het DVG forum werd opgedoekt !
.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

sarnian schreef:Waarop baseer je dat "diezelfde mensen best hadden kunnen leven zonder religie als die niet had bestaan".
De mensheid is altijd verbonden geweest met vormen van religie. De oermens had al goden ter verklaring van aardbevingen, vulkanen, tsunami's, geslaagde en mislukte oogsten en jachtpartijen, enz. enz.
Religie bestaat al sinds mensen heugenis. Argumenteren vanuit een vermeende geschiedenis met mensen die "best konden leven zonder religie" is gewoon totale BS.
Alles wat je hier noemt komt niet door een behoefte aan religie, maar door het ontbreken van kennis waar men dus goden voor bedacht. Was die kennis er wel geweest, waren dan ook die goden ontstaan? Ik denk dat je hier de kern raakt, waarom werden bepaalde zaken aan goden verbonden, waarom ging men de goden aanbidden voor een goede oogst? De basis van religie heeft kennelijk niet zoveel met zingeving te maken, maar veel meer met het opvullen van wat mensen onmogelijk (nog) konden weten.
Dat is ook een loze bewering, en is trouwens helemaal niet waar. Vormen van religie waren bv nodig om de stam als één geheel bij elkaar te houden. Ook was religie nodig om krijgers bereid te vinden om de rest van de stam te verdedigen bij groot gevaar, zelfs als ze daarbij zelf het risico liepen om te sterven.
Was nodig inderdaad. Ook hier geef je weer aan waarom mensen vormen van religie nodig hadden ooit.
Wat nu nog is blijven hangen is een andere invulling van de functie die religie ooit had en waardoor het is ontstaan. Religie is een overblijfsel van het oerdenken van de mens.
Een klein deel van de huidige mensheid is vandaag de dag in staat zonder religie te leven. Humanisten, atheïsten, en vrijdenkers zijn daarvan het bewijs dat dat kan. Maar de gehele mensheid zonder religie? Wishful thinking.
Je zou kunnen stellen dat er altijd mensen zullen zijn die religie op hun eigen manier zullen invullen, daarnaast denk ik wel dat die groep in de loop van de tijd steeds kleiner zal worden. Hoe meer kennis de mens verwerft hoe kleiner zal het werkveld van religie worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
fred neerhoff
Forum fan

sarnian schreef:
fred neerhoff schreef:
Desondanks antwoordde je niet op mijn directe vraag aan jou :
Waarom gebruik je die combinatie van religiositeit en muziek? Leg dat nu eens DUIDELIJK uit.
En uiteraard ook geen antwoord op de vraag waarom religie een ramp zou zijn voor de mensheid.
Je hoeft echt niet te gaan schreeuwen hoor. Maar goed lezen is natuurlijk wel noodzakelijk. Want zou je dat gedaan hebben, dan zou je het antwoord al kennen: aanleg voor muziekaliteit is net als aanleg voor religieusiteit een fundamenteel menselijk kenmerk. Als soort onderscheidt dit de mens van de overige diersoorten.
sarnian schreef:Ik begin nu wel te begrijpen waarom het DVG forum werd opgedoekt !

.
Oh ja? Leg dat eens duidelijk uit!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

fred neerhoff schreef:Maar goed lezen is natuurlijk wel noodzakelijk. Want zou je dat gedaan hebben, dan zou je het antwoord al kennen: aanleg voor muziekaliteit is net als aanleg voor religieusiteit een fundamenteel menselijk kenmerk.
Fred, nu nog een reactie op mijn:
Ik schreef:Deze eigenschappen zijn toch van een heel andere orde?
Ik kan heel veel fundamenteel menselijke dingen opnoemen, maar dat wil niet zeggen, dat ik ze ook allemaal onder dezelfde noemer van "wel of niet een ramp der mensheid" schaar.
Je kunt ze allemaal indelen in goede en kwade eigenschappen, als je dat wil.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p212069
Heb je dat gelezen?
En ben je mij vergeten?
Fred schreef:Als soort onderscheidt dit de mens van de overige diersoorten
Velen zullen het niet helemaal eens zijn met jou.
Er wordt druk studie naar gedaan en er is al aardig wat over te lezen als je even goegelt met oa. steekwoord
Biomusicologie
http://www.google.nl/search?q=Biomusico ... 4QbJroTJDw

Ken je deze?
http://filosofie-kaffee.actieforum.com/ ... 3.htm#1298

Prachtig :D

Maar goed.
Dat is off-topic.
Graag van jou een reactie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Job
Banned

Bericht door Job »

Kitty schreef:
sarnian schreef:Waarop baseer je dat "diezelfde mensen best hadden kunnen leven zonder religie als die niet had bestaan".
De mensheid is altijd verbonden geweest met vormen van religie. De oermens had al goden ter verklaring van aardbevingen, vulkanen, tsunami's, geslaagde en mislukte oogsten en jachtpartijen, enz. enz.
Religie bestaat al sinds mensen heugenis. Argumenteren vanuit een vermeende geschiedenis met mensen die "best konden leven zonder religie" is gewoon totale BS.
Alles wat je hier noemt komt niet door een behoefte aan religie, maar door het ontbreken van kennis waar men dus goden voor bedacht. Was die kennis er wel geweest, waren dan ook die goden ontstaan?
Hier onderschat je weer de functie, of beter ..het wezenlijke van religie en haar betekenis voor de mens.
De oermens 'verzon' geen goden bij gebrek aan 'wetenschappelijke' kennis, Kitty ! Religie was voor de mens kennis bij uitstek.Wat jij hier stelt is niet alleen een versimplisering van het verschijnsel religie, maar ook een groven miskenning van de betekenis ervan. Ik ben dit al meerdere malen op forums zulke naïeve meningen over religie tegengekomen. Maar eenvoud schijnt gemakkeling te scoren (vooral hier op het FTF-forum) en ook makkelijk te begrijpen voor mensen die zich graag als "modern" (lees: "secularist") door het leven willen gaan.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Job schreef:Hier onderschat je weer de functie, of beter ..het wezenlijke van religie en haar betekenis voor de mens.
De oermens 'verzon' geen goden bij gebrek aan 'wetenschappelijke' kennis, Kitty ! Religie was voor de mens kennis bij uitstek.
En waar kwam die kennis dan vandaan? En hoe weet jij dat?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat voor 'kennis' is de basis voor het toeschrijven van donder en bliksem en natuurrampen aan goden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

kiks schreef:
Job schreef:Hier onderschat je weer de functie, of beter ..het wezenlijke van religie en haar betekenis voor de mens. De oermens 'verzon' geen goden bij gebrek aan 'wetenschappelijke' kennis, Kitty ! Religie was voor de mens kennis bij uitstek.
En waar kwam die kennis dan vandaan? En hoe weet jij dat?
Maar dat is natuurlijk het probleem bij alle aannames op dit gebied. Niemand weet dat, want wij praten hier over een tijd heel ver voor het geschreven woord. Kennis en verklaringen voor ervaringen waren van levensbelang. Zonder veel wetenschap ontwikkelde zich een acceptabel alternatief : verhalen die uitmonden in geloof. Dat werd de hoeksteen van "kennis" binnen de groep. Religie was dus van heel vroeg met de mens, en is nooit meer weggegaan. Maar "weten" (kunnen bewijzen) doen wij dat niet zeker. Wel verklaart het veel van wat wij weten over de cultuur van de vroege mensen.
.
Plaats reactie