Ik had het er over dat ieder mens het recht heeft (of dat moet hebben) om vrij te mogen denken en beslissen. En dat als een deel van de mensheid besluit daar geen gebruik van te maken, dat zij daar dan vrij in moeten zijn. Ik had het dus over algemene zaken die religie betreffen, en over de vrijheid die mensen zouden moeten hebben om geen gebruik te maken van de vrijheid van denken, maar die zich helemaal prettig voelen bij religie.
De vraag,"Kan de mensheid zonder religie" heb ik met een JA beantwoord en daarbij gedacht,"Alle diersoorten kunnen dat, en waarom zou de diersoort 'Homo sapiens' dat niet kunnen?
Ik kon toen daarna niets steekhoudends bedenken dat Homo sapiens uit die modder der algemeenheid zou verheffen en op een voetstuk plaatsen waar een NEE het juiste antwoord zou zijn.
Jij daarentegen hebt de vraag zoals die gesteld was veranderd in een
heel andere vraag!
Een vraag, zoals ik meen te kunnen afleiden uit jouw antwoorden aan de diverse topicdeelnemers evenals aan mij, die dan luidt, "Ik had het er over dat ieder mens het recht heeft (of dat moet hebben) om vrij te mogen denken en beslissen. En dat als een deel van de mensheid besluit daar geen gebruik van te maken, dat zij daar dan vrij in moeten zijn"!
Een vraag die ik beantwoord heb met JA, maar wel begrensd door verschillende restricties die NEE zeggen tegen eventuele beslissingen/handelingen die ik (en velen met mij) zeer schadelijk achten voor de
eigen vrijheid!! (waaronder bepaalde aspecten der diverse religies) (ik vind trouwens 'religisme' een juistere benaming voor het beestje 'religie', haha)
Omdat die deel-aspecten dwang uitoefenen (sociale en andere dwang, uitgedragen door media/clerus/etc. etc.) mag daar m.i. een navenante tegendwang (indien mogelijk) worden toegepast.
Indien mogelijk maar stuit dan op "Ik heb geen enkel probleem met je laatste voorstel om de financiële regels aan te passen voor religieuze instellingen. Zolang dat tenminste met een meerderheid van stemmen binnen het rechtsbestel wordt besloten. Zo werkt dat nu eenmaal in een democratische samenleving", - -de constatering dat die democratie is vergiftigd met religie die vertegenwoordigd is in de vorm van pol. partijen, alsmede in de individuele hoofden van velen in de seculiere partijen!
(Om daarmee het verwerpelijke van een democratie aan te tonen, naast de verwerpenlijke religie!- - -alleen overtroffen door het nóg verwerpenlijker zijn van andere vormen van Staatsmacht, zucht)
E.e.a. houdt mijn antwoord (JA)op de (principiële) gestelde vraag recht overeind en wordt m.i. door jou beaamd (als vrijdenker die eventueel atheist kan zijn, ergo?)
De mensheid kan ook zonder muziek! (het ruizen of loeien v.d. wind, de donderslagen bij onweer, het fluiten v.d. diverse vogeltjes, het huilen v.d. wolven in het bos, enz. enz. - -staan daar borg voor!)
Maar sluit het ritmisch indelen door mensen niet uit- -en hup, de beentjes v.d. vloer

)