Lastige vragen
Moderator: Moderators
Lastige vragen
Wie zin heeft om christenen een paar lastige vragen te stellen kan hier terecht:
http://www.infidels.org/kiosk/article830.html
Natuurlijk komt het probleem van de christelijke god en de tijd langs. Augustinus van Hippo brak daar zijn hoofd over. Maar de volgende vond ik wel geestig (in de zin van getuigend van een vrijdenkende geest):
Waarom zou een oneindige, almachtige enz. god verlangen naar aanbidding door een wezen dat hij zelf geschapen heeft? Dit wezen, engel of mens, is oneindig nietig in vergelijking met God zelf. Zou enig mens wensen aanbeden te worden door een bacterie? Zou enig mens beledigd zijn indien een bacterie niet in hem/haar geloofde? En dan is het verschil tussen een mens en bacterie weliswaar heel groot, maar eindig. Het verschil tussen God en een mens is oneindig.
Natuurlijk komt het probleem van de christelijke god en de tijd langs. Augustinus van Hippo brak daar zijn hoofd over. Maar de volgende vond ik wel geestig (in de zin van getuigend van een vrijdenkende geest):
Waarom zou een oneindige, almachtige enz. god verlangen naar aanbidding door een wezen dat hij zelf geschapen heeft? Dit wezen, engel of mens, is oneindig nietig in vergelijking met God zelf. Zou enig mens wensen aanbeden te worden door een bacterie? Zou enig mens beledigd zijn indien een bacterie niet in hem/haar geloofde? En dan is het verschil tussen een mens en bacterie weliswaar heel groot, maar eindig. Het verschil tussen God en een mens is oneindig.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Re: Lastige vragen
Interessante vraag MNB. Mag ik hem overnemen en als toevoeging plaatsen bij de 95 vragen.MNb schreef: Waarom zou een oneindige, almachtige enz. god verlangen naar aanbidding door een wezen dat hij zelf geschapen heeft? Dit wezen, engel of mens, is oneindig nietig in vergelijking met God zelf. Zou enig mens wensen aanbeden te worden door een bacterie? Zou enig mens beledigd zijn indien een bacterie niet in hem/haar geloofde? En dan is het verschil tussen een mens en bacterie weliswaar heel groot, maar eindig. Het verschil tussen God en een mens is oneindig.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- BadAssChick
- Ervaren pen
waarom zou je christenen lastige vragen willen stellen, is dat om je zelf te overtuigen dat jij gelijk hebt en de christenen niet of zit er een andere motivatie achterMNb schreef:Wie zin heeft om christenen een paar lastige vragen te stellen kan hier terecht:
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou je geen lastige vragen mogen stellen?BadAssChick schreef: waarom zou je christenen lastige vragen willen stellen, is dat om je zelf te overtuigen dat jij gelijk hebt en de christenen niet of zit er een andere motivatie achter
- BadAssChick
- Ervaren pen
ik zeg niet dat het niet mag.....ik vraag gewoon waaromPietV. schreef:Waarom zou je geen lastige vragen mogen stellen?BadAssChick schreef: waarom zou je christenen lastige vragen willen stellen, is dat om je zelf te overtuigen dat jij gelijk hebt en de christenen niet of zit er een andere motivatie achter
wat is de motivatie om lastige vragen te stellen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Mijn motivatie is om mensen na te laten denken. Er hoeft niet eens een antwoord te volgen.BadAssChick schreef: ik zeg niet dat het niet mag.....ik vraag gewoon waarom
Ik vraag me eigenlijk af wat "lastige" vragen zijn.BadAssChick schreef:wat is de motivatie om lastige vragen te stellen
Ik gooi het liever op kritische vragen.
Wanneer die ontvanger zo'n vraag lastig vindt, zou hij of zij bij zichzelf te rade moeten gaan waarom de vraag zo "lastig" lijkt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Dat is meestal ook mijn motivatie! Enkel om mensen na te laten denken! Door zelf na te denken kun je andere redenaties ook makkelijker volgen! Maw, laat niet voor je nadenken maar denk zelf!PietV. schreef:Mijn motivatie is om mensen na te laten denken. Er hoeft niet eens een antwoord te volgen.BadAssChick schreef: ik zeg niet dat het niet mag.....ik vraag gewoon waarom
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Lastige vragen kunnen juist kritische vragen zijn, en andersom ook! nogmaals, ik denk dat je voor jezelf het meeste bereikt als je zelf nadenkt!Jagang schreef:Ik vraag me eigenlijk af wat "lastige" vragen zijn.BadAssChick schreef:wat is de motivatie om lastige vragen te stellen
Wanneer die ontvanger zo'n vraag lastig vindt, zou hij of zij bij zichzelf te rade moeten gaan waarom de vraag zo "lastig" lijkt.
We will dance again!
De ontvanger bepaalt de "lastigheid".lost and not found yet! schreef:Lastige vragen kunnen juist kritische vragen zijn, en andersom ook! nogmaals, ik denk dat je voor jezelf het meeste bereikt als je zelf nadenkt!Jagang schreef:Ik vraag me eigenlijk af wat "lastige" vragen zijn.BadAssChick schreef:wat is de motivatie om lastige vragen te stellen
Voor de rest mee eens, maar ik heb ook nooit anders beweerd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Waarom of of? Ik ben er altijd van overtuigd dat ik gelijk heb, want anders zou ik van mening veranderen zodat ik toch weer gelijk heb. Dus nee, ik hoef mezelf niet te overtuigen.BadAssChick schreef:waarom zou je christenen lastige vragen willen stellen, is dat om je zelf te overtuigen dat jij gelijk hebt en de christenen niet of zit er een andere motivatie achter
Ik ben daarnaast doodgewoon nieuwsgierig. Ik wil weten wat intelligente christenen hierop te zeggen hebben. Eentje, die ik hoog acht, antwoordde doodleuk: "Nou en? Dan is het christelijk geloof irrationeel. Het gaat er om hoe de christen het in de praktijk brengt."
Het is niet zozeer dat ik wil de-evangeliseren. Dat doet iedereen maar zelf. Maar die figuren die menen dat "theïsme intellectueel meer bevredigt dan atheïsme" en ook anderszins een beetje of een beetje boel neerkijken op atheïsten (erg vaak op grond van een valse voorstelling trouwens), die mogen hem best van katoen krijgen, zo lijkt me.
Welzeker. De vraag is niet van mij, dus je hebt mijn toestemming helemaal niet nodig.PietV. schreef:Interessante vraag MNB. Mag ik hem overnemen en als toevoeging plaatsen bij de 95 vragen.
OK, maar tot op heden heb ik nog maar heel weinig christenen (één, diezelfde die ik hierboven noem) gevonden die een behoorlijk antwoord kunnen geven. Deze bijvoorbeeldJagang schreef:De ontvanger bepaalt de "lastigheid".
http://pmwisse.blogspot.com/search/label/theodicee
komt in iets andere woorden met de vrije wil aanzetten, die een groter goed is dan de ellende aangericht door de tsunami in Japan. Die hebben wel al een keer of tig gehad, nietwaar? Zo iemand vraagt er toch om van zijn drogreden verlost te worden? Jammer genoeg kan ik niet met de reactiefunctie overweg, anders had ik hem een paar vragen gesteld.
Ook van het niveau van de Lachende Theoloog - en daar heb ik inmiddels wel een paar reacties geplaatst - ben ik niet onder de indruk.
Tenslotte is daar christenforum. Daar geven ze geloof ik helemaal geen antwoord meer. Dat is natuurlijk ook een methode. Maar misschien moet ik wat meer geduld oefenen.
Laat ik er meteen even bij zeggen dat ik tweerichtingsverkeer aanbiedt. Daarom heb ik op christenforum expliciet een ongeloofsbelijdenis gegeven. Verwachtte ik dat ik flink doorgezaagd zou worden, maar nee hoor.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
-
siger
Een almachtig wezen dat niet wil dat er geleden wordt, bestaat niet als er geleden wordt.
Sommige mensen associëren kritisch met negatief, terwijl er uiteraard ook positieve kritiek bestaat. Lastig duidt meer op het zelf moeten nadenken en zelf met een oplossing moeten komen.Ik vraag me eigenlijk af wat "lastige" vragen zijn.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
http://www.christen-forum.nl/phpbb/view ... c&start=75MNb schreef: Ook van het niveau van de Lachende Theoloog - en daar heb ik inmiddels wel een paar reacties geplaatst - ben ik niet onder de indruk.
Tenslotte is daar christenforum. Daar geven ze geloof ik helemaal geen antwoord meer. Dat is natuurlijk ook een methode. Maar misschien moet ik wat meer geduld oefenen.
Laat ik er meteen even bij zeggen dat ik tweerichtingsverkeer aanbiedt. Daarom heb ik op christenforum expliciet een ongeloofsbelijdenis gegeven. Verwachtte ik dat ik flink doorgezaagd zou worden, maar nee hoor.
Hier speelt het af.
Wil je nog even een link plaatsen naar de lachende theoloog. Tenminste als je behoefte hebt aan publiek.
Nee, ik heb meer behoefte aan medestanders, vooral nu ik het een beetje druk heb. Googlen op Lachende Theoloog geeft een directe link en een ruime keuze aan onzin dat de beste man verkondigt.
Johan Cruijff
Johan Cruijff