Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis

Bericht door Maria »

Ik wist niet direct onder welk onderwerp dit zou vallen, maar ik heb het idee dat het toch meeste op dit onderwerp zal uitkomen.
In Amerika hebben ze een interessante enquete gehouden met de volgende uitslag.
Atheïsten en agnosten hebben meer godsdienstige kennis dan mensen die wel geloven. Bij een enquête van het Pew Research Center onder bijna 3.500 Amerikanen bleken ongelovigen beter te scoren op vragen als 'Wat is de ramadan?' of 'Wie stond aan het begin van de Reformatie?' dan katholieken, joden en protestanten.

Van de 32 vragen hadden atheïsten er gemiddeld 20,9 goed. Ook de joden (20,5) en mormonen (20,3) behaalden een plek in de top drie. Het slechtst scoorden de christenen. Protestanten wisten slechts 16 vragen en katholieken maar 14,7.
Trouw
Religie & Filosofie30 september 2010Joëlle Swart

Dan denk ik gelijk:
"Is dat hier in Nederland ook zo?"
En
"Hoe zou dat komen?"

Nieuwsgierig naar je eigen uitslag?
Nieuwsgierig hoe u scoort? De quiz is te maken bij het Pew Research Center.
http://features.pewforum.org/quiz/us-re ... /index.php
Laatst gewijzigd door Maria op 23 okt 2010 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
siger

Re: Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis

Bericht door siger »

Mariakat schreef:Dan denk ik gelijk:
Ik denk dat het overal zo is, als je de gemiddelden (niet de zeloten alleen) bekijkt.
Mariakat schreef:"Hoe zou dat komen?"
Nogal wiedes, geloven doe je niet omwille van argumenten, maar door conformisme. Gelovigen zijn typisch opgegroeid in een gelovige omgeving, en nemen dat geloof over zonder zich al te veel af te vragen. En wie zich dingen begint af te vragen komt wat te weten, en wordt afvallige.

Kortom, weer een bewijs dat secularisering doorzet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mijn score:
You answered 12 out of 15 questions correctly
for a score of 80%.
Ik wist niet wie Joseph Smith was :oops:
Dat vergeet ik dus nu niet meer.

Vraag 10 en 11 heb ik maar ingevuld naar wat ikzelf logisch zou vinden, maar in Amerika weet je het maar nooit. :?
Waren toch correcte antwoorden.

En vraag 12 en 15 had ik fout.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

siger schreef:Nogal wiedes, geloven doe je niet omwille van argumenten, maar door conformisme. Gelovigen zijn typisch opgegroeid in een gelovige omgeving, en nemen dat geloof over zonder zich al te veel af te vragen. En wie zich dingen begint af te vragen komt wat te weten, en wordt afvallige.

Poehee! Dat is wel heel erg straf. Hoe zit het dan met gelovige wetenschappers en filosofen? Berkeley, van Aquino... 93% overigens, van de Great Awakening had ik wel gehoord maar de namen die erbij horen weet ik niet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Onze berichten overlapten elkaar.
Het gaat dus idd. vnl. om de kennis van het christelijk geloof en verder wat algemene ontwikkeling.
Ik heb in die tussentijd de kwis gedaan en de link er naar toe toegevoegd.
Vandaar dat mijn schrijfsel jouw woorden en de vragen en antwoorden ervan combineert.
Dit resulteert enigermate tot een andere conclusie.

Hier ook van mij enige gedachten.
siger schreef:
Mariakat schreef:Dan denk ik gelijk:
Ik denk dat het overal zo is, als je de gemiddelden (niet de zeloten alleen) bekijkt.

Gemiddeld ca. 20% van de vragen goed, onder gelovigen vind ik toch wel zot
Dan is het iets hogere percentage onder atheïsten toch wat minder bijzonder.
Mariakat schreef:"Hoe zou dat komen?"
Nogal wiedes, geloven doe je niet omwille van argumenten, maar door conformisme. Gelovigen zijn typisch opgegroeid in een gelovige omgeving, en nemen dat geloof over zonder zich al te veel af te vragen.
Kan wel zijn.
Misschien onder de RK tak van het christendom meer als bij de protestante.
Die zijn duidelijk veel meer Bijbels onderlegd en kennen vaak de Bijbel van haver tot gort.
Wel of niet geloven heeft mi. niet zozeer met met de praktische Bijbelkennis te maken, dan daar over nadenken.
En wie zich dingen begint af te vragen komt wat te weten, en wordt afvallige.
Kortom, hier zeg je het al
Als je je dingen af gaat vragen, komt het waarheidsgehalte en geloofwaardigheidsgehalte eerder im Frage.

Bovendien heb ik het idee, dat atheïsten zich alleen zo noemen als ze het bewust ook zijn.
Anders noemt men zich alleen "ongelovig"of "niet gelovig" of äreligieus".
Bewuste denkers hebben mi. dan ook misschien meer kennis in het algemene ontwikkeling gedeelte van de quiz.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

You answered 14 out of 15 questions correctly
for a score of 93%.
:D

Ik was niet bekend met de First Great Awakening...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Hiëronymus schreef:
siger schreef:Nogal wiedes, geloven doe je niet omwille van argumenten, maar door conformisme. Gelovigen zijn typisch opgegroeid in een gelovige omgeving, en nemen dat geloof over zonder zich al te veel af te vragen. En wie zich dingen begint af te vragen komt wat te weten, en wordt afvallige.

Poehee! Dat is wel heel erg straf. Hoe zit het dan met gelovige wetenschappers en filosofen? Berkeley, van Aquino... 93% overigens, van de Great Awakening had ik wel gehoord maar de namen die erbij horen weet ik niet.

Het is uiteraard kort door de bocht en generaliserend, maar ten eerste doelt Siger uiteraad op de moderne tijd, en moet je er niet mensen uit lang vervlogen eeuwen bijhalen, -voor hen was de situatie heel anders-, en ten tweede is het statistisch aangetoond dat geloof afneemt naarmate men meer gestudeerd heeft/hoger opgeleid is. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =17&t=5094
http://mycaseagainstgod.blogspot.com/20 ... -take.html
Laatst gewijzigd door Rereformed op 23 okt 2010 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Hiëronymus schreef:Hoe zit het dan met gelovige wetenschappers en filosofen? Berkeley, van Aquino...
Geen erg strategische keuze voor wat je wil zeggen. Maar wat je wil zeggen is off topic.
Hiëronymus
Ervaren pen

Rereformed schreef:Het is uiteraard kort door de bocht en generaliserend, maar ten eerste doelt Siger uiteraad op de moderne tijd, en moet je er niet mensen uit lang vervlogen eeuwen bijhalen, -voor hen was de situatie heel anders-, en ten tweede is het statistisch aangetoond dat geloof afneemt naarmate men meer gestudeerd heeft/hoger opgeleid is. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =17&t=5094
Het waren maar voorbeelden, ik zou ook moderne voorbeelden kunnen geven. Verder: akkoord met de zakelijke manier waarop jij het formuleert. Zelf zou ik deze data anders interpreteren dan Siger maar de feiten ontken ik niet.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Hiëronymus schreef:
Rereformed schreef:Het is uiteraard kort door de bocht en generaliserend, maar ten eerste doelt Siger uiteraad op de moderne tijd, en moet je er niet mensen uit lang vervlogen eeuwen bijhalen, -voor hen was de situatie heel anders-, en ten tweede is het statistisch aangetoond dat geloof afneemt naarmate men meer gestudeerd heeft/hoger opgeleid is. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =17&t=5094
Het waren maar voorbeelden, ik zou ook moderne voorbeelden kunnen geven. Verder: akkoord met de zakelijke manier waarop jij het formuleert. Zelf zou ik deze data anders interpreteren dan Siger maar de feiten ontken ik niet.
Zelfs voorbeelden van moderne personen met zeer groot intellect of hoge opleiding die orthodox gelovig christen zijn -dus op de bijgelovigste manier-, zijn natuurlijk wel te vinden, neem bijvoorbeeld C.S.Lewis of Willem Ouweneel. Maar dit zijn uitzonderingen op de regel. De statistieken laten eenvoudig zien dat er een correlatie bestaat van grotere kans op afvallen van geloof naarmate men hoger opgeleid is. Je kunt deze correlatie ook binnen het geloof zien, dus de afkalving van de religie ook binnen het geloof signaleren: hoe hoger men opgeleid is, des te ruimer van opvattingen/vrijzinniger de gelovige is.

Zolang ik gelovige was heb ik ook nooit de implicaties van deze feiten kunnen aanvaarden. Ik schreef ooit in 1996 -toen ik nog evangelisch christen was- een eerste analyse van mijn leven en karakter. Ik probeerde mezelf en mijn keuzes in het leven zo objectief mogelijk te zien. Ik zag dat ik boordevol kritiek was op 'het geloof' of 'de gelovigen', zoveel had ik al wel informatie opgedaan dat m'n hoofd vaak deed schudden, maar toch zat ik daar muurvast in. Geen haar op mijn hoofd die zich kon voorstellen de begrippen God en christelijk geloof geheel op te geven.
Ik overdacht ook vaak hoe het toch komt dat onze cultuur als geheel het christelijk geloof steeds meer de rug heeft toegekeerd. Zoiets knaagt aan je. Indien het christelijk geloof een stevige basis zou hebben zou zoiets toch niet gebeuren. De woorden van Bonhöffer (1944) sneden buitengewoon diep:

"Ik kom niet los van de vraag, wat het christendom of wie Christus op dit ogenblik voor ons eigenlijk is. De tijd dat je de mensen alles kon zeggen met woorden -theologische of vrome woorden - is voorbij, en ook de tijd van innerlijk en geweten, kortom de tijd van religie. Wij gaan een tijd zonder enige religie tegemoet. De mens, zoals hij op dit ogenblik is, kan eenvoudig niet langer religieus zijn. Ook degenen die eerlijk van zichzelf zeggen dat ze religieus zijn, maken dit absoluut niet waar in hun leven; waarschijnlijk bedoelen ze met ‘religieus’ iets geheel anders….Hoe komt het bijvoorbeeld dat deze oorlog geen religieuze reactie oproept, dit in tegenstelling tot alle andere oorlogen uit de geschiedenis? Heel het fundament wordt weggebroken onder het ons vertrouwde christendom; met religie kunnen we alleen nog terecht bij enkele verlate ridders en een paar intellectueel onvolwaardigen. Zijn dat dan de weinige uitverkorenen? Moeten wij ons vol ijver, verontrust en geïrriteerd storten op dit dubieuze groepje mensen, om onze waar kwijt te raken? Moeten wij een paar ongelukkigen in hun zwakke momenten verrassen en als het ware religieus verkrachten?… Hoe kan Christus Heer worden ook van de a-religieuze mens? Is dat mogelijk, een a-religieuze christen? … Ik vraag me dikwijls af, waarom mijn ‘christelijk instinct’ me vaak eerder drijft naar de mensen zonder religie dan naar de religieuze; en dit beslist niet uit zendingsdrang, ze trekken me aan als broeder zou ik bijna zeggen. In gesprek met religieuze mensen ben ik huiverig de naam van God te noemen - ik weet niet, maar het klinkt vals en ik vind mezelf oneerlijk (het wordt helemaal erg als de ander religieuze taal gaat gebruiken, dan kan ik bijna niets meer zeggen, ik voel me onbehaaglijk, ik krijg het benauwd). Sprekend met mensen zonder religie kan ik heel natuurlijk en rustig Gods naam noemen. …Religieuze mensen spreken over God zodra hun menselijke kennis hen in de steek laat (vaak ten gevolge van denk-luiheid) of zodra menselijke krachten te kort schieten. Het is eigenlijk altijd weer de deus ex machina, die ze laten opdraven als schijnoplossing voor onoplosbare problemen, of als kracht wanneer de mens te kort schiet. Steeds weer wordt er geprofiteerd van menselijke zwakheid, steeds weer wordt er geopereerd aan de grenzen van het menselijke. Dit kan uiteraard maar standhouden, totdat de mens met eigen kracht de grenzen nog verder terugdringt en God als deus ex machina overbodig wordt… Ik zou van God willen spreken, niet aan de grenzen maar in het centrum, niet bij zwakheid maar bij kracht, dus niet bij dood en schuld maar bij het leven en het goede van de mens. Aan de grenzen lijkt het mij beter te zwijgen en het onoplosbare onopgelost te laten. "

Wat een verzameling van enge alternatieven! Dus ik was ofwel een mentaal verkracht persoon (in zijn jeugd gebrainwashed, dat kon ik niet ontkennen), of een bizar anachronisme, een verlate doolridder (nu ja, daar kon je tenminste nog romantisch een beetje in je schik mee zijn) of een intellectueel onvolwaardig persoon. En exact net als Bonhöffer vroeg ik me soms af hoe het komt dat ik veel liever naar een a-religieus persoon luister dan naar een vroom gelovige. Als gelovige kreeg ik steeds meer de indruk van mezelf als een persoon die niet geheel eerlijk durft te zijn.

Maar dan veegde ik deze knagende gedachten weer van tafel, aangezien ik al gauw bedacht dat de (evangelische) theologen in Londen die mij opleidden hoog intelligent en hoog opgeleid waren, en dat ik ook van mezelf weet intelligent te zijn en wel degelijk redelijk ben. Dat laatste is ook juist gebleken. Maar wat die redelijkheid nodig had was een crisis in het leven die mij eenvoudig dwong twee boekenkasten met nieuwe informatie te gaan lezen, informatie over wat mensen bezielt die bewust tégen het christelijk geloof kozen. Als christen had ik gewoon tientallen jaren in een beschermde wereld geleefd waar antichristelijke boeken eenvoudig niet toe behoorden. In zo'n situatie kún je ook nooit koel en beredeneerd een beslissing voor of tegen innemen. En dit is de situatie waar de meeste gelovige mensen in zitten: continu een totale eenzijdige belichting van het leven ervaren waarin het geloof een axioma is en ongeloof nooit aan het woord komt. Sla een evangelisch boek op en je zult enkel tirades tegenkomen waarin 'de wereld', het ongeloof en atheïsme op de meest beschamende manier wordt beschimpt.

Dit laatste kom je het sterkst tegen in evangelische boekjes die over'de eindtijd' gaan. Deze boekjes hebben altijd de boodschap dat Jezus' wederkomst héél spoedig is, en om dit te onderstrepen moet 'de wereld' neergezet worden als één grote poel van verderf.
Siger schreef:Nogal wiedes, geloven doe je niet omwille van argumenten, maar door conformisme. Gelovigen zijn typisch opgegroeid in een gelovige omgeving, en nemen dat geloof over zonder zich al te veel af te vragen. En wie zich dingen begint af te vragen komt wat te weten, en wordt afvallige.
Het zó snedig neer te zetten is in feite een eye-opener. Ik zou aan geloven nog een andere tak neerzetten, iets wat ik als rode draad bij Ouweneel tegenkwam toen ik zijn apologie voor het christelijk geloof las en waarin ik mijn vroegere persoon erg sterk in herkende: geloven doe je uit existentiële behoefte, uit mentale onvolgroeidheid het leven te accepteren, uit onmacht om het aardse leven als iets onovertroffen moois en waardevols te bezien. Nietzsche noemde gelovigen 'aardelasteraars'. Dat was voor mij ook een eye-opener.
Born OK the first time
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Grrr, 94%, laatste vraag fout....

Stukje over Bonhoeffer gaat in mijn freethinker-mooie-citaten-knipselmap......
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Blackadder schreef:Grrr, 94%, laatste vraag fout....
geeft niet, First Great Awakening is zo specifiek amerikaans, dat weet geen enkele europeaan. =D>
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Hiëronymus
Ervaren pen

Rereformed, je post is heel interessant om te lezen! Eigenlijk hebben we tegenovergestelde achtergronden, tot die conclusie kom ik als ik je post lees. Zelf ben ik tot ongeveer mijn negende met mijn ouders meegegaan naar de 'vrolijk gereformeerde' kerk in ons dorp, toen we gingen verhuizen zijn we daar mee gestopt en ben ik tot mijn 21ste niet meer naar de kerk gegaan. In de tussentijd heb ik het kerkbezoek weleens gemist, en af en toe een poging gedaan de Bijbel te lezen maar Wereld van Sofie was op de basisschool al een meer prettige kost dan NBG'51. Ik heb me erg bezig gehouden met atheïsme, kon simpelweg niet geloven in een 'man met een baard op een wolk' maar miste soms het geloof wel. Ik heb veel Nietzsche gelezen, waaronder de Antichrist en de Vrolijke Wetenschap, ook Aldus sprak Zarathoestra maar daar begreep ik geen snars van, later(?) ook Kant's Kritiek van de Zuivere Rede, en een hoop meer filosofen. Het was juist tijdens de opleiding filosofie dat ik tot een schokkende ontdekking kwam waarna ik me heel snel weer Christen ging noemen. Ten eerste kwam ik er achter dat ik de Filosofie misbruikte voor mijn atheïstische agenda, ik wilde niet geloven in God en zocht daarom in de Filosofie naar een alternatief voor God. Collingwood was een eye-opener.

Net als Bonhöffer voel ik me vaak ongemakkelijk bij vrome gelovigen, de onzin die ze voor waarheid aannemen! Maar wat ik niet los kan laten is de stellige overtuiging dat (delen van) het Nieuwe Testament werkelijk geïnspireerd zijn door de God-die-ik-ervaar. Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, ik wil niet te veel bouwen op dat drijfzand. Ik houd het bij mijn 'geloof als een mosterdzaadje'.

Wat mijn verklaring is voor de correlatie tussen opleidingsniveau en atheïsme? Mensen geloven zoveel onzin, het is geen wonder dat ze daar afstand van nemen wanneer ze meer te weten komen, ook is het geen wonder dat dat mosterdzaadje dan bij het GFT-afval komt, mensen denken vaak dat hun geloof om de leerregels gaat of dat ze altijd een bepaald gevoel moeten hebben en dat dát geloof is. Wat volgens mij direct één van de meest kwetsbare claims van mij is, hoe kom ik tot de conclusie dat die God-die-ik-ervaar daadwerkelijk meer is dan de gebeurtenis dat ik bepaalde gevoelens heb? Dat is een vraag die ik moeilijk kan beantwoorden, het doet me denken aan Hume met zijn 'bundle of perceptions'...
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hiëronymus schreef:Ik heb me erg bezig gehouden met atheïsme, kon simpelweg niet geloven in een 'man met een baard op een wolk' maar miste soms het geloof wel. Ik heb veel Nietzsche gelezen, waaronder de Antichrist en de Vrolijke Wetenschap, ook Aldus sprak Zarathoestra maar daar begreep ik geen snars van, later(?) ook Kant's Kritiek van de Zuivere Rede, en een hoop meer filosofen. Het was juist tijdens de opleiding filosofie dat ik tot een schokkende ontdekking kwam waarna ik me heel snel weer Christen ging noemen. Ten eerste kwam ik er achter dat ik de Filosofie misbruikte voor mijn atheïstische agenda, ik wilde niet geloven in God en zocht daarom in de Filosofie naar een alternatief voor God. Collingwood was een eye-opener.
Wel, ik heb uiteraard niet al dat diepgravende materiaal gelezen dat je hier opdist, en dat zal ook wel niet zo snel gebeuren, dus ik zal trachten me meer te richten op de manier van redeneren die ik hier meen te zien.
Er lopen hier volgens mij een paar dingen door elkaar, en ik hoop dat ik eea helder kan krijgen.

1. Filosofie staat voor een streven en een begeerte naar meer wijsheid.
Hoe kan je dit streven misbruiken voor een bepaalde agenda?

2. Als ik even meega in de veronderstelling dat je filosofie kan misbruiken, waarom is het dan misbruik wanneer je dit inzet voor een atheïstisch denkkader, en niet wanneer je dit inzet voor een religieus denkkader van om het even welke aard?
En als de aard van dat religieuze denkkader er wél toedoet, wat zijn dan de criteria waaraan dat denkkader moet voldoen om met zekerheid te kunnen stellen dat er niets misbruikt is?

3. Je stelt dat je niet wilde geloven in god, en daarom een alternatief zocht in de filosofie.
Wat voor alternatief zocht je daar precies in dan?
Welke vergelijkbare kwaliteiten hebben filosofie en religie, volgens jou?
Net als Bonhöffer voel ik me vaak ongemakkelijk bij vrome gelovigen, de onzin die ze voor waarheid aannemen! Maar wat ik niet los kan laten is de stellige overtuiging dat (delen van) het Nieuwe Testament werkelijk geïnspireerd zijn door de God-die-ik-ervaar. Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, ik wil niet te veel bouwen op dat drijfzand. Ik houd het bij mijn 'geloof als een mosterdzaadje'.
A: Hoe bepaal je dat een x-deel van het NT geïnspireerd is door de god die "ik ervaar"?

B: Wat moet ik denken van het cursief gedrukte? Maakt het een verschil of je iets kleins of iets groots op drijfzand bouwt?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Kijk eens wat vaker in de spiegel.
Hiëronymus schreef:<< >>
hoe kom ik tot de conclusie dat die God-die-ik-ervaar
daadwerkelijk meer is dan de gebeurtenis dat ik bepaalde gevoelens heb?
<< >>
Ik herken de worsteling en erken dat zulks bij mij waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de indoctrinatie op jonge leeftijd. Ik heb voor mezelf aanvaard dat 'die God-die-ik-ervaar' best wel eens een waanbeeld zou kunnen zijn en dat mijn persoonlijke 'communicatie' met Gaia, Moeder Aarde, misschien niets meer is dan een psychotisch verschijnsel. Ondertussen is het wel de realiteit waar ik mee moet zien te dealen.

Telkens als bij mij dat dilemma speelt,
als ik me afvraag of 'die God-die-ik-ervaar' meer is dan enkel die ervaring,
dan ga ik in diepe meditatie waarbij ik vervolgens mijzelf diep in de ogen kijk in de spiegel die ik voor me heb opgesteld. Soms val ik daarbij vreselijk door de mand, het was weer eens een soort van wensdenken, of een soort van "mama help me. ik kan het niet alleen!" :twisted: Vaak ontmoet ik ook de Godin in mijzelf en ervaar ik dat ikzelf een Goddelijk wezen ben welk geïncarneerd is in dit leven, in dit lichaam, en ben ik feitelijk zelf 'die God-die-ik-ervaar'. :angel12: Soms ontstaat mijn persoonlijke 'communicatie' met Gaia, Moeder Aarde, dan 'weet' ik dat Gaia meer is dan enkel die ervaring en dat Gaia daadwerkelijk een levend wezen is met een bovenmenselijk bewustzijn waar ik al heel lang onderdeel van ben, ja, ook al vóór dit leven.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke delusie en hoe ik die een plaatsje geef.
Vandaar: Kijk eens wat vaker in de spiegel. :wink:

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Plaats reactie