Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Bericht door vegan-revolution »

gerard_m schreef:In het christendom is het allereerst niet een god zelf die foltert, zoals in de islam. Ik lees in het evangelie dat geloof je helpt om goed uit te komen (waarbij dat betekent: op een plek bij God, die er heel anders uit ziet dan het Islamitisch paradijs), maar niet het omgekeerde: dat je zonder geloof persé verkeerd uitkomt.
Ik zie het meer als een routekaart in de auto, als je die kaart volgt kom je goed uit maar ook zonder kaart kun je je bestemming bereiken. Er wordt onder christenen verschillend over gedacht, dus niet alle christenen zullen het met me eens zijn.
Bovenstaande tekst vormde voor mij de aanleiding voor de volgende vraag:

Zijn er in de bijbel teksten te vinden die een rechtvaardiging vormen voor het idee dat je in de context van het christendom kunt stellen dat (sommige) ongelovigen naar de hemel gaan?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Vilaine
Bevlogen

Re: Kunnen ongelovigen naar de hemel gaan?

Bericht door Vilaine »

1Thimoteus 4:10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.

In de serie Hete hangijzers is er aandacht aan besteed.
Zie 17 december 2008 op http://www.hetehangijzers.nl/?page=geluidsopnamen
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

"Prediker" is een man naar mijn hart omdat hij het dodenrijk ontdoet van alle menselijke fantasieën daaromtrent!
Hij laat het 'hete hangijzer' sissend doven tot oud ijzer, haha.
(een pracht van een onderschrift derhalve!)
vegan-revolution
Superposter

Vilaine schreef:die de redder is van alle mensen,
Ik vind dit nog niet zo duidelijk, want je kunt ook stellen dat hier bedoeld wordt dat alle mensen gered kúnnen worden àls ze uiteindelijk tot geloof kunnen worden gebracht. En wordt hier met "redden" bedoeld "in de hemel opnemen"? Dat lijkt me ook nog maar de vraag.

Zijn er duidelijkere teksten?
David Bakker
Banned

Bericht door David Bakker »

vegan-revolution schreef:
Vilaine schreef:die de redder is van alle mensen,
Ik vind dit nog niet zo duidelijk, want je kunt ook stellen dat hier bedoeld wordt dat alle mensen gered kúnnen worden àls ze uiteindelijk tot geloof kunnen worden gebracht. En wordt hier met "redden" bedoeld "in de hemel opnemen"? Dat lijkt me ook nog maar de vraag.

Zijn er duidelijkere teksten?
Ik weet niet of dat duidelijk in de bijbel staat. De verschillende richtingen binnen het christendom hebben hier hun eigen dogma's ontwikkeld denk ik. De katholieken denken dat je door goede werken te doen en je zonden op te biechten in de hemel komt. Bepaalde stromingen binnen het protestantisme denken dat het van te voren allemaal vastligt wie in de hemel komt (predestinatie).
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jazekers. En gelovigen niet bij voorbaat.

En als Jezus dan terug komt, wat een blijde dag zal dat zijn! Wat een groot en heerlijk feest! Op de wolken van de hemel zal Hij komen, met al de heilige engelen. Dan zal Hij zitten op zijn troon, de Koning van de hemel en de aarde, en alle mensen zullen bij Hem komen. Dan zal Hij de goede knechten aan zijn rechterhand zetten en de slechte knechten aan zijn linkerhand. En dan zal Hij zeggen tegen allen, die aan zijn rechterhand staan: "Kom, lieve vrienden, ga mee naar de hemel, waar het altijd feest zal zijn. Want Ik heb honger geleden en jullie hebben Mij te eten gegeven; Ik heb dorst geleden en jullie hebben Mij te drinken gegeven; Ik ben een vreemdeling geweest en jullie hebben Mij een plekje gewezen, waar ik slapen kon. Ik had geen kleren meer en jullie hebben Mij kleren gegeven; Ik ben ziek geweest en jullie hebben Mij opgezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en jullie bent naar Mij toegekomen."

Dan zullen die goede knechten heel blij zijn, maar ook verwonderd. En ze zullen vragen: "Heer, maar wanneer is dat toch allemaal gebeurd?" En Koning Jezus zal zeggen: "Toen je die arme bedelaar blij maakte, en die vreemdeling, en dat zieke vriendje en al die anderen, toen heb je Mij ook blij gemaakt! Wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan."

Dan zal Jezus zeggen tegen alle mensen, die aan zijn linkerhand staan: "Ga weg van mij! Want jullie hebben Mij honger en dorst laten lijden, jullie hebben mij geen plekje gegeven, waar Ik slapen kon en ook geen kleren, en jullie hebben Mij ook niet opgezocht, toen Ik ziek was en toen ik in de gevangenis zat." Dan zullen die slechte knechten Hem vragen: "Heer, wanneer dan toch?" En Koning Jezus zal zeggen: "Je hebt die arme bedelaar weggestuurd en dat zieke vriendje nooit opgezocht. Je hebt niets voor andere mensen gedaan en daarom heb je ook niets voor Mij gedaan."

Wij weten niet hoelang het nog duurt, voordat Jezus terugkomt. Dat weet God alleen. De mensen, die Jezus niet lief hebben en die niets voor Hem doen, hopen, dat Hij maar lang weg zal blijven. Dat Hij maar n��it zal komen. Maar die Hem lief hebben, verlangen naar Hem! Die bidden: "Lieve Heer Jezus, kom maar gauw!"

http://www.kindengeloof.nl/thema-jezusterug.html

Zoek het zelf op in uw bijbel: Mattheus 25,31-46
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Ali schreef:Jazekers. En gelovigen niet bij voorbaat.
...
Ah, zo wordt kinderen dus al aangeleerd dat je 'goed' moet doen omdat Jezus het wil en niet omdat het strookt met een goed moreel. Interessant.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Kiwi,
Ah, zo wordt kinderen dus al aangeleerd dat je 'goed' moet doen omdat Jezus het wil en niet omdat het strookt met een goed moreel. Interessant.
Kun je mij vertellen waar een goed moreel op is gebaseerd?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Kiwi schreef:
...
Lieve hemel, wat nu weer!

Het is ook nooit goed!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Hm, al veel teksten gegeven, er zijn er nog meer:
Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd
(2 Korintiers 5:19)

Ik kom zelf niet tegen dat niet geloven leidt tot eeuwige foltering door God. Het hele evangelie gaat over redding.
Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft?
(Lucas 15:4)

Daarnaast is eeuwige foltering van mensen vanwege ongeloof, onlogisch als je kijkt naar wat Jezus aan mensen zelf vraagt: vergeving en zelfs voor je vijand goed doen.

Uit de bergrede (Matteus 5)
En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen... Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
en matt 18:
Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven
Als dit aan de mensen wordt gevraagd, is het erg onlogisch als God zelf het omgekeerde zou doen (namelijk eeuwig folteren wegens ongeloof).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

Betekent dit dan volgens jou dat iedereen in de hemel komt?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Openbaring 20:11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Is geloven een daad?

Rom 5: 8 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.
it remains popular.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Vegan Revolution:
Nee... het betekent dat iedereen de mogelijkheid krijgt.

Als je de "hel" niet als een soort martelkamer ziet, maar als de plek waar je afgesneden bent van God en er vanuit gaat dat ieder mens keuzevrijheid heeft, is het niet logisch dat iedereen automatisch naar de hemel gaat. Dan zou de keuzevrijheid voor de mens niet meer bestaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Thor schreef:Beste Kiwi,
Kun je mij vertellen waar een goed moreel op is gebaseerd?
Voor mezelf wel, maar dat is redelijk persoonlijk. Maar ik denk ook dat dat de charme van het leven: Het leerproces voor een ieder om erachter te komen wat een goed moreel is. Toen ik vier was pakte ik regelmatig het speelgoed van mijn zusje af. Nu doe ik dat over het algemeen niet meer.
Ali schreef:
Kiwi schreef:
...
Lieve hemel, wat nu weer!

Het is ook nooit goed!
Haha, natuurlijk niet. Op een forum heeft er altijd wel iemand iets te zeuren.

Jouw stukje kwam heerlijk overeen met een discussie die ik gisteren met mijn moeder had, vandaar dat ik er zo direct op zat. Het is het klassieke "Het moraal haal je uit de bijbel" en "Je doet goed omdat het van Jezus moet!".
Het stukje laat mooi zien hoe Jezus weer naar voren getoverd wordt: Je helpt een arme bedelaar, maar eigenlijk heb je Jezus geholpen. Je gaat op bezoek bij een zieke, maar eigenlijk was dat Jezus.
Ik wil helemaal niet op bezoek bij Jezus of Hem helpen, als ik 'goed' doe, doe ik dat voor mijn medemens en niet omdat ik in een goed boekje wil komen te staan zodat ik mijn Loon mag ontvangen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Of de hel is een tijdelijke plaats, waar een ieder eens zijn knie zal buigen voor de Heer.

Fil 2:9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader

Jes 45: 23 Ik heb bij mijzelf gezworen: Uit mijn mond komt gerechtigheid voort, een woord dat ik spreek wordt niet herroepen. Voor mij zal elke knie zich buigen en elke tong zal bij mij zweren.
24 ‘Alleen bij de HEER,’ zal men zeggen, ‘is gerechtigheid en macht te vinden.’Allen die zich tegen hem keerden zullen tot hem komen en beschaamd staan.

Dus goedschiks of kwaadschiks: Eens kom je tot geloof en zul je gered worden van het eeuwige vuur.
it remains popular.
Plaats reactie