De vrijheid VAN godsdienst.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fish
Ontoombaar

De vrijheid VAN godsdienst.

Bericht door Fish »

In verband met de opmerking van Prophet over het kind weggooien met het badwater http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 62#p232265, hier een aantal artikel die over de vrijheid VAN godsdienst/religie gaan:
http://www.vrijheidvangodsdienst.nl/

http://home.deds.nl/~quip/freedomnl.html

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=12021

http://www.vrijheidvangodsdienst.nl/JV0 ... 144393.pdf

http://www.nrc.nl/opinie/article1851756 ... e_grondwet

Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen om de vrijheid van godsdienst uit de grondwet te halen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Re: De vrijheid VAN godsdienst.

Bericht door vegan-revolution »

Wetten die godsdienstige instellingen financiëel bevoorrechten ten opzichte van niet-godsdienstige instellingen dienen wat mij betreft geschrapt te worden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef:
http://www.nrc.nl/opinie/article1851756 ... e_grondwet

Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen om de vrijheid van godsdienst uit de grondwet te halen.
Ik zie ze ook. Het laatste artikel sprak me bijzonder aan. Het oneigenlijke gebruik van deze wet, waarbij de klager vaak het voordeel krijgt toegewezen. Belachelijke situaties kunnen hieruit voortvloeien. Die elk gezond te boven gaan. Dat deze aparte wet nog steeds geldt is abnormaal. Vrijheid van meningsuiting moet voldoende zijn. Een man die als clown op de foto gaat, ondanks de duidelijke voorschriften, maar een beroep doet op een religieuze overtuiging. Discriminerende uitlatingen die niet bestreden worden omdat deze wet er tussen zit.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

En dan hebben we nog:
Een berucht voorbeeld hiervan is de rechterlijke uitspraak over de uitlatingen van de Rotterdamse imam El Moumni in 2001 dat homoseksualiteit een ziekte is die schadelijk is voor de samenleving. De rechter sprak El Moumni vrij van discriminatie op grond van de vrijheid van godsdienst. In zijn overweging stelde het hof dat de „uitlatingen zijn aan te merken als een weergave van een in de islamitische godsdienst verankerde geloofsopvatting van verdachte. Gezien de in de grondwet en internationale verdragen verankerde vrijheid van godsdienst stond het verdachte vrij zijn op zijn geloofsovertuiging stoelende opvattingen omtrent homoseksualiteit uit te dragen.”
Jij en ik mogen dat dus niet zeggen omdat we niet religieus zijn.

En de vrouw in de burka die geen werk kon vinden en toch een door de rechter afgedwongen uitkering kreeg, alweer van wege een beroep op de vrijheid van godsdienst.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Fishhook schreef:En dan hebben we nog:
Een berucht voorbeeld hiervan is de rechterlijke uitspraak over de uitlatingen van de Rotterdamse imam El Moumni in 2001 dat homoseksualiteit een ziekte is die schadelijk is voor de samenleving. De rechter sprak El Moumni vrij van discriminatie op grond van de vrijheid van godsdienst. In zijn overweging stelde het hof dat de „uitlatingen zijn aan te merken als een weergave van een in de islamitische godsdienst verankerde geloofsopvatting van verdachte. Gezien de in de grondwet en internationale verdragen verankerde vrijheid van godsdienst stond het verdachte vrij zijn op zijn geloofsovertuiging stoelende opvattingen omtrent homoseksualiteit uit te dragen.”
Jij en ik mogen dat dus niet zeggen omdat we niet religieus zijn.

En de vrouw in de burka die geen werk kon vinden en toch een door de rechter afgedwongen uitkering kreeg, alweer van wege een beroep op de vrijheid van godsdienst.
Je praat over een miljardenpot! (ook hebben verschillende graaiers v.h. CDA (c.s.) er 'aardige' inkomsten uit

Misschien is een naamsverandering (in bv, 'Vrijheid van geloof') een verzachtende tussenweg?
Zodat je wetten en jurisprudentie ook kan wijzigen of laten verdwijnen daardoor?

Niet dat ik die ideeën haalbaar acht, want zelfs de seculiere partijen hebben grofweg de helft kerkse leden!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

fbs33 schreef:Niet dat ik die ideeën haalbaar acht, want zelfs de seculiere partijen hebben grofweg de helft kerkse leden!
Misschien nu nog niet maar de jeugd stemt al bijna helemaal geen christelijke partijen meer, dus wie weet in de toekomst.
siger

Bericht door siger »

Fishhook schreef:
fbs33 schreef:Niet dat ik die ideeën haalbaar acht, want zelfs de seculiere partijen hebben grofweg de helft kerkse leden!
Misschien nu nog niet maar de jeugd stemt al bijna helemaal geen christelijke partijen meer, dus wie weet in de toekomst.
Je kan best een privéreligie hebben en toch deelnemen aan een seculiere overheid. De meeste West-Europese landen zijn (historisch bekeken) verrassend en groeiend seculier, en ze ontwikkelen zich in een samenleving die nog altijd voor de helft religieus is.
siger

Bericht door siger »

Het probleem met die krankzinnige uitspraken is dat ze ingebed zijn in een eindeloze stroom vergoelijkingen van net de minst appetijtelijke godsdienst.

Als je op de talrijke zere plekken van de islam wijst krijg je een stroom van diepzinnig onderbouwde verontwaardiging over je heen. Zo krijgen we ook weer de rechtspraak die we verdienen.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Vrijheid van Godsdienst heeft in vrijheid van meningsuiting alles wat ze nodig heeft.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Artikel 6 Grondwet (letterlijke tekst)
-1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet;
-2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Het belijden van een godsdienst is niet hetzelfde als vrijheid van meningsuiting. Verder zie ik in bovenstaand artikel niets genoemd over financiele bevoorrechting van religie.

Dat "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" staat er ook niet voor niets.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Even nazoeken in belastingrecht waar bijvoorbeeld activiteiten op het gebied van eredienst en godsdienst, door kerkgenootschappen en religieuze gemeenschappen niet als ondernemning worden aangemerkt.
en daarmee belastingvrijstelling genieten.
zie ook:
http://www.xs4all.nl/~jeta/scn/Scn-dem- ... 40110.html
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

heeck schreef:Even nazoeken in belastingrecht waar bijvoorbeeld activiteiten op het gebied van eredienst en godsdienst, door kerkgenootschappen en religieuze gemeenschappen niet als ondernemning worden aangemerkt.
en daarmee belastingvrijstelling genieten.
Ik zie de relevantie van deze opmerking niet. Het belastingrecht is de grondwet niet, en bovenstaande doet ook geen beroep op de grondwettelijke vrijheid van godsdienst, maar op de interpretatie of kerkgenootschappen een onderneming zijn (duidelijk niet, volgens mij). Let ook op het woordje "bijvoorbeeld". Er zijn blijkbaar dus nog meer activiteiten die niet als onderneming worden aangemerkt, anders dan religieuze genootschappen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

Marinus schreef:Vrijheid van Godsdienst heeft in vrijheid van meningsuiting alles wat ze nodig heeft.
Als je de foute interpretaties ziet die zelfs rechters er aan geven, zou het inderdaad een stap vooruit zijn om deze vrijheid op te nemen in vrijheid van meningsuiting. Er zou nooit een misverstand mogen bestaan over dat alle vrijheden aan individuen toehoren, en een misverstand wordt in het leven gehouden door een begrip als "vrijheid van godsdienst".

Op West-Europees niveau zijn we er misschien aan toe, maar hoeveel landen zijn er wereldwijd die het verdrag van de mensenrechten hebben ondertekend maar nog altijd een godsdienst opleggen en bevoordelen? Daar klinkt "vrijheid van godsdienst" helemaal anders.

Misschien is een scherpere herformulering nuttiger, mondial gezien.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

The Prophet,

Ik volg je redenering, maar als je de verschuivingen in de wetgeving ziet, dan is het verband er gezien de groepsbeschikking er praktisch gezien wel degelijk en zie je ook verschuivingen zoals:
http://www.oneway.nl/n/opletten-bij-belastingaangifte-met-giften-aan-kerken/27577/index.html schreef: De meeste kerken en joodse genootschappen bezitten een zogeheten groepsbeschikking van de Belastingdienst. Dit houdt in dat kerkgenootschappen in zijn geheel worden aangemerkt als ANBI. Plaatselijke kerken vallen daar dus onder.

De volgende geloofsgenootschappen hebben zo'n groepsbeschikking, zo blijkt uit een lijst van de Belastingdienst:

Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Alliantie van Baptisten en Cama gemeenten
Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland
Christelijke Gereformeerde Kerken
Evangelische Broedergemeente
Gereformeerde Gemeenten
Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt)
Hersteld Hervormde Kerk
Kerk van de Nazarener
Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten
Koptisch-Orthodoxe Kerk
Leger des Heils
Molukse Evangelische Kerk
Nederlands Gereformeerde Kerken
Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom
Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap
Oud-Katholieke Kerk
Portugees-Israëlitische Gemeente
Protestantse Kerk in Nederland
Rafaël Nederland
Remonstrantse Broederschap
Rooms-Katholieke Kerk
Syrisch-Orthodoxe Kerk in Nederland
Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland
Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten
Vereniging van Orthodoxen H. Nikolaas van Myra
Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
Vanwege die groepsbeschikking, die kan worden gekoppeld aan de vrijheid van godsdienst, zoals de satanskerk poogde is er een koppling.

Dat het automatisme nu door de belastingdienst wordt doorbroken zou wel eens een gevolg kunnen zijn van "misbruik" van de regeling.
Maar dat weet ik niet zeker.

Als jij dat anders wil zien heb je mijn zegen.
r.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Dat "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet" staat er ook niet voor niets.
Maar blijkt dus regelmatig door rechters over het hoofd gezien.
Plaats reactie