Vandaar dat dit bericht afgesplitst is naar het subforum Christendom/Judaisme
Peter van velzen
2
O Jahweh, onze Heer,
hoe heerlijk is uw naam op de ganse aarde,
U, die uw majesteit toont aan de hemel.
3
Uit de mond van kinderen en zuigelingen
hebt U sterkte gegrondvest, uw tegenstanders ten spijt,
om vijand en wraakgierige te doen verstommen.
4
Aanschouw ik uw hemel, het werk van uw vingers,
de maan en de sterren, die U bereid hebt:
5
wat is de mens, dat U hem gedenkt,
en het mensenkind, dat U naar hem omziet?
6
Toch hebt U hem bijna goddelijk gemaakt,
en hem met heerlijkheid en luister gekroond.
7
U doet hem heersen over de werken uwer handen,
alles hebt U onder zijn voeten gelegd:
8
alle schapen en runderen
en ook de dieren des velds,
9
de vogelen des hemels en de vissen der zee,
hetgeen de paden der zeeën doorkruist.
10
O Jahweh, onze Here,
hoe heerlijk is uw naam op de ganse aarde.
Rereformed
Dag Montem,Montem schreef:Ik laat Cees Dekker maar voor wat het is, en ik ga graag met je in discussie op theologisch vlak, het is namelijk een van mijn specialiteiten.Waarom? schreef: Dag Montem,
Ik snap echt wel waarover het gaat. Het is jouw wanbegrip van "paden in de zee" ( verdichtte taal in poezie... Psalm ). Als je dat een voorspelling noemt kan ik niet anders dan een gebrek aan theologische kennis, literatuur kennis duiden. En komen we echt terecht dat creationisten een sneu gebrek aan theologisch inzicht hebben. Niet tot schade van ongelovigen en niet-creationisten maar juist tot schade ...van zich zelf.... en van mede Christen gelovigen die geen simplistische creationistische visie hebben. Een grote frustatie van o.a Cees Dekker ( nano fysicus in Delft )
Maar je breekt midden in een discussie die ik met iemand anders aan het voeren ben, de stelling was dat er vanuit de bijbel geen toetsbare voorspelling zijn gedaan.
In het Nieuwe Testament worden tal van teksten aangehaald uit het Oude Testament. De manier van interpreteren van de bijbelschrijvers, leert ons een hoop over hoe we deze teksten moeten interpreteren.
Voor mij is de oude reformatorische stelregel dat "de Schrift de Schrift interpreteert" leidend.
En daarom vind ik het ook altijd heel belangrijk om de kruisverbanden tussen teksten te leren kennen.
Poetische gedeeltes (psalmen, lofzangen) hoeft je niet 100% letterlijk te nemen, evenals spreekwoorden en zegswijzen. Daar gaat het meer om het beeld dat er naar voren gebracht wordt, dan om de letterlijke tekst.
Maar in dit geval heeft een oceanograaf een Bijbeltekst letterlijk genomen en ook daadwerkelijk gevonden, dan mag je die zinsnede letterlijk opvatten.
En ik ben ben blij iemand aan te treffen dit ook als zijn specialiteit te zien. Hopelijk ben ik een discussie partner die "zwaar" genoeg voor je is.. Ik ben dan wel geen universitair geschoolde theoloog, maar toen ik nog een wedergeboren gelovige was , ben ik meer dan twintig jaar "hobby theoloog" geweest. Ik las alles wat los en vast zat op wetenschappelijke en pratiksche theologie. En praktische theologie in het verlengde van de Reformatie: ik ben van Hervormd Gereformeerde huize. En als ik denk er in een gesprek met jouw niet meer uit te komen dan zijn op dit forum nog een paar leden in wie ik mijn meerdere ken, zoals @Rereformed
En ik begrijp ook helemaal waarom je Cees Dekker laat voor wat het is. Net zoals C.S Lewis, Tim Keller, Allister McGrath en vele andere. Lastig he.....!?, die prachtige apoleogeten die je overal voor je karretje kunt spannen om je geloof te verdedigen alleen blijken ze geen enkele moeite te hebben met evolutie. Niet omdat ze er niet goed over hebben nagedacht ...gewoonweg omdat het wetenschappelijk niet negeerbaar is. En dus niet zoals (hoe ontroerend) sommige Refo gelovigen zeggen dat C.S. Lewis uiteraard geen systematische theoloog was om daar goed over te hebben nagedacht......
En zo ver ik weet breek ik niet in een discussie met iemand anders. Dit is een open forum, waarbij iedereen met elkaar in gesprek is. En anders open je een paar aparte draadjes waarbij je de gesprekken met bepaalde forumleden kunt scheiden. En ik ( en andere forum leden )heb geen haast, je mag net zoveel tijd nemen als je wilt voor reacties. We houden hier van kwaliteit......
Uiteraard leert het Nieuwe Testament ons veel, zo niet alles hoe we het OT moeten interpreteren. Ten minste als je in de lijn staat van de Reformatie.
Maar hermeneutiek en exegese die jij gebruikt in "Maar in dit geval heeft een oceanograaf een Bijbeltekst letterlijk genomen en ook daadwerkelijk gevonden, dan mag je die zinsnede letterlijk opvatten" kan ik niet meer Reformatisch duiden. Ik weet HELEMAAL niet meer hoe ik hem moet duiden,.....alhoewel het lijkt mij meer een wanhopige poging om je zelf ergens uit te praten.....
Een aantal argumenten voor de totale bizarheid van jouw "interpretatie"
1) Tekst "paden in de zee" is voor alle gelovigen een gesloten woord geweest TOTDAT deze oceanograaf op het idee kwam dat het te maken had met oceaanstromingen.
2) En jij staat in de Reformatische lijn dat de geloofswaarheden zijn geopenbaard aan de kindertjes en verborgen voor de verstandigen.....
3) ALLES wat je neemt uit een poëtische tekst en je vindt er een letterlijke werkelijkheid mee dan mag je die zinsnede (ook..??? of moet ? ) letterlijk opvatten.......tjonge....als je theologie je specialitei noemt weet je niet half wat daarvan de gevolgen zijn.
Ik mijn vorige tekst http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=375" onclick="window.open(this.href);return false; wees ik al op een gelovige boer die jouw principe volledig ten gelde maken.( voor een ander stuk van de tekst van Psalm 8 ) Slechts de helft voor de landbouw geschikte grond wordt er voor gebruikt en dat daarmee de bedoeling van God om de aarde te bebebouwen door de mensheid wordt genegeerd. Deze boer zal met veel plezier in Maleisië en Indonesië rondreizen om te zien dat ze het daar WEL aan Godsbedoelingen gehoor geven . Je kunt daar een heeeeele lange dag in een auto rijden door onafzienbare palmolie plantages. Vijftig jaar terug was dat allemaal nog regenwoud, maar het is uitermate geschikte landbouwgrond niet waar?.
En in mijn vorige bijdrage vroeg ik je ook al om een uitleg van vers 3 van Psalm acht. Het is niet zo moeilijk om daar een letterlijke geschiedenis of realiteit bij te zoeken. En volgens jouw "principe van exegese".... is hij daarmee dan ook meteen een geldige lettelijk zinsnede geworden.
Ik geef hem nog even weer, geef er nu nog geen letterlijke uitleg bij. Jij mag nog even eerst....Pas daarna geef ik mijn interpretatie.... Geef je nog even de kans om eerder dan mij een beroemheid te worden net zols onze oceanograaf........
Pslam 8:3
Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen
hebt U een sterk fundament gelegd, omwille van Uw tegenstanders,
om de vijand en wraakzuchtige te laten ophouden.
De rest van je bijdrage die je ook nog in je reactie gaf kom ik nog op terug. Niet omdat we het antwoord schuldig zijn, maar om er even uitgebreid op terug te komen. En om je te laat zien ( en meelezers ) hoe bizar jij andere napraat en geen kennis van zaken hebt in theologie. en zelfs van de geschiedenis van je eigen geloof(sleer) ....Zoals ik al in mijn eerdere reacties weer gaf: De meeste creationisten hebben een sneu gebrek aan theologisch inzicht.....Goed lezen wat ik zeg : Theologisch inzicht, geen gebrek aan geloof... Ik heb als ex-gelogive weinig moeite met een gelovige die gelooft in schepping, zondvloed, wonderen, God als mens,etc (laat wel zien hoe bijgelovig en goedgelovig gelovigen zijn) Ga als gelovige dit vooral NIET proberen wetenschappelijk te verklaren, dan blijkt pas echt dat de keizer geen kleren aanheeft....en zul je als gelovige uitvlucht op uitvlucht moeten stapelen.......