Mogelijk weten jullie van me dat ik in mijn leven nogal plots en resoluut omgegaan ben van rasechte atheist naar gelovige christen. (en anders is dit nog wel terug te vinden op dit forum).rereformed schreef: Ik vind dit heel interessant. Eerst kom je met een beschrijving van de cognitieve dissonantie waar ik het over had, en laat je weten dat het jou ook bekend is uit je verleden, en daarna laat je er op volgen dat een ommekeer tot 'ultra dispensationalisme' de zaken voor jou blijkbaar heeft opgehelderd.
Misschien kun je er eens een apart topic over beginnen en dit uiteenzetten.
Ik kwam daardoor als het ware als een onbeschreven blad binnen in het christendom. Wel gelovig maar geen idee wat het christendom allemaal inhoud, behalve dan: geloof in God en (na korte tijd later) dat geloof Christus mijn behoud is.
In de jaren die daarop volgden, kwamen er allerlei andere dingen op mij af. Zaken waar ik me in eerste instantie totaal niet van bewust was.
Er is een wet van Mozes die gehouden moet worden, maar het is genade volgens Paulus.
Moet je gedoopt worden? Blijkbaar was dat om mij heen wel gebruikelijk. Maar waarom dan, en hoe moet dat dan (besprenkeling, onderdompeling)? Mijn hemel, weet niemand hoe het zit?
Jezus doet allerlei uitspraken die op zich heel goed zijn, maar waar ik nooit aan kan voldoen. Is dit een extra zware wet? (gek genoeg zegt Hij dat zijn last licht is... ). Vergeleken met wat Hij in de bergrede zegt, is de wet van Mozes voor watjes. Moet ik het maar niet letterlijk nemen wat Hij zegt? What would Jesus do?
Een brief van Jakobus stelt dat we genezen, mits we geloven. Maar waarom zijn gelovigen soms ziek? De bijbel is Gods woord, daar ga ik niet aan twijfelen.
Er zijn allerlei profetieen en beloften aan Israel, maar moet ik dat met een korreltje zout nemen? Nee, God doet wat Hij belooft.
Je mag deelnemen aan het avondmaal als je recht tegenover God staat. (oei, ben ik wel goed genoeg? Wat doen de anderen?)
De huidige kerk is dan in de plaats van Israel? (bepaald niet eerlijk, want alleen de mooie dingen worden de kerk van toepassing gebracht en de oordelen laten ze vrolijk liggen).
Kom naar voren en ontvang genezing. En hupsakee, daar vielen ze allemaal achterover met genezing (?). Daarna ging de emmer rond waar donaties in gedaan konden worden. (bleh, dit is oplichterij)
Ja hoor, het is genade, maar je moet het wel verdienen... (het wordt niet expliciet zo gezegd, maar het zit in de kleine lettertjes verborgen).
Als je de heilige geest hebt, dan spreek je in tongen. bladiabla, hadiha. (waar gaat dit over? )
De wederkomst is aanstaande. Wellicht dit jaar op 3 juni om 13:04. Alle gelovigen worden weggenomen en de ongelovigen blijven achter.
En zo was er een hele lading van dit soort zaken, die eerlijk gezegd zo krom bleken als een hoepel. Allengs hoor je dan een uitleg van dit soort zaken, maar die uitleg klopte niet echt.
Water bij de wijn doen, om al te letterlijke interpretatie te vermijden. Echt onmogelijke constructies om wet en genade met elkaar te mengen. Wtf, hoe kan het ene met het andere gecombineerd worden? Dat is gewoon larie!
Dat is soort van samenvatting van de chaotische wereld, die christendom heet, waar ik in terecht kwam.
Voordat het opgevat wordt als een aanklacht tegen allerlei kerken. Zo is het niet bedoeld. Het waren meest goede mensen, met de beste bedoelingen, die uit overtuiging deden wat ze goed achten.
Ze hadden absoluut geen slechte bedoelingen (een paar uitzonderingen daargelaten).
Als christen probeer je een weg te vinden, en omdat ik vanuit mijn jeugd niet reeds uit een bepaalde hoek kwam, was dat zoeken. Charismatisch vond ik echt te maf. Hoewel de mensen ontzettend aardig waren, was het emotie gedreven.
Gevoel is mooi en goed, maar het is geen kompas. Daar kun je geen vragen mee beantwoorden die bij me opkomen als ik de bijbel lees.
Traditionele kerken gaven niet het idee dat er iets moois in geloof zat, het kwam meer over als een verplichting. Een zwarte kousen kerk heb ik nooit geprobeerd, het stond bij voorbaat al vast dat ik daar niets te zoeken had. (mijn moeder kwam uit een dergelijke top zware richting, en dat was niet oke).
Via mijn broer kwam de bedelingenleer in het vizier en we gingen naar een evangelische kerk waar dit enigermate speelde. (soort mix van calvinisme en Darby).
Zo'n beetje in lijn met "Het zoeklicht" in Doorn.
Hoewel dit op een paar zaken licht leek te schijnen, bleef veel van wat ik hiervoor noemde in een grijs gebied hangen. Ik was inmiddels redelijk christelijk ingeburgerd, maar...
Dit is het niet, de meeste vragen en onduidelijkheden zijn er eigenlijk nog steeds. Ergens stop je die alleen maar naar de achtergrond. Er is een soort van oppervlakkige verklaring, die het gevoel geeft antwoorden te hebben, maar waar je eigenlijk zo doorheen prikt (als je de zwakke plekken weet).
Maar dat besef wordt stiekem verdrongen. Is dat cognitieve dissonantie? Ik denk het wel.
Voor degenen die het wat zegt: dit was een tijd dat ik de boeken van Hal Lindsey erg kon waarderen.
In die tijd ben ik verhuisd en kwam in een andere kerk terecht, die in eerste instantie wel aansloot bij mijn state of mind. Maar er kwam een andere voorganger die me introduceerde met het (ultra) dispensationalisme. Dat was het boek "Things that differ" van Cornelius Stam.
Tjonge, wat een andere zienswijze was dat! Helemaal bijbels, maar helemaal anders. Nu eens echt gaan lezen wat er staat.
Eenmaal op dat spoor gezet, is het lezen van de bijbel wezenlijk veranderd. Niet negeren wat niet in je straatje te pas komt, maar juist aandacht geven aan de verschillen. De verschillen zijn de sleutel om het plan van God wat zich in de bijbel ontvouwd, werkelijk te begrijpen.
Things that differ... Een goed gekozen titel van een mij dierbaar boek. De aanzet om een einde te maken aan de 'cognitieve dissonanties' die mij parten speelde.
In de daarop volgende jaren heb ik dat spoor verder vervolgd, E.W. Bullinger en dergelijke schrijvers. Is dat het uiteindelijke en definitieve antwoord op alles? Nee, dat denk ik niet. Het is een voortgaand proces om de bijbel steeds beter proberen te begrijpen. Ook binnen ultrabedelingenleer bestaan verschillen van inzicht en het zoeken naar verbetering.
Meest belangrijk is volgens mij de intentie, de wil om niet vast te zitten in een bevroren theologie, maar open te blijven staan voor 'verschillen'. Naar mijn mening kom je dan steeds dichter bij de werkelijke betekenis van hetgeen in de bijbel staat.
Ondanks alle toestanden heb ik zelf altijd vastgehouden dat ik God geloof. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen totaal gedesillusioneerd raakten van het christelijke wereldje en daarvan afhaakten. Maar je persoonlijke geloof is iets waarvan ik moeilijk kan begrijpen dat je dat (werkelijk) loslaat.