Willempie in antwoord op Fish

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fish
Ontoombaar

Willempie in antwoord op Fish

Bericht door Fish »

Willempie schreef: Daar komt bij dat ik hele bijzondere dingen heb meegemaakt waardoor ik eigenlijk niet meer mag twijfelen.
Kun je daar niet iets over vertellen, je kan het zo doen dat mensen en of plaatsen niet herleidbaar zijn.
Ik heb ook wel eens bijzondere dingen meegemaakt waarna er wel weer iemand was die zei: je had vast een engeltje op je schouder zitten.
Maar zover ik weet zitten die niet op de schouders van atheïsten. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Willempie
Bevlogen

Re: Hoe humanistisch bent u?

Bericht door Willempie »

[quote="Fish"
Kun je daar niet iets over vertellen, je kan het zo doen dat mensen en of plaatsen niet herleidbaar zijn.
Met enige twijfel. Mijn meest ingrijpende ervaring. Tot nu toe heb ik dit alleen gedeeld met mensen die ik goed ken. Ik zat met een pistool tegen mijn slaap om er een eind aan te maken. Mijn hele focus was gericht op de juiste uitvoering want ik had al een keer meegemaakt dat iemand zijn beide ogen had weggeschoten en daarna nog gewoon bij bewustzijn was. Nu ben ik nogal een doorzetter en niet iemand die het opgeeft maar toen had ik, grotendeels door eigen toedoen, zoveel onoplosbare problemen rond me dat ik geen andere ontsnappingsmogelijkheid zag. Vervolgens werd ik letterlijk, fysiek van mijn stoel op de grond gegooid, met mijn gezicht naar beneden, en begon Hij tegen me te praten. Nu weet ik ook wel dat de hersenen je kunnen misleiden maar toen was er geen enkele sprake van twijfel en dat is er ook nu niet, alhoewel herinneringen vervagen. Bijzonder vind ik dat Hij tegen me zei dat ik zelf niets meer moest doen en dat Hijzelf de problemen op zou lossen (Ik had zeker al genoeg schade aangericht.). Ik heb toen letterlijk gezegd: "Doe maar dan. Als U denkt dat U nog iets van deze puinhoop kunt maken, ga uw gang. Want eigenlijk is mijn leven hier toch al voorbij." Hierna was het alsof ik van een afstand toekeek hoe God het ene probleem na het andere gewoon uit de weg ruimde. Ik verwacht nu eigenlijk wel allerlei natuurlijke "verklaringen" maar ik weet dat ik hier nu nog ben en dat ik hier zonder die ervaring niet langer was geweest.

Een latere ervaring. Ik moest contant loon uitbetalen aan tientallen werknemers maar de bankrekening was overtrokken tot boven de limiet. In mijn beleving is dat één van de ergste dingen die je kan overkomen. Ik zit liever zelf zonder eten dan dat ik mijn mensen niet kan betalen waarvoor ze hard hebben gewerkt. Het was nog mijn eigen schuld ook want ik had niet goed gerekend waardoor de "cashflow" een probleem was geworden. Ik probeerde mijn zorgen altijd voor mijn vrouw te verbergen maar ze had toch door dat ik ergens mee zat en stond erop dat ik het haar zou vertellen. Nadat ik dat had gedaan zei ze: "Geloof je nu wel of niet in God?". Ja, zo wordt je dus voor het blok gezet. Nadat we samen hadden gebeden voor een oplossing ging ik op weg naar de bank, wel wetende dat ik menselijkerwijs geen enkele kans had om geld te kunnen opnemen. De rijen waren lang en ik stond de hele tijd te trillen op mijn benen. Toen ik eindelijk aan de beurt was en naar de toonbank liep, zei ik; "Nou, ik ben heel erg benieuwd hoe U dit gaat oplossen." Op dat moment viel de computer van de bank uit. "Ja, zo kan het ook."dacht ik opgelaten. Toen zei de cassiere: "Sorry maar ik moet even naar achteren want we hebben nog een back-up systeem." Mijn moed zakte weer in de schoenen. Even later kwam ze terug met de mededeling dat de reservecomputer het ook had begeven en keerde ze me het benodigde bedrag uit. Allemaal toeval? Ik zou niet menselijk zijn geweest als ik niet had gehuild van ontroering en God had gedankt.

Verder zou ik kunnen vertellen van veel andere gebedsverhoringen maar als dit niet genoeg is dan heeft dat verder ook weinig zin, denk ik.

En ja, ik geloof inderdaad in beschermende engelen. Ik ben al verschillende malen aan de dood ontsnapt. Ik heb al onder een rijdende trein gelegen, ben van een dak van een gebouw met twee verdiepingen afgevallen, heb onder een stuk staal van zevenhonderd kilo gelegen en ben meerdere malen ternauwernood aan ongelukken op de weg ontsnapt.
Enkele maanden geleden nog kon ik ineens geen adem meer halen. De hele boel sloeg volkomen dicht. "Vader, nu moet U me echt weer even helpen want dit houd ik niet langer dan een paar minuten vol." en je ziet, ik ben er nog. De ambulance was net op tijd.
Hallo meneer God, met Anna.
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Het is mooi Willempie, dat god je heeft geholpen bij de bank en ook natuurlijk dat ie je een aantal keren het leven heeft gered. Aardig van god.
Jammer alleen dat diezelfde god elk jaar honderdduizenden mensen, waaronder veel kinderen, onder gruwelijk lijden laat creperen aan b.v. malaria. Die mensen / kinderen creperen door een beet van de malariamug, ook één van de scheppingen van god, volgens de christenen dan natuurlijk. Fijne god is dat, heeft ie goed gedaan, succes ermee.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Sorry hoor maar hier krijg ik echt kotsneigingen van.
Met dit soort fantastische verhalen krijg ik altijd sterk het gevoel vreselijk in de zeik te worden genomen.
En zelfs als we even van het hypotetische geval uit gaan dat jouw god je inderdaad helpt, dan kunnen we toch alleen maar constateren dat hij een ongelooflijke ploert is!
Wat ben jij nou helemaal beter dan mensen die iedere dag weer bidden voor een beetje eten of mensen die creperen aan de meest vreselijke ziekte zoals kanker.
Wat een evangelische lulkoek! :pukeleft:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Even off topic.
Willempie schreef:.........je ziet, ik ben er nog. De ambulance was net op tijd.
:wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik denk niet dat dit bij jouw binnenkomt maar misschien toch eens lezen Willempie, ..

http://www.dekennisvannu.nl/site/artike ... -niet/2417" onclick="window.open(this.href);return false;
Bidden helpt niet
3 april 2006
Bidden voor mensen die herstellen van een hartoperatie heeft geen enkel effect. Behalve als de patiënt weet dat er voor hem of haar gebeden wordt. In dat geval is de kans op complicaties groter.
Dat volgt uit het grootste onderzoek in zijn soort dat is uitgevoerd door wetenschappers van - onder meer - Harvard Medical School in Boston. Ze verdeelden 1800 hartpatiënten die een bypass-operatie ondergingen in drie groepen. Tegen 1200 van hen werd verteld dat er misschíen voor ze gebeden zou worden. Voor 600 van hen werd daadwerkelijk gebeden, voor de andere helft niet. De derde groep, ook 600 patiënten, kreeg te horen dat er voor ze gebeden zou worden - wat ook daadwerkelijk gebeurde. De namenlijsten van de patiënten in kwestie werden doorgestuurd naar drie Christelijke groepen in de VS, die telkens gedurende een periode van twee weken voor zo'n patiënt gebeden zeiden.Artsen hielden in de tussentijd de medische conditie van de patiënten in de gaten.

Bij patiënten tegen wie verteld was dat er misschíen voor ze gebeden zou gaan worden, was geen enkel effect te merken. Niet als er voor ze gebeden werd, en ook niet als er niet voor ze gebeden was. Opmerkelijk was dat bij de patiënten in de derde groep - die van te voren wisten dat er voor ze gebeden zou gaan worden - vaker complicaties optraden, 14 procent meer dan bij de andere patiënten. Ze hadden vooral meer last van ritmestoornissen.

De Harvard-onderzoekers hebben in gedragspsycholoog Richard Sloan van Columbia University, expert op het gebied van bidden en gezondheid, een felle criticus gevonden. Een verspilling, vindt hij het onderzoek dat 2,4 miljoen dollar heeft gekost. "Bidden is voor veel mensen waardevol,' zegt hij. En niemand zit te wachten op wetenschappers die experimenteel bewijs komen leveren of het werkt of niet. "Daarmee trivialiseer je de religieuze ervaring", aldus Sloan.

- See more at: http://www.dekennisvannu.nl/site/artike ... 0nj2A.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;
... en je vervolgens afvragen waarom het bij jouw wel zou helpen?

Ik denk dat als je jouw ervaringen op een christelijk forum als bijvb. Credible zou delen je veel kritische vragen zou krijgen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

BIdden heeft niets met humanisme te maken. De zorg om je medemens heeft alles met humanisme te maken. LAten we dat onthouden. Christenen die de naasteliefde beoefenen (concreet zoals Willempie zegt) zijn in wezen echte humanisten. Zij die geloven dat bidden helpt, vergissen zich weliswaar, maar kunnen evengoed humanisten zijn. ZIj die bidden IN PLAATS VAN te helpen zijn dat echter niet.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tja het is al eerder geopperd.
Waarom redt God (of engeltjes) Willempie wel meerdere malen en laat Hij (of zij) in het kinderziekenhuis dagelijks baby's de moord steken?
"Gods wegen" he?! Ik kan ze maar niet doorgronden. Jij ook niet. Zou een lampje moeten doen gaan branden...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Willempie schreef: Met enige twijfel. Mijn meest ingrijpende ervaring. Tot nu toe heb ik dit alleen gedeeld met mensen die ik goed ken..
Het is positief dat we ondertussen tot je kennissenkring behoren maar verder wordt het verhaal gevoed door je eigen perceptie. Ik ken veel van deze verhalen van mensen die een persoonlijke god ervaren die net iets beter hun best doet voor hun. Ze voelen zich gedragen en weten altijd wel een gebeurtenis naar voren te schuiven die hen heeft overtuigd dat God er voor heeft gezorgd dat ze later van huis gingen en net te laat waren voor het grote ongeval. Plak achter elke bonus "God" wat moeten atheïsten er achter zetten als het hun een keer mee zit?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:"Doe maar dan. Als U denkt dat U nog iets van deze puinhoop kunt maken, ga uw gang. Want eigenlijk is mijn leven hier toch al voorbij." Hierna was het alsof ik van een afstand toekeek hoe God het ene probleem na het andere gewoon uit de weg ruimde.
En ditzelfde doen alle kinderen in de derde wereld, maar die worden niet geholpen en creperen van de honger en kou. Ik schrijf dit niet om je af te katten, maar om je duidelijk te maken dat dit soort ingrijpen gewoonweg niet kan bestaan. Als god liefde is, dan zou hij die kinderen ook hebben geholpen. Zij hebben daar meer recht op dan jij immers. Jij wou je leven niet meer, zij vechten er nog elke dag voor. De omwenteling die jij hebt meegemaakt is een breuk met je ego, dat je tot die tijd bleef achtervolgen. Op dat moment heb je dat moeten loslaten omdat je anders letterlijk kapot zou zijn gegaan. Dat is een prachtige ervaring die ik overigens zelf ook heb mogen meemaken. Maar in jouw en mijn geval ook, heeft hier geen god iets mee te maken. Hou jezelf niet voor de gek, maar wees blij dat je dit heb ervaren. De overige 'wonderen' die jebt ervaren zijn niet de moeite waard, maar gewoon toeval. Nogmaals, als god jou zo rijkelijk zou bedelen met zegen en voorspoed, dan heeft hij blijkbaar een gruwelijke hekel aan zielige kinderen die hun leven slijten op een vuilnisbelt en zich moeten voeden met de restjes van mensen die zichzelf gezegend voelen door god.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Wim_1946 schreef:Het is mooi Willempie, dat god je heeft geholpen bij de bank en ook natuurlijk dat ie je een aantal keren het leven heeft gered. Aardig van god.
Jammer alleen dat diezelfde god elk jaar honderdduizenden mensen, waaronder veel kinderen, onder gruwelijk lijden laat creperen aan b.v. malaria. Die mensen / kinderen creperen door een beet van de malariamug, ook één van de scheppingen van god, volgens de christenen dan natuurlijk. Fijne god is dat, heeft ie goed gedaan, succes ermee.
Het lijden in deze wereld is het moeilijkste theologische probleem. Ik heb wel wat aan "The Problem of Pain" van C.S. Lewis gehad, dat hier zinnige dingen over zegt, maar zolang het lijden voortduurt blijft het allemaal onvoldoende. Ik weet wel dat God lijden kan verzachten en troosten en ervaar dat ook om me heen. Wij mensen kunnen dat trouwens ook en laten we dat maar doen voor zover in ons vermogen ligt. Ik houd me vast aan de uitspraak van Paulus dat hij ervan is overtuigd dat het tegenwoordige lijden niet opweegt tegen wat ons te wachten staat. God zal alle tranen afwissen (Dat staat tweemaal in de Bijbel.). Daarmee wil ik het lijden absoluut niet bagatelliseren. Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn. Het is kwaad en we moeten ons daar met hand en tand tegen verzetten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar het lijden in de dierenwereld dan Willempie? Worden deze tranen ook afgewist? De hele natuur is eten of gegeten worden, parasieten, angst en pijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Fish schreef:Ik denk niet dat dit bij jouw binnenkomt maar misschien toch eens lezen Willempie, ..

http://www.dekennisvannu.nl/site/artike ... -niet/2417" onclick="window.open(this.href);return false;
Bidden helpt niet
Ik denk wel dat het bij mij binnenkomt maar dat het slechts bevestigt wat ik al meende te weten, namelijk dat het geen autonoom natuurfenomeen betreft. Als dat wel zo geweest zou zijn zouden we misschien een soort golfbeweging kunnen vaststellen die van de ene naar de andere mens gaat en dan zou het niet eens bovennatuurlijk zijn.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bekend patroon Willempie, je ontwijkt de eigenlijke vraag en komt met iets anders.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Hoe pastafariaans bent u?

Bericht door Dat beloof ik »

Willempie,

Nu even serieus.
Jouw stukje op grond waarvan ik dit heb gemaakt, bevestigt duidelijk dat bij jou het vermogen om onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid is weg gevallen.
Voor jezelf maakt dat niet uit maar als je, zoals hier, met anderen gaat communiceren hebben die dat direct in de gaten.
Bijkomend probleem voor jou is dat je het waarschijnlijk niet snapt, juist omdat het vermogen om fantasie van realiteit te scheiden er niet meer is.
Ik zal toch een poging doen.

In je verhaal heb je een paar elementen ingebracht, waarvan je hebt gedacht dat die ons zouden overtuigen, bv het verhaal van de bank waar de computer uit valt.
Het zou natuurlijk erg handig zijn als dat zo gebeurt, alleen gebeurt dat niet zo.
Nooit.
Het eerste wat banken doen als de computer uit valt is iedereen naar buiten sturen en de deur dicht doen.
In geen enkel geval worden klanten nog geholpen, omdat het domweg onmogelijk is zonder computer.
Klanten worden in zo'n geval doorgestuurd naar een ander filiaal.

Los van dat: bankmedewerkers mogen alleen uitbetalingen doen als dat het geld aantoonbaar op een rekening staat.
In dit geval gaat om “tientallen medewerkers”, ik ben nog genadig geweest en heb dus het minimum van 20 gepakt. Ieder 2000 euro maakt 40.000 euro.
Dat bedrag heet in banktermen een ‘ongebruikelijke transactie’ (het is niet normaal dat iemand staat te trillen op zijn benen en 40.000 euro cash komt opnemen).
Een medewerker mag dan niet zomaar uitbetalen maar moet dan de filiaal manager laten tekenen voor de transactie.
Die kijkt er nog eens na, checkt alle punten en zal dan tot de conclusie komen dat er niet wordt betaald.
Immers, de computers liggen er uit, hij kan dus niets checken en ook zijn toestemming voor de transactie niet in het systeem invoeren…..
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie