http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 08#p467208" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verschil is essentieel.HJW schreef: Voor mij is mijn gedachte over het goddelijke veranderd van "moeten" in "mogen".
In het eerste geval heb je geen keuze voor je eigen gevoel.
Je moet door met geloven, anders is er de eeuwige verdoemenis voor de fundamentalist of de eeuwige buitensluiting/afwijzing door God.
Dat dit laatste alleen voor een gelovige een verschrikkelijk idee is en voor de ongelovige een nietszeggende frase, is heel ironisch.
Dat betekent dat zolang de twijfelende, nog net niet daadwerkelijk afvallige gelovige zo denkt, dit een signaal van cognitief denken is, wat eerst bewust gemaakt moet zijn, voordat definitief het geloof vaarwel gezegd kan worden.
Ook blijft er nog lang: Stel dat mijn ongeloof een gevolg is van misleiding en dus dwaling, wat dan....?
In het 2e geval heb je keuze.
Mijn moeder zou zeggen:
Dan heb je een luxe probleem.
Dan geldt niet meer "lieverkoekjes worden niet gebakken" en kun je oog in oog komen te staan met je eigen verantwoordelijkheid tov. de eigen keuzes.
Dus ook met je eigen realiteitszin versus de behoefte aan invulling van je gevoel voor het spirituele.
Mensen zonder dwang en toch een behoefte kunnen hun gedachten de vrije loop laten gaan, wat ze dan ook doen.
Niet behept met exacte kennis en realiteitszin bevuilen ze de termen, door ze uit hun verbanden te rukken en nieuwe betekenissen aan te geven.
Probeer maar eens je te verdiepen hierin, maar je niet te verliezen in dromerijen.
Google maar eens op spiritualiteit en je zult zien dat je kennis moet hebben van zoektechnieken om niet overspoeld te worden met de grootst mogelijke onzin.