Afrikaans Christelijk geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonifacius
Diehard

Afrikaans Christelijk geloof

Bericht door bonifacius »

Gisteren is even een enquete gedaan op mijn werk met de vraag 'wie is hier nog katholiek in België?'.
Antwoorden van verschillende mensen:

1) 'ik ben 'katholiek - cultureel' (50 jarige)
Na effe doorvragen van mij of hij zich ook katholiek-gelovige kon noemen was het antwoord toch ontkennend.

2) paar jongens van nog geen 30 jaar. Absoluut 'NJET'.

3) één van 22 jaar: 'euh, ik weet het niet'.
Na weer wat doorvragen van mij dat wanneer hij moest kiezen tussen agnost, atheist of gelovige, koos hij toch maar eerder voor atheist.

4) Dan een Afrikaan uit Nigeria die afgestudeerd is aan de universiteit in België. Ik schat hem een dertig jaar. hahaha, discussie van jewelste.
Hij haalde meteen zijn smartphone uit zijn broekzak met een digitale bijbel.

Ik: 'waar mij ik mij het meeste aan stoor is aan de arrogantie van Christenen die vasthouden aan het geloof dat Jezus de enige zoon van God is'.
Meteen olie op het voor... :-)
Hij: Maar dat is zo! Maar wij zijn wel allemaal kinder van God, maar Hij heeft Jezus gezonden om voor onze zonden te sterven en blablabla.
Ik: En wie is god dan wel?
Hij: 'Ik ben wie ik ben', dat is god.
Ik: Mooi, heel mooi, abstracter kan het niet. Zelfs ikzelf antwoord soms met 'ik ben wie ik ben, meer niet' als ik merk dat iemand mij tracht te labelen op wat ik ben, wat ik geloof. Komt er op neer dat hij daarmee niets weet van mij.
Hij: maar voor god is dat anders!
ik: oh ja, vertel mij dan maar is waarom de kerken leeg staan in België. 8 in Brussel alleen al.
hij: Dat is omdat jullie god niet meer nodig hebben want jullie denken een vervanging gevonden te hebben in materiële welvaart...
ik: zucht.... geloof me vrij, er is meer aan de hand. veel Westerse ex-christelijke mensen zijn nog steeds op zoek naar antwoorden, naar zingeving, maar die importeren we dan veel eerder uit het oosten. (Zen)Boedhisme, advaita, Taoïsme enz vrij populair onder 'zoekers' naar Waarheid. Waarom kennen ze onze Christelijke god zo goed als niet in landen als India en China?
Hij: Omdat ten tijde van Jezus en in de latere eeuwen de middelen niet genoeg beschikbaar waren voor de evangelisten om het woord gods tot ginder te brengen, anders zouden ze nu ook christenen zijn zoals wij allemaal in Afrika!
ik: hahahaha! ok, we stoppen de discussie, dit wordt te verhit.

Daarna sprak ik met een Andere Afrikaan, afgestuurd als bioloog in België. Hij was geen Rooms katholiek zoals de eerste maar behoorde tot een pinkstergemeenschap.
Tot mijn verbazing was hij zeer filosofisch ingesteld en was 'de enige zoon van god' voor hem enkel een eretitel.

Ah, er zijn nog nuchtere gelovige Afrikanen ook. Hij begreep weliswaar ook niet, hoe de bakermat van het Christendom, Europa, grotendeels niet meer geïnteresseerd is in de bijbel en kerk. Ook hij denkt dat de materiële welvaart daar de oorzaak van is.
Wanneer ik ook hem uitlegde dat er meer aan de hand is, dat een boek als de kracht van het NU / Eckhart Tolle jaren een bestseller was, dat zelfs psychiaters in België boeken schrijven over 'Oosterse' mindfullness, hun cliënten naar yoga les stuurden, tips geven om aan toneel te gaan doen, maar langs geen kanten naar de kerk of mijnheer pastoor verwijzen intrigeerde hem dat diep. Daar wou hij meer van weten.
:-)
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
sytze
Diehard

Re: Afrikaans Christelijk geloof

Bericht door sytze »

bonifacius,

Ik verwacht van jou

1) Een duidelijke stelling + argumenten voor deze stelling.
2) Je moet nadenken voordat je iets schrijft.
3) Doe onderzoek voordat je iets schrijft.
4) Gebruik dit forum niet als spreekbuis. Dit zie ik als een belediging aan o.a. mijn adres. Dit is denk ik totaal niet je bedoeling. (Ik steek erg veel tijd en aandacht in dit forum, vandaar ;) )

Mij lijkt het dat je interesse in het geloof gewekt is. Dit kan en mag. Feit is dat we hier geen basis op niet-solide gronden verder uitbouwen. Wanneer dit wel gebeurt zorgt de schrijver voor een begeleidend motief hiervoor.

Ik verwacht dit omdat dit de forumstandaarden zijn die omschreven staan in het forum reglement. Dit weerspiegeld erg goed de verwachtingen van menig forummers hier.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
bonifacius
Diehard

ow, wacht Sytze,

ofwel heb ik deze mail naar mij niet goed begrepen:
Op 4-mei-2014, om 20:15 heeft Reformed <volwassengeloof@kolumbus.fi> het volgende geschreven:
Beste Boni,
Je zit vol ideeën, verhalen, informatie en van alles! Een goede plaats voor je zou het vrijdenkersforum zijn, http://www.freethinkers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik ben daar ook al tien jaar aanwezig onder de naam gebruikersnaam Rereformed. Schrijf je in en ga meedoen, en laat van je horen. Dat verhaal van die enquete die je deed is leuk en interessant! Kun je meteen een topic over opzetten. Er zitten daar veel lui die dezelfde interesse hebben.

Ofwel begrijp ik jou niet.
Dus euh, om je punten te beanwoorden:
1) mijn stelling? welke stelling, lijkt niet duidelijk te zijn.
2) ik heb dus blijkbaar niet nagedacht volgens jou.
3) ik heb geen onderzoek gedaan. Euhm, wat moest ik onderzoeken? of wat ik nagelaten?
4) Ah, ok. dan heb ik Reformed niet goed begrepen, mijn bovenstaand verhaal heb ik hem eerst persoonlijk geschreven vooraleer ik iets van dit forum wist. Hij raadde me aan zoals je kan lezen van die enquete te delen op het forum, want leuk en interessant.
Maar bij jou wordt dit duidelijk niet geapprecieerd, voortgaande op je punt 4 dat je mij ten laste legt.

Blijkbaar moet ik eerst avondschool of zoiets gaan volgen om een begeleidend motief te kunnen geven bij wat ik plaats. Wel, ook zonder daarvoor les te gaan volgen zie je mijn begeleidend motief hierboven: de reply van Reformed.

Maar goed, ik heb je boodschap begrepen. Je verwachtingen zijn me duidelijk, alhoewel tegengesteld aan reformed, zo lijkt althans, en ik trek mijn conclusies: Ik post ik hier niets meer, de sfeer bevalt met niet en jouw verwachtingen daar kan ik niet aan voldoen. Ik ben maar een simpele man zonder diploma's, vermoedelijk hangt jouw muur vol met onderscheidingen en bevestigingen van je hoge IQ.

Ik trek mij terug en neem niet meer deel aan dit forum van hoogbegaafde denkers waarvan jij een 'perfect' voorbeeld bent.
mvg.
siger

Bericht door siger »

Ik heb dikwijls de indruk dat waar in Afrika gedroomd wordt van een leven als in het rijke Westen, ze het christendom daar als een essentieel onderdeel van zien.

Zou iemand hen dat nogal luidruchtig ingefluisterd hebben? Natuurlijk. Eerst Europese missionarissen in dienst van de koloniale plundering; nu vooral VS-evangelicals die de grond komen ploegen en er hun natste dromen zoals terechtstelling van homo's gestalte gegeven. Die vertellen hen dat het Westen in verval is omdat het geloof achteruitgaat, en dat Afrika de andere kant op gaat.

Arm Afrika.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

siger schreef:Arm Afrika.

En waar het christelijke Afrika het islamitische Afrika ontmoet moordt men elkaar uit. Het is inderdaad een troosteloze zaak.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ze hebben niet een islamitisch Afrika nodig. Ze hebben het christendom ook nog met wat inheemse gebruiken vermengd voor leuke effecten. (Zie Peter de Vries - Over de grens afl 1)

En Hutu's en Tutsi's waren allebei christelijk.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
bonifacius
Diehard

'k heb vandaag horen vertellen dat uit Afrika teruggekeerde blanke missionarissen melding maakten van één hardnekkig verzet van de Afrikanen in den beginne tegen de evangelisten. Zij namen mettertijd alle Christelijke dogma's vrij makkelijk over, maar één niet: De bevruchting van Maria door de heilige geest. Dat was gewoonweg belachelijk voor hen want in totale tegenspraak met hun vruchtbaarheids-cultus. :-)
Uiteindelijk is dat dogma er dan toch ook in geslopen. Want mirakels kunnen gebeuren volgens mijn overtuigde gelovige Afrikaanse kennis, de bevruchting van de heilige geest is zo één...
Halleluja.

Hoe lang die weerstand heeft geduurd heb ik proberen na te gaan zojuist. Voor Nigeria dan specifiek in deze algemene wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_ ... n_missions" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar niet echt te duiden en vergelijkend met hoe snel quasi heel Duitsland de indoctrinatie van Hitler overnam in slechts 20 jaar kan het even snel gegaan zijn in Afrika. De juiste omstandigheden, de nodige druk (inquisitie - gestapo / SS) en binnen de kortste tijd zijn hele bevolkingsgroepen bekeerd tot het enige ware geloof.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

bonifacius schreef:'k heb vandaag horen vertellen dat uit Afrika teruggekeerde blanke missionarissen melding maakten van één hardnekkig verzet van de Afrikanen in den beginne tegen de evangelisten. Zij namen mettertijd alle Christelijke dogma's vrij makkelijk over, maar één niet: De bevruchting van Maria door de heilige geest. Dat was gewoonweg belachelijk voor hen want in totale tegenspraak met hun vruchtbaarheids-cultus. :-)
Uiteindelijk is dat dogma er dan toch ook in geslopen. Want mirakels kunnen gebeuren volgens mijn overtuigde gelovige Afrikaanse kennis, de bevruchting van de heilige geest is zo één...
Halleluja.
.
Ben je bekend met john P. Ragsdale - Protestant Mission Education in Zambia (1880-1954) een buitengewoon interessant boek wat deze zaken bespreekt en bijvoorbeeld hoe de missionarissen de verschillende dialecten ombogen om een universele taal te creëren om hun boodschappen te verkondigen. Het hele boek heeft als leidraad educatie en de integratie van het christelijke geloof. Je hebt hierboven een voorbeeld gegeven maar de dagelijkse praktijk schreef ook voor dat arbeiders die het christelijk geloof aanvaarden extra vrije dagen kregen en andere privileges. Op deze manier werd het product aantrekkelijk gemaakt voor de bevolking.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bonifacius
Diehard

@pietV: geweldige boektip! merci.
Heb em al gevonden HIER, ingescand door google, om te lezen online.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Even een cross-reference met een ander topic. Het .pdf bestand in dit topic: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 46&t=13639" onclick="window.open(this.href);return false; handelt ook over de groei van geloof in Afrika, China en andere 'geloofsontwikkelingslanden'.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

bonifacius schreef:@pietV: geweldige boektip! merci.
Heb em al gevonden HIER, ingescand door google, om te lezen online.
Graag gedaan, jij ook bedankt dat je dit onderwerp lanceerde. Ik was hier erg blij mee, want het kan tamelijk eentonig zijn op het net en dan komt iemand met dit verhaal binnen. Fantastisch, ik heb gelijk het boek erbij gepakt om het weer eens te lezen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bonifacius
Diehard

@PietV: :occasion5:
PietV. schreef:... het kan tamelijk eentonig zijn op het net...
Dat deed me hier aan denken wat ik gisteren voor het eerst bekeek:
Look Up is a spoken word for the “online” generation

Alhoewel ik niet meer tot de jeugdigen behoor ga ik de raad uit het filpje toch maar is ter harte nemen en even naar buiten kijken plus een wandelingetje maken.
:-)

grts
Plaats reactie