Waar zijn deze opgewekte doden gebleven?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Waar zijn deze opgewekte doden gebleven?

Bericht door Kochimodo »

Matteus 27 schreef:51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
In het evangelie van Matteus staat deze opmerkelijke passage.

Wat er verder met deze opgewekte heiligen is gebeurd staat nergens in de bijbel beschreven. Ook zou je mogen verwachten dat deze opgewekte doden een zodanige indruk hebben gemaakt dat er in buitenbijbelse bronnen iets over is geschreven. Dat is echter niet het geval.

Deze personen waren inmiddels overleden en er zal niet meer dan een skelet zijn over gebleven. Heeft God hun nieuwe lichamen geschonken? En zijn deze reeds gestorvenen en opgewekten dan ook ten hemel gevaren net als Jezus? Over hun lot is niets bekend dus kan je alleen maar gissen wat er met hun is gebeurd.
1Korinte schreef: 35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. 39 Alle vlees is niet hetzelfde, maar dat van mensen is anders dan dat van beesten, en het vlees van vogels weer anders dan dat van vissen. 40 Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans der hemelse is anders dan die der aardse. 41 De glans der zon is anders dan die der maan en der sterren, want de ene ster verschilt van de andere in glans. 42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; 43 er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. 44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.
Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam. 45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. 46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. 48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen. 49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.
Zouden deze opgewekte al het nieuwe geestelijke lichaam hebben gehad zoals in deze tekst vermeldt staat? Zo ja, dan kan je concluderen dat het nieuwe geestelijke lichaam zichtbaar is voor mensen.

Obscuur boek de bijbel....
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kochimodo
Bevlogen

Re: Waar zijn deze opgewekte doden gebleven?

Bericht door Kochimodo »

2 Koningen 13 schreef:20 Elisa stierf en werd begraven. Het was het seizoen waarin elk jaar weer Moabitische benden het land binnenvielen. 21 Toen de plunderaars eraan kwamen, werd er juist iemand begraven. Snel wierpen ze de dode in Elisa’s graf. Zodra hij in het graf in aanraking kwam met het gebeente van Elisa, kwam de dode weer tot leven en stond hij op.
Mij is altijd geleerd dat het Matteus-evangelie als doelgroep de Joden had. De passage van de opgewekte doden zou door deze tekst in het OT geinspireerd kunnen zijn. Ook hier is niet bekend hoe het deze opgewekte dode man verder vergaan is...

Wie hebben hem gezien na zijn opstanding? Is hij nog een keer gestorven? Wederom blijft het gissen...
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
prosument
Forum fan
Contacteer:

Bericht door prosument »

Kochimodo schreef:
2 Koningen 13 schreef:20 Elisa stierf en werd begraven. Het was het seizoen waarin elk jaar weer Moabitische benden het land binnenvielen. 21 Toen de plunderaars eraan kwamen, werd er juist iemand begraven. Snel wierpen ze de dode in Elisa’s graf. Zodra hij in het graf in aanraking kwam met het gebeente van Elisa, kwam de dode weer tot leven en stond hij op.
Mij is altijd geleerd dat het Matteus-evangelie als doelgroep de Joden had. De passage van de opgewekte doden zou door deze tekst in het OT geinspireerd kunnen zijn. Ook hier is niet bekend hoe het deze opgewekte dode man verder vergaan is... Wie hebben hem gezien na zijn opstanding? Is hij nog een keer gestorven? Wederom blijft het gissen...
De optie is om het verstand te gebruiken, het gissen ebt dan weg.
Knutselsmurf
Forum fan

Bericht door Knutselsmurf »

Kochimodo schreef:Heeft God hun nieuwe lichamen geschonken?....
Nee, dat waren gewoon andere mensen die zich voor de overledenen hebben uitgegeven.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

prosument schreef:
Kochimodo schreef:
Mij is altijd geleerd dat het Matteus-evangelie als doelgroep de Joden had. De passage van de opgewekte doden zou door deze tekst in het OT geinspireerd kunnen zijn. Ook hier is niet bekend hoe het deze opgewekte dode man verder vergaan is... Wie hebben hem gezien na zijn opstanding? Is hij nog een keer gestorven? Wederom blijft het gissen...
De optie is om het verstand te gebruiken, het gissen ebt dan weg.
Speel nu even mee en doe ff net of het echt gebeurd is!? :)

Wat zou een gelovige hierop antwoorden? Ik weet wel dat wanneer iemand mij deze vragen had gesteld toen ik nog christen was ik vrijwel zeker met de mond vol tanden had gestaan....
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Kochimodo schreef: Deze personen waren inmiddels overleden en er zal niet meer dan een skelet zijn over gebleven. Heeft God hun nieuwe lichamen geschonken? En zijn deze reeds gestorvenen en opgewekten dan ook ten hemel gevaren net als Jezus? Over hun lot is niets bekend dus kan je alleen maar gissen wat er met hun is gebeurd.
De mensen die toen opgestaan zijn, zijn opgestaan met hun ''oude'' lichamen.
Ze zijn ook weer gestorven zoals alle andere mensen.
Ik baseer me in dit geval op deze bijbeltekst: 1 Korinthe 15:20 :”Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden als eersteling van hen die ontslapen zijn” .
Christus is als eerste opgestaan met een geestelijk lichaam en omdat hij een geestelijk lichaam had kon hij door gesloten ramen of deuren binnenkomen.
Hij is nooit meer gestorven en leeft altijd. Een geestelijk lichaam kan immers niet sterven (!?).
Non sum qualis eram
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Kan je me wat meer vertellen over de interactie tussen de opgestane Jezus en materie. Hij loopt dus door deuren, maar deelt wel brood uit? (Johannes 21:13)
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Bonjour schreef:Kan je me wat meer vertellen over de interactie tussen de opgestane Jezus en materie. Hij loopt dus door deuren, maar deelt wel brood uit? (Johannes 21:13)
Kennelijk kon de opgestane Jezus dingen vasthouden en uitdelen.

De vrouwen in Mattheüs 28:9 konden hem aanraken: En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.

Volgens Markus 16:12 kon hij zelfs van gedaante wisselen: En na dezen is Hij geopenbaard in een andere gedaante, aan twee van hen, daar zij wandelden, en in het veld gingen.
Non sum qualis eram
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

elle schreef:
Kochimodo schreef: Deze personen waren inmiddels overleden en er zal niet meer dan een skelet zijn over gebleven. Heeft God hun nieuwe lichamen geschonken? En zijn deze reeds gestorvenen en opgewekten dan ook ten hemel gevaren net als Jezus? Over hun lot is niets bekend dus kan je alleen maar gissen wat er met hun is gebeurd.
De mensen die toen opgestaan zijn, zijn opgestaan met hun ''oude'' lichamen.
Ze zijn ook weer gestorven zoals alle andere mensen.
Ik baseer me in dit geval op deze bijbeltekst: 1 Korinthe 15:20 :”Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden als eersteling van hen die ontslapen zijn” .
Christus is als eerste opgestaan met een geestelijk lichaam en omdat hij een geestelijk lichaam had kon hij door gesloten ramen of deuren binnenkomen.
Hij is nooit meer gestorven en leeft altijd. Een geestelijk lichaam kan immers niet sterven (!?).
Deze overledenen zijn opgewekt vlgs de bijbel vóór de opstanding van Jezus. Hun oude lichaam zal vast en zeker vergaan zijn, verschijning in hun oude vergane lichaam lijkt mij onmogelijk. Theologisch gezien zou het ook vreemd zijn als er doden voor JC opgewekt zouden worden en dat staat in jouw tekst van Korinte. JC zou de éérsteling de ontslapenen zijn. De opwekking van deze reeds gestorvenen op het moment van zijn dood logenstraft de tekst in de brief aan de Korintiers. Het is slechts een aanname zoner enige grond dat de opgewekte gestorvenen weer opnieuw gestorven zijn. En stel dat je aanname juist is, hoe lang zijn ze dan weer levend geweest? Hoeveel dagen, weken, maanden of jaren? Hetzelfde geldt voor de weer tot leven gekomen man in de tekst in 2 Koningen nadat hij in aanraking was gekomen met Elisa's beenderen. Giswerk!

Een geestelijk lichaam dat in staat is om vaste materie vast te houden acht ik ook onmogelijk. Jouw beantwoording berust op aannames die zeer onwaarschijnlijk zijn. Ook het feit dat er geen buitenbijbelse bronnen zijn die gewag maken van opgestane doden, doet mij tot de slotsom komen dat dit niet echt gebeurd is. Ik blijf bij mijn mening dat de bijbel een obscuur boek is.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

En uiteraard is de man uit het verhaal van 2 Koningen JC ook al voorgegaan als eerste uit de doden opgewekte mens.

Zoals Elia JC is voorgegaan als eerste mens die ten hemel is gevaren. Lees 2 Koningen 2:11
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

elle schreef:
Bonjour schreef:Kan je me wat meer vertellen over de interactie tussen de opgestane Jezus en materie. Hij loopt dus door deuren, maar deelt wel brood uit? (Johannes 21:13)
Kennelijk kon de opgestane Jezus dingen vasthouden en uitdelen.

De vrouwen in Mattheüs 28:9 konden hem aanraken: En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.

Volgens Markus 16:12 kon hij zelfs van gedaante wisselen: En na dezen is Hij geopenbaard in een andere gedaante, aan twee van hen, daar zij wandelden, en in het veld gingen.
Ik denk dat je op zeer glad ijs bevindt. Sowieso is het vreemd dat de essentie van het Christendom zo slecht beschreven is. Alle informatie past op 2 a4-tjes. De rest is fantasie van latere Christenen.
Voor een geestelijke opstanding wordt er een beeld gegenereerd in de geest van de mensen die de verschijning zien. Er is geen materialisatie. Geen noodzaak voor hergebruik van een lichaam. Dit zou echter niet zo bijzonder zijn om een wereldreligie op te baseren. Maar een geestelijk lichaam breekt geen brood en eet geen vis. Een geestelijk lichaam kan wel door de één worden gezien en door de ander niet. Paulus heeft het hoofdwaarschijnlijk over een geestelijke verschijning aan hem en de 500.
Een lichamelijke opstanding vereist echter materie. Maar dan loop je weer niet zo makkelijk door deuren. (Geen idee trouwens waar dat staat.)
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik lees iets over opgewekte doden in de zin van een goed humeur hebben :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

:lol:
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Ik geloof dat ik een van die opgewekte doden gevonden heb.

Afbeelding
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Doppelganger schreef:Ik geloof dat ik een van die opgewekte doden gevonden heb.
Ziet er zeer opgewekt uit! :lol:
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie