In de hemel?
Moderator: Moderators
In de hemel?
Soms hoor je Christelijke mensen zeggen, als iemand is overleden, dat ie naar de hemel is gegaan. En kinderen zeggen bijvoorbeeld "Mijn oma is in de hemel". Men is kennelijk van mening dat je, wanneer je dood bent en hier braaf hebt geleefd, onmiddellijk, nu, naar de hemel gaat.
Mijn vraag is: Waaraan ontleent men dat idee?
Ik heb met een zoekmachine alle evangeliën gescand en nergens zie ik iets van die aard staan. Sterker nog, er staat nergens iets dat er op wijst dat mensen überhaupt naar de hemel gaan. (Wel staat me iets bij ooit te hebben gelezen, over het einde der tijden en dat dan de graven worden geopend voor de gelovigen.)
Bart
Ik heb met een zoekmachine alle evangeliën gescand en nergens zie ik iets van die aard staan. Sterker nog, er staat nergens iets dat er op wijst dat mensen überhaupt naar de hemel gaan. (Wel staat me iets bij ooit te hebben gelezen, over het einde der tijden en dat dan de graven worden geopend voor de gelovigen.)
Bart
Re: In de hemel?
Ik denk dat het vaak gezegd wordt om kinderen gerust te stellen. Ik vraag me daarbij trouwens gelijk af waarom om de dood heen gedraaid wordt in een dergelijk geval. Doodgaan hoort bij leven. Voor sommigen is dat misschien een moeilijk te verdragen gedachte.
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
- Blackadder
- Ervaren pen
Het viel me laats ook op bij een herdenkingsdienst voor een overleden zorgpatiënt. De man was aan kanker overleden, na een vrij vervelend leven. (psychiatrische aandoening, slecht contact met 2 kinderen en moeder van die kinderen.)
op allerlei manieren (bijbelteksten) werd betoogt dat hij door zijn vasthoudende geloof in Jezus, nu op een betere plek was. Het is voor de nabestaanden (die tijdens het leven gefaald hebben om de problemen op te lossen, waarbij ik de schuldvraag geheel open laat) blijkbaar een fijne gedachten dat H. het nú in elk geval beter heeft. Als ze zich zelf schuldig voelen, dan kunnen ze dat nu in elk geval afsluiten.
De overledene zelf was overigens erg bang voor de hel, juist omdat hij zoveel slechte dingen had gedaan tijdens zijn leven. (vond ie zelf) en de omgeving moest hem in de laatste weken steeds gerust stellen dat het allemaal wel goed zou komen als hij zijn vertrouwen maar op Jezus stelde.
hemel en hel fungeren dus als een soort balans om het onrecht hier op aarde in evenwicht te krijgen. Is het hier klote? In de hemel krijg je alsong die beloning die je eigenlijk hier al verdiend.
andersom is die hel de straf voor die onrechtvaardige uitbuiters die alles hier op aarde inpikken.
(met een Get Out Of Jail Free kaart voor de op Jezus vertrouwende mens, want die hel moet natuurlijk niet zo dichtbij komen dat het ook voor ons, de gelovigen bedreigend wordt) Die hel is eigenlijk alleen voor buitenstaanders
op allerlei manieren (bijbelteksten) werd betoogt dat hij door zijn vasthoudende geloof in Jezus, nu op een betere plek was. Het is voor de nabestaanden (die tijdens het leven gefaald hebben om de problemen op te lossen, waarbij ik de schuldvraag geheel open laat) blijkbaar een fijne gedachten dat H. het nú in elk geval beter heeft. Als ze zich zelf schuldig voelen, dan kunnen ze dat nu in elk geval afsluiten.
De overledene zelf was overigens erg bang voor de hel, juist omdat hij zoveel slechte dingen had gedaan tijdens zijn leven. (vond ie zelf) en de omgeving moest hem in de laatste weken steeds gerust stellen dat het allemaal wel goed zou komen als hij zijn vertrouwen maar op Jezus stelde.
hemel en hel fungeren dus als een soort balans om het onrecht hier op aarde in evenwicht te krijgen. Is het hier klote? In de hemel krijg je alsong die beloning die je eigenlijk hier al verdiend.
andersom is die hel de straf voor die onrechtvaardige uitbuiters die alles hier op aarde inpikken.
(met een Get Out Of Jail Free kaart voor de op Jezus vertrouwende mens, want die hel moet natuurlijk niet zo dichtbij komen dat het ook voor ons, de gelovigen bedreigend wordt) Die hel is eigenlijk alleen voor buitenstaanders
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
- collegavanerik
- Superposter
HierzoOld man schreef:Soms hoor je Christelijke mensen zeggen, als iemand is overleden, dat ie naar de hemel is gegaan. En kinderen zeggen bijvoorbeeld "Mijn oma is in de hemel". Men is kennelijk van mening dat je, wanneer je dood bent en hier braaf hebt geleefd, onmiddellijk, nu, naar de hemel gaat.
Bart
Zie ook de katholieke begrafenishymne "In Paradisum"Luc 23,43 schreef: Hij zei tegen hem: ‘Ik beloof je, vandaag nog zul je bij Mij zijn in het paradijs.’
In paradisum deducant te angeli; in tuo adventu suscipiant te martyres et perducant te in civitatem sanctam Jerusalem. Chorus angelorum te suscipiat et cum Lazaro, quondam paupere, aeternam habeas requiem.
Mogen de engelen u geleiden naar het paradijs; dat de martelaren bij uw komst u zullen ontvangen en u binnenleiden in de heilige stad Jeruzalem. Moge het koor van de engelen u ontvangen en moge u met Lazarus, eens een arme, de eeuwige rust ontvangen.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik denk dat de meeste gelovigen in werkelijkheid heel iets anders geloven dan de officiele theologie van de kerk waartoe ze behoren. Zo geloven ze waarschijnlijk zonder terughouding dat gof goed is, en geloven in het algemeen helemaal niet wat erin het oude testament staat. (god wordt daarin eerlijk gezicht als een rotzak uitgebeeld).
Ik denk dat men inderdaad gelooft, dat dierbare overledenen, in feite altijd naar "de hemel" gaan. Een plek waar in elk geval geen lijden meer bestaat. Misschien wel enige vreugde.
Dat het lijden voorbij is voor onze overledenen, geloven wij vrijdenkers ook. Hindoes en Boeddhisten eigenaardig genoeg niet. Voo het is er eerst nog verlichting nodig.
Ik denk dat men inderdaad gelooft, dat dierbare overledenen, in feite altijd naar "de hemel" gaan. Een plek waar in elk geval geen lijden meer bestaat. Misschien wel enige vreugde.
Dat het lijden voorbij is voor onze overledenen, geloven wij vrijdenkers ook. Hindoes en Boeddhisten eigenaardig genoeg niet. Voo het is er eerst nog verlichting nodig.
Ik wens u alle goeds
In Lucas 16:19-26 verteld Jezus het volgende verhaal:
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
In dit stuk uit het evangelie van Lucas word je na je dood meteen ofwel naar het dodenrijk ofwel naar een plek gebracht waar troost en genezing is. Er is ook sprake van een wijde klooof die deze plekken scheidt.
Aan de hand van deze tekst zou een christen het idee kunnen hebben na de dood of naar de hemel of naar de hel te gaan.
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
In dit stuk uit het evangelie van Lucas word je na je dood meteen ofwel naar het dodenrijk ofwel naar een plek gebracht waar troost en genezing is. Er is ook sprake van een wijde klooof die deze plekken scheidt.
Aan de hand van deze tekst zou een christen het idee kunnen hebben na de dood of naar de hemel of naar de hel te gaan.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Nog een tekstje waarom christenen mogelijk denken na de dood meteen naar de hemel te gaan.
1Petrus 3: 18-20 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen,
Vlgs de bijbel zetelt God in de hemel en als door JC bij God wordt gebracht zal dat dan wel in de hemel zijn. JC is vlgs deze tekst naar de geesten gegaan die gevangen zaten (in het dodenrijk? hel?) van hen die voor zijn tijd overleden zijn om zelfs aan hen het evangleie te verkondigen. Degenen die dat evangelie hebben aangenomen zijn dan alsnog naar de hemel gegaan?
1Petrus 3: 18-20 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen,
Vlgs de bijbel zetelt God in de hemel en als door JC bij God wordt gebracht zal dat dan wel in de hemel zijn. JC is vlgs deze tekst naar de geesten gegaan die gevangen zaten (in het dodenrijk? hel?) van hen die voor zijn tijd overleden zijn om zelfs aan hen het evangleie te verkondigen. Degenen die dat evangelie hebben aangenomen zijn dan alsnog naar de hemel gegaan?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Mijn oma heeft voordat ze stierf nooit iets gezegt over naar de hemel gaan. Ze heeft wel beloofd dat ze bij ons zou komen rondspoken
. Ze was niet christelijk, mijn oma had humor.

-
- Ervaren pen
De officiele leer van de RKK (een betrekkelijk groot kerkgenootschap, zelfs in Nederland
) is dat je tweemaal geoordeeld wordt.
Direct bij de dood zijn er drie routes:
1. Je bent in staat van doodzonde, en gaat naar de hel.
2. Je bent in staat van zonde, maar niet doodzonde, je gaat naar het vagevuur en daarna naar de hemel
3. Je bent in staat van heiligheid, of je bent martelaar, en gaat naar de hemel.
Pas bij het tweede oordeel, dat valt op de laatste dag van de tijd, komt het definitieve oordeel, met nog maar twee opties:
1. je was niet lief, je gaat naar de hel
2. je was wel lief, je gaat naar de hemel.
Het idee dat je oma in de hemel is, is dus voor katholieken een combinatie van de leer van de kerk kennen en groot optimisme.

Direct bij de dood zijn er drie routes:
1. Je bent in staat van doodzonde, en gaat naar de hel.
2. Je bent in staat van zonde, maar niet doodzonde, je gaat naar het vagevuur en daarna naar de hemel
3. Je bent in staat van heiligheid, of je bent martelaar, en gaat naar de hemel.
Pas bij het tweede oordeel, dat valt op de laatste dag van de tijd, komt het definitieve oordeel, met nog maar twee opties:
1. je was niet lief, je gaat naar de hel
2. je was wel lief, je gaat naar de hemel.
Het idee dat je oma in de hemel is, is dus voor katholieken een combinatie van de leer van de kerk kennen en groot optimisme.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
(A. Schopenhauer)
Die laatste zin is een gouden.caprys schreef:Ze was niet christelijk, mijn oma had humor.

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
oeps, zo had ik het dus niet bedoeldFish schreef:Die laatste zin is een gouden.caprys schreef:Ze was niet christelijk, mijn oma had humor.

-
- Superposter
Hoi Old man,
Er staan volgens mij vrij veel teksten in het NT waarin naar een bewoonde hemel wordt verwezen. Bijv. “verblijd je, hemel, en jullie die daarin wonen. [Maar] wee hun die de aarde en de zee bewonen...” (Openbaring 12:12), en eveneens teksten waaruit naar voren komt dat dezelfde Koine-Griekse term soms verwijst naar een hiernamaals. Enkele voorbeelden binnen hun context:
Old man schreef:Soms hoor je Christelijke mensen zeggen, als iemand is overleden, dat ie naar de hemel is gegaan. En kinderen zeggen bijvoorbeeld "Mijn oma is in de hemel". Men is kennelijk van mening dat je, wanneer je dood bent en hier braaf hebt geleefd, onmiddellijk, nu, naar de hemel gaat.
Er staan volgens mij vrij veel teksten in het NT waarin naar een bewoonde hemel wordt verwezen. Bijv. “verblijd je, hemel, en jullie die daarin wonen. [Maar] wee hun die de aarde en de zee bewonen...” (Openbaring 12:12), en eveneens teksten waaruit naar voren komt dat dezelfde Koine-Griekse term soms verwijst naar een hiernamaals. Enkele voorbeelden binnen hun context:
Mattheus 5:12-13a:
Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemel,...
Mattheus 5:19:
“Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.”
Mattheus 6:19-20:
Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen
Mattheus 7:21:
Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Mattheus 8:11:
Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen, en de kinderen van het Koninkrijk zullen buitengeworpen worden in de buitenste duisternis daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
Etc,...Mattheus 11:11:
Voorwaar, Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper; maar wie de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is groter dan hij. En van de dagen van Johannes de Doper af tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en geweldenaars grijpen het.
Misschien zou het een idee kunnen zijn naar de Griekse term οὐρανός te zoeken in een goede concordantie. Deze term heeft verschillende betekenissen en toepassingen, waaronder "het hiernamaals".Ik heb met een zoekmachine alle evangeliën gescand en nergens zie ik iets van die aard staan. Sterker nog, er staat nergens iets dat er op wijst dat mensen überhaupt naar de hemel gaan. (Wel staat me iets bij ooit te hebben gelezen, over het einde der tijden en dat dan de graven worden geopend voor de gelovigen.)
Bart
Zionist
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er in de evangeliën over een hiermamaals werd gesproken, ik ben daar ooit wel mee bezig geweest maar ik ga het even niet opzoeken. Zoals uit je eerste citaat blijkt, gaat het over de elementen: aarde, water, lucht (of hemel) in of boven de hemel (naargelang de eeuw) was het gezag dat soms neerdaalde, en het rijk der hemelen was een toekomstig rijk (in alle elementen), waarin de bewoners van de hemel de dienst zouden uitmaken.
-
- Superposter
Siger, hoe denk je over de toepssing van het woord οὐρανός in bijv. Mattheus 5:19, of Mattheus 5:12-13, of Mattheus 6:19-20, etc...?
Mattheus 5:19: “Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.”
Mattheus 5:12-13a: "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemel,... "
Mattheus 6:19-20: "Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen".
Etc,...
Mattheus 5:19: “Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.”
Mattheus 5:12-13a: "Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemel,... "
Mattheus 6:19-20: "Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen".
Etc,...
Interessant weblog!
Zionist