De Christelijke moraal

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

De Christelijke moraal

Bericht door Vilaine »

Geregeld kom je het tegen. Atheïsten hebben geen moraal, immers, waarop zouden ze dat moeten baseren. De religies zeggen hun moraal te baseren op de onveranderlijke goedheid van hun God. De absolute moraal.

Vanmorgen (op de radio) een gesprek met de SGP leider. Hem werd gevraagd of er nog een plaats is voor christelijke partijen, nu ze in zeteltal steeds verder weg zakken.

Voor de SGP leider geen vraag. De christelijke moraal moet uitgedragen worden, was zijn stelling.

Maar concreet, wat is die christelijke moraal eigenlijk, die zich baseert op de Bijbel en wat maakt haar anders dan andere moraal. Je hoort van hen wel over de 10 geboden en de gulden regel. Maar die paar regels, die van belang zijn, (niet doden, niet stelen, wat gij niet wilt dat u geschiedt ....) kom je ook in vele niet christelijke samenlevingen tegen.
De onverbiddelijke afwijzing van abortus hoor ik wel van de SGP leider, maar is dat typisch christelijk?
Maar verder kom ik niet.

Nu kom ik niet uit en verkeer niet in christelijke kringen.

Wie kan mij vertellen, wat is nu die typische christelijke moraal, die zich onderscheidt en superieur wordt bevonden boven de moraal van andere religieuze en maatschappelijke opvattingen?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
lanier
Superposter

Re: De Christelijke moraal

Bericht door lanier »

Wat is de christelijke moraal? Die is er niet want hoe anders zijn mensen gaan denken de afgelopen tweeduizend jaar... Nog niet zo lang geleden was de christelijke moraal om heidenen op de brandstapel te zetten.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Sybrand van Haarsma Buma zei ook al dat we 'behoefte hebben aan een christelijke moraal'. Maar wat bedoelen die politici daar nu precies mee? Het lijkt wel alsof ze stellen dat alle negatieve aspecten van onze huidige maatschappij een gevolg zijn van een 'onchristelijke moraal', wat dat dan ook moge zijn. Grappig genoeg haalt Kees van der Staaij in hetzelfde audiofragment aan dat de opvattingen tussen de SGP en het CDA over bijvoorbeeld abortus ver uit elkaar liggen. Blijkbaar bestaat er dus simpelweg niet een eenduidige christelijke moraal, zelfs niet over dit soort ethische kwesties.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En vanmorgen hoorde ik Slob van de CU op Radio1 over hoever CU en CDA uit elkaar liggen.
siger

Bericht door siger »

Vilaine schreef:Wie kan mij vertellen, wat is nu die typische christelijke moraal, die zich onderscheidt en superieur wordt bevonden boven de moraal van andere religieuze en maatschappelijke opvattingen?
Goeie vraag. Ik wacht in spanning af.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Lev 19, 11 schreef:Steel niet, lieg niet en bedrieg je naaste niet.
Eén van de 10 geboden.
Maar Jezus maakt in de bergrede verschil tussen je naasten en vijanden.
Dus je kan hele discussies voeren wie je naaste nu eigenlijk is. Wie mag je dus wel en niet bedriegen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zoals altijd bij religies komt het erop neer dat 'wanneer je niet met ons bent dan ben je tegen ons'.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:En vanmorgen hoorde ik Slob van de CU op Radio1 over hoever CU en CDA uit elkaar liggen.
In welke hoedanigheid?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vilaine schreef: Wie kan mij vertellen, wat is nu die typische christelijke moraal, die zich onderscheidt en superieur wordt bevonden boven de moraal van andere religieuze en maatschappelijke opvattingen?
Sam Harris heeft een boekje geschreven. Het is teveel werk om het over te schrijven. Hij houdt christenen een spiegel voor. Moraal valt hier ook onder. Het heet " Brief aan een christelijke natie". Voor een paar euro kun je het vinden bij de Slegte.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In welke hoedanigheid?
Dat volgens Slob het CDA zich wel als middenpartij profileert maar toch sterker neigt naar rechts (VVD) dan naar links (PVDA). Aangezien CU ook links is vond hij met name de verschillen over sociale zaken erg sterk. Dit antwoord gaf hij op de vraag of de christelijke partijen niet meer moeten zouden samenwerken, aangezien het christelijk geloof ten grondslag ligt bij CU, CDA en uiteraard SGP.
De christelijke moraal kan nogal ruim worden opgevat als je kijkt naar deze drie partijen; SGP trekt wit weg bij het woord 'homo' en volgens het CU mogen homo's samenwonen en dan actief zich inzetten voor het CU, maar ze mogen niet trouwen. Ook dit was een antwoord van Slob vanmorgen op Radio1.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Inderdaad, goed voorbeeld over de positie van homo's. Je ziet op veel punten dat de christelijke partijen onderling heel andere standpunten hebben. Christenunie zet bijvoorbeeld sterk in op duurzaamheid maar bij CDA en SGP zie je dit nauwelijks. Christenunie baseert zijn standpunt op de bijbel (zorg voor de aarde en de schepping) maar je ziet niet-christelijke partijen zoals groenlinks ook op duurzaamheid inzetten.

Bij CDA zou ik bij God niet weten waar hun moraal over gaat, ze hebben het er wel over maar houden het vaag. Ik heb alleen gehoord dat bankdirecteuren niet mogen graaien, maar heb ze daar de laatste 1,5 jaar nooit eerder over gehoord. Bovendien roepen partijen zoals de SP hetzelfde.
Ik zie al met al niet veel bijzonders in de "christelijke moraal" van deze partijen. Bij CU en SGP zie je het wel terug in standpunten, maar niet christelijke partijen hebben deels dezelfde standpunten. Ik denk hooguit dat ze wat terughoudender zijn over euthanasie en abortus, maar ook hierin verschillen ze sterk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Bericht door Jinny »

Wat het CDA betreft, ik denk dat die heel lang gesteund heeft op traditie stemmers, deze trekken zich inmiddels niets meer aan van wat meneer pastoor zegt en stemmen hun eigen idee.
En een leeg vat als het CDA loopt dan qua zetels ook ineens leeg.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef: Ik zie al met al niet veel bijzonders in de "christelijke moraal" van deze partijen. Bij CU en SGP zie je het wel terug in standpunten, maar niet christelijke partijen hebben deels dezelfde standpunten. Ik denk hooguit dat ze wat terughoudender zijn over euthanasie en abortus, maar ook hierin verschillen ze sterk.
Vermoedelijk komen hun standpunten sterk overeen. De SGP is duidelijker. De CU draait om de hete brij heen. Ze zoeken aansluiting bij de midden groeperingen. Maar af en toe komt het onderbuikgevoel weer boven drijven. Dit stond een tijdje geleden in de NRC.

http://www.nujij.nl/politiek/zeg-christ ... z25hKWzWae" onclick="window.open(this.href);return false;
Segers pleit onder meer voor streng toezicht op islamitische scholen. "Als op de godsdienstles wordt geleerd dat je homo's of afvalligen mag stenigen, dan heb je een probleem." Kinderen leren dat homo's zullen branden in de hel, zoals op orthodox-christelijke scholen gebeurt, mag van Segers wel. "Dat behoort tot de onderwijsvrijheid."
Arie Slob laveert om het probleem heen. Je mag bij de CU meedoen als homo. Hoera, weer een stem erbij. Maar wil je meer dan moet je wel het partijstandpunt rond homoseksualiteit onderschrijven. Je moet als homo inderdaad wel echt verlegen zitten om een baantje bij de CU. Geen huwelijk en geen sex. En natuurlijk hoera roepen als een gewetensbezwaarde ambtenaar homo's discrimineert.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

gerard_m schreef:Inderdaad, goed voorbeeld over de positie van homo's. Je ziet op veel punten dat de christelijke partijen onderling heel andere standpunten hebben. Christenunie zet bijvoorbeeld sterk in op duurzaamheid maar bij CDA en SGP zie je dit nauwelijks. Christenunie baseert zijn standpunt op de bijbel (zorg voor de aarde en de schepping) maar je ziet niet-christelijke partijen zoals groenlinks ook op duurzaamheid inzetten.
Duurzame homo's. Daar ben ik voor, dus voor homohuwelijk. Ik heb zojuist mijn voorstel naar de CU gestuurd. Ben benieuwd of ze reageren in de trend van "Bent u, als u zich inzet voor duurzame homoseksuelen, ook tegen euthenasie voor homoseksuelen?"

:lol:

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Wellicht duurzame euthanasie voor homoseksuelen?

Maar het (b)lijkt moeilijk, zo niet onmogelijk, christelijke moraal te definiëren.
Maar hier zitten waarschijnlijk ook geen CUers en SGPers. Maar een CDAer moet hier toch wel te vinden zijn?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie