Jim
Beste Qualia,qualia schreef:Dit is wel een beetje wat ik bedoel hierboven met de 'interne tegenstellingen'. Het beeld van de gelovige past gewoon niet bij de realiteit ervan, dus is de realiteit 'verbluffend'.
Ik vind dat jij hier als een van de weinigen, zinnige en genuaceerde dingen schrijft.
Ik ben zelf gelovig. Dat is een groeiproces en gaat gepaard met vallen en opstaan.
Je hebt geloof en je bent gelovig of wilt dat zijn of worden.
Geloof hebben en gelovig zijn is niet hetzelfde. Het eerste is het beamen van geloofsartikelen en dogma's en het tweede heeft meer te maken met 'vertrouwen', de oorspronkelijke betekenis van geloven.
Als atheïsten, zoals op dit forum vooral,de discussie zoeken, gebeurt dat meestal vanuit de veronderstelling dat een gelovige opvattingen op na houdt die te bewijzen en te weerleggen zijn.
Maar zij beseffen helemaal niet dat het innerlijk tegenstrijdig is om je vertrouwen bewezen te willen hebben; alsof je je eigen vertrouwen niet vertrouwt. Je kunt namelijk ook nooit zeker zijn van de liefde van je geliefde of de trouw van je vrienden. Nee, maar geloven doe je er wél in.
Daar komt géén logisch bewijs of absoluut zeker weten aan te pas. Zo is het ook met vertrouwen in God of de ontrouw met God. Daar laten de meeste bijbelse verhalen zien.
Daarom zijn rationele argumenten die proberen gelovigen het atheïstisch licht te doen zien bij voorbaat kansloos.
Ik ben ook kritisch wat er om mij heen gebeurt en lees de bijbel kritisch.
Ik, als gelovige leef midden in onze realiteit, het leven van alledag.
Gelovig zijn willen niet zeggen dat ik mij aan de realiteit wil ontvluchten, maar accepteer juist de realiteit zoals die is. Geloven is geen vlucht uit de realiteit, zoals zo velen menen, maar je staat met beide benen op de grond; het is een manier van leven, hoe je omgaat met wat er om je heen gebeurt, hoe je handelt en vanuit welke overtuiging.
Of zoals Martin Buber het eens geschreven heeft:
"Geloven als luisteren naar de roep in het gewone"
Gr.,
Job