Gij zult de goden niet verzoeken.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Gij zult de goden niet verzoeken.

Bericht door Maria »

De meeste mensen zouden zeggen:
"Boontje komt om zijn loontje."

Een mij bekend gezegde, vaak uitgesproken door gelovigen:
"Gij zult de goden niet verzoeken."
Toch lijkt het, op deze manier gezegd, toch niet een christelijke uitspraak.

Waarschijnlijk ook niet voor deze dominee, die nu wijlen is, want die eiste ook nog eens bewust de redding door zijn God op.
Citaat uit: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... ader.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Een Amerikaanse predikant die er een gewoonte van had gemaakt om giftige slangen op te pakken als demonstratie van zijn geloof in God, is dit weekeinde doodgebeten door een ratelslang. Zijn vader, ook een predikant, overkwam in 1983 precies hetzelfde.
............
In het interview zei Wolford dat zijn moeder en hij de enigen in de familie waren die het oppakken van slangen nog beoefenden. Wolfords vader overleed in 1983 op 39-jarige leeftijd nadat hij door een giftige slang was gebeten.
Zo zijn er vaak "moedige mensen", die denken met geloof in bovennatuurlijke hulp natuurwetten te kunnen weerstaan.

Edit:
http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/contra20.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
27. Kan God verzocht worden?

NEE
(Jakobus 1:13) Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.

JA
(Deuteronomium 6:16) Gij zult den HEERE, uw God, niet verzoeken, gelijk als gij Hem verzocht hebt te Massa.
(Mattheus 4:7) Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken.

(Handelingen 15:10) Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

(Maleachi 3:15) En nu, wij achten de hoogmoedigen gelukzalig; ook die goddeloosheid doen, worden gebouwd; ook verzoeken zij den HEERE, en ontkomen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Gij zult de goden niet verzoeken.

Bericht door Peter van Velzen »

Helaas, dat is wat vrijwel alle gelovigen doen (Hun god verzoeken)
Het minste wat ze vragen is hun dagelijks brood, en onbarmhartige straf voor hun zonden
Dat zouden ze toch eens af moeten leren!
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef:Helaas, dat is wat vrijwel alle gelovigen doen (Hun god verzoeken)
Het minste wat ze vragen is hun dagelijks brood,
Is dat niet een andere vorm van verzoeken?

http://www.encyclo.nl/begrip/verzoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees punt 6
VERZOEKEN
1) Aanzoek doen 2) Aanvragen 3) Aanzoeken 4) Beproeven 5) Bidden 6) Bekoren 7) In verleiding brengen 8) Imploreren 9) Inroepen 10) Inviteren 11) Noden 12) Nodigen 13) Opvragen 14) Rekestreren 15) Rekwestreren 16) Suppliëren 17) Smeken 18) Tarten 19) Uitdagen 20) Uitnodigen 21) Verleiden 22) Vragen ...
Peter van Velzen
Site Admin

Inderdaad, veel betekenissen, hoewel ik 1) en 3) niet kende.
Wat je hebt geciteert was 22) wat je daarachter weggelaten hebt was 19).
Ik vindt echter dat ook 5) (beiden) niet dient te geschieden, het is puur zelfbedrog.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Door het niet helemaal goed cursief te maken, zijn de nummers en de woorden niet meer synchroon.

Met het nummer eerst kom ik uit op "18) Tarten 19) Uitdagen", wat deze dominee deed.

Met het gebed:
"Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze" negeert de bidder feitelijk
de Bijbeltekst:
(Jakobus 1:13) Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.

Hier de betekenis:
7) In verleiding brengen, oftewel het meer christelijke "in bekoring brengen".

Alsof de bidder verantwoordelijkheid wil afschuiven, door een schuldige verleider aan te wijzen.
Peter van Velzen
Site Admin

Mariakat schreef:Met het gebed:
"Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze" negeert de bidder feitelijk
de Bijbeltekst: (Jakobus 1:13)
Nooit bij stilgestaan, dat Jakobus een criticus van Jezus zou kunnen zijn. Goed gedaan Sjaakie!
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:Zo zijn er vaak "moedige mensen", die denken met geloof in bovennatuurlijke hulp natuurwetten te kunnen weerstaan.

Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten? :idea:

Jezus dacht ook tot het laatst dat hij zou worden geredt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie