Zeker en vast, maar nu klinkt het alsof het er voor die groep niet zo nauw toe doet wat de waarheid is, en dat lijkt me niet de bedoeling? Of wel?antoon schreef:[ op mijn site zal je waarschijnlijk niet bevredigd worden omdat ik pal vanuit de schrift werk en het zeer beknopt hou.en mijn doelgroep minder ontwikkelde mensen is , of horen die er niet bij ???
Archeologie en de bijbel
Moderator: Moderators
Over welke website heb je het?OP Schepping of evolutie staan 2 sites met achtergrond gegevens
artikelen/geschiedenis, en dan de 2 bovenste sites, deze mensen kunnen gewoon meer
punten noemen, vanwege hun studie en achtergrond, iets wat ik gewoonweg niet wil
omdat met mijn opleiding dat een beetje koddig en potsierlijk overkomt niet dat ik de dingen niet zou weten daar gaat het niet om, maar zij kunnen je meer aanspreken,
Je noemde eerder de Telder een Egyptoloog; maar heeft hij daadwerkelijk Egyptologie gestudeerd? Of is het een autodidact? Hij haalt ook Velikovsky aan, die nu niet bepaald goed bekend staat binnen de archeologie. Deze man schijnt er een beetje eigen interpretaties op na te houden, wat tot heel veel kritiek heeft geleid op zijn publicaties.
Goed onderzoek is niet zo makkelijk; hierbij materiaal uit de El-Amarna-brieven:
Burraburias II to Amenophis IV, No. 4
EA #10 mc(46): to Amenophis IV; mentions time of Karaindas; talks of being friendly; talks about loss of weight in furnace when melting gold; talks about the `measure for our judgment'; mentions of a `wild ox to Egypt'; refers to experts in making figures; mentions his messenger Sindisugab; wants to have chariots made for future transactions; mentions `one amulet of signet rings';
Comments: In line 41 (Mercer, line 44 others) the cuneiform transliteration is given as "ù àš-šù mârti-ka mimma i-ia-[a-n]u ki-i eš-mu-ù". The form in red is also given as "ma-i-ia-[(a)-ti]mi" which Albright translated as Mayati to be read as Meritaten, daughter of Akhnaton, and Velikovsky as `Shalmaiati' to mean `Shalmaneser III'. Line 41 according to Mercer reads: "... and in respect to thy daughter, because I hear that she has nothing, ...".
Uit bovenstaande haal ik niet (hoewel ik geen expert ben) de naam Shalmaneser III zoals Velikovsky. Aangezien er veel bekend is over het spijkerschrift (en er kleitabletten worden ontcijferd in bijv. Leiden en Leuven) lijkt het me sterk dat Velikovsky het bij het rechte eind heeft.
Zie algemene informatie over de brieven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amarna-brieven
Zoals ik al eerder aangaf en wat ook op de kaart is te zien van deze website, moet je de geschiedenis van vele volkeren naast elkaar leggen en in elkaar schuiven. Dan valt alles op z'n plek.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
In het verhaal op de steen gaat over koning Djoser die te maken krijgt met een hongersnood gedurende 7 jaren. De God Khnum verschijnt aan Djoser en vraagt hem een nieuwe tempel te bouwen (de oude was van hout). Djoser besloot zelfs dat karavanen uit Soedan die naar het noorden gingen tol moesten betalen. Khnum was waarschijnlijk tevreden en de oogsten keerden weer.Ik vind de steen van Djozer een aardige bevestiging , van het bijbelse verslag
De Egyptenaren woonden allemaal op een hele smalle strook land langs de Nijl. Het is bekend dat de Egyptenaren vaker zijn door hongersnoden en dat is ook wel verklaarbaar. Waarin moet ik de link zien naar de bijbel? Het noemen van '7 jaar'?
Djoser leefde volgens de chronologie in de 27e eeuw v. Chr.
Eerder noemde je Sesostris I de farao van Jozef en nu weer Djoser? Waarom wordt Jozef niet genoemd op deze stele?
Je moet wel met wat beters komen dan de vermelding van '7 jaar'.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Ik ben e.e.a aan het lezen over Velikovsky en geen wonder dat sommige mensen (waaronder Carl Sagan) zoveel kritiek op hem hadden:
His most criticized work, Worlds in Collision, completed in 1946, states that around the 15th century B.C. a comet (now called the planet Venus) separated from Jupiter, and passed near the Earth, changing its orbit and axis and causing innumerable catastrophes. Fifty two years later, it passed close by again, stopping the Earth's rotation, and causing more catastrophes. In the 8th and 7th centuries B.C. Venus and Mars almost collided near Earth, causing another round of disasters, after which the current celestial order was established. All these events had a profound effect on the lives and beliefs of mankind.
Maar dat was even off-topic...
His most criticized work, Worlds in Collision, completed in 1946, states that around the 15th century B.C. a comet (now called the planet Venus) separated from Jupiter, and passed near the Earth, changing its orbit and axis and causing innumerable catastrophes. Fifty two years later, it passed close by again, stopping the Earth's rotation, and causing more catastrophes. In the 8th and 7th centuries B.C. Venus and Mars almost collided near Earth, causing another round of disasters, after which the current celestial order was established. All these events had a profound effect on the lives and beliefs of mankind.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Toen ik een tiener was (in de 70er jaren) kende ik iemand die een grote fan van Velikovsky was en al die dikke pillen van hem in de boekenkast had. Worlds in Collision is tegenwoordig out of print en niemand schijnt er nog in geïnteresseerd te zijn, maar lees de recensies: voor gepensioneerden in ieder geval interessant om te lezen.lanier schreef:Ik ben e.e.a aan het lezen over Velikovsky en geen wonder dat sommige mensen (waaronder Carl Sagan) zoveel kritiek op hem hadden:
![]()
Zijn zienswijzen kwamen sommige fundamentalistische christenen uitstekend van pas, en zoals met zoveel Dan Brownachtige en VonDänikenachtige 'sensationele nieuwe doorbraken' worden er emmers vol bewijzen voor gegeven. Ik bladerde er wel eens in, maar bij het aanzien van de hoeveelheid bladzijden zakte de moed me in m'n schoenen. Velikovsky reconsidered kun je bij Amazon voor $0.01 kopen.
Born OK the first time
Hallo Rereformed,
Ik heb e.e.a. opgezocht over Velikovsky en er schijnen veel mensen moeite te hebben met het doorspitten van zijn werk en het weerleggen van argumenten. Enkelen dachten daar jaren voor nodig te hebben en roepen anderen op om daarin hun mee te helpen. Er is wel materiaal te verkrijgen zoals briefwisselingen tussen Velikovsky en wetenschappers, maar die zijn of afgeschermd of kunnen tegen betaling verkregen worden. Universiteit van Princeton heeft een aardige verzamelingen brieven van hem.
Het grootste probleem is dat je kennis moet hebben van spijkerschrift, hierogliefen en allerlei talen. Dat is niet iets waar je zomaar even heel veel tijd aan gaat besteden.
Geluukig is er wel e.e.a. openbaar gemaakt m.b.t. de Amarna-brieven en de gedachten van Velikovsky hierover. Op sommige punten zit hij er gewoon keihard naast omdat hij zich concentreert op één gegeven in een brief en andere punten laat voor wat het is. Dus hij ging erg selectief met informatie om, en dat maakt hem tot geen wetenschapper.
Ik heb e.e.a. opgezocht over Velikovsky en er schijnen veel mensen moeite te hebben met het doorspitten van zijn werk en het weerleggen van argumenten. Enkelen dachten daar jaren voor nodig te hebben en roepen anderen op om daarin hun mee te helpen. Er is wel materiaal te verkrijgen zoals briefwisselingen tussen Velikovsky en wetenschappers, maar die zijn of afgeschermd of kunnen tegen betaling verkregen worden. Universiteit van Princeton heeft een aardige verzamelingen brieven van hem.
Het grootste probleem is dat je kennis moet hebben van spijkerschrift, hierogliefen en allerlei talen. Dat is niet iets waar je zomaar even heel veel tijd aan gaat besteden.
Geluukig is er wel e.e.a. openbaar gemaakt m.b.t. de Amarna-brieven en de gedachten van Velikovsky hierover. Op sommige punten zit hij er gewoon keihard naast omdat hij zich concentreert op één gegeven in een brief en andere punten laat voor wat het is. Dus hij ging erg selectief met informatie om, en dat maakt hem tot geen wetenschapper.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het interessantst lijkt mij dit boek te lezen:lanier schreef:Hallo Rereformed,
http://www.amazon.com/Beyond-Velikovsky ... pd_sim_b_4
Born OK the first time
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Even een vraag tussendoor. Kent iemand de The Oxford History of the Biblical World?
Is dit een typisch voorbeeld van religieuse archeologie?
http://www.oup.com/us/catalog/he/subjec ... 0195139372
Is dit een typisch voorbeeld van religieuse archeologie?
http://www.oup.com/us/catalog/he/subjec ... 0195139372
De orthodoxe Parker and Dubberstein chronologie wordt onderuitgehaald door proffessor Furili ,onbetrouwbaar in jullie ogen? ik zal er niet van opkijken.Dit boek is gebaseerd op een studie van de gegevens van verschillende duizenden spijkerschrifttabletten, met inbegrip van gedateerde contracten en andere zakelijke documenten, en astronomische tabletten die de relatieve posities van hemellichamen én die tegenover de Dierenriem in bepaalde jaren weergeven. Een zorgvuldige analyse van relevante teksten in het Hebreeuws en Aramees (de Elephantine-Papyri) werd eveneens uitgevoerd, en zo'n 400 moderne bronnen werden geraadpleegd.
Punt is dat de nieuw Babylonische maar ook de Perzische chronologie verschoven moet worden en er een meer bijbels plaatje uitkomt.
dit was zijdelings ik kom op Egypte terug, ik wil alleen laten zien dat die onbetrouwbare
onderzoeken , vaak gewoon met nieuwste gegevens werken .
Kun je misschien dit wat beter toelichten?De orthodoxe Parker and Dubberstein chronologie wordt onderuitgehaald door proffessor Furili ,ionbetrouwbaar in jullie ogen? ik zal er niet van opkijken.
Ik ken het boek niet, maar jij blijkbaar wel.
Het is trouwens professor Furuli en niet Furili. Hij is Jehova's Getuige en is verbonden aan de Universiteit van Oslo.
Maar goed, je insinueert dat 'in onze ogen' deze man onbetrouwbaar zou zijn. Graag zou ik van je willen weten wat je hier mee bedoeld.
Volgens mij gaat het om een verschil van 20 jaar wat het verhaal over Furuli betreft; Het gaat om het jaartal dat Jerusalem werd vernietigd door de Babyloniërs. Ik heb daarover geen gedetailleerde informatie, maar 20 jaar is toch wel heel iets anders dan 1000 jaar.
Daarnaast komt Furuli (wat ik tenminste over hem weet) veel exacter over dan een Valikovsky (die niet eens verbonden was aan een Universiteit) en komt hij niet met sterke verhalen over botsingen van planeten met elkaar. Valikovsky komt op mij over als iemand die zich fanatiek en blindelings op de kleitabletten heeft gestort en koste wat kost zijn theoriën wilde bewijzen, en bepaalde details willens en wetens over het hoofd zag.
Volgens mij is de Oxford History of the Biblical World een soort van naslagwerk waarin veel geleerden aan het woord komen. Iedereen heeft weer z'n eigen invalshoek en de theorieën zijn uiteengezet in dit boek.
Ik ben zelf dit jaar nog in Oxford geweest. Er zijn allerlei christelijke gemeenschappen die hun eigen gebouw hebben en hun eigen gebruiken hebben. Niet zo verwonderlijk dat dit boek nu net in Oxford is geschreven.
Over welke website heb je het?
Je noemde eerder de Telder een Egyptoloog; maar heeft hij daadwerkelijk Egyptologie gestudeerd? Of is het een autodidact? Hij haalt ook Velikovsky aan, die nu niet bepaalt goed bekend staat binnen de archeologie. Deze man schijnt er een beetje eigen interpretaties op na te houden, wat tot heel veel kritiek heeft geleid op zijn publicaties.
Dat Robert de Telder geen officieel Egyptoloog is zegt mij weinig, in mijn ogen is het gezelschap Egyptologen een afgebakend terrein waar niemand makkelijk in mag met een andere mening, want stel je eens voor dat hun positie aangetast wordt, sterker nog ik denk dat je van amateurs soms een beter onderzoek mag verwachten, zijn zijn niet gebonden aan conventies en niet vastgeroest aan traditionele concepten waarvan sommige zelf zeggen dat er ook weinig van klopt.
Daarom stel ik meer vertrouwen in mensen als de Robert de Telder, met hem ben ik het ook niet helemaal eens, maar ik zal hen t.z.t. mailen, waarom zijn variant zo in elkaar steekt, (de sprong naar farao sisak) het kan ook zijn dat ik sommige gedeelten van zijn mailing niet begrepen heb Robert Is een spraak waterval die zich in de materie verdiept heeft.
Ik hoop op je andere postings terug tekomen, liefst puntje voor puntje zoals FARAO Djozer, waaronder Josef die 110 jaar werd waarschijnlijk volgens herziene chronologie ook gediend heeft, waarschijnlijk diende hij als onderkoning onder verschillende heersers.
dat de steen in de tijd van de Ptolemaeïsche vorsten 304 - 30 voor GT. is gemaakt doet bij mij het vermoeden opkomen dat alle details niet meer in het geheugen waren (behalve de 7 jaren van hongersnood) en de steen aan Djozer gelinkt wordt, maar het kan ook Sesostris zijn die wiens 12de dynastie volgens een herziene variant contemoraim was aan de dynastie van Djozer
Even Egypte acher ons latend dan , daar komen we op terug.
De orthodoxe Parker and Dubberstein chronologie wordt onderuitgehaald door proffessor Furili ,ionbetrouwbaar in jullie ogen? ik zal er niet van opkijken.
Kun je misschien dit wat beter toelichten?
Ik ken het boek niet, maar jij blijkbaar wel.
Het is trouwens professor Furuli en niet Furili. Hij is Jehova's Getuige en is verbonden aan de Universiteit van Oslo.
Maar goed, je insinueert dat 'in onze ogen' deze man onbetrouwbaar zou zijn. Graag zou ik van je willen weten wat je hier mee bedoeld.
dan ben ik verplicht met een stukje thelogie te komen, in principe kan je het wel overslaan, echter centraal staat wanneer Artaxerxes zijn twintigste regeringsjaar was, want toen ging de profetie van kracht, als we ons houden aan de orthodoxe chronologie dan zitten we met een gat van 11 jaar, genoeg voor de hogere bijbelcritiek om de profetie tot een contradictie te verklaren.
het gaat er om dat Artaxerxes I in 475 begon te regeren,en in 455 voor GT Twintig jaar na Darius I toestemming gaf tot herbouw van Jerusalem .
donkerrood is van mij
Daniël schrijft de vizioenen van een engel betreffende de jaarweken op
Daniël 9:24
zeventig weken ( is 490 jaar) zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, HET EINDE VAN HET WETSVERBOND en om het Heilige der Heiligen te zalven.Jezus komt voor god zijn loskoop offer aanbieden 25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, ( is 483 jaar) zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden.En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn de Romeinse legers vernietigden Jerusalem; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen. 27 En hij moet [het] verbond ( is Abrahamitisch verbond dat eindigde met de doop van Cornelius) voor de velen één week ( 7 jaar lang ) van kracht laten blijven; en op de helft van de week (is de marteldood van Jezus 33 na GT.) zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden '
Nehemia 2:1
Voorts gebeurde het in de maand Nisan, in het twintigste jaar van Artxerxes de koning, 455 voor de gewone tijdtelling dat er wijn voor hem stond, en zoals gewoonlijk nam ik de wijn op en gaf die aan de koning. 3 Toen zei ik tot de koning: „Dat de koning zelf tot onbepaalde tijd leve! Waarom zou mijn gezicht niet somber worden wanneer de stad, het huis van de grafsteden van mijn voorvaders, verwoest is en zelfs haar poorten door vuur verteerd zijn?” 4 Op zijn beurt zei de koning tot mij: „Wat is het dat gij tracht gedaan te krijgen?” Terstond bad ik tot de God des hemels. 5 Daarna zei ik tot de koning: „Indien het de koning werkelijk goeddunkt, en indien uw knecht goed schijnt in uw ogen, dat gij mij dat gij mij zendt naar Juda, naar de stad van de grafsteden van mijn voorvaders, opdat ik haar kan herbouwen.” 6 Hierop zei de koning tot mij, terwijl zijn gemalin naast hem zat: „Hoe lang zal uw reis duren en wanneer zult gij terugkeren?” Het scheen de koning dan goed toe mij te zenden, toen ik hem de vastgestelde tijd opgaf. 7 Vervolgens zei ik tot de koning: „Indien het de koning werkelijk goeddunkt, laat men mij dan brieven meegeven voor de stadhouders aan de overkant van de Rivier, opdat zij mij doorgang verlenen, totdat ik in Juda aankom; 8 ook een brief voor Asaf, de bewaker van het park dat de koning toebehoort, dat hij mij bomen geeft, om de poorten van de Burcht die bij het huis behoort, met balken te bouwen, en voor de muur van de stad en voor het huis waar ik mijn intrek zal nemen.” De koning dan gaf [ze] mij, naar de goede hand van mijn God over mij. 'het woord om jerusalem te renoveren ging van kracht de profetie ging ook van kracht
455 voor GT. herbouw muren van Jerusalem
29 na GT. Doop van Jezus in de Jordaan
36 na GT. Doop van CORNELIS als eerste uit de natien
455 voor GT. tot 29 na GT. =483 (69 jaarweken)
33 na GT. Jezus gedood aan de paal 3,5 jaar een (halve jaarweek)
36 na GT. Cornelis wordt als eerste uit de natien gedoopt tweede (halve jaarweek) opgeteld 69 jaarweken + Een halve jaarweek+ Een halve jaarweek 70 jaarweken
verschillende geleerden bevestigen dat Artaxerxes in in 475 voor GT begon te regeren en dat de verwarring te danken is aan een co-regentschap
Laatst gewijzigd door antoon op 15 nov 2008 17:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Weet je dat Egyptologie (vele studierichtingen) een volwaardige Universitaire studie is? Jij gaat uit van een amateur die 2e hands zeecontainers verkoopt en in z'n vrije tijd bezig is met onderzoek. Op zich niets mis mee, maar vaak hebben amateurs een afwijkende mening die niet gestoeld is op gericht onderzoek. Hoe vaak is de Telder in Egypte geweest? Welke mensen kent hij uit de Egyptologie en wat is zijn band met hun? Of haalt hij alles uit boekjes? Iemand die geen Egyptologie heeft gestudeerd ziet teveel zaken over het hoofd, omdat hem de essentie ontgaat, of dat hij iets negeert, of dat hij een eigen theorie heeft die hoe dan ook bewezen moet worden. Egyptologie is onafhankelijk en kijkt puur naar zaken als 'wat staat er precies?'Dat Robert de Telder geen officieel Egyptoloog is zegt mij weinig, in mijn ogen is het gezelschap Egyptologen een afgebakend terrein waar niemand makkelijk in mag met een andere mening, want stel je eens voor dat hun positie aangetast wordt, sterker nog ik denk dat je van amateurs soms een beter onderzoek mag verwachten, zijn zijn niet gebonden aan conventies en vastgeroest aan traditionele concepten waarvan sommige zelf zeggen dat er ook weinig van klopt.
Daarom stel ik meer vertrouwen in mensen als de Telder, met hem ben ik het ook niet helemaal eens, maar ik zal hen t.z.t. mailen, waarom zijn variant zo in elkaar steekt, (de sprong naar farao sisak) het kan ook zijn dat ik sommige gedeelten van zijn mailing niet begrepen heb Robert Is een spraak waterval die zich in de materie verdiept heeft.
Je ergens in verdiepen betekent niet dat je exact snapt wat er precies mee bedoeld wordt.
Wanneer ik in een vliegtuig zit heb ik liever dat deze gebouwd is door een prof dan door een fanatieke amateur...

Xerxes I afgebeeld in Persepolis, staand achter de troon van zijn vader, Darius I
,let op, beide hebben dezelfde postuur dit is voor ouheidkundigen een reden , met nog meer argumenten dat er een co-regentschap was
1. Tabletten zijn gedateerd op het troonsbestijgingsjaar van Xerxes vóór de laatste tabletten van het 36e jaar van Darius I.
2. Tekeningen en inscripties tonen de twee op gelijke voet en geven hen dezelfde titels.
3. Andere, verschillende titels die ná zijn 11e jaar door Xerxes worden gebruikt.
om misverstand te voorkomen ik bedoel deze Darius
http://nl.wikipedia.org/wiki/Darius_I
en deze Xerxes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xerxes_I
Dit ook voor degenen die het verder uitzoeken
Dit impliceert wel als echt hard gemaakt wordt dat de nieuwe lichting onderzoekers gelijk hebben.
dat..........................................
de meest verregaande profetie uit de schrift tot op het bot bewezen is
Laatst gewijzigd door antoon op 08 okt 2009 14:25, 3 keer totaal gewijzigd.