Ik vind deze irritatie volkomen ongegrond. Kiks vroeg of een mens geen eigen kracht heeft om een dag wijs door te gaan. Je antwoordt daarop dat onlangs een dokter nog te maken kreeg met een doodgeboren kind, maar voegt eraan toe dat je niet wil zeggen dat het resultaat anders zou zijn geweest in geval van een gelovige en biddende dokter.Karssenberg schreef:Ik ben even helemaal zat van jullie domme en arrogante en onredelijke geklets. Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden.
Wil je nu dus beweren dat iemand die bidt meer kracht heeft om zo'n dag of ervaring door te komen dan iemand die dat niet doet? Ik zou zeggen dat het voor de biddende dokter juist veel moeilijker zou zijn. Hij geloofde namelijk dat je op God kan vertrouwen. God zorgt voor je, kan alles en alles werkt ten goede voor iemand die in God gelooft enz. Hij liet de biddende dokter dus in de steek. Een gelovige heeft in geval van tegenspoed dus te kamepen met twee problemen, zijn tegenspoed en zijn God die doof en blind schijnt te zijn.
Bovendien neem je het woordje 'we' volledig ongegrond in je mond wanneer je zegt dat wij mensen niet zoveel kracht hebben. Het feit dat jij dat niet hebt zegt helemaal niets over alle ongelovige mensen die iedere morgen wanneer ze hun bed uitstappen hun dag met wijsheid en levenskracht tegemoet gaan.
Je irritatie schijnt ook voor te komen uit onbegrip van wat je aangezegd werd. Je citaat komt aan met de reden: "Steeds maar weer suggereren, dat gelovigen alleen maar bidden op momenten, dat er gewerkt en nagedacht moet worden", terwijl dat helemaal niet de zaak in kwestie was.
De zaak in kwestie is dat een gelovige redelijk kan zijn voor zover hij zijn geloof er volkomen buiten laat. Zodra het geloof erbij komt kijken komt de onredelijkheid om de hoek kijken. Je hebt met je reaktie over het bidden hier een volgende illustratie van gegeven.