IK: Wat betreft het universum en de aarde: Ik weet het niet. En jij weet het ook niet.
JIJ: We zijn inderdaad niet in staat alles te bevatten met ons menselijke brein.
Zijn we het hier in ieder geval over eens.
IK: Jij gelooft in een scheppend Wezen met een wil en een bedoeling, maar goed beargumenteren kun je dat niet.
JIJ: Ik geef je één argument hoe je bijvoorbeeld tot de conclusie kan komen dat er een God of goden bestaan. Ik kan je zo nog duizend argumenten geven maar je zal hetzelfde blijven zeggen omdat vrijdenken niet meevalt heden ten dage. Maar doe eens mee en beargumenteer jou stelling dan zodanig dat je aan kunt tonen dat er geen God bestaat.
Met argument bedoel ik wel argument. Jij postuleert het bestaan van iets, omdat wij bestaan. Maar ik wil de reden waarom jij tot de conclusie komt dat dit een Scheppende Kracht is. Welke aanwijzingen heb je hiervoor?
IK: Omdat ik bepaalde dingen kan scheppen/creëren, MOET het heelal/aarde ook wel een schepper/creator hebben.
JIJ: Dat hoeft natuurlijk niet maar ligt wel voor de hand.
Waarom ligt dat voor de hand? Er zijn aanwijzingen te over om te concluderen dat de aarde ontstaan is door accretie van stof ontstaan bij een (super)nova explosie. We zien het om ons heen gebeuren in het heelal. De aanwijzingen die gevonden worden wijzen alleen maar in 1 richting. En dat is niet in de richting van 1 of meer goden.
IK: Als je die stelling aanneemt, dan MOET die schepper ook een moeder-schepper hebben, een overgtootmoeder schepper...ad infinitum.
JIJ: Ik denk dat ons begripsvermogen hiervoor tekort schiet. Wij kunnen ons ook niet voorstellen dat het universum oneindig is maar ook niet dat het universum begrensd zou zijn. Want wat is er dan buiten het universum?
Ja, dat is makkelijk! Nu schiet ineens ons begrip vermogen tekort, maar jij begrijpt wel dat het universum ene schepper moet hebben...
IK: Verder bepaal ik niet mijn eigen richtlijnen als het gaat over vragen wie er gelijk heeft. Want in dat geval heb ik altijd gelijk (omdat
dat mijn richtlijn is!).
JIJ: Zo is het het. Het zijn je eigen richtlijnen die bepalen wie je gelijk geeft. De vraag wie gelijk heeft is niet relevant.
Nee, dat is het dus niet! Ik kan niet bepalen dat 1 +1 =7. Ik kan ook niet mijn eigen waarheid gaan verkondigen dat de aarde een vierkant stuk schimmelkaas is. Ik
kan dit wel, maar dan mag jij mij gaan opsluiten in een gekkenhuis.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick