Dan zijn we uitgesproken, want ik acht de kans nihil dat er ooit objectieve observaties zullen zijn.Zodra er objectieve observaties zijn, praten we verder OK?

Moderator: Moderators
Dan zijn we uitgesproken, want ik acht de kans nihil dat er ooit objectieve observaties zullen zijn.Zodra er objectieve observaties zijn, praten we verder OK?
Ik heb geen probleem met het standpunt van Phillipse, ik vindt alleen mij eigen benadering praktischer.HenkM schreef: Wat is er zo moeilijk aan het standpunt van Philipse, Peter? Dat is tenminste logisch.
Dat is nu mijn (en van Philipse, en van enkele medestrijders alhier) saillante punt: beide kan niet.Peter van Velzen schreef: Ik ben daarom beide.
Leer ermee leven!
Maar nu ben ik niet tevreden. Jouw conclusie (en volgens jouw dus ook die van Philipse) is dus dat als je omtrent een god geen informatie hebt in de waarneembare werkelijkheid, dat je er dus in moet geloven?!?!? (want alleen als hij in een god gelooft is een agnost geen atheist)HenkM schreef:Dat is nu mijn (en van Philipse, en van enkele medestrijders alhier) saillante punt: beide kan niet.Peter van Velzen schreef: Ik ben daarom beide.
Leer ermee leven!
Maar als jij er gelukkig mee bent: prima.
(maar logisch is het niet)
(ik beschouw dit punt nu wel als afgedaan)
Ik ken geen objectieve informatie omtrent drijvende bijlen (niettegenstaande het feit dat er ook speelgoedbijlen van plastic zijn). noch over sprekende slangen, sprekende ezels of wolven die zich verkleden. Ik ken we verhalen waarin dit soort dingen gebeuren, maar dat zouden evengoed verzinsels kunnen zijn. Dus nee - ik weet er niets van - en daarom geloof ik er ook niets van.collegavanerik schreef:Peter,
Ben je ook agnostisch over drijvende bijlen, sprekende slangen, sprekende ezels, wolven die zich verkleden in nachtjaponnen van grootmoeder en het bestaan van een hfgghuyyrerr ?
Geheel agnostisch is niemand, zelfs een pasgeborene weet doorgaans precies wie zijn moeder is, en hoe haar stem klink. Je kunt alleen "onwetend" zijjn met betrekking tot iets waar een woord of omschrijving voor is. Dus dat betekent juist dat je alleen agnotisch kunt zijn, nadat je met een ander gesproken hebt. Anders heb je immers niets met betrekking waartoe je agnostisch kunt zijn.Kevin schreef:Weet je wat ik denk, nee want dat ga ik nu pas vertellen. Daarom waren wij voor ik in je hoofd kroop via deze tekst agnostisch. Agnosticisme is een toestand waarin niets zich bevind voordat mensen feitelijk hebben gesproken met elkaar. De mensen die ik nog niet heb leren kennen verkeren met mij, en ik met hun, in een agnostische staat.