Het kwaad: de val- evolutie- vrije wil.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Re: Het kwaad: de val- evolutie- vrije wil.

Bericht door Gralgrathor »

Gralgrathor schreef:en ja, wetenschappelijke kennis is ook geloof, zij het geloof van een totaal andere aard dan religieus geloof.
Beagle1831 schreef:Oh.... leg eens uit aub
Wanneer wij iets 'weten', dan betekent dat dat wij overtuigd zijn van de waarheid van een bepaalde stelling.

Wanneer wij iets 'geloven', dan is echter precies hetzelfde het geval: wij zijn overtuigd van de waarheid van een bepaalde stelling.

Beide fenomenen, weten en geloven, duiden op een bepaalde staat van de geest (de hersenen) waarin een overtuiging bestaat van de waarheid van een bepaalde stelling.

Het verschil tussen weten en geloven ligt in het werk dat gedaan is om de accuraatheid van de stelling te bepalen. Als we de stelling aan rigoreuze tests tegen 'real world' data hebben onderworpen, en ons geloven is een resultaat van het feit dat deze stelling die tests heeft gepasseerd, dan spreken we van weten.

Als we echter ondanks het feit dat onze stelling nooit aan dat soort tests onderworpen is, of misschien zelfs ondanks het feit dat de stelling op basis van dergelijke tests verworpen had moeten worden, toch overtuigd zijn van de waarheid van de stelling, dan kunnen we spreken van geloof (ie. 'faith'). Religieus geloof is hier een voorbeeld van.

In filosofische termen: kennis is een gerechtvaardigd geloof.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Gralgrathor schreef:
Gralgrathor schreef:en ja, wetenschappelijke kennis is ook geloof, zij het geloof van een totaal andere aard dan religieus geloof.
Beagle1831 schreef:Oh.... leg eens uit aub
Wanneer wij iets 'weten', dan betekent dat dat wij overtuigd zijn van de waarheid van een bepaalde stelling.

Wanneer wij iets 'geloven', dan is echter precies hetzelfde het geval: wij zijn overtuigd van de waarheid van een bepaalde stelling.

Beide fenomenen, weten en geloven, duiden op een bepaalde staat van de geest (de hersenen) waarin een overtuiging bestaat van de waarheid van een bepaalde stelling.

Het verschil tussen weten en geloven ligt in het werk dat gedaan is om de accuraatheid van de stelling te bepalen. Als we de stelling aan rigoreuze tests tegen 'real world' data hebben onderworpen, en ons geloven is een resultaat van het feit dat deze stelling die tests heeft gepasseerd, dan spreken we van weten.

Als we echter ondanks het feit dat onze stelling nooit aan dat soort tests onderworpen is, of misschien zelfs ondanks het feit dat de stelling op basis van dergelijke tests verworpen had moeten worden, toch overtuigd zijn van de waarheid van de stelling, dan kunnen we spreken van geloof (ie. 'faith'). Religieus geloof is hier een voorbeeld van.

In filosofische termen: kennis is een gerechtvaardigd geloof.
Ik denk dat je beter kunt stellen dat kennis een te rechtvaardigen overtuiging is waar geloof dat niet is. Dan hoef je ook n semantisch gezien niet zo te goochelen met het verschil in betekenis van een woord dat vertaald in het Engels zowel believe als faith oplevert om jouw voorbeeld door te trekken . Engelstaligen hebben geen moeite om het onderscheid te maken tussen believe en faith waar wij er maar een woord voor hebben, geloof .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Gralgrathor schreef: Wanneer wij iets 'weten', dan betekent dat dat wij overtuigd zijn van de waarheid van een bepaalde stelling.
Volgens mij is dit een niet echt wetenschappelijke stelling, je hoort echt serieuze wetenschappers altijd zeggen dat er niet zoiets bestaat als overtuigd zijn van de waarheid, dat is gewoon onzin natuurlijk.
Een wetenschapper verzamelt data en trekt ( soms ) conclusies. Veranderd de data dan veranderd de conclusie. Heeft denk ik niets met 'geloof' te maken.

Gralgrathor schreef: Het verschil tussen weten en geloven ligt in het werk dat gedaan is om de accuraatheid van de stelling te bepalen. Als we de stelling aan rigoreuze tests tegen 'real world' data hebben onderworpen, en ons geloven is een resultaat van het feit dat deze stelling die tests heeft gepasseerd, dan spreken we van weten.
Hier ga je uit van een stelling ( conclusie ) die bewezen moet worden, lijkt mij veel op hoe creationisten denken.
"God heeft alles voor ons geschapen" ( stelling ) "want let op hier heb ik een banaan en bla bla bla..... "
Dit heeft m.i. weinig met wetenschap te maken.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Gralgrathor
Diehard

Beagle1831 schreef:je hoort echt serieuze wetenschappers altijd zeggen dat er niet zoiets bestaat als overtuigd zijn van de waarheid
Nee hoor. Een wetenschapper kan heel goed overtuigd zijn van een bepaalde stelling, ook als tests nog geen uitsluitsel hebben gegeven. Neem bijvoorbeeld Einstein met zijn algemene relativiteit. Zijn theorie werd pas jaren na het formuleren daarvan experimenteel bevestigd - maar in de tussentijd was Einstein er desondanks van overtuigd dat hij klopte. Nota bene: een dergelijke overtuiging hoeft geen geloof in een 'absolute waarheid' te behelzen. Ik ben overvan overtuigd dat de zon morgen weer op zal gaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik geloof dat dat een 'absolute waarheid' is.
Beagle1831 schreef:Hier ga je uit van een stelling ( conclusie ) die bewezen moet worden, lijkt mij veel op hoe creationisten denken.
Ehr, nee. Wetenschappelijke kennis bestaat uit gerechtvaardigde stellingen met betrekking tot verifieerbare data.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Beagle1831
Ervaren pen

Gralgrathor schreef:
Beagle1831 schreef:je hoort echt serieuze wetenschappers altijd zeggen dat er niet zoiets bestaat als overtuigd zijn van de waarheid
Nee hoor. Een wetenschapper kan heel goed overtuigd zijn van een bepaalde stelling, ook als tests nog geen uitsluitsel hebben gegeven. Neem bijvoorbeeld Einstein met zijn algemene relativiteit. Zijn theorie werd pas jaren na het formuleren daarvan experimenteel bevestigd - maar in de tussentijd was Einstein er desondanks van overtuigd dat hij klopte.
Dit is een aanname ...
Gralgrathor schreef:
Beagle1831 schreef:Hier ga je uit van een stelling ( conclusie ) die bewezen moet worden, lijkt mij veel op hoe creationisten denken.
Ehr, nee. Wetenschappelijke kennis bestaat uit gerechtvaardigde stellingen met betrekking tot verifieerbare data.
Nee, .. voortkomend uit.
M Smeets
Gralgrathor
Diehard

Gralgrathor schreef:Nee hoor. Een wetenschapper kan heel goed overtuigd zijn van een bepaalde stelling, ook als tests nog geen uitsluitsel hebben gegeven. Neem bijvoorbeeld Einstein met zijn algemene relativiteit. Zijn theorie werd pas jaren na het formuleren daarvan experimenteel bevestigd - maar in de tussentijd was Einstein er desondanks van overtuigd dat hij klopte.
Beagle1831 schreef:Dit is een aanname ...
Nee, een redelijke conclusie op basis van historische documentatie.
Gralgrathor schreef:Ehr, nee. Wetenschappelijke kennis bestaat uit gerechtvaardigde stellingen met betrekking tot verifieerbare data.
Beagle1831 schreef:Nee, .. voortkomend uit.
Voortkomend uit, en met betrekking tot. Wetenschappelijke kennis bestaat uit falsifieerbare theses die data verklaren en gebruikt kunnen worden om voorspellingen te doen met betrekking tot toekomstige observaties.
Beagle1831
Ervaren pen

Gralgrathor schreef: Nee, een redelijke conclusie op basis van historische documentatie.
Oh ? Ik ben benieuwd ...
Gralgrathor schreef:Wetenschappelijke kennis bestaat uit falsifieerbare theses die data verklaren en gebruikt kunnen worden om voorspellingen te doen met betrekking tot toekomstige observaties.
Ehh, je bedoelt data die een hypothese falsifieerbaar maakt ?
M Smeets
Gralgrathor
Diehard

Gralgrathor schreef:Nee, een redelijke conclusie op basis van historische documentatie.
Beagle1831 schreef:Oh ? Ik ben benieuwd ...
Als voorbeeld even het volgende citaat:
In 1919, Sir Arthur Eddington led expeditions to Brazil and to the island of Principe, aiming to observe solar eclipses and thereby test an experimental prediction of Einstein's novel theory of General Relativity. A journalist asked Einstein what he would do if Eddington's observations failed to match his theory. Einstein famously replied: "Then I would feel sorry for the good Lord. The theory is correct."
(bron: http://lesswrong.com/lw/jo/einsteins_arrogance/)
Gralgrathor schreef:Wetenschappelijke kennis bestaat uit falsifieerbare theses die data verklaren en gebruikt kunnen worden om voorspellingen te doen met betrekking tot toekomstige observaties.
Beagle1831 schreef:Ehh, je bedoelt data die een hypothese falsifieerbaar maakt ?
Nee, falsifieerbaarheid is een eigenschap van hypotheses die losstaat van de beschikbaarheid van data.
Gralgrathor
Diehard

Re: In de USA nog maar eens 10 stappen terug in de tijd

Karssenberg schreef:wij dichten ook niet aan iedereen, die evolutie herkent meteen de kwalificatie evolutionist toe
Het is altijd een beetje onduidelijk geweest wie nu precies met 'evolutionisten' bedoeld worden. Creationisten gebruiken de term namelijk net zo gemakkelijk om mede-christenen aan te duiden die niet in de historische accuraatheid van de letterlijke tekst van Genesis geloven.
Karssenberg schreef:Ieder mens doet zonde vanaf zijn/haar geboorte. Dat zit gewoon in het bloed.
Maar komt dit niet op hetzelfde neer? Er is door Yahweh een straf gegeven aan de nakomelingen van Adam en Eva - in de vorm van een onontkoombare, erfelijk overdraagbare erfzonde - terwijl deze nakomelingen geen schuld hebben gehad aan wat geschiedde. Schuld of niet, zij worden door deze erfzonde bestraft voor iets dat zij niet hebben gedaan.
Karssenberg schreef:Maar ik blijf volhouden, dat het geweten een onnauwkeurige graadmeter is, ook voor gelovigen.
Ik ben het met je eens dat geweten alleen niet voldoende is om tot ethisch verantwoord gedrag te komen. Maar mag ik vragen wat jij dan voor aanvullende graadmeters gebruikt om tot dergelijk gedrag te komen? En bedenk bij het beantwoorden van die vraag dat ook binnen het Christelijke geloof standaarden veranderen, en dat wat vandaag door iedere christen als ethisch verantwoord wordt beschouwd dat wellicht 100 of 500 of 2000 jaar geleden niet was.
Karssenberg schreef:Een ongelovige weet dat zo wel zonder God. Maar dan heb ik twee vragen: 1) waarom komen dit soort dingen dan toch zoveel voor in deze wereld?
Omdat mensen geen rationele wezens zijn. We handelen dikwijls op instinct, gedreven door emotie. En emotie en instinct kunnen geen rekening houden met lange termijn-gevolgen van ons handelen. Emoties en instincten kunnen in onderling conflict zijn. Het punt is dat dit, hoe betreurenswaardig ook, precies het soort realiteit is dat we zouden verwachten te vinden als er geen god was die op één of andere manier een absolute standaard had neergelegd: een wereld waarin natuurlijk onverschil tot onrechtvaardigheden leidt, en waarin rechtvaardigheid niet automatisch een gegeven is. Rechtvaardigheid is iets dat we met veel pijn en moeite zelf moeten bewerkstelligen.
Karssenberg schreef:Je kunt niet het menselijk lijden breed uitmeten om aan te tonen, dat er geen goede God kan zijn en TEGELIJK het lijden relativeren in Schopenhaueriaanse zin.
Maar dat is dan ook niet wat er gebeurt. Er is veel onrechtvaardigheid in de wereld die vrijwel iedereen verschrikkelijk vindt. We bagatelliseren dat niet: we accepteren dat als een gegeven waar we zelf iets mee moeten doen. Een gegeven dat, en passant, niet te rijmen is met een goede, almachtige, rechtvaardige en betrokken persoonlijke schepper-god.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@Karssenberg,

Je blijft tevens volhouden dat jij spreekt namens 'gelovigen' terwijl je daarmee alleen de aanhangers van jouw eigen splinterproepering van het christendom bedoelt (126.949 leden als hoogtepunt 10 jaar geleden en nu jaarlijks teruglopend in aantal, naar ik hoor vooral richting evangelische kerken). Het is echt niet zo, dat als jij maar lang genoeg blijft roepen wat jouw godsgeloof is, dat dit dan gaat gelden voor alle gelovigen. In een andere topic kwam het boek van een gereformeerd dominee uit Nijkerk al aan bod. Zo maar een voorbeeld om aan te tonen dat je geen recht van spreken hebt namens 'gelovigen'. Netzomin als wij dat hebben voor ongelovigen. Er bestaat niet zoiets als een strijd tussen gelovigen en ongelovigen. Het gaat om de persoonlijke verantwoordeljkheid van ieder mens als individu. De enige strijd zou binnen de mens zelf moeten plaatsvinden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Henry II schreef:@Karssenberg,

Je blijft tevens volhouden dat jij spreekt namens 'gelovigen' terwijl je daarmee alleen de aanhangers van jouw eigen splinterproepering van het christendom bedoelt (126.949 leden als hoogtepunt 10 jaar geleden en nu jaarlijks teruglopend in aantal, naar ik hoor vooral richting evangelische kerken). Het is echt niet zo, dat als jij maar lang genoeg blijft roepen wat jouw godsgeloof is, dat dit dan gaat gelden voor alle gelovigen. In een andere topic kwam het boek van een gereformeerd dominee uit Nijkerk al aan bod. Zo maar een voorbeeld om aan te tonen dat je geen recht van spreken hebt namens 'gelovigen'. Netzomin als wij dat hebben voor ongelovigen. Er bestaat niet zoiets als een strijd tussen gelovigen en ongelovigen. Het gaat om de persoonlijke verantwoordeljkheid van ieder mens als individu. De enige strijd zou binnen de mens zelf moeten plaatsvinden.
De verschillen zijn in werkelijkheid niet zo groot. Dat bleek bijvoorbeeld in Dachau. Daar vielen de verschillen weg omdat ze eigenlijk maar trivialiteiten bleken te betreffen. Lees maar eens een boek van Floris Bakels. Die heeft God in de kampen ontmoet. Hij vertelt ook dat gelovigen uit alle verschillende kerkrichtingen in die kampen gewoon één waren. Dat het om de persoonlijke verantwoording gaat beaam ik graag en volledig. En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Hallo meneer God, met Anna.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

willempie schreef :
En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Er zijn zat psychologische boeken waaraan de bijbel niet kan tippen, met zijn 2000 jaar oude verhaaltjes, die massa's meer vertellen over onze "innerlijke strijd" dan die bijbel. Waarom promoot je een 2000 jaar oud boek?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

LordDragon schreef:willempie schreef :
En over die strijd binnen in ons, daarover gaat nu juist de Bijbel. Dat is het enige boek dat ons vertelt hoe dat werkt.
Er zijn zat psychologische boeken waaraan de bijbel niet kan tippen, met zijn 2000 jaar oude verhaaltjes, die massa's meer vertellen over onze "innerlijke strijd" dan die bijbel. Waarom promoot je een 2000 jaar oud boek?

MVG, LD.
Omdat dat boek (dat overigens ouder is dan tweeduizend jaar) mij alles vertelt wat ik wil weten, en nog meer.
Hallo meneer God, met Anna.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Wel Harry Potter doet het dan ook wel zeker even goed dan de bijbel. Waar in de bijbel staat er een studie van psychologische aandoeningen of lijden en hoe je dat kan behandelen?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Willempie schreef:
LordDragon schreef: Er zijn zat psychologische boeken waaraan de bijbel niet kan tippen, met zijn 2000 jaar oude verhaaltjes, die massa's meer vertellen over onze "innerlijke strijd" dan die bijbel. Waarom promoot je een 2000 jaar oud boek?

MVG, LD.
Omdat dat boek (dat overigens ouder is dan tweeduizend jaar) mij alles vertelt wat ik wil weten, en nog meer.
Zoals je bijvoorbeeld met slangen kunt praten, een bootje bouwen waar al-le dieren van de wereld in kunnen, hoe je op water kan lopen, na enkele dagen stikkedood weer levend kunt worden of hoe je zonder ruimtepak tot boven de atmosfeer kunt opstijgen, hoe je met twee duiven een huidziekte kunt genezen en ga zo maar door. Reuze interessant boek moet ik zeggen.
Plaats reactie