Karssenberg schreef:wij dichten ook niet aan iedereen, die evolutie herkent meteen de kwalificatie evolutionist toe
Het is altijd een beetje onduidelijk geweest wie nu precies met 'evolutionisten' bedoeld worden. Creationisten gebruiken de term namelijk net zo gemakkelijk om mede-christenen aan te duiden die niet in de historische accuraatheid van de letterlijke tekst van Genesis geloven.
Karssenberg schreef:Ieder mens doet zonde vanaf zijn/haar geboorte. Dat zit gewoon in het bloed.
Maar komt dit niet op hetzelfde neer? Er is door Yahweh een straf gegeven aan de nakomelingen van Adam en Eva - in de vorm van een onontkoombare, erfelijk overdraagbare erfzonde - terwijl deze nakomelingen geen schuld hebben gehad aan wat geschiedde. Schuld of niet, zij worden door deze erfzonde bestraft voor iets dat zij niet hebben gedaan.
Karssenberg schreef:Maar ik blijf volhouden, dat het geweten een onnauwkeurige graadmeter is, ook voor gelovigen.
Ik ben het met je eens dat geweten alleen niet voldoende is om tot ethisch verantwoord gedrag te komen. Maar mag ik vragen wat
jij dan voor aanvullende graadmeters gebruikt om tot dergelijk gedrag te komen? En bedenk bij het beantwoorden van die vraag dat
ook binnen het Christelijke geloof standaarden veranderen, en dat wat vandaag door iedere christen als ethisch verantwoord wordt beschouwd dat wellicht 100 of 500 of 2000 jaar geleden
niet was.
Karssenberg schreef:Een ongelovige weet dat zo wel zonder God. Maar dan heb ik twee vragen: 1) waarom komen dit soort dingen dan toch zoveel voor in deze wereld?
Omdat mensen geen rationele wezens zijn. We handelen dikwijls op instinct, gedreven door emotie. En emotie en instinct kunnen geen rekening houden met lange termijn-gevolgen van ons handelen. Emoties en instincten kunnen in onderling conflict zijn. Het punt is dat dit, hoe betreurenswaardig ook,
precies het soort realiteit is dat we zouden verwachten te vinden als er geen god was die op één of andere manier een absolute standaard had neergelegd: een wereld waarin natuurlijk onverschil tot onrechtvaardigheden leidt, en waarin rechtvaardigheid niet automatisch een gegeven is. Rechtvaardigheid is iets dat we met veel pijn en moeite
zelf moeten bewerkstelligen.
Karssenberg schreef:Je kunt niet het menselijk lijden breed uitmeten om aan te tonen, dat er geen goede God kan zijn en TEGELIJK het lijden relativeren in Schopenhaueriaanse zin.
Maar dat is dan ook niet wat er gebeurt. Er is veel onrechtvaardigheid in de wereld die vrijwel iedereen verschrikkelijk vindt. We
bagatelliseren dat niet: we
accepteren dat als een gegeven waar we zelf iets mee moeten doen. Een gegeven dat, en passant, niet te rijmen is met een goede, almachtige, rechtvaardige en betrokken persoonlijke schepper-god.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox