Oh jij woont ook bij eindhoven?! Ik dacht toch echt dat ze het boek niet hadden in de bieb, maar misschien was het dan wel gewoon uitgeleend. Maar ik ga het sowieso kopen denk ik, dan kan ik het rustig lezen en overlezen.
Groet, Sytze
Ik woon in Eindhoven
Ik denk ook dat het een boek is voor de heb, net zo als Godsdienst verklaard van Pascal Boyer, alleen dat boek is alleen nog tweedehands te koop.
Oh jij woont ook bij eindhoven?! Ik dacht toch echt dat ze het boek niet hadden in de bieb, maar misschien was het dan wel gewoon uitgeleend. Maar ik ga het sowieso kopen denk ik, dan kan ik het rustig lezen en overlezen.
Groet, Sytze
Ik woon in Eindhoven
Ik denk ook dat het een boek is voor de heb, net zo als Godsdienst verklaard van Pascal Boyer, alleen dat boek is alleen nog tweedehands te koop.
ah dat je in eindhoven woont houd ik in mijn achterhoofd! De boeken ga ik kopen. (over een aantal dagen als de cijfertjes op mijn bankrekening weer wat positiever gesteld zijn ;p)
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Ik heb deze berichten met belangstelling gelezen.
Wat mij opvalt is dat veel mensen uitgaan van reeds lang gevestigde complexe religies.
Maar het is toch veel primitiever begonnen?
Wanneer gaan wij dan spreken van een magisch besef of behoefte bij de mens in de vroege oudheid?
De eerste aanwijzingen die wij daaromtrent vinden zijn begrafenis rituelen. Het leggen van doden in een bepaalde houding, het schikken van bloemen in het graf.
Behalve bij de vroege mens vinden wij dat soort magische rituelen slechts terug bij olifanten die ook een begrafenis ritueel lijken te praktiseren zie hiervoor "Cynthia Moss; Onder Olifanten"
Ik stel mij zo voor dat de primitieve ronttrekkende nomadenstammen bedreigd als zij waren door een vijandige natuur en vreemde diersoorten al snel een systeem ontwikkelden waarin zij hun verworven kennis en bezittingen konden beschermen. Het bewaken van het water en het vuur bijvoorbeeld.
In dat licht bezien lijkt ons evolutionaire succes te danken aan ons vermogen magisch denken om te zetten in steeds complexere religieuze systemen die hun eindpunt bereiken in de laatst bedachte religie de Islam (geloof ik) Daarna zijn er bij mijn weten geen compleet nieuwe religies meer bedacht. Alleen nog varianten op wat er al was.
Het hebben van magische kennis omtrent machtige goden hielp natuurlijk ook bij het verwerven van natuurlijke hulpbronnen en begeerde gebieden en het uitschakelen van concurentie.
Dat het op die manier is begonnen lijkt mij aannemelijk, en naarmate het succes had werden de religies ingewikkelder tot het zelfs een beetje op wetenschap begon te lijken.
Al met al had religie meer voordelen dan nadelen, anders was het niet zolang blijven bestaan.
En al kunnen wij de religie nu vervangen door wetenschap, het magisch denken zit in onze soort verankert en zal slechts zeer langzaam verminderen. In benarde tijden gaan zelfs wetenschappers weer bidden, hoewel zij weten dat het niet helpt.
Religie lift mee op mentale systemen die eigen zijn aan de mens, die mentale systemen zijn evolutionair gezien van nut, niet de religie die er op parasiteert en dat is de reden waarom het net als kunst en het maken van muziek waarschijnlijk is blijven bestaan . Het wordt een sprandrel genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/The_spandr ... n_paradigm" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik ben mezelf nu aan het herhalen .
Religie lift mee op mentale systemen die eigen zijn aan de mens, die mentale systemen zijn evolutionair gezien van nut, niet de religie die er op parasiteert en dat is de reden waarom het net als kunst en het maken van muziek waarschijnlijk is blijven bestaan . Het wordt een sprandrel genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/The_spandr ... n_paradigm" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik ben mezelf nu aan het herhalen .
Die aangeboren mentale systemen (Wat ik noem het magisch denken) daaruit zijn religies toch juist ontstaan? Dat kan ik geen parasitisme noemen. Het bestaan van (beeldende)Kunst en muziek vormt een wereld die m.i. niet onvoorwaardelijk met religie verbonden hoeft te zijn. Veel kunstuitingen zijn juist door religies in verschillende tijdperken taboe verklaart. Of juist bevorderd dat is niet altijd even duidelijk
Die aangeboren mentale systemen (Wat ik noem het magisch denken) daaruit zijn religies toch juist ontstaan? Dat kan ik geen parasitisme noemen. Het bestaan van (beeldende)Kunst en muziek vormt een wereld die m.i. niet onvoorwaardelijk met religie verbonden hoeft te zijn. Veel kunstuitingen zijn juist door religies in verschillende tijdperken taboe verklaart. Of juist bevorderd dat is niet altijd even duidelijk
Ik kan je echt Godsdienst verklaard van Pascal Boyer aanraden het is via boekwinkeltje.nl nog wel te krijgen. Heel leesbaar ook voor mensen die streetwise zijn zoals jij . Ook denk ik dat Ongelovige Thomas heeft een punt een aanrader is.
Ik bedoelde dat Kunst en Muziek net zo goed als religie meeliften op mentale systemen die wel noodzakelijk zijn om in evolutionaire zin te overleven en dus noch negatief noch positief voordeel hoeven op te leveren vandaar dat het al zo lang stand houdt .
Religie maakt dus gebruik van mentale systemen die we als mensen hebben e iser in feite ook uit ontstaan maar ze bestaan dus dankzij en ondanks onze rationele en intellectuele vermogens. Maar misschien vind je het lastig om Engels te lezen? Dan heeft mijn link naar http://www.csicop.org/si/show/why_is_religion_natural/" onclick="window.open(this.href);return false; niet veel zin voor jou, maar daar wordt wel veel minder kort door de bocht dan bijvoorbeeld Dawkins beweert uitgelegd hoe religie is ontstaan en waarom het nog steeds zo'n aantrekkingkracht heeft op mensen .
Mooi topic dit. Ik ben nu ook boek 'We zijn ons brein' aan het leven en toen ik de opsomming uit de openingspost las, dacht ik al dat op dit forum hierover al wel een topic zou zijn aangemaakt en dat blijkt ook het geval te zijn.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'