Demiurg schreef:En de voorbeelden komen meestal uit het Oude Testament.
Naar mijn mening is het onnozel om de bijbel in zijn geheel een stempel moreel (zoals fanatieke christenen doen) of immoreel (zoals fanatieke atheisten doen) op te drukken. Je gaat daarbij volledig voorbij aan wat de bijbel precies is, namelijk een bundeling boeken met uiteenlopende functies, diverse schrijvers en vooral zeer verschillende perioden/culturen.
Dat voorbeelden uit het oude testament komen is logisch, aangezien daar de meeste onnozelheden in staan. Het is ieders goed recht om op zijn eigen manier met de bijbel om te gaan, maar dan is het niet langer Algemeen Christelijk te noemen. De algemene christelijke overtuiging is dat de bijbel het woord van god is. Stap je daarvan af dan hoef je niet te discussiëren over wat god zou hebben gedaan of gezegd, aangezien je niet van hetzelfde standpunt uitgaat.
Demiurg schreef:Wat wel kan is een interpretatie geven van de bijbel en die als moreel of niet-moreel bestempelen. Met name de interpretaties die een sterke nadruk leggen op de evangelien, of meer bepaald de bergrede, waarin de nadruk die Jezus legde op geweldloosheid, het gelijkheidsprincipe, het verheffen van de armen/onderdrukten vind ik ook vandaag nog zeer moreel.
Jezus heeft heel aardige dingen gezegd, maar was in zijn gedrag lang niet altijd zo jofel. Daarnaast was ook hij 'al te menselijk' wanneer het gaat om respect voor de medemens, zijn opvliegend karakter, raadselachtige bewoordingen waar we na 2000 jaar nog geen eenduidige uitleg voor hebben, etc (bijbelteksten op aanvraag

)
Demiurg schreef:Dat is waar, het hele idee van het fenomeen God is nu juist dat hij de hoogste moraal vertegenwoordigt. Die notie kun je niet afserveren door wat (immorele) mensen er over geschreven hebben. Dat is een contradictio in terminis.
Zie hierboven; als je de bijbel niet als het woord van god beschouwd of op zijn minst goddelijk geïnspireerd, dan is het een leuk boek met anekdotes. Discussie over de inhoud is dan gesloten.
Demiurg schreef:Een bombardement op Dresden of atoombom of Hiroshima met de vele onschuldige burgerslachtoffers is rechtvaardig omdat het in 'onze' politieke agenda past. Aan de andere kant is het moreel natuurlijk zeer verwerpelijk als 'anderen' de politieke agenda boven onschuldige slachtoffers stellen.
Op zo'n moment denk ik inderdaad dat Jezus' boodschap 'keer uw andere wang' nog steeds modern en voor velen nog steeds de tijd vooruit is.
Het bombardement op Dresden is door velen veroordeeld als immoreel. Ook de geallieerden hebben fouten gemaakt in de oorlog. Ik denk dat het onvermijdelijk was dat zij zich in de oorlog mengden, in zoverre dus gerechtvaardigd. Een oorlog leidt alleen tot verliezers op alle fronten, met name de bevolking. Dat een god zelf op oorlog aanstuurt en er toe beveelt is daarom niet te rechtvaardigen.
Ook het andere wang toekeren is leuk, maar niet altijd praktisch en in tegenspraak met het hele Oude Testament.