Rereformed schreef:
De bijbelvertaling van Fundi:
"Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer enige van deze dingen zullen gebeuren." (Mt. 24:34)
In Mattheus 24 gaat het niet om losse gebeurtenissen. "Al die dingen" zijn en vormen een reeks van gebeurtenissen.
Deze worden vermeld opdat men bij het waarnemen hiervan weet dat dit de aanloop vormt naar de wederkomst.
Zo wordt ook het uitspruiten van de vijgenboom als voorbeeld gegeven (mat 24:32). Die generatie zal de aanloop zien, daar wordt de nadruk op gelegd. Maar of de wederkomst zelf ook meegemaakt wordt, cq. de volledige vervulling meegemaakt wordt, dat wordt niet gezegd.
Het is uit de tekst toch duidelijk dat het juist ONBEKEND is wanneer de wederkomst zou plaatsvinden. Zelfs Jezus wist het volgens eigen zeggen niet,
hoe zou Hij dan met zekerheid bedoelen dat het binnen die generatie zal moeten vallen? Dat is niet logisch.
Als men de aanloop gebeurtenissen naar de wederkomst waarneemt, moest men bereid zijn. De wederkomst
kan dan snel aanbreken, maar het wanneer is niet bekend.
Vanuit Hand 3:19-20 is duidelijk dat dit afhing van een voorwaarde. Aan die voorwaarde werd door die generatie niet voldaan.
Het is juist opmerkelijk dat het moment van de wederkomst onbekend is. Want waarom zou dat moeten zijn? Jezus had toch ook kunnen zeggen dat Jeruzalem vernietigd zou worden, een verdrukking van 3,5 of 7 jaar en dan de wederkomst.
Het is juist vreemd dat alles benoemd wordt, en tegelijk het werkelijke moment van de wederkomst daarbij totaal onbekend moet zijn en blijven. Er moet een (verborgen) factor zijn wat dat veroorzaakt.
"Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: 'Enige millennia vóór het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten." (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, Hand. 2:16,17)
Ook hier geldt hetzelfde, de aanloop naar de wederkomst was in gang gezet. De tekenen van het Koninkrijk van God werden zichtbaar.
Maar de vervulling zou alle mensen van Israël betreffen.
De toehoorders vragen wat de voorwaarde is: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus,
Dat er twee millennia zouden verstrijken, voordat de vervulling zal plaatsvinden, was toen niet bekend. Dat hing samen met Israëls bekering, zoals Petrus in het daarop volgende hoofdstuk duidelijk maakt.
Dat God een verborgen plan had wat pas openbaar zou worden
doordat Israël zich niet bekeerde, maakt niet dat de uiteindelijke vervulling niet zal plaatsvinden.
"Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen. Tenzij het joodse volk geen gehoor geeft aan onze boodschap." (Jakobus 5: 6)
Je bedoelt denk ik Jak 5:8
U moet ook geduldig zijn en uw hart versterken, want de komst van de Heere is nabij.
In het vers daarvoor staat:
Wees daarom geduldig, broeders, tot de komst van de Heere. Zie, de landbouwer verwacht de kostbare vrucht van het land, en heeft daarbij geduld, totdat het de vroege en late regen zal hebben ontvangen.
Waarmee aangegeven wordt dat men geduldig moet zijn omdat de volle oogst binnengehaald moet worden.
De apostelen verwachtten ook de wederkomst te zullen meemaken. Daar is geen twijfel over mogelijk. Ze verwachtten ook dat het volk Israël zich zou bekeren. (Behoudens de tegenstanders, die daarmee hun oordeel hadden getekend).
"Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg. Tenzij de joden zich niet bekeren natuurlijk."
(Hebr. 10:37)
Idem.
"Ik zeg u dit met een woord van de Heer: wij die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen...dan zal de Heer zelf neerdalen uit de hemel...en daarna zullen wij die nog in leven zijn... ik reken erop dat ik zijn komst mag meemaken, maar indien het niet gebeurt zal ik op het eind van mijn leven vast wel een openbaring krijgen van een nieuwe tot nu toe verborgen leer." (1 Tess. 4:4)
Ook Paulus verwachtte ten tijde dat hij de Tess. brieven schreef, de wederkomst bij leven te zullen meemaken. En openbaart wat er in dat geval met de levenden zou gebeuren. De bediening van Paulus stond toen, net als de overige apostelen, in het kader van het Koninkrijk van God.
Nogmaals: dit is alles op basis van de verwachting dat Israël zich uiteindelijk zou bekeren.
Dat zowat 2000 jaar geleden, die generatie zich niet bekeerd heeft, maakt dit niet ongedaan. Door het ongeloof van Israël is er een tijdsperiode tussengevoegd die tot dan toe verborgen was. Zodra deze tijd voleindigd is, komt een generatie die deze woorden in Tess. weer zullen oppakken.
Dat je Paulus lijkt te beschuldigen dat hij achteraf dan maar iets verzon, is natuurlijk larie. Paulus overleed ruim voor de verwoesting van Jeruzalem.
"Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is nabij dat er iets gaat gebeuren." (Openbaring van Johannes 1:1-3)
"Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. Tenzij de joden zich niet bekeren, want dan komt Ik niet." (Openbaring 22:12)
Wederom: dit is alles overeenkomstig de profetische lijn. Er staat
niets over de verborgen bedeling die aan Paulus geopenbaard wordt in zijn gevangenschap in Rome. Openbaring gaat niet over de huidige tijd, de (verborgen) bedeling waar wij in leven. Het hele christendom tijdsperk wordt volledig genegeerd voor wat betreft Openbaring.
"Kinderen, het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. Hoewel ik me er bewust van ben dat het toch niet helpt, want sommigen willen nu eenmaal niets liever dan misleid te worden. (1 Johannes 2:18, 26)
Volledig juist wat Johannes daar schrijft, het was immers wat in Mat 24 aangekondigd werd als voortekenen.
"Het einde van alles is mogelijkerwijze nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest." (1 Petrus 4: 7)
Idem als voor alle apostelen. Ook Petrus verwachtte de wederkomst en wist dat dit samenhing met de bekering van Israel.
Petrus gaat in op de vraag "waar blijft die wederkomst dan?" en schrijft:
2Pet3:4 Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
...
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat
allen tot bekering komen.
Hee, daar hebben we die voorwaarde weer!
Wat Fundi doet met "Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt." (Mt. 16:28 ) weten we nog niet. Die tekst heeft hij tot nu toe mooi kunnen negeren.
Nee, die heb ik niet genegeerd. Ik had in een eerdere reactie daar naar verwezen.
De verzen bevatten een conditioneel aspect. Dat in het Grieks door het onvertaalbare woordje 'an' aangeduid wordt.
Maar ja, eerst moet enigermate duidelijk worden dat er een conditie bestaat mbt. de wederkomst en de bekering van Israël, wil dit overkomen.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)