Profetieën over de stichting staat Israël?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Samante
Ervaren pen

Re: Profetieën terugkeer Israël maken me bang!

Bericht door Samante »

Floris1976 schreef: Ik wil het geloof niet meer. Kan het gewoon ook niet meer. Probeer het te verliezen, maar de angst blijft en wordt gevoed als profetiën daadwerkelijk uitkomen. Dagelijks leef ik hiermee. Ik merk dat veel mensen hier het maar een lachertje vinden, het geloof, maar geloof me mijn angst is geen lachertje. Ik ben een vader en een partner. Ik wil gewoon weer mens zijn, niet meer bang.
Angst, schuld en schaamte zijn de grootste vijanden van de mens.
Floris1976 schreef: Een God die zo is als beschreven in het OT kan ik nooit vrijwillig dienen. Ook de hel is naar mijn mening onmenselijk. Eeuwig straffen past wat mij betreft niet bij rechtvaardigheid. Ik wou dat ik mijn geloof verloor. Ben zo zat van die angst!! Ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden.
De samenstellers van het OT hebben niets van God begrepen. Als God liefde is, zal God nooit zoiets als een hel scheppen. Een God van liefde zal niet oordelen en straffen. Zo'n God geeft je een onvoorwaardelijk vrije wil.
Voorspellingen zoals gedaan in het OT en ook in Openbaringen moet je zien als sprookjes die niet te rijmen zijn met een God van liefde, met een God die almachtig en volmaakt is.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Samante schreef:De samenstellers van het OT hebben niets van God begrepen. Als God liefde is, zal God nooit zoiets als een hel scheppen. Een God van liefde zal niet oordelen en straffen. Zo'n God geeft je een onvoorwaardelijk vrije wil.
Voorspellingen zoals gedaan in het OT en ook in Openbaringen moet je zien als sprookjes die niet te rijmen zijn met een God van liefde, met een God die almachtig en volmaakt is.
Een god van liefde bestaat ook niet. Hoe kan een god nu liefde hebben of zijn, terwijl dit een mechanisme is dat bij wezens voor komt van vlees en bloed?

Almacht, volmaaktheid en liefde gaat ook niet samen, vooral de eerste en de laatste niet.

Maar dit is slechts mijn mening, naar jarenlange ervaring :^o
Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 »

Dat beloof ik schreef:
Floris1976 schreef: Kan iemand mij antwoorden of er "opzienbare" profetiën over Israel zijn uitgekomen? en hoe het allemaal zit?

Groeten Floris.
Wat is dit voor onzin?
Een nieuw topic openen met dezelfde vragen als het eerste.
U stelt wel vragen, maar staat alleen maar op zenden en niet op antwoorden.
Reageer eens op wat er wordt gezegd, dan komen we wellicht nog eens ergens.
Blijkbaar doe ik iets verkeerd met zenden en antwoorden? Ben me van geen kwaad bewust. Wellicht had ik even moeten bedanken voor de input. Zou niet weten hoe ik verder anders had moeten reageren. Ben wel degelijk wat met de antwoorden gedaan. Ik vindt uw reactie nogal bits en kort door de bocht.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Jesaja 66:6 profetie over de stichting staat Israël?

Bericht door Rereformed »

Floris1976 schreef:Men schrijft in je oude topic het volgende:

Zoals jij ook aangeeft is dat onzin want Antiochus IV heeft de tempel vernield en heeft de 'profetie' precies doen uitkomen.

en

Deze voorspellingen komen allemaal uit het Oude Testament, en die voorspellingen zijn allang uitgekomen toen de joden uit hun ballingschap terugkeerden en hun land weer terugkregen.

Begrijp ik iets niet goed of zijn er dan toch wel profetien uitgekomen?
Er is totaal niets uitgekomen, aangezien het nooit toekomstvoorspellingen waren. Het boek Daniel is pas in die tijd van Antiochus IV geschreven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Floris1976 schreef: Ik wil het geloof niet meer. Kan het gewoon ook niet meer. Probeer het te verliezen, maar de angst blijft en wordt gevoed als profetiën daadwerkelijk uitkomen. Dagelijks leef ik hiermee. Ik merk dat veel mensen hier het maar een lachertje vinden, het geloof, maar geloof me mijn angst is geen lachertje. Ik ben een vader en een partner. Ik wil gewoon weer mens zijn, niet meer bang. Een God die zo is als beschreven in het OT kan ik nooit vrijwillig dienen. Ook de hel is naar mijn mening onmenselijk. Eeuwig straffen past wat mij betreft niet bij rechtvaardigheid. Ik wou dat ik mijn geloof verloor. Ben zo zat van die angst!! Ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden.
Misschien kan het boek dat ik ooit schreef je helpen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt het of bestellen of on-line lezen.

Hier het hoofdstuk over de eindtijdgekte van christenen: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Iets wat je goed achter je oren moet knopen is het feit dat al 1900 jaar lang, in iedere christelijke generatie, de christenen hebben geloofd, en met teksten bewezen, dat de komst van Jezus en het einde van de wereld zoals we die kennen nabij is. Het gaat hier niet om feiten waarmee een religie rationeel wordt bewezen als waarheid, maar om een ziekte van de menselijke geest die al twee-en-een-half millennium oud is.

Hetzelfde geldt voor de leringen over 'Laatste Oordeel en Hel' en 'Eindevandewereld met al zijn benauwenissen' en 'Zonde tegen de Heilige Geest'. Dat zijn de methoden waarmee de boekreligie gelovigen in zijn greep houdt wanneer de Goede Boodschap niet effectief genoeg is. Zoals de titel van dit topic al laat zien werken deze zaken zeer effectief. :wink: Niet voor niets heeft de God van de bijbel (idem de koran) twee gezichten, Hij is liefdevolle en genadige en Hij is de Verschrikkelijke Ongenadige Wreker. Deze combinatie heeft het maximum effect.
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:.......Ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden.......
....Kan iemand mij antwoorden of er "opzienbare" profetiën over Israel zijn uitgekomen? en hoe het allemaal zit?.....
Zo is de afvalligheid bij mij ook begonnen, onenigheid met God terwijl de angst blijft overheersen.
En dan ga je bewijzen zoeken dat Hij echt niet bestaat, bv. foute profetieën in de bijbel.
In Genesis zou al de eerste profetie staan, de komst van Christus en zijn uiteindelijke overwinning op de satan.
Een goede tekst om die als eerste te ontrafelen.
Verder zijn er natuurlijk de talloze tegenstrijdigheden in de bijbel die je kunnen helpen om van God los te komen.
Wat je angst voor de hel betreft, ik weet niet of je daar ooit helemaal vanaf zal komen als je daarmee bent opgegroeid. De dood blijft een mysterie, niemand weet wat er na de dood is en aan een brandende hel te denken maakt niemand vrolijk. Maar je kunt wel proberen er wat nuchterder tegenaan te kijken, nagaan waar de verhalen over de hel vandaan komen.
Bedenk dat leven na de dood slechts een wens van ons mensen is maar helaas, zoals de wijze koning Salomo ook al zei (en de wijsheid had hij van zijn God gekregen, de God waar jij bang voor bent) het vergaat de mens als een dier, dood is dood.
En net zoals een dier dat niet volgens onze normen heeft geleefd ongestraft dood gaat zo ontgaan ook vele criminelen hun straf. Het is niet anders, een straf na dit leven is enkel een vinding van de kerk vanwege ons rechtvaardigheidsgevoel dat kwaad gestraft moet worden.
Om van mijn angst af te komen stelde ik me vijftig jaar geleden al voor dat God, nadat de satan tegen hem in opstand was gekomen, op het onmenselijke idee kwam snel een brandende hel te creëren zodat de satan als straf voor eeuwig helse pijnen zou lijden (zijn tripje naar het paradijs was in Gods souvereine plan opgenomen om zijn Zoon de martelaarsrol te kunnen geven en zichzelf te kunnen verheerlijken als de goedheid zelve, alles uit genade). Hij maakte die hel gelijk zo groot dat er genoeg plek zou zijn voor alle afvalligen die nog geboren moesten worden maar die Hij niet tot zijn hemel had uitverkoren.
En jij blijft bang dat die onzin echt bestaat?
Laatst gewijzigd door writer op 26 sep 2015 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Samante schreef: Angst, schuld en schaamte zijn de grootste vijanden van de mens.
Ben ik niet mee eens.
Het zijn gewoon menselijke gevoelens.
Als je weet wat de oorzaak is, kun je er van leren.

Menselijke gevoelend betitelen als 'grootste vijand van de mens' is de eerste stap naar uitschakeling van je emoties en voor je het weet zit je bij één of andere vage religie waar je niets meer bent en alles voor je wordt bepaald.

Angst: Bang voor god ? Dat zal dan een reden hebben. Ga voor jezelf na wat die reden is en kijk wat je er mee kan doen. Angst kan een heel goede raadgever zijn, Als je bent gebeten door een slang zul je die slang niet meer beetpakken en niet meer gebeten worden. Wellicht helpt dat ook bij religie. Laat het liggen en realiseer je dat je het alleen doet en kunt. Vindt dapper in plaats van bang,

Schuld: Heel goed dat je shuldvoelt. Dat betekent namelijk dat je een geweten hebt. het christendom kent ren mechanime dat jouw schuld overneemt, iets met een figuur die daarvoor gestorven is. Lulkoek. Iedereen moet zelf met zijn schuld omgaan.

Schaamte. Schaam je jezelf dat je in de god van het OT geloofde? En terecht. Nu, vooruitkijken en het anders doen. Laat zien dat je beter kunt en laat trots de plek van schaamte innemen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Floris1976 schreef:
Dat beloof ik schreef:
Floris1976 schreef: Kan iemand mij antwoorden of er "opzienbare" profetiën over Israel zijn uitgekomen? en hoe het allemaal zit?
Groeten Floris.
Wat is dit voor onzin?
Een nieuw topic openen met dezelfde vragen als het eerste.
U stelt wel vragen, maar staat alleen maar op zenden en niet op antwoorden.
Reageer eens op wat er wordt gezegd, dan komen we wellicht nog eens ergens.
Blijkbaar doe ik iets verkeerd met zenden en antwoorden? Ben me van geen kwaad bewust. Wellicht had ik even moeten bedanken voor de input. Zou niet weten hoe ik verder anders had moeten reageren. Ben wel degelijk wat met de antwoorden gedaan. Ik vindt uw reactie nogal bits en kort door de bocht.
U stelt een vraag, er komen allerlei reacties, U zegt niets terug en vervolgens stelt U dezelfde vraag opnieuw.
Het is niet gek dat daar op wordt gereageerd.
Maar ik ben blij te lezen dat U iets met de antwoorden hebt kunnen doen.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

writer schreef:
Floris1976 schreef:.......Ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden......
Vervolg, moest even oud papier aan de weg zetten.
Bedenk ook eens of het rechtvaardig is dat jij en de satan na je dood in dezelfde hel zullen vertoeven.
Met dit verschil dat de satan jou mag pijnigen, hij mag daar in zijn rijk over alle ongelovigen heersen en jij als zondaar zou dat allemaal moeten ondergaan. Wie heeft dan de grootste straf van de rechtvaardige God gekregen, jij of de satan, is dat eerlijk?
En wat doe je eigenlijk verkeerd dat je zo'n grote straf zou verdienen? Alleen dat je in je gebeden niet geveinsd hebt dat je het offer van zijn Zoon nodig had om in de hemel te mogen komen?
Wat een gehuichel, wat een onzin allemaal, en jij gelooft daarin omdat de kerk jou een aantal profetieën voorhoudt?
NB: Doe wel en zie niet om.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Dat beloof ik schreef:
Samante schreef: Angst, schuld en schaamte zijn de grootste vijanden van de mens.
Ben ik niet mee eens.
Het zijn gewoon menselijke gevoelens.
Ik ontken niet dat dit menselijke emoties zijn. Als je je erdoor laat verteren zijn ze je niet tot dienst.
Dat beloof ik schreef: Als je weet wat de oorzaak is, kun je er van leren.
Dat is zeker zo. In het verband met de topic opener heeft zijn angst een grond in de bijbel. Een psychopathische en tirannieke god die je niet kunt vertrouwen. Die meedogenloos is en van wie je niet zeker bent dat hij genadig zal zijn. Want zelfs geloven in zijn zoon Jezus is geen echte garantie dat je in het paradijs komt. En eeuwig likkende vlammen in de hel, die deze god geschapen zou hebben, wakkeren angst daarom alleen maar aan.

Zodra je beseft dat deze god inferieur is aan de mens, gezien moraal en jouw eigen morele kompas, snap je dat deze god niet kan bestaan. Er zijn geen goddelijke eigenschappen aan de christelijke god. Er zit zelfs niet veel menselijks in.

Schuldgevoel kan je helemaal verteren. Vaak nemen gedane zaken geen keer, en als schuldgevoel je blijft plagen is dat je niet ten dienst. Zodra je dergelijk schuldgevoel herkent en inziet dat de oorzaak onomkeerbaar is, is het zaak dat je het leert los te laten. Accepteer hetgeen gebeurd is en besluit eenvoudig dat het geen volgende keer zal gebeuren en dat je ervan leert. Laat het vervolgens los.

Schaamtegevoel komt ook voort uit de bijbel. Naaktheid zou niet gepast zijn, en moet verhuld worden met een vijgenblad. Seks wordt in de bijbel geduid als iets slechts, in plaats van iets prachtigs dat je kunt vieren. Preutsheid tengevolge van bijbelse schaamte heeft ertoe geleid dat mensen vandaag de dag meer genieten van oorlogsgeweld in plaats van seks. Je hoeft alleen maar naar de televisie te kijken om dat te constateren.
Dat beloof ik schreef: Menselijke gevoelens betitelen als 'grootste vijand van de mens' is de eerste stap naar uitschakeling van je emoties en voor je het weet zit je bij één of andere vage religie waar je niets meer bent en alles voor je wordt bepaald.
Je hoeft je emoties niet uit te schakelen, maar moet ze gebruiken als een instrument dat je niet op een gevaarlijke manier beheert zoals een onbeheerde draaiende cirkelzaag.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Floris1976" ik moet God niet, maar de angst voor de hel blijft me vasthouden.
Hiermee wordt het de knoet van god die je bij hem houdt. Lijkt me reden temeer er afstand van te nemen de hel is een kinderachtig verzinsel om de schaapjes binnen de kudde te houden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Profetieën over de stichting staat Israël?

In feite is een profetie goed te vergelijken met het slap gelul van een voetbaltrainer.

Achteraf weten deze mensen altijd perfect te vertellen waarom ze verloren.
Hij zal er ook bij vertellen waarom hij verwacht dat het beter zal gaan.
Als dat uitkomt, is hij de held.
Blijft hij verliezen, dan is hij de sjaak en wordt ontslagen.

Letterlijk staat dit zo in de bijbel !
Een valse profeet kun je herkennen doordat zijn voorspelling niet uitkomt, hij moet dan worden gedood.
Alleen ben ik wel zo slim te snappen dat hiermee niet het bestaan van voetbaltrainers werd voorspeld.
En ik snap ook dat je de persweeën van een vrouw niet moet vergelijken met het ontstaan van een land.

Uiteraard vergeet iedereen de verhalen die niet uitkomen.
De verwachtingen die wel worden ingelost, worden achteraf voor het nageslacht bewaard en zijn geschiedenis.

Wie herinnert zich niet Rinus Michels die voorafgaand aan Duitsland - Nederland (EK 1988) op de vraag van Kees Jansma ( "Meneer Michels, de laatste wedstrijd ?") antwoordde : "Ik dacht het niet".
Het is 1-1 en dan de pass van Wouters , de aanname en de goal van Van Basten.
Hij is een profeet!!
De Generaal, voor altijd.
Er kan zo een bijbelboek over worden geschreven.

Enfin, zo ongeveer ging dat meer dan tweeduizend jaar geleden ook met een paar woestijnzieners, zo moeilijk is dat niet.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 26 sep 2015 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
(Star Trek, seizoen 1)
doctorwho
Ontoombaar

Re: Profetieën over de stichting staat Israël?

Bericht door doctorwho »

Dat beloof ik schreef: Enfin, zo ongeveer ging dat meer dan tweeduizend jaar geleden ook met een paar woestijnzieners, zo moeilijk is dat niet.
Denk hetzelfde " Much ado about nothing"
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dat beloof ik schreef:Dan deze:
Samante schreef: Zodra je beseft dat deze god inferieur is aan de mens, gezien moraal en jouw eigen morele kompas, snap je dat deze god niet kan bestaan. Er zijn geen goddelijke eigenschappen aan de christelijke god. Er zit zelfs niet veel menselijks in.
Dat is naturlijk onzin en ik zal uitleggen waarom.
Een god bestaan niet omdat hij een andere moraal heeft dan jij ?
Heel goed uitgelegd waarom deze argumentering niet klopt.
Toch is het een argumentering die goed werkt in het gesprek met gelovigen. Mijn eigen weg om het geloof de rug toe te keren is ook via deze weg gegaan. Het begrip 'God' opeens wegdenken was in ieder geval voor mij een te grote stap om ineens te doen. God was zozeer een axioma in mijn leven dat zonder dat axioma mijn leven ondenkbaar was. Maar laten zien dat de God waarin je gelooft geen God genoeg is, volgens de standaard die je als gelovige zelf altijd gebruikt (God is algoed, perfect, liefde, rechtvaardig enz.) is een manier waarop een gelovige diep geraakt kan worden. Ik verloor er mijn bijbelgeloof mee. Pas in een later stadium kon ik het aan het bestaan van überhaupt een God in twijfel te stellen.

Iemand die met angst zit weet al dat het geloof in God geen goede basis heeft. Hij moet enkel psychisch sterker worden om die God gedag te kunnen zeggen. Het helpt wanneer zo iemand inziet dat de God waar hij zo bang voor is puur het maaksel van mensen is.
Wat die profetieën betreft is het een eender verhaal: de gelovige moet op de hoogte gebracht worden van het menselijke van al die profetieën zodat hij inziet dat het niets te maken heeft met een werkelijk bestaande God. Zo kun je als argument tegen hem zeggen: een werkelijk bestaande God zou niet met zo'n lullig plan aankomen als een man Abraham uitverkiezen en vervolgens na vele eeuwen zich voor maar één mensenstam te interesseren, na tig aantal eeuwen opeens met een boodschap voor de hele wereld aan te komen, om na nog eens 20 eeuwen later te moeten constateren dat tweederde van de mensen nog altijd niets van deze God weet of wil weten. Boekgelovige zijn staat gelijk aan je God zo kleinmenselijk en dom mogelijk maken. Daar kun je enkel om lachen en hoef je niet serieus te nemen.
Born OK the first time
Dat beloof ik
Bevlogen

Samante schreef: Ja dat kan heel goed zijn. Die stap kan ik echter niet zetten, omdat ik in mijn leven de ervaring heb gehad persoonlijk te zijn geraakt. Ervaringen die misschien te herleiden zijn tot tricks van het brein, hallucinaties of iets dergelijks. Dat zou zomaar kunnen. Alleen ben ik er wel door geraakt en kan ik dat niet ongedaan maken.
En daardoor ook ben ik van mening dat geen enkel gevestigd godsbeeld ermee overeen komt.
Doe niet zo dramatisch, het gaat nergens over.
Voor hetzelfde geld had Van Basten naast geschoten.
Hij zat, dat kunnen we niet ongedaan maken.
Hij zat en dat was deels simpel geluk.
Michels was dan gestorven zonder ooit een grote titel te hebben behaald en kon er niets aan doen.

Mensen als jij denken dat Michels het allemaal zelf tot in de puntjes bepaalde.

Een regelrechte lacher is dat God zich empirisch wil ervaren.
Dan mag hij dat wel eens een keertje doen, zou goed zijn voor zijn aantal leden van zijn fanclub.
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie