Afsplitsing over Jehova's Getuigen..

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Goodie

Re: Afsplitsing over Jehova's Getuigen..

Bericht door Goodie »

antoon schreef:Men had het over de bloedkwestie, in de eerste plaats wijs ik erop dat hier de stek van JG is verdere topics maken kan verwarrend werken,
Over bloed zal ik nooit een bevredigend antwoord kunnen geven, daar zal je eerst meer kennis over de persoon van God moeten hebben,
In het kort dan:
God beschouwd het bloed als een synoniem voor leven zowel bij mens en dier, ook in Jezus tijd beschouwde men het als iets heiligs, er zijn Bijbelteksten die daarop wijzen
In de vervolging tijdens de Romeinse tijd probeerde men Christenen over te halen vlees te eten waar bloed in verwerkt zat
Wij accepteren alle medische behandelingen, alle organen, behalve waar bloed meespeelt

Antoon, hoe kan je nu zeggen dat organen aanvaardbaar zijn en bloed niet?
In die organen zit bloed hoor.... dus ik snap niet goed hoe je geen bloed kan aanvaarden, maar wel iets waar bloed inzit?

Een andere vraag: wat als jij een ongeluk hebt en een amputatie of slagaderlijke bloeding hebt? Of wat als jouw kind dat ondergaat? Ga jij dan ook bloed weigeren ookal sterf je?
Of een inwendige bloeding door een stomp trauma?

Zo'n zaken los je niet op zonder bloed te aanvaarden...

En je zegt dat je alle medische behandelingen aanvaardt.. dus ook een varkensklep laten inbouwen?

PS.: jullie aanvaarden organen, maar zijn jullie ook orgaandonor?
Ik zou het redelijk hypocriet vinden om wel organen te aanvaarden en je eigen leven te redden, maar zelf geen organen af te staan bij dood.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het is ook houden aan het principe, om een voorbeeld te noemen, als ik een jager zou zijn dan zou ik als ik een prooi voor consumptie schiet hem goed moeten laten uitbloeden, en dan noch is het niet 100 procent zeker dat ik ongewild toch bloed zou consumeren, het is wat anders als ik er lak aan zou hebben en niet op let of er wel of niet bloed inzit.
Met organen en voedsel zou het mogelijk zijn dat je toch bloed van een ander binnenkrijgt, maar wij zijn geen muggenzifters, we houden ons binnen redelijke grenzen aan het principe ons te onthouden van bloed, bloed dat heilig en afgezonderd is ook in de joodse wet, het mocht alleen voor offeren gebruikt worden.
Ook orgaan donatie is bij mijn weten aan het geweten van de pesoon overgelaten.
Goodie

Bericht door Goodie »

antoon schreef:Het is ook houden aan het principe, om een voorbeeld te noemen, als ik een jager zou zijn dan zou ik als ik een prooi voor consumptie schiet hem goed moeten laten uitbloeden, en dan noch is het niet 100 procent zeker dat ik ongewild toch bloed zou consumeren, het is wat anders als ik er lak aan zou hebben en niet op let of er wel of niet bloed inzit.
Met organen en voedsel zou het mogelijk zijn dat je toch bloed van een ander binnenkrijgt, maar wij zijn geen muggenzifters, we houden ons binnen redelijke grenzen aan het principe ons te onthouden van bloed, bloed dat heilig en afgezonderd is ook in de joodse wet, het mocht alleen voor offeren gebruikt worden.
Ook orgaan donatie is bij mijn weten aan het geweten van de pesoon overgelaten.
Ok, je antwoordt deels op mijn vragen.

Ik kan vrede nemen met een deel van je antwoorden.

Alleen opnieuw: wat als jij een ongeluk hebt en een amputatie ondergaat? Of een inwendige bloeding? Enkel bloeddonatie kan je leven dan redden in veel gevallen... Wat als het jouw kind is dat dit ondergaat?
Weiger je dan bloed?

Trouwens, als ik het goed begrijp, zegt de bijbel eigenlijk dat je vegetarier moet zijn om zo zekerheid te hebben dat je geen bloed binnenkrijgt?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ok, je antwoordt deels op mijn vragen.

Ik kan vrede nemen met een deel van je antwoorden.

Alleen opnieuw: wat als jij een ongeluk hebt en een amputatie ondergaat? Of een inwendige bloeding? Enkel bloeddonatie kan je leven dan redden in veel gevallen... Wat als het jouw kind is dat dit ondergaat?
Weiger je dan bloed?

Trouwens, als ik het goed begrijp, zegt de bijbel eigenlijk dat je vegetarier moet zijn om zo zekerheid te hebben dat je geen bloed binnenkrijgt?
Kinderen zijn de deur uit daar heb ik geen verantwoording meer voor
voor mijzelf, ik hoop dat ik de kracht kan opbrengen om bloed te weigeren
Goodie

Bericht door Goodie »

Kinderen zijn de deur uit daar heb ik geen verantwoording meer voor
voor mijzelf, ik hoop dat ik de kracht kan opbrengen om bloed te weigeren
Dus je zal je leven dan riskeren voor je geloof?

Ok, daar kan ik een zeker respect voor opbrengen, al vind ik het persoonlijk nogal raar dat je je leven riskeert voor zoiets.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Fijn dat je als op vage gronden zijnde bloedweigeraar een arts eventueel opzadeld met een schuldgevoel als hij je leven moet redden en daarbij bloed nodig heeft.
Jouw kinderen mogen dan de deur uit zijn maar dat is geen antwoord op de vraag die gesteld werd.

Wat doe je met een kind wat bloed nodig heeft of anders zeker sterft?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ik heb bloedgroep o, ik kan aan iedereen bloed geven maar van niemand krijgen. Ik heb dus niet te kiezen, de straf van god wellicht, en een JG gooit dat zomaar overboord, de kansen der natuur foei,

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het ligt moeilijk, met weerloze kinderen dat begrijp ik, toch zijn er veel gevallen dat er kunstbloed wordt gebruikt of bloed stimulerende middelen met een goed resultaat, daar hebben wij geen enkel bezwaar tegen, als ik voor mijzelf spreek dan heb ik ook de ervaring dat er vaak nutteloos bloed gegeven wordt bij mensen die toch ten dode opgeschreven zijn, en dan heb ik het over oude mensen met een ernstige vorm van kanker, zo en zoal heb ik weinig vertrouwen in de medische wetenschap, de goede natuurlijk weer uitgezonderd, maar ik zie ook met mijn eigen ogen wat er geknoeid wordt.

Verder tekenen wij een verklaring voor de huisarts of ziekenhuis, dat heb ik ook gedaan dat wij alle verantwoording zelf nemen
Jinny

Bericht door Jinny »

Erik schreef:Fijn dat je als op vage gronden zijnde bloedweigeraar een arts eventueel opzadeld met een schuldgevoel als hij je leven moet redden en daarbij bloed nodig heeft.
Jouw kinderen mogen dan de deur uit zijn maar dat is geen antwoord op de vraag die gesteld werd.

Wat doe je met een kind wat bloed nodig heeft of anders zeker sterft?
Heel eenvoudig, dan worden de ouders tijdelijk uitg de ouderlijke macht ontzet hier in NL.
Als Antoon bloed weigerd is hij een grote egoist, als alle JG overigens, Nergens staat in de bijbel dat je geen bloedtransfusie mag hebben.
Dat is een WTG (Wachttorengenoodschap, of correcter, WarTaalGenoodschap) verzinsel.

Antoon, waarom zijn die verklaringen zo dik?
Omdat het WTG alles juridisch afgedekt wil hebben tov zichzelf?
Denk daar eens aan.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het zit toch wel even anders Jim, ik ben hier de terzake kundige wat betreft JG.
De verklaringen liggen of lagen bij de balie, je kan er een meenemen of niet of niet, niemand houdt een administratie bij.
Daarna kan je hem ondertekend bij de huisarts brengen, daarbij aangevend dat je de huisarts en ziekenhuis niet verantwoordelijk stelt, ook niemand houdt dat bij en niemand heeft er iets mee te maken, het is je eigen pakkie an.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Als Antoon bloed weigerd is hij een grote egoist, als alle JG overigens, Nergens staat in de bijbel dat je geen bloedtransfusie mag hebben.
Dat is een WTG (Wachttorengenoodschap, of correcter, WarTaalGenoodschap) verzinsel.
En zelfs als het met koeien in de bijbel zou staan, is een kind een nodige bloedtransfusie weigeren nog altijd verwerpelijk en misdadig.
Goodie

Bericht door Goodie »

Het ligt moeilijk, met weerloze kinderen dat begrijp ik, toch zijn er veel gevallen dat er kunstbloed wordt gebruikt of bloed stimulerende middelen met een goed resultaat, daar hebben wij geen enkel bezwaar tegen, als ik voor mijzelf spreek dan heb ik ook de ervaring dat er vaak nutteloos bloed gegeven wordt bij mensen die toch ten dode opgeschreven zijn, en dan heb ik het over oude mensen met een ernstige vorm van kanker, zo en zoal heb ik weinig vertrouwen in de medische wetenschap, de goede natuurlijk weer uitgezonderd, maar ik zie ook met mijn eigen ogen wat er geknoeid wordt.

Verder tekenen wij een verklaring voor de huisarts of ziekenhuis, dat heb ik ook gedaan dat wij alle verantwoording zelf nemen
Het klopt dat er alternatieven mogelijk zijn en deze worden dan ook gebruikt.

Maar voor bepaalde letsels is dit niet mogelijk. Denk maar aan amputatie van ledematen bij een ongeluk of slagaderlijke bloedingen...

Ik stel me trouwens de volgende vraag: wat als jij een ongeluk hebt en je bent bewusteloos en de artsen opereren je en geven je bloed en je overleeft het? Wat dan?

Heb jij een papier op zak of een armband aan waaropstaat dat je geen bloed mag krijgen?

Verder snap ik nog altijd niet dat je wel organen kan aanvaarden, maar geen bloed! Hier zit geen logica in. De logica die ik erin zie is de hypocrisie ten top. Wetende dat bloed vermoedelijk nooit nodig zal zijn, maar een orgaan misschien wel...

Verder: dat ze de ouders uit hun oudere macht zetten als de kinderen bloed nodig hebben, maar voor mij nogmaals duidelijk dat die "die hard" getuigen echt wel niet 100% snik zijn.

Dat je je eigen leven riskeert, maar dat van je kind?

PS. Waarom ben jij er zo zeker van dat jouw geloof het enige juiste is?

Ik snap niet dat je dat kan zeggen. Elke jehova die ik al gesproken heeft, zegt me dat zijn/haar geloof het enige juiste is en dat de rest fout is. Waarom is dit? Waarom zijn moslims fout? Waarom zijn joden fout? Waarom zijn christen fout ? Waarom zijn hindoes fout?

Waarom kan een getuige van jehova beweren dat hun interpretatie (en let op dit woord) van de bijbel of van het geloof algemeen het juiste is?

INTERPRETATIE ==> zoek de betekenis van dat woord eens op en leg me dan eens uit waarom de jouwe de juiste is.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.watchtower.org/o/hb/article_01.htm
hier wordt het beter uitgelegen dan dat ik dat kan, maak je geen zorgen ik kom op je vragen terug
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Antoon, met teksten kun je veel kanten uit.

Alles staat of valt natuurlijk met de kern van de zaak, namelijk met de vraag of er überhaupt een Goede Schepper kan bestaan.

Als je uitgaat van een Goede Schepper, hoe verklaar je dan de mogelijkheid tot natuurrampen die deze Schepper dan klaarblijkelijk in Zijn scheppingsontwerp heeft opgenomen en tengevolge waarvan volmaakt onschuldige mensen en kinderen ondraaglijk lijden?
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 01 sep 2010 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

die goede schepper heeft het mogelijk gemaakt dat de meeste mensen bloed met elkaar kunnen uitwisselen, waarom vraagt hij dan uberhaupt aan zijn elite van jg gelovigen dit niet te doen? Volgens mij zijn jg's zondaars omdat zij de weg van den here niet volgen. :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Gesloten