Atheistisch wereldbeeld voor gelovigen bedreigend?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Atheistisch wereldbeeld voor gelovigen bedreigend?

Bericht door Peter van Velzen »

Ik vraag mij af waarom gelovigen de waarneembare werkelijkheid - want meer is het atheistisch wereldbeeld niet - zo bedreigend vinden. OK er is geen god en geen duivel, er is geen hemel en geen hel, maar alles wat je op enigerlei wijze kunt waarnemen is er wel. Er zijn mensen en de meesten wensen je het beste toe, omdat jij hen ook het beste toewenst. OK sommigen hebben gebrek aan empathie,en wensen allen zichzelf het beste toe. En sommigen zijn verbeeld door een radikaal geloof in een ideologie of een religie, maar de meeste mensen zijn aardige mensen, die je het beste toewensen.

Op de meeste plaatsem in de wereld althans. Er zijn uiteraard plekken waar het minder gezellog is. . .

Afgesplitst van
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=14798" onclick="window.open(this.href);return false;
in subforum getuigenissen.
Maria
Ik wens u alle goeds
AKH

Re: Atheistisch wereldbeeld voor gelovigen bedreigend?

Bericht door AKH »

Peter van Velzen schreef:Ik vraag mij af waarom gelovigen de waarneembare werkelijkheid - want meer is het atheistisch wereldbeeld niet - zo bedreigend vinden. OK er is geen god en geen duivel, er is geen hemel en geen hel, maar alles wat je op enigerlei wijze kunt waarnemen is er wel. Er zijn mensen en de meesten wensen je het beste toe, omdat jij hen ook het beste toewenst. OK sommigen hebben gebrek aan empathie,en wensen allen zichzelf het beste toe. En sommigen zijn verbeeld door een radikaal geloof in een ideologie of een religie, maar de meeste mensen zijn aardige mensen, die je het beste toewensen.

Op de meeste plaatsem in de wereld althans. Er zijn uiteraard plekken waar het minder gezellog is. . .
Dat is toch vrij simpel? Als je gelooft, dan geloof je dat het met niet-gelovigen slecht afloopt. En dat wil je jezelf, je familie en je vrienden niet zien overkomen. Dus probeer je je zelf, je familie en je vrienden zoveel mogelijk bij het atheistisch wereldbeeld vandaan te houden want stel je voor dat die duivel jou, je familie of je vrienden te pakken krijgt...

Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

AKH schreef:.... want stel je voor dat die duivel jou, je familie of je vrienden te pakken krijgt...
Als je van je geloof niet los kunt komen begin dan eens na te denken over het al of niet bestaan van de duivel.
Waar die vandaan komt, waarom die er zou zijn etc.
En dan komt al snel van het een het ander.
Vroeger werd geleerd dat God een souverein God was, als mens moest je zonder nadenken alles van Hem accepteren.
En dat heeft men niet zomaar bedacht.
Het begin van kritische vragen over Zijn doen en laten is het begin van het totale ongeloof.
NB: Doe wel en zie niet om.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Misschien had ik last van 'overspronggedrag'

AKH schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik vraag mij af waarom gelovigen de waarneembare werkelijkheid - want meer is het atheistisch wereldbeeld niet - zo bedreigend vinden. OK er is geen god en geen duivel, er is geen hemel en geen hel, maar alles wat je op enigerlei wijze kunt waarnemen is er wel. Er zijn mensen en de meesten wensen je het beste toe, omdat jij hen ook het beste toewenst. OK sommigen hebben gebrek aan empathie,en wensen allen zichzelf het beste toe. En sommigen zijn verbeeld door een radikaal geloof in een ideologie of een religie, maar de meeste mensen zijn aardige mensen, die je het beste toewensen.

Dat is toch vrij simpel? Als je gelooft, dan geloof je dat het met niet-gelovigen slecht afloopt. En dat wil je jezelf, je familie en je vrienden niet zien overkomen. Dus probeer je je zelf, je familie en je vrienden zoveel mogelijk bij het atheistisch wereldbeeld vandaan te houden want stel je voor dat die duivel jou, je familie of je vrienden te pakken krijgt...

Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Maar dan ben je niet bang voor het atheistisch wereldbeeld, maar voor het wereldbeeld van de gelovige! DAy wereldbeeld is bedreigend, voor je familie of je vrienden, want het laat je denken dat het slecht met ze af zou kunnen lopen als ze niet geloven. Ons wereldbeeld bevat zo'n gevaar geheel niet. Het leidt altijd tot een pijnloos einde.
Ik wens u alle goeds
AKH

Bericht door AKH »

@Maria: Normaal gesproken ben ik niet zo van het "delen", maar ik zal er over nadenken. :wink:

@writer en Peter van Velzen: Als nieuwkomer had ik me misschien wat duidelijker moeten uitdrukken: Ik tikte dit vanuit een gelovige (die ik was) en dus niet als gelovige.
Peter van Velzen schreef: Maar dan ben je niet bang voor het atheistisch wereldbeeld, maar voor het wereldbeeld van de gelovige! DAy wereldbeeld is bedreigend, voor je familie of je vrienden, want het laat je denken dat het slecht met ze af zou kunnen lopen als ze niet geloven. Ons wereldbeeld bevat zo'n gevaar geheel niet. Het leidt altijd tot een pijnloos einde.
Het probleem is dat die gelovige dat niet zo ziet. Voor hem en haar is die wereld buiten "het geloof" eng want die kan leiden tot verderf.

Heb jij een christelijke achtergrond?

Quote ingekort.
Je hebt een PB
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ AKH
Je eerste regeltjes horen eigenlijk nog in het andere topic.
Ik heb het bericht wat aangepast.
Het hele bericht van Peter hoeft in dit geval niet helemaal gequote te worden.

Is goed, als je wil delen, zo niet evenzo goed. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Het atheïstische wereldbeeld is voor mij niet zozeer bedreigend, maar wel verschrikkelijk. Ik moet er niet aan denken, een wereld zonder God, een leven dat eindig is en waarvan voor veel mensen het laatste deel het moeilijkst is. En dan deze wereld, waar zoveel onrecht heerst, dat nooit rechtgezet zal worden. Als gelovige ben ik ervan overtuigd dat elk mens eenmaal geoordeeld zal worden. Niet dat ik mij verheug in de straf voor mensen, ook niet voor massamoordenaars. Maar wel dat er eens een einde komt aan het geweld en het onrecht.

Omgekeerd vraag ik mij af of het christelijke wereldbeeld voor atheïsten bedreigend is. Ik weet wel, dat atheïsten, ook op dit forum het christelijke leven vaak afschilderen als een mentale gevangenis (ander topic), dus het zal zeker niet als bedreigend worden ervaren. Ik denk wel dat het (wereld)beeld dat door atheïsten vaak wordt geschetst diametraal afwijkt van dat van gelovigen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Peter van Velzen
Site Admin

AKH schreef: Heb jij een christelijke achtergrond?
Mijn familie was Rooms Katholiek. Mijn vader was lid van het zangkoor, later mijn moeder oo. Mijn vader geloofde echter niet in een leven na de dood. "als je voorleeft" zo zei hij "dan is het in je kinderen". Mijn moeder geloofde wel in "onze lieve heer", maar dat was dus niet de naarling (excuses maar het is niet anders) uit het oude testament. Ik heb nog lanf vastgehouden aan een almachtige die het kwade zou doen sneven en het goede zou helpen overwinden. Kort nadat mijn vader overleed, heb ik dat idee echter opgegeven. Er was gewoon niets van aan. De wereld is niet anders dan wat wij kunnen waarnemen, en daar buiten kennen we niets.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Karssenberg schreef: En dan deze wereld, waar zoveel onrecht heerst, dat nooit rechtgezet zal worden. Als gelovige ben ik ervan overtuigd dat elk mens eenmaal geoordeeld zal worden. Niet dat ik mij verheug in de straf voor mensen, ook niet voor massamoordenaars.

Het is toch volslagen absurd te denken dat je onrecht dat geschied is ooit na de dood van mensen weer recht kunt zetten?
Het onrecht is gebeurd. Dat kun je niet ongedaan maken.
Wat je 'rechtzetten' noemt is niets anders dan wraak, hoezeer je ook zegt beschaafd te zijn.

Het 'laatste oordeel' is een primitieve gedachte. Het dient om macht mee uit te oefenen (zoals hierboven al iemand opmerkt kun je er goed mee dreigen) en om wraakgevoelens te bevredigen.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Afgesplitst van
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=14798" onclick="window.open(this.href);return false;
in subforum getuigenissen.
Maria
Ik denk dat ik er nu achter ben, dat hersenspoeling aan de basis staat van deze bedreiging. Vervolgens (als de indoctrinatie van thuis uit haar werk heeft gedaan) is de basis voor het (angst)geloof in de hersenen gelegd.
Afhankelijk van de "stevigheid" van de neurale netwerken en het vermogen nieuwe netwerken aan te leggen zal de gelovige gevangen blijven zitten dan wel langzaam ontsnappen aan die geestelijke toestand.
Als je op voorhand (en die mensen zijn er) al zegt: Ik zal nooit een theorie accepteren, die ervan uitgaat dat alles wat leeft een gemeenschappelijke voorouder heeft. Dat is in strijd met wat de bijbel openbaart en wat ik bevestigd zie in de fundamentele verschillen tussen mens en dier.
dan zijn die verbindingen dusdanig stevig verankerd in het brein dat de denker gevangen zit in zijn/haar eigen denken.
(Is er dan nog wel sprake van denken??? vraag ik me af).
Hoe kun je als weldenkend mens zeggen: "Ik zal NOOIT een theorie accepteren..."
Hoe kun je dat zeggen?
M.a.w. Het atheïstisch wereldbeeld is voor sommigen helemaal niet bedreigend. Het bestaat simpelweg in hun hoofd niet!
Al lopen ze tegen de steen aan, breken een teen...de steen ligt er NIET!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 06 apr 2015 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Karssenberg schreef:Het atheïstische wereldbeeld is voor mij niet zozeer bedreigend, maar wel verschrikkelijk. Ik moet er niet aan denken, een wereld zonder God, een leven dat eindig is en waarvan voor veel mensen het laatste deel het moeilijkst is. En dan deze wereld, waar zoveel onrecht heerst, dat nooit rechtgezet zal worden. Als gelovige ben ik ervan overtuigd dat elk mens eenmaal geoordeeld zal worden. Niet dat ik mij verheug in de straf voor mensen, ook niet voor massamoordenaars. Maar wel dat er eens een einde komt aan het geweld en het onrecht.

Omgekeerd vraag ik mij af of het christelijke wereldbeeld voor atheïsten bedreigend is. Ik weet wel, dat atheïsten, ook op dit forum het christelijke leven vaak afschilderen als een mentale gevangenis (ander topic), dus het zal zeker niet als bedreigend worden ervaren. Ik denk wel dat het (wereld)beeld dat door atheïsten vaak wordt geschetst diametraal afwijkt van dat van gelovigen.
Het christelijk wereldbeeld, kan bedreigend zijn voor gelovigen die van ongelovigen houden. Niet voor de atheisten zelf uiteraard. Maar het is niet het christelijke leven dat een gevangenis is, het is slechts het denkschema. Jij kunt je helemaal niet voorstellen dat er geen god zou zijn, want dat idee schrikt je teveel af. Nochthans zou er niets aan de wereld veranderen als het zo is, want er is niet in de wereld waar te nemen, dat anders zou zijn als er geen god was. Het leven dat jou afschrikt is niet anders dan het leven dat je leidt. Er komt gewoon een einde aan en inderdaad veel onrecht wordt nooit meer rechtgezet. Dat gebeurt alleen in zoverre wij daar zelf iets aan doen.

Ik hoop met jou, dat er ooit een einde komt aan geweld en onrecht, maar als dat al gebeurd zullen wij dat nooit te weten komen. De wereld wordt wellicht minder geweldadig (de laatste decennia nam het geweld - ondanks alle nare nieuwsberichten - daadwerkelijk af), en ze is al heel wat rechtvaardiger dan de wereld van voorheen. Vergelijk het Europa van vandaag eens met dat uit de vroege middeleeuwen. Dan zul je me gelijk moeten geven. Maar een einde aan geweld en onrecht is voorlopig nog niet in zicht. We zullen strijd er tegen aan onze achterkleinkinderen moeten doorgeven.
Ik wens u alle goeds
AKH

Bericht door AKH »

Karssenberg schreef:Het atheïstische wereldbeeld is voor mij niet zozeer bedreigend, maar wel verschrikkelijk.
Dat vind ik fijn voor jouw persoonlijk, maar gaat voor een groot deel van het (streng) protestantisme helaas niet op. Bekend met de regel "raakt niet, smaakt niet, roert niet aan"? Wordt helaas te pas en te onpas gebruikt om maar vooral geen informatie van buiten de eigen kring te hoeven te lezen.
dikkemick schreef:Ik denk dat ik er nu achter ben, dat hersenspoeling aan de basis staat van deze bedreiging.
Zeker! Als je ouders, je onderwijzers, je leraren, je dominee (en die heeft gestudeerd!) zeggen dat 1+1=3, waarom zou je dan twijfelen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

AKH schreef:
dikkemick schreef:Ik denk dat ik er nu achter ben, dat hersenspoeling aan de basis staat van deze bedreiging.
Zeker! Als je ouders, je onderwijzers, je leraren, je dominee (en die heeft gestudeerd!) zeggen dat 1+1=3, waarom zou je dan twijfelen?
Omdat iedereen in staat zou moeten kunnen zijn, gedachten/overtuigingen bij te stellen als daar reden voor is. En valide betrouwbare reden zijn er in overvloed!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
AKH

Bericht door AKH »

dikkemick schreef: Omdat iedereen in staat zou moeten kunnen zijn, gedachten/overtuigingen bij te stellen als daar reden voor is. En valide betrouwbare reden zijn er in overvloed!
Vanaf een bepaalde leeftijd zeker. Maar toch is het nog verdraaid lastig actief op onderzoek uit te gaan als je hele omgeving overtuigd is van hun gelijk. Je wil niet weten hoe vaak ik "dat is gewoon zo" (grrrr....) of "daar moeten we maar niet over nadenken, dat moeten we geloven" heb gehoord...
En als je al eens iets las wat buiten de gebaande paden viel en je aan de hand daarvan kritische vragen stelde dan "moest je dat soort boeken maar niet meer lezen". De druk is groter dan je denkt. En dan legde je je er maar weer bij neer. Fout natuurlijk, maar toch.
Van nature ben ik niet zo opstandig dus voor mij heeft het best wel even geduurd voordat ik definitief afstand kon nemen.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:Het atheïstische wereldbeeld is voor mij niet zozeer bedreigend, maar wel verschrikkelijk. Ik moet er niet aan denken, een wereld zonder God, een leven dat eindig is en waarvan voor veel mensen het laatste deel het moeilijkst is. En dan deze wereld, waar zoveel onrecht heerst, dat nooit rechtgezet zal worden. Als gelovige ben ik ervan overtuigd dat elk mens eenmaal geoordeeld zal worden. Niet dat ik mij verheug in de straf voor mensen, ook niet voor massamoordenaars. Maar wel dat er eens een einde komt aan het geweld en het onrecht.....
Ik herken dat (van vroeger)
Wanneer je als kind over mensen die nergens aan doen op een minderwaardige toon hoort spreken ga je jezelf wijsmaken dat je toch wel veel geluk heb gehad dat je in een christelijk gezin geboren bent.
Je hoort bij de groep uitverkorenen. De ongelovigen komen er na hun dood wel achter of er geen God bestaat.
En dan wacht hen de hel.
In die zin was ook voor mij het atheïstische wereldbeeld verschrikkelijk.
Liever met Christus in de gevangenis dan zonder Hem een werelds leven.
En de dood komt voor iedereen en dan komt het er op aan of je kan uitkijken naar een eeuwig leven, goed opgemerkt, dan is het je alles waard om "blijmoedig" te kunnen sterven.
Het is net zo zeker voor je dat God bestaat als dat je weet dat je ouders bestaan.
Hij is niet weg te denken uit je gedachten.
In een atheïstische wereld moet er een grote leegte zijn denk je dan, geen God.
En ook al grijpt God niet meer in, je heb wel altijd de zekerheid dat Hij het wel kan en dat er niets buiten zijn wil om gebeurt.
En dat geeft rust in je leven, er gebeurt niets bij toeval.
In een atheïstische wereld zou je dat allemaal missen, éen en al onzekerheid.
En dan is het een hele stap om het geloof los te laten, je bent ineens aan jezelf overgeleverd, je bent dan net als iedereen, een ongelovige, je hoort er niet meer bij.
Daarom gaat het ook meestal stapsgewijs, elke keer iets meer twijfels over het bestaan van een God en elke keer
wat meer vertrouwen in een wereld zonder God.
En tenslotte ervaar je dan de mensen in de atheïstische wereld eigenlijk niet anders zijn dan jij.
En dan heb je meer aan de juiste vrienden die je ziet dan aan een God die je niet ziet, die alleen in je verbeelding bestond.
Laatst gewijzigd door writer op 06 apr 2015 19:54, 7 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie