Het probleem van het kwaad.Karssenberg schreef:Wij weten niet, wat er in de hemel gebeurd is voor de mensen geschapen werden. En God heeft mensen geschapen, die niet alleen maar als automaten konden doen wat God wilde, maar ook tegen Hem konden kiezen. En dat hebben ze gedaan.
Ik vind dit altijd een leuke discussie om te voeren met gelovigen, zeker omdat ik redelijk wat denkwerk heb gedaan over bewustzijn, vrije wil en intelligentie. Ik ben me nog aan het inlezen over de discussie tussen intelligentie en geloof (intelligentie en irrationaliteit). Misschien kan er over dit specifieke onderwerp een apart topic worden afgesplitst door een mod? Hierbij de aanvraag, de interesse zien we later wel.
Ik vind het altijd bijzonder interessant om te lezen hoe gelovigen stellen dat er een creator is en een creatie met een vrije wil, maar nauwelijks ingaan op wat deze vrije wil precies inhoudt. Deze stelling (ik noem het: misbruik van de vrije wil) is uiteraard geen observatie maar heeft een gericht doel. Het is duidelijk wat hun doel is: de verantwoordelijk afschuiven. God mag doen wat die wil en kan niet verantwoordelijk worden gehouden.
Hiermee wordt er ten eerste ingegaan tegen een belangrijk ethisch standpunt: Met grote macht, komt grote verantwoordelijkheid. God is almachtig, maar door de vrije wil wordt hij gevrijwaard van alles wat hij doet én alles wat zijn volgelingen doen. Immers, doen ze iets tegen zijn zin: de vrije wil. Doen ze iets slechts, hebben ze gekozen voor de duivel. Doen ze iets en pakt het goed uit, dat zal god zijn geweest. Makkelijk, simplistisch onethisch en daarnaast ook nog eens super oppervlakkig.
Máár, denk hier eens wat dieper over na... Stel, god heeft inderdaad de mens geschapen met vrije wil en onze vrije wil is onafhankelijk van wat god van ons wil. God is nog wel steeds de ontwerper van vrije wil als instrument voor onafhankelijkheid. Kennelijk is er iets misgegaan tijdens het creatieproces, immers, wij zijn in staat tot het slechte en het kiezen voor het slechte. Geen probleem: we verzinnen er een duivel bij, een engel die mede door ditzelfde instrument van de vrije wil gekozen heeft tégen god. Mocht het probleem niet zitten in het instrument van de vrije wil, dan nog is god de schepper van deze engel. Als jaloezie een gevolg is van vrije wil, dan is jaloezie door god geschapen. Je kan er niet omheen door schepper te zijn van alles, simpelweg door vrije wil je te ontdoen van enige verantwoordelijkheid.
Dit is meen ik het meest duidelijke onethische punt uit heel het christelijk geloof.
Als je kijkt naar het beeld wat god van zichzelf schetst in het OT en NT, zie ik geen goddelijkheid maar menselijkheid. Ik vraag me af hoe je tot de conclusie komt dat het andersom is.Karssenberg schreef:God schiep mensen naar zijn beeld. Dus je kunt beter zeggen, dat de mens goddelijke eigenschappen heeft in plaats van andersom. Al blijft er een fundamenteel verschil,tussen God en mens.