Achterliggende motivatie van de "Bijbelschrijvers"?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
writer
Bevlogen

Achterliggende motivatie van de "Bijbelschrijvers"?

Bericht door writer »

Mariakat schreef: En dat naar de denkwijzen en bedoelingen van de schrijvers.
Met welke bedoelingen hebben de schrijvers van het OT eigenlijk geschreven wat ze hebben geschreven?

- Om de geschiedenis van de Joden vast te leggen?
- Om de God van de Joden te promoten?
- Om zelf bekend te worden, aanzien?
- Omdat ze niets anders te doen hadden?

Gelovigen zullen zeggen "Geen van allen, het was de wil van God, zij waren slechts een werktuig in Zijn Handen en dat alles om ons ervan te overtuigen dat Hij bestaat"

Als wij wat meer zouden weten over de motieven van de schrijvers zou dat wellicht e.e.a. verduidelijken.

(voorbeeld: van een zeer strenge dominee alhier werd na zijn dood bekend dat hij als klein jongetje op school erg gepest werd, hoeft niets te betekenen maar toch.....)
NB: Doe wel en zie niet om.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

writer schreef:
Mariakat schreef: En dat naar de denkwijzen en bedoelingen van de schrijvers.
Met welke bedoelingen hebben de schrijvers van het OT eigenlijk geschreven wat ze hebben geschreven?

- Om de geschiedenis van de Joden vast te leggen?
- Om de God van de Joden te promoten?
- Om zelf bekend te worden, aanzien?
- Omdat ze niets anders te doen hadden?

Gelovigen zullen zeggen "Geen van allen, het was de wil van God, zij waren slechts een werktuig in Zijn Handen en dat alles om ons ervan te overtuigen dat Hij bestaat"

Als wij wat meer zouden weten over de motieven van de schrijvers zou dat wellicht e.e.a. verduidelijken.
Waarom worden, waar dan ook, sprookjes/sagen/legendes/overleveringen opgetekend?

Ik neem aan dat er ook toen al mensen waren die in cultuur waren geïnteresseerd.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

writer schreef: Met welke bedoelingen hebben de schrijvers van het OT eigenlijk geschreven wat ze hebben geschreven?
Daar kun je heel wat over invullen.
Jij mag het zeggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tenach" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:
writer schreef: Met welke bedoelingen hebben de schrijvers van het OT eigenlijk geschreven wat ze hebben geschreven?
Jij mag het zeggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tenach" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas wordt hier niet beschreven waarom de boeken destijds geschreven zijn. Want dat is wel interessant natuurlijk. Door welke geschriften/ideeen zijn de schrijvers geinspireerd? En wat was de opzet/bedoeling van juist deze boeken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Goed voor een nieuw topic denk ik.
Je moet wel bedenken, dat men niet altijd zo dacht alsof je de keuze had tussen religieus zijn of atheïstisch.

Al vanaf de oudheid is het denken van de mensen doordrenkt geweest van mysterie en religie.
Anders dan religieus denken bestond eenvoudigweg niet.
De keuzes die men had waren, welke religie ze het meest vonden passen.
En ook toen was er al de tijdgeest.
Ook afhankelijk van wat de cultuur (uit de omgeving) hun bracht.
Een verhaal had nooit enkel een doel ter vermaak.
Altijd zat er wel een belerend of moraliserend doel bij.

Ook in het westen is het schrijven nog lang "ter leringhe ende vermaack."
En dat laatste is ook pas heel laat op gang gekomen.

Ik denk, dat het uit het hoofd leren en het opschrijven een ultieme poging was om juist vast te kunnen blijven houden aan de kennis en cultuur van de voorvaderen.

De Thora is eigenlijk een soort familieverhaal, waarin heel sterk het belang van het stamverband is overgeleverd en datgene waarvan men dacht, dat het die stam bijeen moest houden.
Met het effect tot op de dag van vandaag.
HenkM
Superposter

Re:

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
Mariakat schreef:
Jij mag het zeggen.
Helaas wordt hier niet beschreven waarom de boeken destijds geschreven zijn. Want dat is wel interessant natuurlijk. Door welke geschriften/ideeen zijn de schrijvers geinspireerd? En wat was de opzet/bedoeling van juist deze boeken?
Dat was om het elitaire karakter van de priester-klasse te versterken en beschermen.
Er waren heel weinig mensen die konden lezen.
De beschermde priesters lieten ook niet zo maar iedereen toe.
Je moest in staat zijn mensen, de massa, te bespelen.

Met de boeken konden ze verwijzen naar het mysterie van het woord van hun god. En omdat ZIJ die konden lezen, waren zij degenen die in contact stonden met die god.
Dit is een typisch voorbeeld van het institutionaliseren van geloof-religie.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Re:

Bericht door HenkM »

Mariakat schreef: Al vanaf de oudheid is het denken van de mensen doordrenkt geweest van mysterie en religie.
Dit bestrijd ik ten zeerste. Mysterie, en (levens)vragen ontstonden pas toen de mens abstract kon gaan denken. En zelfs dat zal vele duizenden jaren hebben geduurd voor iemand er achter kwam dat er toch wel vreemde dingen gaande waren (bliksem, aardbevingen, overstromingen en nog vele zaken). Tot dan toe waren wij gewoon dieren. Levend van de ene naar de volgende maaltijd. En het leven nemend zoals dat op je afkwam.

Dat religieuze denken is er ingestampt door gewetenloze (hoewel ze daar geen kennis van hadden) manipulerende lieden, die, omdat ze anders geen aanzien hadden, de angst voor het onbekende er flink inhielden.
Maria
Moderator

Re: Re:

Bericht door Maria »

HenkM schreef:
Mariakat schreef: Al vanaf de oudheid is het denken van de mensen doordrenkt geweest van mysterie en religie.
Dit bestrijd ik ten zeerste. Mysterie, en (levens)vragen ontstonden pas toen de mens abstract kon gaan denken.
Voor ik verder hierop inga.
Het begrip oudheid is erg rekbaar.
Waar hebben we het hier over?
Over de prehistorie?
Daar is weinig van bekend.
Veel van de eerste gevonden voorwerpen en andere tekenen van produkten door de mens, anders dan gewone gebruiksvoorwerpen, hadden al vaak religieuze kenmerken.

Wat was de "mens" voor hij kon (abstract) kon denken?
En vanaf wanneer konden mensen spreken en later schrijven?

En dan nog is de oudheid een rekbaar begrip.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Mariakat schreef: ....Wat was de "mens" voor hij kon (abstract) kon denken?
.....
Leuke vragen.
Ik denk dat voordat men op het idee kwam om te gaan het schrijven men het tekenen van dieren en voorwerpen al beheerste, dus spreken, tekenen en dan schrijven , in die volgorde?

Een andere vraag waar het mee begon is waarom men ging schrijven.
Als ik een aap in Burgers Zoo ineens iets zou zien opschrijven zou ik kunnen denken:
- Hij wil dat wat hij weet onthouden.
- Hij wil zijn kennis voor zijn nageslacht niet verloren laten gaan.
- Hij had mooie gedachtes die hij aan anderen wil voordragen.
- Zolang hij de enige is die kan schrijven wil hij indruk bij de anderen maken.
- Hij wil een berichtje doorgeven aan apen in Artis.

Geen domme aap dus.
Of wij ook zo begonnen zijn weet ik niet, lang geleden hoor.
Onlangs wel even actueel n.a.v. vertalingen van kleitabletten van de Sumeriërs.
Maria
Moderator

Re: Achterliggende motivatie van de "Bijbelschrijvers"?

Bericht door Maria »

Ik las laatst, dat het eerste schrift een soort afturven was.
Hulp bij tellen?

En waarom het eerst tellen?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Mariakat schreef:Ik las laatst, dat het eerste schrift een soort afturven was.
Hulp bij tellen?

En waarom het eerst tellen?
Heb je nooit gezien hoe hebberig sommige apen er met zoveel mogelijk bananen vandoor willen gaan?
Dus tellen om de verkregen buit eerlijk te verdelen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

:lol: :lol:

Klinkt logisch.
Was dat voor of na de zondeval?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
Mariakat schreef: ....Wat was de "mens" voor hij kon (abstract) kon denken?
.....
Leuke vragen.
Ik denk dat voordat men op het idee kwam om te gaan het schrijven men het tekenen van dieren en voorwerpen al beheerste, dus spreken, tekenen en dan schrijven , in die volgorde?

Een andere vraag waar het mee begon is waarom men ging schrijven.
Als ik een aap in Burgers Zoo ineens iets zou zien opschrijven zou ik kunnen denken:
- Hij wil dat wat hij weet onthouden.
- Hij wil zijn kennis voor zijn nageslacht niet verloren laten gaan.
- Hij had mooie gedachtes die hij aan anderen wil voordragen.
- Zolang hij de enige is die kan schrijven wil hij indruk bij de anderen maken.
- Hij wil een berichtje doorgeven aan apen in Artis.

Geen domme aap dus.
Of wij ook zo begonnen zijn weet ik niet, lang geleden hoor.
Onlangs wel even actueel n.a.v. vertalingen van kleitabletten van de Sumeriërs.
Volgens mij onderschatten we bij dit soort vragen altijd de factor tijd. Alsof een aap ineens een gen-verandering doormaakt, of in een andere habitat terecht komt en de eerste voorouder is van de mens.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef:....
Volgens mij onderschatten we bij dit soort vragen altijd de factor tijd. Alsof een aap ineens een gen-verandering doormaakt, of in een andere habitat terecht komt en de eerste voorouder is van de mens.
De aap die ik zag schrijven had al heel lang stiekum geoefend hoor!
Maar oke, dan maar serieus verder met de (religieus) schrijvende mens.
Plaats reactie