Godsdienstles van Reinier Sonneveld

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Godsdienstles van Reinier Sonneveld

Bericht door Maartenvrijdenker »

Hallo mensen,

Ik kwam op Youtube een aantal grappige filmpjes tegen van theoloog Reinier Sonneveld. Hij heeft een boek geschreven en bespreekt in deze filmpjes een aantal onderwerpen uit dat boek. Voor de mensen die tijd hebben: Wat is jullie mening hierover?

http://www.youtube.com/watch?v=qNY83KTC ... dIt0xeCAVG" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarten
PietV.
Erelid

Re: Godsdienstles van Reinier Sonneveld

Bericht door PietV. »

Maartenvrijdenker schreef:Hallo mensen,

Ik kwam op Youtube een aantal grappige filmpjes tegen van theoloog Reinier Sonneveld. Hij heeft een boek geschreven en bespreekt in deze filmpjes een aantal onderwerpen uit dat boek. Voor de mensen die tijd hebben: Wat is jullie mening hierover?

http://www.youtube.com/watch?v=qNY83KTC ... dIt0xeCAVG" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarten
Theatraal beeld in het begin, eenzijdige toelichting over de snelle opmars, tamelijk ongenuanceerd beeld waarom mensen niet geloven, cirkelredeneringen om zijn betoog te ondersteunen. Ja, het zijn filmpjes gemaakt voor het CIP. Het zal de achterban wel aanspreken. Zijn het grappige filmpjes in de zin dat het clichés zijn die hij opdreunt en er een op een zalvende toon op door borduurt?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het is DE boodschap om vooral NIET kritisch na te denken en je verstand conclusies te laten trekken!
Blijf geloven!! Je twijfel is slechts een proef/uitdaging.
Mijn vragen aan Reinier: Waarom mag je niet twijfelen? Waarom mag je dit geloof niet ter discussie stellen? Waarom mag je niet heel kritisch naar deze god kijken?

Wat betreft moeder Theresa: http://www.youtube.com/watch?v=HL8MDnuUsE4" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.youtube.com/watch?v=5pVifu4I8Ss" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ook hier geldt: Het maakt geen donder uit of Mw. Theresa goed danwel slecht en/of corrupt was. Ze was qua geloof eerlijk! Ze is gaan nadenken. Praatte met God maar kreeg nooit antwoord! Volgens Reinier moet je desondanks blijven geloven, zelfs als alles op niet-bestaan van een god wijst.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

PietV. schreef:
Theatraal beeld in het begin, eenzijdige toelichting over de snelle opmars, tamelijk ongenuanceerd beeld waarom mensen niet geloven, cirkelredeneringen om zijn betoog te ondersteunen. Ja, het zijn filmpjes gemaakt voor het CIP. Het zal de achterban wel aanspreken. Zijn het grappige filmpjes in de zin dat het clichés zijn die hij opdreunt en er een op een zalvende toon op door borduurt?
Haha ik vond ongeveer hetzelfde. Er zitten zoveel foute aannames in. Volgens hem stoppen mensen niet of nauwelijks met geloven op rationele gronden. Wij weten op dit forum wel beter. En er zijn genoeg boeken van ex-christenen op het internet beschikbaar. Ik bedoelde grappig in de zin van "we kunnen weer lachen" overigens.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Maartenvrijdenker schreef:
Haha ik vond ongeveer hetzelfde. Er zitten zoveel foute aannames in. Volgens hem stoppen mensen niet of nauwelijks met geloven op rationele gronden. Wij weten op dit forum wel beter. En er zijn genoeg boeken van ex-christenen op het internet beschikbaar. Ik bedoelde grappig in de zin van "we kunnen weer lachen" overigens.
Het inhoudelijke aspect vond ik zelf niet zo om te lachen. Voor een theoloog als Sonneveld is dit wel schokkend. Ik ken tal van theologen die er wel iets meer van kunnen maken, maar het vreemde is dat deze meestal van god los zijn. En met een open vizier ineens meer en betere argumenten toevoegen. Zelf moest ik wel lachen om zijn intonatie, mimiek en zijn gekunstelde presentatie. En wachtte gespannen op het moment dat hij zou zeggen dit is een persiflage, CIP heeft Koefnoen ontdekt en ze vonden mij geschikt om een paddo gebruikende herder en leraar te spelen. Ik ken trouwens bijna alleen maar mensen die gestopt zijn op rationele gronden. Het hele internet is vergeven van ex-gelovigen die busladingen argumenten neer gooien om te vertellen dat ze toch ergens een keuze moesten maken. En dat er iemand tussen zit die na een sterfgeval tot de ontdekking kwam dat het leven onvoorspelbaar is, en dat de klootzakken er het best van af komen. Dat is een natuurlijke reflex en daarna vullen ook deze mensen de rest op met argumenten die hun standpunt ondersteunen.
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

PietV. schreef:
Het inhoudelijke aspect vond ik zelf niet zo om te lachen. Voor een theoloog als Sonneveld is dit wel schokkend.

Eens, schokkend is misschien een betere omschrijving.
Ik ken tal van theologen die er wel iets meer van kunnen maken, maar het vreemde is dat deze meestal van god los zijn. En met een open vizier ineens meer en betere argumenten toevoegen. Zelf moest ik wel lachen om zijn intonatie, mimiek en zijn gekunstelde presentatie. En wachtte gespannen op het moment dat hij zou zeggen dit is een persiflage, CIP heeft Koefnoen ontdekt en ze vonden mij geschikt om een paddo gebruikende herder en leraar te spelen. Ik ken trouwens bijna alleen maar mensen die gestopt zijn op rationele gronden. Het hele internet is vergeven van ex-gelovigen die busladingen argumenten neer gooien om te vertellen dat ze toch ergens een keuze moesten maken. En dat er iemand tussen zit die na een sterfgeval tot de ontdekking kwam dat het leven onvoorspelbaar is, en dat de klootzakken er het best van af komen. Dat is een natuurlijke reflex en daarna vullen ook deze mensen de rest op met argumenten die hun standpunt ondersteunen.
Ik krijg bij Sonneveld ook na het zien van deze filmpjes sterk het idee dat het heel erg wishful thinking is. We pakken het christendom, we sluiten onze ogen voor alle negatieve elementen en hoppa: Wat een prachtig geloof hebben we toch. Ik ken ook veel mensen die gestopt zijn op rationele gronden dus Sonneveld kletst hier simpelweg uit zijn nek.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maartenvrijdenker schreef

Ik krijg bij Sonneveld ook na het zien van deze filmpjes sterk het idee dat het heel erg wishful thinking is. We pakken het christendom, we sluiten onze ogen voor alle negatieve elementen en hoppa: Wat een prachtig geloof hebben we toch. Ik ken ook veel mensen die gestopt zijn op rationele gronden dus Sonneveld kletst hier simpelweg uit zijn nek.
Maar dat is bij velen ook het euvel. Ze hebben een prachtig geloof (denken en voelen ze oprecht!), omdat ze de andere kant (negatieve aspecten en wetenschappelijke visie) niet willen zien. Ze willen dit geloof daarom ook delen met anderen en bekeren. Het voelt zo ontzettend goed!!! En daarom denk ik (weet ik) dat velen lijden aan cognitieve dissonantie. Juist OMDAT het zo euforisch en geweldig voelt (die Vader die altijd over je waakt en bij wie je altijd terecht kunt) wil je dat niet kwijt. Al roept de hele wereld dat die vader niet kan bestaan, het maakt niet uit. Argumenten komen er niet doorheen. Er wordt altijd een uitvlucht/uitweg gevonden. Wat ze dan ook niet zien is dat God al vele stapjes terug heeft moeten doen. Niet heel veel gelovigen zijn ID-aanhanger meer. Ze "geloven" nu in de evolutie, MAAR....De Vader beheerst de natuurconstanten of Hij leidt de mutaties e.d. Als ook dit proces eenmaal wordt beschreven doet die God (ongemerkt vaak) weer een stapje terug en heeft Hij het heelal in werking gezet. En zo kun je eindeloos doorgaan, zolang die God je dat goede gevoel maar geeft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.youtube.com/watch?v=m-0WI5rOc0A#t=44" onclick="window.open(this.href);return false;

Is deze al bekeken. Zonder een god weten we niet wat goed en kwaad is, zonder een god zitten we met de factor zingeving, zonder een god kunnen we veel vragen niet beantwoorden, zonder een god ontstaat maatschappelijke verloedering en krijg je totalitaire regimes die ons als beschaving ver terugwerpen. Aldus kort samengevat door het orakel van het CIP. Het gaat uitstekend zonder het geloof in goden. Mensen hebben nog steeds zin, als de wetenschappelijke vooruitgang zaken nog niet kan verklaren dan wachten we gewoon nog even, en sinds we de bijbel hebben dichtgedaan weten we meer dan ooit wat kwaad is en welke gevolgen dit met zich mee brengt. En wat heeft het katholieke totalitaire regime teweeg gebracht in 1700 jaar tijd?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij is er geen 1 geldig argument om het geloof in EEN God aannemelijk te maken. Zijn inmiddels niet alle "argumenten" al ontkracht? Ze komen echter steeds weer terug, in 1 of andere vorm.
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:Volgens mij is er geen 1 geldig argument om het geloof in EEN God aannemelijk te maken. Zijn inmiddels niet alle "argumenten" al ontkracht? Ze komen echter steeds weer terug, in 1 of andere vorm.
Voor sommige mensen is dit hun broodwinning. Steeds maar weer dezelfde argumenten lanceren en wachten tot er eindelijk iemand intrapt.
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

PietV. schreef:http://www.youtube.com/watch?v=m-0WI5rOc0A#t=44

Is deze al bekeken. Zonder een god weten we niet wat goed en kwaad is, zonder een god zitten we met de factor zingeving, zonder een god kunnen we veel vragen niet beantwoorden, zonder een god ontstaat maatschappelijke verloedering en krijg je totalitaire regimes die ons als beschaving ver terugwerpen. Aldus kort samengevat door het orakel van het CIP. Het gaat uitstekend zonder het geloof in goden. Mensen hebben nog steeds zin, als de wetenschappelijke vooruitgang zaken nog niet kan verklaren dan wachten we gewoon nog even, en sinds we de bijbel hebben dichtgedaan weten we meer dan ooit wat kwaad is en welke gevolgen dit met zich mee brengt. En wat heeft het katholieke totalitaire regime teweeg gebracht in 1700 jaar tijd?
Wat ook bij dit filmpje weer naar voren komt is een ongelofelijke lijst van foute clichés. Deze meneer (overigens niet Reinier Sonneveld) weet nog steeds niet wat het atheïsme of scepticisme inhoudt, beweert onterecht dat het atheïsme op zijn retour is en leutert wat over regimes die niks met atheïsme of scepticisme maar met ideologieën te maken hebben. Lees alsjeblieft wat meer over scepticisme, want er is geen ervaren atheïst die hier ook maar een moment van wakker ligt. Ondertussen gaat de wetenschap lekker door met nieuwe dingen ontdekken en wachten christenen nog 2000 jaar tot Jezus terugkomt. Lekker blijven wachten, zoals jij ooit treffend zei Piet. :lol:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
dikkemick schreef:Volgens mij is er geen 1 geldig argument om het geloof in EEN God aannemelijk te maken. Zijn inmiddels niet alle "argumenten" al ontkracht? Ze komen echter steeds weer terug, in 1 of andere vorm.
Voor sommige mensen is dit hun broodwinning. Steeds maar weer dezelfde argumenten lanceren en wachten tot er eindelijk iemand intrapt.
Het vreemde van geloof is; Ze hebben helemaal geen argumenten nodig (gelukkig maar!) om te kunnen blijven geloven. Als een godsgeloof eenmaal gefundeerd is (geindoctrineerd is) dan is dit geloof an sich voldoende om het te kunnen blijven volhouden! Gelovigen die zeggen: "Ik WEET het gewoon" is geen argument tussen te krijgen!
Einstein/Mick
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Ik kwam vandaag nog een filmpje van Sonneveld tegen: https://www.youtube.com/watch?v=qgXkBJ9mY1Y&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie van dat verhaal over dat liedje? Puur toeval? Inlegkunde? Ik vind het wel een gek verhaal.
Plaats reactie