Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

aton

Re: Geloof?

Bericht door aton »

kjgm schreef: Losstaand van de vraag of het verhaal van Adam en Eva echt is gebeurd, kunnen we er veel 'theologische' lessen uit leren; God heeft de boom van de kennis van goed en kwaad in de tuin gezet, toch maakt het Hem volgens mij niet verantwoordelijk voor het feit dat de mens de keuze maakte om het fruit te eten.
Toch weer opvallend hoe weinig de gelovigen weten over hun eigen religie, zoals bijvoorbeeld de herkomst van dit Adapa-verhaal wat oorspronkelijk stamt uit de Sumerische tijd. De Judeeërs hebben dit na de bekende ballingschap dit in hun geschriften en op hun wijze ingelast.
Nu weet je wel dat een boom vele takken heeft. Dit kan men gebruiken om er een genealogie aan op te hangen of ook alle wetenschappelijke faculteiten. Zo zijn er die ten goede of ten slechte gebruikt kunnen worden als vruchten van deze kennis. Deze vruchten plukken was noodzakelijk om tot een culturele ontwikkeling te komen. Apen hebben nooit deze vruchten van kennis geplukt met gevolg dat ze nog steeds in de tuin van Eden vertoeven, wat ondertussen al grotendeels door de mens ontgonnen is .
Want verantwoordelijkheid en vrije wil gaan samen.
Nee hoor. Men kan met een vrije wil ook zeer onverantwoord handelen.
God had al gewaarschuwd dat de mens zou sterven als het van die boom zou eten, en dit is niet meer dan logisch als je het vanuit de bijbelse lijn bekijkt.
Het zou logischer zijn dat jij als gelovige zou moeten weten dat er twee bomen stonden waar de mens niet bij mocht: De boom van Kennis waar ik het net over gehad heb en de boom van Leven waar de mens nog net niet aan gezeten heeft. Indien hij dit wél zou gekund hebben zou hij ( in zijn ogen althans ) onsterfelijk zijn geworden. Het eten van de boom van Kennis heeft dus niks te maken met de boom van Leven. Zelfs had de mens ( = adama = adam ) niet aan de boom van Kennis had gezeten, zou hij alsnog zo sterfelijk zijn als wij nu.
Neem me niet kwalijk dat ik de rest van uw post gewist heb, gezien die inhoudelijk te verwaarlozen is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

kjgm schreef:
Rereformed schreef: Het bestaan is vol zaken die men moet beschouwen als bijzonder benauwend voor alles wat leeft: geestelijke en lichamelijke pijn, strijd om te overleven, dood, wreedheid, langdurig lijden.
Met het oog hierop kan men die God dan onmogelijk goed noemen.
Eigenlijk denk ik niet dat het dilemma zo groot is als hier geschetst wordt. De christelijke theologie bestaat al bijna 2000 jaar, en er zijn al onnoemelijk veel slimme koppen geweest die ook op een bepaald moment hun hoofd over deze vraag hebben gebogen en daar boeken over geschreven hebben.
Daarom hebben ze het vraagstuk niet opgelost. Want keer op keer zitten de priesters en theologen opnieuw met hun handen in het haar als ze naar een uitleg zoeken voor een ramp die een boel onschuldige slachtoffers maakte. Denk je niet dat als een van die boeken werkelijk een antwoord zou bevatten dat die priesters en theologen daar niet al lang opgesprongen zouden zijn i.p.v. steeds opniuew met de vraag te worstelen. Want dat is wat je te zien krijgt als je zo'n boek leest: Iemand die met de vraag worstelt maar uiteindelijk ook geen antwoord heeft. Tenzij je iemand zoals Wiliam Lane Craigh serieus neemt en het verpletteren van kinderens hoofdjes als goed bestempeld als het gebeurt op Gods bevel.
kjgm schreef:Ik daarnaast wil ook wel proberen om hier op in te gaan vanuit mijn eigen (christelijke) geloof, maar ik wil benadrukken dat ik nu antwoord probeer te geven op een vraag die bij mij zelf niet echt speelt, je zegt dat je met het oog hierop God onmogelijk goed kan noemen, terwijl het in mijn normale leven eerder zo is dat ik God onmogelijk niet goed kan noemen.
Dat verwondert me niet. Een van de zaken die mij steeds opnieuw opvallen is de dubbele maatstaf die gelovigen hanteren als het op hun god aankomt. Handelingen waarvan iedereen het eens is dat ze kwaadaardig zijn als ze door een mens worden uitgevoerd, worden plots als goedaardig bestempeld als ze door hun god worden uitgevoerd. Een voorbeeld zijn de plagen van Egypte. Op een bepaald moment is de Farao het zo beu dat hij wil toegeven, van dan af komt JHWH steeds opnieuw tussen om ervoor te zorgen dat de Farao toch niet toegeeft om op die manier JHWH een uitvlucht te geven om de volgende plaag uit te zenden. De plagen mogen oorspronkelijk een middel geweest zijn maar op een bepaald moment worden ze mee het doel van JHWH. Toch kan zo goed als geen christen het toegeven hoe kwaadaardig god zich daar heeft opgesteld.
kjgm schreef:Losstaand van de vraag of het verhaal van Adam en Eva echt is gebeurd, kunnen we er veel 'theologische' lessen uit leren; God heeft de boom van de kennis van goed en kwaad in de tuin gezet, toch maakt het Hem volgens mij niet verantwoordelijk voor het feit dat de mens de keuze maakte om het fruit te eten. Want verantwoordelijkheid en vrije wil gaan samen.
Dat is niet waar. Vrije wil is onvoldoende voor verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid vereist ook kennis. Aangezien het juist aan die kennis ontbrak, kan er van geen verantwoordelijkheid voor Adam en Eva sprake zijn.
kjgm schreef:Als de mens niet verantwoordelijk was voor de zondeval, maar daarentegen God, kan je ook moeilijk zeggen dat de mens een vrije wil heeft (in de zin van: 'God wist al wat ze gingen kiezen, dus is de keuze van de mens eigenlijk Gods keuze want Hij had hen zo gemaakt').
In zoverre Adam en Eva vrije wil hadden was die vrije wil van weinig belang. Waar het op neerkwam was dat JHWH van Adam en Eva verlangde dat ze juist zouden handelen, terwijl Adam en Eva geen idee hadden wat juist handelen was. Als ik mensen in een situatie zet waarvan ik weet dat ze niet over de nodige kennis beschikken van wat juist handelen is en het draait verkeert uit, dan zullen mensen over het algemeen mij daarvoor verantwoordelijk stellen. Als ik er dan op wijs dat die mensen vrije wil hadden en dat ze dus anders hadden kiezen dan zal ik als antwoord krijgen dat dat van weinig belang is hier aangezien ik die mensen in een situatie gebracht heb die hen boven het petje ging. Maar als god zich op die manier gedraagt dan haast de gelovige zich om voor god allerlei uitvluchten te bedenken.
kjgm schreef:Als we geloven dat de mens een vrije wil heeft gekregen, dan geloof ik ook dat de mens verantwoordelijk is voor de foute keuze. Maar vrije wil is volgens mij heel moeilijk te begrijpen, omvatten en zeker te omschrijven. Zelf ervaar ik die vrije wil als één van de grootste giften van God, voornamelijk omdat, zoals al eerder is opgemerkt, vrije wil vereist is lief te kunnen hebben.
Lees het verhaal van de 10 plagen er eens op na en zie hoe "respectvol" JHWH de vrije wil van de Farao respecteerde.
kjgm schreef:Toen God de mens had geschapen was het zeer goed, zoals de bijbel zegt. Tegenwoordig mogen christenen zich door Jezus kinderen van God noemen, maar Adam en Eva waren dat zeker. Het gehoorzamen van God is één van de manieren waarop mensen aan God hun liefde kunnen betonen. gehoorzaamheid aan God is vaak ook een synoniem van God vertrouwen en God vertrouwen is bijna hetzelfde als van God houden.
Jullie christenen hebben toch maar perverse ideeën als jullie god in het plaatje verschijnt. Gehoorzaamheid heeft weinig te te maken met liefde of vertrouwen. In de meer dan 25 jaar dat ik getrouwd ben hebben ik en mijn vrouw nooit gehandeld uit gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid is een concept dat gewoon niet thuishoort in een volwassen liefdesrelatie.
kjgm schreef:In het paradijs was het fruit plukken en eten de ultieme daad van ongehoorzaamheid richting God en in feite een regelrechte keuze tegen God. Veel theologen spreken over de opstand van de mens, en dat is logisch omdat de duivel Eva overhaalt door te zeggen dat ze door te eten 'kennis over goed en kwaad zal krijgen en aan God gelijk zal worden'. Deze kleine hap voor de mensheid was een grote klap voor de mensheid, want de mens zei op dit moment dat niet langer God god is, maar dat de mens god is. De relatie was gebroken, de mens had als ware God 'gedumpt'.
Onzin de mens beschikte op dat moment nog niet over de nodige kennis om vast te stellen dat het eten van het fruit zou neerkomen op een keuze tegen god. Wat god deed kwam overeen met een kind van drie twee pastilles voor te zetten. Eén een onschuldig snoepje en een ander zwaar vergif. Waarbij god dan naar het laatste wijst en zegt, dat is vergif. Denk je dat iemand je serieus zou nemen als je nadat die kleuter aan dat gif gestorven is, je zou zeggen dat die kleuter de ultieme keuze voor de dood gemaakt heeft. Het is niet omdat een bepaalde keuze een bepaald gevolg heeft, dat men met die keuze bewust voor dat gevolg gekozen heeft. Uiteindelijk heeft God Adam en Eva in een zelfde soort situatie gebracht maar dan gelovigen steeds heel hard hun best om hem van elke aansprakelijkheid schoon te wassen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TheArchitect schreef:Wat is geloof zou je dan zeggen? Geloof is het horen, accepteren en daarop hopen. Blindweg geloven is echt moeilijk, maar zulke mensen zijn er. Als er maar 1 klein ding is dat het geloof promote dan versterkt dat het geloof dramatisch.
Dat is inderdaad reli-geloven; zonder behoefte aan en vaak zelfs verweren tegen bewijsvoeringen.
Daar valt verder ook niet over te discussiëren omdat het altijd gaat over wat je vindt.

Voordat je nu opnieuw gaat beweren dat gelooflozen ook geloven kan je in Trouw van theoloog Taede Smedes lezen dat ook jij dat niet moet doen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
aton

Bericht door aton »

heeck schreef: Voordat je nu opnieuw gaat beweren dat gelooflozen ook geloven kan je in Trouw van theoloog Taede Smedes lezen dat ook jij dat niet moet doen.

Roeland
Slagter verwoordt hier een stelling die onder atheïsten mateloos populair is. Maar zoals dat bij atheïsten meestal het geval is, is ook hier sprake van onwetendheid ten aanzien van wat religieus geloof inhoudt, een onwetendheid die tot uiterst naïeve oordelen aanleiding geeft.
Duidelijk dat Slagter nog nooit op dit forum heeft gezeten. :lol:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Aton,

Dat was inderdaad de aangehangen mooie nabrander. :idea:
En Smedes èn Slagter lezen. Uiteraard.

R.
aton

Bericht door aton »

heeck schreef:Aton,

Dat was inderdaad de aangehangen mooie nabrander. :idea:
En Smedes èn Slagter lezen. Uiteraard.

R.
Maar goed, wat mag je verwachten van een filosoof die weer eens het geloof in God en het geloof in Sinterklaas in één betoog weet samen te brengen, alsof beide vergelijkbaar zijn?

Taede A. Smedes is godsdienstfilosoof aan de RAdboud Universiteit Nijmegen.
Beiden zijn zéker vergelijkbaar.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Aton,
Smedes vuistregel kan je hier toepassen:
Het gaat om geloven IN jóuw God, --zeker niet een god---, met daar tegenover
geloven DAT Sinterklaas bestaat.

En zo houd hij ze uit elkaar. :D
R.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

kjgm schreef:Ik daarnaast wil ook wel proberen om hier op in te gaan vanuit mijn eigen (christelijke) geloof, maar ik wil benadrukken dat ik nu antwoord probeer te geven op een vraag die bij mij zelf niet echt speelt, je zegt dat je met het oog hierop God onmogelijk goed kan noemen, terwijl het in mijn normale leven eerder zo is dat ik God onmogelijk niet goed kan noemen.
Axxyanus schreef:
Dat verwondert me niet. Een van de zaken die mij steeds opnieuw opvallen is de dubbele maatstaf die gelovigen hanteren als het op hun god aankomt. Handelingen waarvan iedereen het eens is dat ze kwaadaardig zijn als ze door een mens worden uitgevoerd, worden plots als goedaardig bestempeld als ze door hun god worden uitgevoerd. Een voorbeeld zijn de plagen van Egypte. Op een bepaald moment is de Farao het zo beu dat hij wil toegeven, van dan af komt JHWH steeds opnieuw tussen om ervoor te zorgen dat de Farao toch niet toegeeft om op die manier JHWH een uitvlucht te geven om de volgende plaag uit te zenden. De plagen mogen oorspronkelijk een middel geweest zijn maar op een bepaald moment worden ze mee het doel van JHWH. Toch kan zo goed als geen christen het toegeven hoe kwaadaardig god zich daar heeft opgesteld.
Ter aanvulling: er staat zelfs in Exodus 7:3 Doch Ik (God) zal Farao's hart verharden; en Ik zal Mijn tekenen en Mijn wonderheden in Egypteland vermenigvuldigen.

Farao kon zelfs geeneens uit vrije wil reageren! En zo'n god is liefhebbend??
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

kjgm schreef:Eigenlijk denk ik niet dat het dilemma zo groot is als hier geschetst wordt. De christelijke theologie bestaat al bijna 2000 jaar, en er zijn al onnoemelijk veel slimme koppen geweest die ook op een bepaald moment hun hoofd over deze vraag hebben gebogen en daar boeken over geschreven hebben.
Elke religie heeft al sinds een ver verleden zijn onnoemelijk vele slimme koppen geproduceerd die stuk voor stuk precies konden uitleggen waarom uitgerekend HUN religie wel klopte en andere niet of niet helemaal. In gewone-mensen-taal heet dat 'bord voor de kop'.
Je krijgt dan ook geen antwoord van mensen die in staat zijn om hun mening bij te stellen in het zicht van nieuwe informatie. Je krijgt idiote excuses.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 16 nov 2012 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Tegen zoveel verenigde bikkelharde onverbiddelijke logica is "The Architect" blijkbaar niet opgewassen. De opvatting van christenen dat mensen feilbaar zijn slaat vooral op diezelfde christenen terug, hoewel ze dat meestal (indien überhaupt al) pas in een heel laat stadium betrekken op hun eigen geloofsopvattingen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

vegan-revolution schreef:Tegen zoveel verenigde bikkelharde onverbiddelijke logica is "The Architect" blijkbaar niet opgewassen.
Een van de redenen waarom ik me heb teruggetrokken en ook geen antwoorden meer heb gevraagd, om het nog eventueel behapbaar te maken.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hallo,

Ik ben Kevin, 26, programmeur, eigen bedrijf en doe niet aan geloof.

Ik ben katholiek opgevoed maar al vroeg in mijn jeugd (rond 7/8 jaar) werd het me duidelijk dat geloof van aannames aan elkaar hangt. Natuurlijk kon ik dat op die leeftijd nog niet in volle intellectuele glorie uiten(alhoewel ik wel al simpele programmatjes schreef in basic en delphi ^___^), maar ik had wel een bepaald idee. Door een storende ouderlijke invloed van een van mijn ouders en anders zijn dan mijn leeftijdgenootjes ben ik veel gaan rationaliseren en heb ik veel nagedacht onder meer over geloof. Dat idee over geloof groeide naarmate ik ouder werd, vooral ervaringen en overdenkingen tussen mijn 15e en 21e jaar zijn daarop van invloed geweest en daarom ben ik nu nog steeds ongelovig.

Ik heb geen probleem met het ontbreken van bepaalde antwoorden op vragen waarop de regerende culturele religie zo makkelijk antwoorden geeft, en omdat veel van die antwoorden overduidelijk het probleem verleggen.

Denk aan de vraag "waar komt alles vandaan?", "God heeft alles gemaakt", "Wie heeft God gemaakt?" <- probleem verleggen.

Ook bepaalde thema's, zoals pratende dieren, de aarde die maar 6000 jaar oud zou zijn, het idee dat alle dieren op een boot passen en zo voorts heeft niet bepaald geholpen bij het aannemelijk maken van deze religie.

Waarom besta ik? "Om God te aanbidden." En wat is daar dan het doel van? "Om het eeuwige leven te krijgen." Maar waarom zou ik eeuwig willen leven? Wat is daar het doel van? Waarop verschillende antwoorden kunnen komen, kies het antwoord wat het meest effect heeft "Zou je niet graag met al je vriendjes en vriendinnetjes voor altijd bij elkaar willen zijn?", "Zou je liever naar de hel willen gaan waar je voor altijd pijn zal beleven?" Maar, wat is dan het doel van de hel?

Alle antwoorden waren geen antwoorden maar pluggen om gaten te dichten in een verhaal wat zowiezo niet klopt. De ruiters in het verhaal van de vlucht uit egypte, die achter de joden aangingen op bevel van Farao, alle hoefdieren in egypte waren gestorven door een plaag maar deze waren even snel uit Mesopotamië geimporteerd door aliens?

De mens was incompleet, had geen kennis van goed en kwaad, maar werd wel gestraft voor het overtreden van een gebod waardoor ze, hoe ironisch genoeg, achteraf wél kennis kregen van goed en kwaad? Dat is meer de opzet van een vuile sadist dan van een goede almachtige vader.

Eerst was er de hemel en de aarde, en er was water om over te zweven? Geen fusie nodig voor het creëren van de zwaardere elementen die nodig zijn om dat water in eerste instantie te laten bestaan? Het probleem begint al in het begin bij de schepping...

Geef mij maar wetenschap.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kevin schreef: De ruiters in het verhaal van de vlucht uit egypte, die achter de joden aangingen op bevel van Farao, alle hoefdieren in egypte waren gestorven door een plaag maar deze waren even snel uit Mesopotamië geimporteerd door aliens?

Geef mij maar wetenschap.
Daar was ik nog niet opgekomen.
Ga ik nog eens gebruiken. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het einde van de wereld is niet in zicht, aldus de paus.

De paus roept op geen aandacht te schenken aan doemdenken.
Hij vindt het onbegrijpelijk, dat mensen anno 2012 nog waarde hechten aan 2000 jaar oude boeken vol bizarre verhalen, wonderen en voorspellingen en waarschuwt geen geloof aan degelijke geschriften vol mythes te schenken.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik heb hem ooit eens gevonden op evilbible.com. Staan leuke dingetjes tussen, maar sommige zijn ook wel heel ver gezocht. Die van de ruiters is een flat-in-your-face fact waar ze niet omheen kunnen. Soms proberen ze uitvluchten te maken met "hoefdieren bedoelde ze daar vroeger mee: dieren met meerdere tenen." Maar waarschijnlijk denken ze dan op hetzelfde moment "Hopelijk trapt hij erin!".
Plaats reactie