Lucas.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fish
Ontoombaar
Berichten: 11211
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:44
Locatie: Aan de kust.

Lucas.

Bericht door Fish »

_Volgens mij kun je in de bijbel vinden dat Jezus (met Johannes) uit was op een Koninkrijk van God op aarde, een joods koninkrijk en geen wereldgodsdienst.
Paulus met zijn volgeling Lucas hebben de oorspronkelijke beweging van Jezus en Johannes voor een (joods) koninkrijk van God op aarde omgebouwd tot een spirituele religie waar ook heidenen aan deel konden nemen.

Zie voor je zelf.

Lucas laat Jezus het volgende zeggen:

Lucas 7:28 Ik zeg jullie: van alle die geboren zijn uit een vrouw (Jezus dus ook) is niemand groter dan Johannes (de doper).
Er is aan toegevoegd: Maar in het koninkrijk van God is de kleinste nog groter dan hij.Dat dit een toevoeging is door Griekse kopiïsten wordt bevestigd door de publicatie van de (oudere) Hebreeuwse versie van Matteüs, waarin een versie staat die nog niet bewerkt is.
Daar staat die toevoeging dus niet.

In deze Hebreeuwse tekst van Matteüs zegt Jezus over Johannes ook : Want de profetieën van alle profeten en van de wet gaan over Johannes. (Matteüs 11:13)
In de Griekse vertaling is dit geworden : Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot Johannes.
Lijkt mij valsheid in geschrifte om Jezus belangrijker te maken dan Johannes?

Verder:
In Handelingen schrijft Lucas nauwelijks een woord over Jacobus de broer van Jezus en zet hij Petrus neer als de onbetwiste leider van de volgelingen van Jezus.

Handelingen telt 24 hoofdstukken en vanaf hoofdstuk 9 gaat het nog maar uitsluitend over Paulus.
Petrus verdwijnt geleidelijk uit beeld.
Lucas vermeld in zijn evangelie nergens de familie van Jezus, zoals de andere evangelisten wel doen.
Marcus (bron voor Lucas): vermeld ze heel duidelijk, Jacobus, Joses, Judas en Simon.Toen Jezus aan het kruis hing, noemde Marcus, als bijstaanders, Jacobus en Joses maar ook de zus van Jezus, Salome.
Lucas schrijft alleen over 'de vrouwen' die hem vanuit Galilea gevolgd waren.
Idem bij de begrafenisscène, Marcus: Maria Magdalena en Maria de moeder van Jacobus, en dan Lucas: de vrouwen die hem vanuit Galilea waren nagereisd.
Meestal houd Lucas zich nauwgezet aan Marcus als bron, veel meer dan Matteüs, maar dus niet als het over de familie van Jezus gaat.
Jacobus was door Jezus aangewezen als leider, maar vooral Lucas wilde daar geen aandacht aanschenken is mijn opinie.
Vergeet niet dat Lucas een heiden was de enige niet jood onder de evangelisten.
Hij is duidelijk op de hand van Paulus met zijn heidense versie van het christendom.
Lucas was pro Romeins, Paulus (Romein) zijn held en hij wilde zijn Romeinse lezers over hém vertellen.
De joodse inbreng moest verdoezeld worden vanwege de steeds grotere niet joodse christelijke beweging.
Lucas benadrukt ook dat Pilatus (Romijn) zijn uiterste best gedaan had om Jezus vrij te laten. Hij laat achterwege dat Pilatus Jezus heeft laten geselen en vermeld ook niet dat de Romeinse Praetoriumwacht van Pilatus, Jezus bespot en beschimpt.
Lucas schrapt ook de uitroep van Jezus: God, God waarom heeft gij mij verlaten.(Eloi Eloi lama sabachthani.)
En schrijft: Vader, vergeef het hun (Romeinen) want ze weten niet wat ze doen.

Hij is dus steeds op de hand van de Romeinen. De andere evangelisten laten de apostelen wanhopig naar Galilea terug gaan waar Jezus aan de apostelen zou zijn verschenen, maar Lucas laat alle verschijningen plaatsvinden in Jeruzalem op de zondag dat het lege graf werd ontdekt.
Hij gaat zelfs nog verder en laat Jezus zeggen, ga niet weg uit Jeruzalem.
Dit in tegenstelling tot Matteüs en Johannes die de volgelingen naar Galilea laten gaan waar ze een verdieping en vernieuwing van hun geloof vonden.

Hij schrijft (Handelingen) ook: Dat veertig dagen na de dood van Jezus de elf apostelen bijeen komen en Lucas noemt de aanwezigen leiders zorgvuldig op:
Petrus en Johannes, Jacobus en Andreas.
Filipus en Tomas, Bartolomeus en Matteüs.
Dan komt een nootlottige zin waarmee hij de familie van Jezus onder het vloerkleed veegt.
Vurig en eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria de moeder van Jezus, en met zijn broers.
Door ze apart te noemen laat hij blijken dat ze geen belangrijke leidinggevende rol speelden.
Jacobus was echter de leider en na zijn dood in 62 n.chr werd dat de andere broer van Jezus, Simon (allen in de bloedlijn van David).
Nog maar eens , Jezus was helemaal niet van plan om een wereld godsdienst te stichten, hij (lijn David)was er op uit, samen met Jonannes de doper (priesterlijn levieten), als de twee messiassen (voorspeld in de dode zeerollen) om het koningsschap van David op te eisen, Jezus als wettige koning en Johannes als hogepriester daarvoor is hij ook door de Romeinen vermoord.
Paulus (en Lucas) heeft het omgebogen naar een godsdienst waar ook 'heidenen' aan konden schuiven.

Paulus verteld dat hij naar Jeruzalem gereist (+/- 50 ncr) was om toestemming te vragen voor zijn missie naar de heidenen.
Die toestemming was afkomstig van wat hij de drie steunpilaren van de beweging noemde, te weten Jacobus, Kefas (Petrus) en Johannes.
Hij noemt hier Jacobus niet voor niets als eerste.

Als Petrus vrijgelaten wordt uit gevangenschap zegt hij tegen een groep volgelingen: Stel Jacobus hiervan op de hoogte.
Alweer Jacobus.

Op de vergadering in Jeruzalem, die georganiseerd is om uit te maken op grond van wat de heidenen toegelaten konden worden, verteld Lucas dat Jacobus, de broer van Jezus, na veel discussiëren en redetwisten opstond en zijn besluit kenbaar maakte.
Jacobus als de baas.


Volgens Thomas:
De leerlingen vragen (in uitspraak 12) tot wie zij zich moeten wenden (Wij weten dat U van ons weg zult gaan) als Jezus weg is.
Jezus zegt ga naar Jacobus de Rechtvaardige.
Weer Jacobus als baas.

Clemens van Alexandrië schrijft dat Jezus, Jacobus de rechtvaardige als de Opzichter van Jeruzalem koos.
Verderop schrijft hij nog: Na de opstanding droeg de Heer de traditie van kennis over aan Jacobus de Rechtvaardige en Johanns en Petrus.
Weer eerst Jacobus.

Eusebius levert ons ook de getuigenis van Hegesippus , een joodse christen uit het begin van de 2e eeuw:

De leiding van kerk ging naar Jacobus, de broer van de Heer, samen met de apostelen. Hij werd door iedereen de Rechtvaardige genoemd..
Weer Jacobus.

Hegesippius gebruikt in de tekst het woord diadexomai (opvolgen), dat woord werd toen vooral gebruikt als het ging om een genetische erfenis.
Jacobus als broer van Jezus, beide uit de lijn David.



De heidense christenen hebben de joodse christenen vakkundig op een zijspoor gerangeerd om de Romijnen niet teveel voor het hoofd te stoten is mijn opinie.
_________________


Bron: De Jesus Dynastie
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aton

Re: Lucas.

Bericht door aton »

De Jezus dynastie.... kwam me bekend voor. :wink:
Maar ik denk dat je nog een tweede bron gebruikt hebt. Klopt dat ?
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Lucas.

Bericht door Rereformed »

Fish schreef:De heidense christenen hebben de joodse christenen vakkundig op een zijspoor gerangeerd om de Romijnen niet teveel voor het hoofd te stoten is nog steeds mijn opinie.
_________________

Bron: De Jesus Dynastie
Tegenwoordig wordt veelal aangenomen dat Lucas-Handelingen producten van de tweede eeuw zijn. Het gaat er dan niet zo om dat de Romeinen niet voor het hoofd gestoten worden, maar dat het een poging is van de latere kerk om de kloof te dichten tussen het joods-christelijke christendom en het heidense christendom. De schrijver van Handelingen maakt daarbij gebruik van handige truukjes. Petrus en Paulus worden beschreven op geheel parallelle wijze. Petrus wordt dan zelfs nog tot apostel voor heidenen gemaakt, en Paulus aan de andere kant laat hij heel eerbiedig zich aan joodse gewoonten houden, en laat hij zich onderwerpen aan "de 12" als hun nederige dienaar, die niets doet zonder hun goedkeuring. Oftewel hij pauliniseert Petrus zoveel mogelijk en maakt Paulus zo joods mogelijk, en maakt er een verhaal van hoe het rechtstreeks van Jeruzalem tot Rome gaat. Op deze manier kon de kerk van Rome haar gezag consolideren (tegen gnostici zoals marcionieten en valentinianen).
Born OK the first time
aton

Re: Lucas.

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Tegenwoordig wordt veelal aangenomen dat Lucas-Handelingen producten van de tweede eeuw zijn. Het gaat er dan niet zo om dat de Romeinen niet voor het hoofd gestoten worden, maar dat het een poging is van de latere kerk om de kloof te dichten tussen het joods-christelijke christendom en het heidense christendom. De schrijver van Handelingen maakt daarbij gebruik van handige truukjes. Petrus en Paulus worden beschreven op geheel parallelle wijze. Petrus wordt dan zelfs nog tot apostel voor heidenen gemaakt, en Paulus aan de andere kant laat hij heel eerbiedig zich aan joodse gewoonten houden, en laat hij zich onderwerpen aan "de 12" als hun nederige dienaar, die niets doet zonder hun goedkeuring. Oftewel hij pauliniseert Petrus zoveel mogelijk en maakt Paulus zo joods mogelijk, en maakt er een verhaal van hoe het rechtstreeks van Jeruzalem tot Rome gaat. Op deze manier kon de kerk van Rome haar gezag consolideren (tegen gnostici zoals marcionieten en valentinianen).
Dat is in een notendop zoals ik het ook zie.
Gebruikersavatar
Fish
Ontoombaar
Berichten: 11211
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:44
Locatie: Aan de kust.

Re: Lucas.

Bericht door Fish »

Blijft dat Jezus dus niet een wereldreligie voor zich zag maar een 'joods' Koninkrijk van God op aarde?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aton

Re: Lucas.

Bericht door aton »

Fish schreef:Blijft dat Jezus dus niet een wereldreligie voor zich zag maar een 'joods' Koninkrijk van God op aarde?
Yep !
Gebruikersavatar
MoreTime
Bevlogen
Berichten: 1864
Lid geworden op: 28 sep 2011 15:54

Re: Lucas.

Bericht door MoreTime »

Interessant verhaal dit. Enig idee waar ik informatie kan vinden over deze 'Hebreeuwse Mattheus publicatie'?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Plaats reactie